کد خبر 655329
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۵

وزیر خارجه عربستان اعلام کرده که مالکیت کشورش بر جزایر تیران و صنافیر به دوران عثمانی‌ها باز می‌گردد.

 به گزارش مشرق، «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان بر مالکیت کشورش بر جزایر مصری تیران و صنافیر پافشاری کرد.

پایگاه خبری «اخبار 24»، گزارش داد الجبیر در حاشیه حضورش در اندیشکده «صلح ساساکو» در توکیو اوایل سپتامبر گذشته گفته بود که این جزایر عربستانی هستند و اسنادی مربوط به دوره عثمانی‌ها این مسأله را تأ‌یید می‌کند.

وی مدعی شده که عربستان از مصر خواسته بوده مسئولیت حمایت این جزایر را برعهده داشته باشد تا اینکه در پی اشغال جزیره سینا به وسیله اسرائیل این جزایر نیز به اشغال تل‌آویو در آمد.

الجبیر می‌گوید بعد از امضای معاهده کمپ دیوید و بازگردانده شدن جزیره سینا، این دو جزیره نیز به مصر بازگردانده شدند اما در طول این سا‌ل‌ها روسای جمهور مصر همواره به عربستانی بودن این جزایر معترف بوده‌اند.

وزیر خارجه عربستان تأکید کرد که کشورش برنامه خاصی برای این دو جزیره دارد و افزود که با اسرائیل درخصوص این جزایر گفت‌وگویی صورت نگرفته و این مسأله فقط به قاهره و ریاض مربوط است.

در آخرین سفر «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان به مصر توافقی میان دو کشور امضا شد که بر اساس آن  عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر موافقت کرد جزایر تیران و صنافیر به عربستان واگذار شوند.

این توافق اما به مخالفت نهاد‌های قضائی مصر مواجه شد و تا کنون بر اساس آخرین حکم صادر شده این جزایر مصری خوانده شده و توافق واگذاری آن‌ها به عربستان باطل اعلام شده است.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
    0 0
    خیلی کشور های دیگه هم در قدیم مال ایران بوده
  • ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
    0 0
    چه رویی داره این بچه سوسول!! اونموقع که عثمانی و محمدعلی پاشای مصری و بازماندگانش برمصروعربستان حاکمیت داشتند شما وهابیها در اعماق بیابانهای نجد سوراخ موش می خریدید تا قایم بشید حالا ادعای جزیره می کنید؟ ویار اماراتیهای آشغال برای تصاحب جزیره بشما بیابون نشینها هم سرایت کرده؟؟ جبیر برو غازتو ببخشید شترت رو بچرون بابا...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس