بی‌اطلاعی مشترکان از روند مصرف بسته‌های اینترنتی تخلف است...

به گزارش مشرق، اغلب مشتركان اپراتورها نسبت به كيفيت و كميت و هزينه خدمات اينترنت تلفن همراه، گلايه دارند و عنوان مي‌كنند سرعت اينترنت حداقل در برخي مناطق كشور پايين است و در واقع از کیفیت یکسانی در طول یک بازه زمانی برخوردار نیست.
 
 عمده كاربران اينترنت تلفن همراه نمي‌دانند كيفيت و كميت بسته اينترنتي خريداري شده به واقع همان چيزي است كه از طرف اپراتور اعلام شده است يا خير. كميت و كيفيت بسته‌هاي اينترنت تلفن همراه همچنان داراي منتقدان سرسختي است، با اين حال تا‌كنون نه اپراتورها و نه سازمان تنظيم مقررات راديويي وزارت ارتباطات توضيح قانع‌كننده‌اي به مردم نداده‌اند و انگشت‌شمار بودن اپراتورهاي تلفن همراه در كشور موجب شده شاهد عدم رقابت و انحصار در اين حوزه باشيم.

 اينترنت تلفن همراه در برخي از مواقع با نوسان كيفيت مواجه مي‌شود و وقتي اين اعتراض به اپراتورها انعكاس داده مي‌شود اپراتور مدعي مي‌شود كه احتمالاً در مكاني بوده‌ايد كه آن مكان نقطه كور است يا آنتن نداشته‌ايد، حال بايد عنوان داشت كه اپراتورها سالانه به دليل كم‌فروشي و استفاده نكردن مردم ازحجم بسته‌هاي اينترنت به هر دليلي چقدر سود كسب مي‌كنند.
 
 عضو كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي با انتقاد از عدم رسيدگي به شكايات مشتركان تلفن همراه گفت: جواب شفافي در توضيح نحوه محاسبه مصرف بسته‌هاي اينترنت خريداري شده از شركت‌هاي اپراتور تلفن همراه به مشتريان داده نمي‌شود.  رحيم زارع درخصوص وضعيت خدمات اينترنت در كشور، گفت: با وجود اينكه در سال‌هاي گذشته پيشرفت‌هايي در زمينه ارائه خدمات اينترنت و موبايل بوده است، اما بايد پذيرفت در اين حوزه مشكلات وجود دارد. 

اين نماينده مردم در مجلس دهم افزود: يكي از شكايت‌هاي مردم درخصوص زود تمام شدن حجم بسته‌هاي اينترنتي خريداري شده براي تلفن همراه است و عنوان مي‌كنند جواب شفافي در توضيح نحوه محاسبه مصرف بسته‌هاي اينترنت خريداري شده از اپراتورها به مشتريان داده نمي‌شود؛ در حالی که  بايد اپراتورهاي ارائه‌دهنده خدمات تلفن همراه پاسخگو باشند.

 وي ادامه داد: با توجه به افزايش نيازهاي ارتباطي مردم، بايد بيشتر به تسهيل ارتباطات توجه شود و دراين راستا تعرفه‌هاي اينترنت معقول باشد و ضرورت دارد نظارت‌ها در اين زمينه مؤثر و شفاف‌تر شود.  
 
عضو كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي يادآور شد: وزارت ارتباطات و سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي بايد به شكايت‌هاي مردمي درخصوص كيفيت و قيمت خدمات اينترنتي رسيدگي كند.  تعداد شركت‌هاي ارائه‌كننده خدمات اينترنت و تلفن همراه محدود است و در نتيجه رقابت مطلوبي براي ارائه خدمات مطلوب و با قيمت مناسب در زمينه خدمات اينترنتي وجود ندارد.  
 
جلوگیری از تبلیغات مبهم
 
رئيس كميته ارتباطات كميسيون صنايع مجلس  هم گفت:بايد دستور العمل مشخص و يكپارچه‌اي براي اطلاع‌رساني دقيق درباره نحوه محاسبه و پايان بسته‌هاي اينترنتي تدوين شود.  
 
رمضانعلي سبحاني‌فر درگفت وگو با خانه ملت، درخصوص وضعيت خدمات اينترنت در كشور، گفت: در نشست با وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات موضوع گلايه مردم از اتمام زودهنگام بسته‌هاي اينترنتي مطرح و اظهار شد كه به عنوان مثال مردم با تبليغات اپراتورها بسته‌هاي ماهانه خريداري مي‌كنند، اما اين بسته‌ها ظرف مدت 10 تا 15 روز به اتمام مي‌رسد، لذا مردم خواستار شفاف‌سازي در خصوص چگونگي محاسبه بسته‌هاي اينترنتي هستند. 

وي با بيان اينكه در اين نشست بر شفاف‌سازي چگونگي محاسبه بسته‌هاي اينترنتي و جلوگيري از تبليغات دو پهلو تأكيد شد، افزود: وزير ارتباطات اظهار كرد اين بسته به هر ميزاني كه خريداري شده باشد، به عنوان مثال 10 هزارتومان تنها براي يك ماه اعتبار دارد و پس از آن اگر مورد استفاده قرار نگيرد، مهلت استفاده از آن به پايان مي‌رسد و پيش از پايان مهلت زماني اگر حجم موردنظر اتمام يابد، مشتركان براي استفاده بايد مجدداً نسبت به شارژ آن اقدام كنند.
 
اپراتورها بايد پيش از پايان بسته‌هاي اينترنتي، اطلاع‌رساني كنند
 
سبحاني‌فر با تأكيد بر تبليغات شفاف و جلوگيري از تبليغات دوپهلوي اپراتورها ادامه داد: مردم بايد از ميزان محاسبه و نرخ بسته‌هاي اينترنتي و حجم آن اطلاع و آگاهي داشته باشند و وظيفه اپراتورها اطلاع‌رساني صحيح و شفاف به مردم است، تا مردم براساس آگاهي كامل از حجم و هزينه‌ها بسته مدنظر خويش را انتخاب كنند. 
 
وي از عدم اطلاع‌رساني برخي اپراتورها براي پايان حجم بسته‌هاي اينترنتي انتقاد كرد و يادآور شد: عدم اطلاع‌رساني در اين زمينه تخلف بوده و اپراتورها بايد پيش از پايان بسته‌هاي اينترنتي به آنها اطلاع‌رساني كرده و به نحوي نسبت به اصلاح روند اقدام كنند.   
 
رئيس كميته ارتباطات كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينكه بايد دستورالعمل مشخص و يكپارچه‌اي براي اطلاع‌رساني دقيق درباره نحوه محاسبه و پايان بسته‌ها تدوين شود، تصريح كرد: مردم بايد به نحوي از ميزان حجم و پايان بسته‌هاي اينترنتي خود مطلع شوند، تا پس از آن با ميل خود از حجم آزاد استفاده كرده يا مجدداً بسته‌هاي اينترنتي را خريداري كنند، اما بي‌اطلاعي مشتركان يك تخلف آشكار است./روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس