کد خبر 657452
تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۸

رئیس شورای ملی هنرهای پاکستان که مسئولیت مدیریت پخش فیلم های سینمایی در این کشور را نیز برعهده دارد، اعلام کرد که با توجه به کیفیت بالا و محتوای خوب فیلم های ایرانی، علاقه مند است فیلم های ایرانی بیشتری را در پاکستان روی پرده سینماها و صفحات تلویزیون ها ببرد.

به گزارش مشرق، 'سید جمال شاه' که به تازگی به ریاست شورای ملی هنرهای پاکستان به عنوان مهم ترین نهاد دولتی این کشور در حوزه هنر منصوب شده است، تجربه ای طولانی در صنعت سینما از جمله کارگردانی و ساخت فیلم و هنرپیشگی دارد و مردم پاکستان او را به عنوان یک چهره سینمایی برجسته می شناسند.

سید جمال گفت: فیلم های ایرانی به ویژه در سال های اخیر برنده جوایز بسیار ارزنده ای در مهم ترین و معتبرترین جشنواره های بین المللی مختلف بوده اند و این حکایت از کیفیت بالا و محتوای قوی فیلم های ایرانی دارد.

روز شنبه هفته جاری، فیلم سینمایی 'جدایی نادر از سیمین' ساخته اصغر فرهادی و برنده چندین جایزه بین المللی، در یکی از مراکز فرهنگی پایتخت پاکستان به نمایش درآمد و به گرمی مورد استقبال قرار گرفت.

وی تاکید کرد: پس از آنکه در ماه های اخیر، به دلیل افزایش تنش میان پاکستان و هند، سینماهای پاکستان بطور خودجوش و داوطلبانه، اقدام به تحریم فیلم های هندی کردند، حالا شرایط برای پایان انحصار صنعت فیلم هند بر سینماها و تلویزیون های پاکستان مهیا شده و زمان آن است که فیلم های ایرانی و محصولات برخی کشورهای مسلمان دیگر که قرابت های فرهنگی زیادی با پاکستان دارند، در این کشور به نمایش دربیاید.
وی با بیان اینکه فیلم های هندی عمدتا فاقد محتوا بوده و فقط با هدف درآمدزایی و فروش بیشتر تولید می شود، گفت: علاوه بر این، در بسیاری از فیلم ها هندی صحنه هایی غیراخلاقی وجود دارد که مناسب کشور مسلمان پاکستان نیست و ما هم از اینکه از سیطره فیلم های هندی در پاکستان کاسته شود، خوشحالیم.

وی عمده ترین دلیل را که باعث شده فیلم های هندی جای زیادی در پاکستان باز کند، زبان مشترک دو کشور دانست و گفت: چون مردم پاکستان زبان گفتاری هندی ها را می فهمند، فیلم های هندی به سرعت در پاکستان افزایش یافت وگرنه مردم علاقه ای به محتوای کم ارزش و ظاهری این فیلم ها ندارند.

رئیس شورای ملی هنرهای پاکستان همچنین اعلام کرد که پس از ملاقاتی که با 'شهاب الدین دارایی' رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در پاکستان داشته است، صبحت های خوبی در خصوص برگزاری هفته فیلم پاکستان در تهران و متقابلا برگزاری هفته فیلم ایران در پاکستان انجام شده است.

وی گفت: بطور جدی دنبال برگزاری هفته فیلم پاکستان در ایران هستم ضمن اینکه بسیار مایلم در جشنواره بین المللی فیلم فجر تهران که تا چند ماه دیگر برگزار می شود، شرکت کنم.

'پاکستان و ایران اشتراکات و قرابت های فراوان فرهنگی، زبانی، دینی و تاریخی دارند و می توانند در بسیاری از زمینه ها از جمله در حوزه های فرهنگی و صنعت فیلم مکمل یکدیگر باشند.'

سید شاه جمال یکی از ویژگی های مهم فیلم های ایرانی را پیوند عمیق میان این فیلم ها با فرهنگ و آداب و رسوم اصیل ایرانی دانست و گفت: متاسفانه در سال های گذشته صنعت فیلم در پاکستان از چارچوب این اصول مهم خارج شده و بدون توجه به فرهنگ این کشور، به سمت کپی برداری از فیلم های بی محتوای هندی رفته است. با این وجود، مدتی است که وضع صنعت فیلم سازی در پاکستان نسبت به سال های قبل بهتر شده و با حضور افراد متخصص در این حوزه، صنعت سینمای پاکستان درحال قرار گرفتن در مسیر صحیح است.

وی تاکید کرد که پاکستان با 200 میلیون نفر جمعیت می تواند بازار خوبی برای فیلم های سینمایی، تلویزیونی و سریال های ایرانی باشد.

رئیس شورای ملی هنرهای پاکستان با بیان اینکه زمینه های خوبی برای همکاری های مشترک ایران و پاکستان در زمینه صنعت فیلم و سینما وجود دارد گفت: کارگردانان و فیلم سازان ایرانی می توانند در پاکستان کارگاه های آموزشی راه اندازی کنند علاوه بر اینکه تولید فیلم های مشترک می تواند زمینه دیگری برای همکاری باشد و برای مثال، می توان همکاری های مشترک را با تولید فیلمی در باره شخصیت علامه 'اقبال لاهوری' آغاز کرد.

سید شاه جمال همچنین با بیان اینکه علاقه زیادی به موسیقی اصیل ایرانی دارد، گفت که تبادل گروه های موسیقی برای اجرای زنده موسیقی ایرانی در پاکستان و اجرای زنده موسیقی پاکستانی در ایران می تواند از دیگر زمینه های افزایش همکاری های فرهنگی و هنری میان دو کشور باشد.

وی با بیان اینکه فیلم های ترکیه ای نیز از دیگر گزینه های پاکستان است، به سفر اخیر رجب طیب اردغان رئیس جمهوری ترکیه به اسلام آباد اشاره کرد و گفت: ما یک قرارداد همکاری فرهنگی با ترکیه دارد که این قرارداد همزمان با سفر اردوغان بار دیگر تمدید شد و علاوه بر فیلم های ایرانی، نمایش فیلم های ترکیه ای نیز یکی از گزینه های ما برای جایگزین کردن فیلم های هندی است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس