آن نامزدی که اکثریت آرای مردم در یک ایالت را به دست آورد، تحت فلسفه «برنده، همه را می‌برد»، مالک آرای رقیب خود نیز می‌شود.

سرویس جهان مشرق - انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، عجیب‌ترین و پیچیده‌ترین نوع انتخابات در جهان است. در حالی که یک نامزد انتخاباتی عملا اکثریت رای مردم را بدست می‌آورد و طور طبیعی حق مسلم اوست که نماینده مردم خود بر مسند قدرت باشد، رقیب وی با کسب اکثریت آرایی به نام «الکترال» که دو فلسفه «برنده، همه را می‌برد» و «گزینشگر مجاز به تغییر انتخاب مردم است» در خود دارد به پیروزی می‌رسد.
 
انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2016 را به دلایل متعددی می‌توان خاص‌ترین انتخابات تاریخ این کشور دانست. اگرچه وضعیت فعلی نشان‌دهنده پیروزی دانلد ترامپ به عنوان چهل و پنجمین رییس‌جمهور تاریخ آمریکاست اما در واقع و در نفس قضیه، هیلاری کلینتون مالک واقعی کرسی کاخ سفید است چرا که با 60 میلیون و 981 هزار و 188 رای مردمی دارای 630 هزار رای ملی بیشتر از ترامپ با 60 میلیون و 350 هزار و 241 رای مردمی است. اما سیستمی به نام «رای الکترال» مانع از دستیابی وی به مقام رییس‌جمهوری شده است. 
 
 
 
نظام رای‌گیری و فرایند انتخاب رییس‌جمهور در آمریکا بدین شکل است که در مرحله اول مردم رای خود را به نفع کاندیدای مورد علاقه‌شان به نفع وی ارائه می‌دهند و در مرحله دوم آن نامزدی که اکثریت آرای مردم در یک ایالت را به دست آورد، تحت فلسفه «برنده، همه را می‌برد»، مالک آرای رقیب خود نیز می‌شود. همچنین دست گزینشگران (Elector) نیز برای اعمال سلیقه و تغییر نام نامزد مورد انتخاب مردم به میل خود باز است.
 
در مجموع آمریکا دارای 538 رای الکترل است که هر کدام از کاندیداها به رقم 270 دست یابد می‌تواند رییس جمهور این کشور شود. هم‌اکنون که این متن نگاشته می‌شود، با احتساب شمرده نشدن کامل آرای نیوجرسی و میشیگان، هیلاری کلینتون 74 رای الکترال از دانلد ترامپ عقب است و این در حالی است که بطور طبیعی و حقیقی 630 هزار رای مردمی بیشتر دارد.
 
در تاریخ آمریکا که بنگریم از این دست اجحاف بسیار می‌بینیم. در انتخابات سال 2000، «جورج دابلیو بوش» با آرای مردمی کمتر اما به لطف آرای جنجالی فلوریدا با رای الکترال بیشتر به مقام ریاست جمهوری دست یافت. 112 سال پیش از آن در سال 1888 میلادی، «بنیامین هریسون» به لطف بدست آوردن اکثریت آرای کالج‌های انتخاباتی در عین عقب بودن در رای مردمی توانست به کاخ سفید راه یابد. البته اولین سودرسانی این سیستم در سال 1876 بود که به داد یکی از طرفین انتخابات رسید: «رادرفورد بی هایس» در همان سال 250 هزار رای کمتر از رقیب خود «ساموئل جی تیلدن» داشت اما فقط و فقط به لطف یک رای بیشتر الکترال به ریاست جمهوری دست یافت.
 
عجیب ترین مورد غیر دموکراتیک بودن انتخابات در آمریکا به سال 1824 برمی‌گردد. در آن سال «جان کوئینسی آدامز» در حالی که هم در رای مردمی و هم در رای الکترال از رقیب خود «اندرو جکسون» عقب بود، رییس‌جمهور آمریکا شد. داستان از این قرار بود که هیچکدام از نامزدها به 270 رای الکترال دست نیافتند و در نتیجه طبق قانون اساسی آمریکا تعیین نامزد برنده یا همان رییس‌جمهور به کنگره واگذار شد و کنگره هم که اکثریت جمهوریخواه را در خود داشت، به آدامز رای داد.
 
جدول ذیل نشان‌دهنده 5 دوره نمود عینی غیردموکراتیک بودن انتخابات و نادیده گرفتن شدن علنی و تضییع حق مردم آمریکاست:
 
  
 
 * نظام رای‌گیری الکترال؛ به جای مردم، گزینشگران رییس‌جمهور را تعیین می‌کنند نشانه خط سیر رای مردمی است.
 
 * در سال 1824 «آدامز» 84 رای الکترال و «جکسون» 99 رای الکترال بدست آوردند.
 
* سال 1876، «هایس» به 185 رالکترال و «تیلدن» به 184 رای الکترال دست یافت.
 
* سال 1888، میزبان «هریسون» با 233 رای الکترال و  «کلیولند» با 1689 رای بود.
 
* در سال 2000، «جورج دابلیو بوش» به 271 رای الکترال در مقابل 266 رای «ال گور» دست یافت.
 
 * و نهایتا در سال 2016، دانلد ترامپ 306 رای به دست آورد و هیلاری کلینتون را با 232 رای به تاریخ سپرد.
 
 
 
 
 رای مردم آمریکا
 
 
 
 رای یک درصد نهایی (الیت سیاسی نظام آمریکا) 
البته این آمار به قبل ار روز انتخابات بازمی‌گردد و با انتخاب ترامپ به جای کلینتون هم تغییری در صورت قضیه بوجود نیامده است
 
 
 
وضعیت ناعادلانه توزیع آرای الکترال ایالات مبتنی بر ساختار پوسیده و غیرواقعی تاریخی
 
 
 منبع:
 
https://www.theguardian.com/news/datablog/2016/nov/11/clinton-won-more-votes-trump-won-the-election-and-its-not-the-first-time
 
http://www.foxnews.com/politics/elections/2016/presidential-election-headquarters?intcmp=hpbt1

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • حسین ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    0 0
    جالب اینه که الکتورال و کلا سیستم حکومتی در آمریکا با موانع غیر رسمی‌ که پشتیبانی‌ مالی و سیاسی هست به هیچ وجه اجازه نمیدان که کسی‌ خارج از این محدوده تا مراحل بالای انتخابات راه پیدا کنه چه برسه که رئیس جمهور بشه ، وقتی‌ در کشوری باید میلیاردی خرج کنی‌ که بتونی‌ تبلیغات کنی‌ خوب معنی‌ این چی‌ هست ؟ معنی این محدودیتی هست که برای فریب افکار عمومی‌ روی هیچ کاغذی نوشته نشده. ترامپ کاری که کرد این بود که با سرمایه خودش مانع مالی را از سر راه برداشت و با صحبتهایی که به نظرت مردم اقشار متوسط و ضعیف آمریکا نزدیک هست تونست مانع سیاسی را هم تا حدودی بر داره و اون وقت بود که هیلاری احساس خطر کرد و ۲،۳ مورد بسیار قدیمی اخلاقی و.. از ترامپ رو کرد که ترامپ را نزدیک به شکست برد ولی‌ ترامپ شانسی که اورد (البته در سیاست هیچ چیز شانسی نیست) ویکی لیکس برجک هیلارری را زد و با افشای ایمیل‌های محرمانه حقیقت سیاستهای هیلاری را نشان داد و این ضربه انقدر کاری بود که هیلاری به قول خودشون دچار کلپس و سقوط شد. ۵۰% رای‌های ترامپ قطعاً مدیون ویکی لیکس و آسانژ هست ، آسانژ کار را به جایی‌ رسوند که دیگه FBI نتونست مقاومت کنه و بازجویی کرد هیلاری را و اینجا بود که درهای سیاست به روی هیلازی بسته شد ( احتمالا برای همیشه). البته مردم آمریکا نمیفهمن که این ترامپ تاجر هست و سود شخصی‌ براش مهمترین هست ، به محض اینکه رای آورد فحش‌هایی‌ که به هیلاری میداد همه تبدیل به قدر دانی‌ و تعریف و تمجید از این عفریته شد. هنوز راه بسیار طولانی‌ هست که این مردم بفهمن مصیبت اصلی‌ اون پک‌ها و لابیهای شیطانی و کثیفی هستند که اقتصاد و فرهنگ و سیاست آمریکا را به گند کشاندن که لجن‌ترین این پک‌ها آیپک هست.
  • علی ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    0 0
    وقتی نقشه انتخاباتی آمریکا رو از طریق گوگل نگاه کنید متوجه میشید که 90 درصد شهرهای بزرگ و مهم آمریکا اکثریت رایشون به کلینتون بوده و با اتمام شمارش نهایی اختلاف رای در کل کشور به 1 میلیون هم خواهد رسید . در هیچ کجای دنیا همچین چیزی نمیتونید پیدا کنید .....!!!
  • رضا ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    0 0
    تو یک روز کل آرا مشخص میشه و شما تو سایت نیوهمشایر می بینی که در هر سی ثانیه شمارش بروزرسانی میشه وخبری از صندوقهای سیار و ... نیست در ضمن در هر ایالت برنده اکثریته و کجای این انتخابات نادرسته،چرا چرند می نویسید.
  • ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    0 0
    فقط ایران تو کل دنیا دموکراسی واقعی داره
  • حسن ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    0 0
    این شیوه رای گیری شاید به نظر شما عادلانه نباشد ولی اکثریت مردم آمریکا آن را قبول دارند شاید بسیاری ازقوانین ما نیز مورد قبول مردم ماباشد ولی آمریکا ئی ها آن راقبول نداشته باشند به هرحال قوانین همه کشورها قابل احترام است .
  • سهراب تهرانی ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    0 0
    از نظر آرای عمومی هیلاری رای بیشتر اورد اما الکترال ترامپو برگزید به نظرم اگر سیستمشون رو مث انتخابات خبرگان ما می کردن برای وجهه سیاسیشون بهتر بود چون وقتی قراره الکترال تعیین کنه کی رئیس بشه خوب چه کاری از مردم مستقیما نظر می پرسن بعد خلافشو انتخاب می کنن؟ مردم نماینده های الکترالو تعیین کنن و اونام رئیس جمهورو یا راحت ترش می تونن انتخابو به مجلس بدن مث نظام های پارلمانی
  • ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    0 0
    چه ربطی داره بزرگوار؟ عقل یه چی میگه و احساس یه چیز دیگه. جمهوری یعنی رای مردم رییس جمهور را مشخص میکنه ولی در آمریکا یکی رای مردمی بیشتر آورده ولی با ترتیبات خاصی رقیبش برنده میشه. شمای عاقل بنظرت مسخره نیست هرچند مردمش دوست داشته باشن سیستمو. مسخره س خیلی
  • رضا ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    0 0
    این سیستم رای گیری مشکلی نداره. همه چی مشخصه. هر ایالت رییس جمهور انتخابی رو معرفی میکنه. و اون درصورتی رییس جمهور میشه. که بین همه ایالتها برنده باشه.
  • ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    0 0
    اکثریت قبولش دارن که بهش اعتراض میکنند؟!
  • ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    0 0
    اگر قبول دارند تو خیابانها چه میکنند ؟!!!
  • ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    0 0
    اشکالش آنجاست که آمریکا یک کشور است نه ایالتهایش
  • ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    0 0
    ناشناس 10:10 اتفاقا اشکال شما و مشرق این است که هرچه را نمی پسندید ، از بیخ و بن غلط می پندارید ! اتفاقا ایالات متحده کشور فدرال و اتحادیه بین ایالت ها است . همانطوری که از اسم رسمی اش پیدا است . ایالات متحده امریکا . قوانین ایالتی برای اداره هر ایالت و قوانین فدرال برای نظم و اداره کردن مجموعه ایالت ها بوجود آمده اند . انتخابات ایالتی برای تعیین مجالس و فرماندار ها کاملا با رای مستقیم و اکثریت مردم برگزار می شود و هر ایالت مجلس و دیوان عالی و فرماندار و قانون و حکومت منحصر به خودش را دارد . انتخابات سراسری یا فدرال هم با رای ایالتی ( که اتفاقا آنهم مستقیم با رای مردم سر و کار دارد ) برگزار می شود . بنا به روایتی ایالت ها هرکدام کشور کوچکی هستند که با در کنار هم قرار گرفتن ، اتحادیه بزرگی را تشکیل می دهند . مثل اتحادیه اروپا .
  • ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    0 0
    چناب 10:09 همانکاری را می کنند که مردم ایران سال 88 کردند !!
  • ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    0 0
    با این توضیح تکمیلی که شخص انتخاب شده رییس جمهور نامیده نمی شود بلکه رییس ایالات متحده است .
  • ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    0 0
    سیستم الکترال یعنی رای مردم هر ایالت در خود آن ایالت معتبر است و نمیشود رای فردی در ایالت کالیفرنیا در آرای ایالت میشیگان تاثیر کند . پس نفر برنده در هر ایالت به صورت مجزا مشخص می شود . سپس با توجه به درصد وزنی تعیین شده برای هر ایالت ( تعداد نمایندگان آن ایالت ) برنده کلی ایالات متحده مشخص می شود . با ساختار فعلی ایالات متحده ، این بهترین و دموکراتیک ترین شیوه انتخاب می باشد . معترضین در امریکا هم با روش رای گیری و الکترال و .... مشکل ندارند ، با خود ترامپ مشکل دارند . مشرق و هم فکرانش هم سعی کنند با اندکی تفکر اصل و منطق این روش رای گیری را متوجه شوند و بیخودی با ایرادات بنی اسراییلی ، هر چهار سال یکبار وقت مردم را نگیرند و بیشتر به فکر نقد و بررسی مسائل کشور خودمان باشند .
  • ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    0 0
    خیلی مسخره است . خب چرا از مردم رای میگیرند
  • ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    0 0
    در هیچ کشوری در جهان چنین ازادی عملی به ایالات ( استان ها ) داده نشده. وقتی هر ایالت مجلس و قوه مجریه مختص خود را دارد منطقی نیست که ارای ایالات جمع شود. در ضمن نویسنده محترم مقاله باید بداند ایالات مهمی مثل تگزاس به شرطی اتحاد با سایرین را پذیرفته اند که سیستم ارای الکترال برقرار باشد. علاوه بر این هر قانونی مخالفی داره. فکر نمی کنید در مقابل جمعیت 320 میلیونی ایالات متحده این تعداد تظاهر کننده ای که از صدا و سیمای خودمان می بینیم اصلا به چشم نمی اید ؟
  • ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    0 0
    ناشناس ۱۱۴۷ وقتی شما خواب بودی خود مردم آمریکا هم به این نتیجه رسیدن که این سیستم رای گیری اشتباهه
  • ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    0 0
    جناب۱۱۴۸ بالاخره مشخص کنید اگر سیستمشان خوب است چرا اعتراض میکنند یک بام و دو هوا تا کی
  • ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    0 0
    اتفاقا به همین مشکل اشاره دارند جناب وگرنه اعتراض به ترامپ چه معنی میدهد وقتی از طریق همین شیوه برنده شده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس