کد خبر 661997
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰

یک نشریه عربی مدعی شده که بعد از پادرمیانی فرستاده سازمان ملل در عراق، وزیر خارجه عربستان بزودی به بغداد سفر می‌کند.

 به گزارش مشرق، نشریه الکترونیکی «عربی21»، به نقل از منابع آگاه خود از تلاش «یان کوبیچ» فرستاده سازمان ملل در عراق برای میانجیگری میان بغداد و ریاض خبر داد.

بعد از درخواست عراق برای تغییر «ثامر السبهان» سفیر عربستان در بغداد به دلیل اظهارات تنش‌زا و دخالت در امور داخلی عراق، روابط دو کشور سرد شده است.

در ماه آگوست گذشته دولت عراق از عربستان خواسته بود سفیر دیگری به جای السبهان معرفی کند که خود السبهان که حالا وزیر مشاور دولت عربستان در امور خلیج فارس است در جدیدترین مصاحبه‌اش مدعی شده بود که «ابراهیم جعفری» وزیر خارجه عراق در اخراج او از بغداد دست داشته است.

در حالی که در چند سال گذشته مسئول بلندپایه‌ای از عربستان به عراق سفر نکرده، پایگاه خبری عربی 21 مدعی شده که فرستاده سازمان ملل در عراق موفق شده برنامه‌ای ترتیب دهد که «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان بزودی به عراق سفر کند.

در همین راستا «موفق الربیعی» نماینده ائتلاف ملی پارلمان عراق اعلام کرد که طرف‌های متعددی از جمله سازمان ملل سعی می‌کنند اختلافات عربستان و عراق را برطرف کرده و دیدگاه‌های دو طرف را نزدیک کنند.

وی که مشاور امنیت ملی پیشین عراق هم هست بدون تأیید ادعای سفر الجبیر به عراق تأکید کرد که کشورش مطالباتی دارد که عربستان برای پایان بحران باید با آن موافقت کند.

وی افزود که ریاض باید به صورت جدی با مسأله حمایت مالی از تروریسم در عراق مقابله کند، دقت بیشتری بر سفر اتباعش‌ به خاک عراق داشته باشد و رسانه‌های عربستانی نیز از یارکشی فرقه‌ای و طائفه‌ای دست بکشند.

وی یادآور شد که عربستان باید تنش فرقه‌گرایی خود علیه ایران را نیز کم کند زیرا این تنش‌ها به بروز حملات بیشتر تروریستی در عراق منجر می‌شود.

«احمد بن راشد بن سعید» استاد علوم سیاسی دانشگاه ریاض نیز وجود میانجیگری برای حل اختلافات بغداد و عربستان را دور از ذهن ندانست و گفت پیش از اینکه السبهان عراق را ترک کند وضعیت میان دو کشور عادی بود و تأکید کرد که در نهایت دو کشور اشتراکات زیادی دارند از جمله اینکه هر دو با داعش مبارزه می‌کنند.

وی یادآور شد که ریاض دوست دارد در اوضاع عراق بویژه شرایط اهل سنت تأثیرگذار باشد و روش پیشین در قطع روابط دو کشور نشان داده که این روش مفید نیست و مدعی شد قطع روابط در نهایت به «دشمنان عربستان» این فرصت را می‌دهد که در عراق نفوذ کنند.

این استاد دانشگاه عربستان در پاسخ به مطالبات عضو پارلمان عراق نیز گفت: قرار نیست هرچیزی که از سوی طرف عراقی مطرح می‌شود صحیح باشد، بالاخره عربستان هم نگرانی‌ها و دلایل مشروع خود را دارد.

به گفته او رفتار دولت عراق و نیروهای الحشد الشعبی دلیل اصلی تیره و تار شدن روابط ریاض و بغداد بوده است و مدعی شد که رفتار الحشد الشعبی فرقه‌ای است و عربستان نمی‌تواند به مطالباتی که از سوی الربیعی مطرح شده تن دهد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
    0 0
    داره میاد تو تیررس

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس