کد خبر 552300
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۰

«شادی زیدان» کارگردان سینمای لبنان گفت: سینمای جهان عرب از معنویت خالی است و سینمای ایران از این لحاظ و از منظر محتوا و ایده خیلی جلوتر از کشورهای عربی است.

به گزارش مشرق، «شادی زیدان» کارگردان 37 ساله سینمای لبنان که با فیلم «المحضر» (گزارش) در جشنواره سینمایی فیلم کوتاه نهج در کربلا حضور یافته است گفت: این فیلم درباره مرگ و زندگی و حق و باطل و مظلومیت است که در قالب اجتماعی ـ فلسفی ساخته شده است. این فیلم که در سال 2014 ساخته شده، در جشنواره‌‌های غدیر، لبنان، و ژاپن شرکت کرده و جایزه گرفته است.

وی درباره سطح فیلم‌های حاضر در جشنواره نهج اظهار داشت: در روز نخست،‌ فیلم‌های افتتاحیه سطح توقع‌ها را برآورده نکرد. اما در روز دوم، فیلم‌ها نسبتاً خوب بودند اما قوی هم نبودند. البته باید منتظر ماند و مطمئنم فیلم‌های قوی خواهیم دید، مخصوصا از ایران،‌ عراق و بحرین. امیدوارم برای دوره سوم، جشنواره نهج از لحاظ برگزاری (نظم و هماهنگی) و کیفیت فیلم‌ها،‌ عملکرد بالاتری داشته باشد.

این دانش‌آموخته سینما در پاسخ به اینکه کدامیک از کشورهای عربی در سینمای اخلاقی یا مذهبی پیشتاز هستند، اظهار داشت: مشکل کشورهای عربی این است که در این مسیر نیستند. نمی‌خواهم از خودم تعریف کنم اما وقتی فیلمم را در لبنان برای خبرنگارها و نخبگان اکران کردم، اذعان می‌کردند انگار سینمای جدیدی در سینما دیده‌اند. منظورم این است که سینمای معنوی در کشورهای عربی وجود ندارد، شاید به صورت تک وجود داشته باشد، اما باز هم به معنای سینمای معنوی نیست،‌ بلکه در یک مقطع در جایی از فیلم است.

وی درباره دلایل فقدان سینمای معنوی در جهان عرب گفت: اولاً کسانی که رسانه‌ها و سینماها دست آنهاست، تمایلی به حرکت بدین سمت ندارند. معتقدند سینمای معنوی پولساز نیست بلکه سینمای تجاری ـ که مضمون جنسی یا سیاسی و ... دارد ـ دارای گیشه است. ولی واقعیت این نیست،‌ چون مردم برای سینمای اخلاقی و معنوی تشنه هستند.

زیدان مشکل دوم را اینگونه بیان کرد: بعضی رسانه‌های اسلامی یا متعهد این است که مسئولان آن خیلی کلیشه‌ای و سطحی فکر می‌کنند. به خاطر همین  در سینمای مستقل شاید اندک آثاری باشد اما در ارگان‌ها حمایت نمی‌شود.

وی که فارغ‌التحصیل دانشکده صدا و سیما در ایران است،‌ ادامه داد: در ایران بر عکس جهان عرب، اکثر فیلم‌های اخلاقی و معنوی با حمایت نهادها و سازمان‌ها ساخته می‌شود و به این موضوع اهمیت می‌‌دهند.

این کارگردان لبنانی در مقایسه سینمای ایران و جهان عرب گفت: سینمای ایران از لحاظ معنویت، محتوا،‌ فلسفه فیلم و ایده خیلی جلوتر است اما در تکنیک، شاید از کشورهایی مثل مصر و سوریه عقب‌تر باشد.

زیدان در پایان درباره کارهای جدید خود گفت: پس از المحضر، سه کار داستانی دیگر ساختم و دو مستند نیز در آلمان کار کردم که یکی از آن‌ها درباره پناهنده‌ها در این کشور است.

به گزارش فارس، مجموعاً 50 فیلم (در سه بخش مسابقه، فیلمنامه و خارج مسابقه) از 22 کشور دومین جشنواره بین‌المللی «نهج»  به نمایش در می‌آید. نمایندگان ایران نیز با 11 اثر در این جشنواره حضور دارند. مجتبی راعی کارگردان کشورمان نیز جزء هیأت پنج نفره داوران جشنواره است. چهار داور دیگر جشنواره از کشورهای عمان، ‌الجزایر، عراق و مصر حضور یافته‌اند.

42 اثر در بخش مسابقه از کشورهای ایران، عراق، آمریکا، پاکستان،‌ سوئد، ‌لهستان، مصر، لبنان، ‌سوریه،‌ فنلاند،‌ دانمارک،‌ آلبانی و ترکیه در بخش مسابقه این جشنواره شرکت دارند. اختتامیه دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه نهج،‌ روز سه‌شنبه ساعت 21:30 به وقت ایران برگزار می‌شود.

این جشنواره به همت شبکه تلویزیونی کربلا و تحت اشراف عتبه مقدس حسینی(ع) برگزار می‌شود. حسنین الهانی دبیر جشنواره و رئیس آن حیدر جلوخان است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    0 0
    تازه مال ما اینه اونا اینطوری میگن ببین مال اونا چیه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس