کد خبر 656439
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۲

یک وزیر کابینه ترکیه اعلام کرد که در سیستم جدید ریاست جمهوری که توسط دولت به پارلمان پیشنهاد داده شده است، پست نخست وزیری حذف خواهد شد.

به گزارش مشرق، خبرگزاری آناتولی نوشت: فیصل اروغلو وزیر امور آب و جنگلداری ترکیه روز پنجشنبه در سخنانی تاکید کرد: آنکارا قصد دارد در سیستم جدید ریاست جمهوری که به پارلمان ارائه می دهد، پست نخست وزیری را حذف کند.

وی در ادامه تصریح کرد: یک یا دو معاون رئیس جمهور زیر نظر رجب طیب اردوغان در شکل و فرمت جدید فعالیت خواهند کرد. در سیستم جدید، نخست وزیری وجود نخواهد داشت.

این مقام ارشد دولت ترکیه گفت: به طور کلی، یک رئیس جمهور و احتمالا یک معاون رئیس جمهور مانند آمریکا وجود خواهد داشت. البته ممکن است یک معاون رئیس جمهور دیگر نیز داشته باشیم.

وی پیش بینی کرد که همه پرسی مربوط به تغییر قانون اساسی ترکیه در بهار آینده برگزار شود.

در حالی که حزب عدالت و توسعه امیدوار است که همه پرسی مربوط به تغییر قانون اساسی را در بهار آینده برگزار کند، مقامهای رسمی اعلام کردند که تغییرات پیشنهادی قانون اساسی زمینه لازم برای ادامه حکومت اردوغان تا سال 2029 میلادی را فراهم خواهد کرد.

اردوغان مدت زمان زیادی است که قصد اجرای الگوی آمریکایی و فرانسوی نظام ریاست جمهوری را در ترکیه دارد و بارها بر این مساله تاکید کرده است این کشور نیاز به رهبری مقتدری دارد. منتقدان اردوغان بر این باورند که وی قصد دارد با افزایش قدرت و اختیارات، سیاست اقتدارگرایانه خود علیه مخالفان را تشدید کند.

هرگونه تغییر قانون اساسی ترکیه نیاز به حمایت حداقل 367 نماینده از 550 نماینده پارلمان دارد. حزب عدالت و توسعه 317 نماینده و ملی گراها نیز 40 نماینده دارند.

2 حزب مخالف دیگر یعنی حزب جمهوریخواه و حزب سکولار کرد اچ دی پی مخالف نظام ریاست جمهوری در ترکیه هستند و نظرسنجی ها نیز نشان می دهد که اکثر مردم ترکیه با تغییر قانون اساسی مخالف هستند.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس