کد خبر 654959
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۲:۱۷

رومن رادف رئیس پیشین نیروی هوایی ارتش بلغارستان با کسب اکثریت آرا به عنوان رئیس جمهوری جدید بلغارستان انتخاب شد.

به گزارش مشرق به نقل از پایگاه های اینترنتی بالکان، رادف که از طرف سوسیالیست ها حمایت می شد در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری بلغارستان با کسب 58.1 درصد آرا در مقابل حریف خود «زتسکا ساچیوا» رئیس کنونی پارلمان از حزب حاکم (گربا) به رهبری «بویکو بوریسوف» نخست وزیر بلغارستان به پیروزی دست یافت.

بر اساس این گزارش، ساچیوا نامزد حزب حاکم بلغارستان در دور دوم انتخابات ریاست حمهوری این کشور 35 درصد آرا را کسب کرد.

رادف که خواهان روابط بهتر با روسیه است در دور اول انتخابات ریاست جمهوری بلغارستان که یکشنبه هفته گذشته برگزار شد، بیشترین رای یعنی 25.43 آرای را بدست آورد و ساچیوا نیز 22.3درصد آرا را کسب کرد.

بر اساس قانون انتخابات بلغارستان، کسب دست کم 51درصد آرا در دور اول انتخابات برای ریاست جمهوری ضروری است.

رادف پیشتر گفته بود که در صورت پیروزی در انتخابات برای لغو تحریم علیه روسیه تلاش می کند ولی در عین حال به تعهدات بلغارستان نسبت به اتحادیه اروپا احترام می گذارد.

پیروزی رادف در انتخابات ریاست جمهوری بلغارستان موجب نزدیکی بیشتر این کشور به روسیه خواهد شد که چنین حرکتی موجب نگرانی هم پیمانان بلغارستان در اتحادیه اروپا و ناتو می شود.

«بویکو بوریسف» نخست وزیر بلغارستان، پیشتر گفته بود که اگر نامزد حزب حاکم به ریاست جمهوری انتخاب نشود، از مقام خود کناره گیری می کند.

رادف نماینده سوسیالیست ها در تبلیغات انتخاباتی خود وعده داده بود که اگر در انتخابات پیروز شود، تدابیر امنیتی را برای جلوگیری از ورود آوارگان جنگی به کشورش افزایش می دهد.

رئیس جمهوری بلغارستان برای پنج سال انتخاب می شود.

محورهای تبلیغاتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در مورد آینده حضور این کشور در اتحادیه اروپا، روابط با روسیه و جلوگیری از افزایش ورود مهاجران از کشور همسایه یعنی ترکیه متمرکز بود.

به رغم اینکه سیستم سیاسی بلغارستان پارلمانی است، اما رئیس جمهوری با رای مستقیم مردم انتخابات می شود. طبق قانون اساسی این کشور ریاست نیروهای مسلح، تعیین سفیران و رئیسان خدمات اطلاعاتی و امنیتی، امضای معاهدات بین المللی و همچنین وتو قوانین از وظایف رئیس جمهوری بلغارستان است.

بلغارستان به عنوان عضو اتحادیه اروپا، اکنون از یک سو با مساله مهاجران و آوارگان خاورمیانه و افغانستان رو به رو است و از سوی دیگر برای رفع معضلات اقتصادی مبارزه می کند.

دولت بلغارستان برای افزایش میزان مشارکت مردم در انتخابات، رای دادن اجباری کرده بود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس