کد خبر 654541
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۸

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه: انتخابات آمریکا، انتخاباتی سلبی بود و هیچکسی به کاندیدایش رأی نداد و کاری کرد دیگری رأی نیاورد.

به گزارش مشرق، حمیدرضا آصفی در برنامه متن و حاشیه شبکه سوم سیما که با عنوان جامعه شناختی مردم آمریکا پخش شد افزود: انتخاب ترامپ آنقدر هم که گفته می شود غیرمنتظره نبود و تعدادی هم بودند که احتمال پیروزی ترامپ می دادند.  

وی گفت: البته خانم کلینتون در ساختار حکومت آمریکا سابقه طولانی داشت و رسانه ها هم در اختیارش بودند و همین باعث شده بود که پیش بینی ها به نفع خانم کلینتون باشد.  
 
این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه سفیدپوست ها، اقشار فرودست و متوسط به پایین، بیکاران و مذهبی های تندرو بیشتر به ترامپ رأی دادند افزود: ترامپ روی دردهای آمریکا انگشت گذاشت و تبعیض، فقر، نابرابری و فساد را زیر سؤال برد.  

وی گفت: یکی از اشتباهات بزرگ حزب دموکرات این بود که کلینتون را به سندرز ترجیح داد در صورتی که اگر اینگونه نمی شد بر اساس برخی نظرسنجی ها ترامپ 56 به 44 شکست می خورد چرا که سندرز هم به وضع کنونی آمریکا اعتراض داشت و شعارهایش مانند ترامپ بود.  

آصفی درباره تفاوت کلینتون و ترامپ افزود: ترامپ از تغییر صحبت می کرد اما محور صحبت های خانم کلینتون استمرار وضع موجود آمریکا بود چرا که از سیاست های اوباما پیروی می کرد اما آمریکایی ها به دنبال تغییر بودند.
 
وی گفت: خانم کلینتون به چهره ای بسیار تکراری در آمریکا تبدیل شده بود و مردم از چهره تکراری خسته شده بودند و با وجود اینکه مشکلات اخلاقی ترامپ بارها مطرح شد اما این مسائل به نفع خانم کلینتون جواب نداد و حتی مردم در مصاحبه با سی.ان.ان می گفتند اگر ترامپ فاسد است فساد کلینتون هم کمتر از او نیست.  

آصفی افزود: البته ترامپ در شرایط سختی رأی آورد چرا که هم حزبی هایش هم او را تنها گذاشتند و با وجود مخالفت حزب انتخاب شد.  

وی یکی از پیام های انتخاب آمریکا را در این انتخابات وجود فاصله و شکاف میان نخبگان و عوام مردم آمریکا خواند.  

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه در بخش دیگری از این برنامه به علت نگرانی برخی کشورهای اروپایی از جمله فرانسه از انتخاب ترامپ اشاره کرد و گفت: فرانسوی ها برای خودشان هویت فرهنگی قائلند و اکنون از انتخاب ترامپ مضطربند چرا که ترامپ غیرقابل پیش بینی است و مواضعش روز به روز تغییر می کند و اروپا دوست دارد در آرامش زندگی کند و به نوعی شعارهای ترامپ، آرامش و ثبات اروپا را از بین می برد.  
 
وی افزود: وقتی ترامپ می گوید که پناهجویان به آمریکا نیایند طبیعی است که به اروپا خواهند رفت و همین موضوع است که برخی اروپایی ها را نگران کرده است.  

آصفی گفت: نقش سیاست خارجی در این انتخابات بسیار کمتر از مسائل داخلی بود و هر دو نامزد جز درباره ایران و سوریه و روسیه به مسائل سیاست خارجی نپرداختند.  

وی افزود: اوباما در سیاست خارجی بسیار ضعیف بود و این شرایط باعث شد ترامپ خودش را نشان دهد.  

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا آمریکا دچار مرگ اخلاق شده است یا نه؟ گفت: متأسفانه این مرگ در آمریکا رخ داده است و ما در مناظره ها، اخلاق را غایب دیدیم.  
 
وی افزود: آینده آمریکا نیز مبهم است و همان فردی که پیش بینی کرده بود ترامپ رئیس جمهور می شود امروز پیش بینی کرد کنگره، ترامپ را استیضاح می کند و این نشان می دهد که آمریکا در بحران جدی به سر می برد و اگر آمریکایی ها به مردم خود توجه نکنند مشکلات در آمریکا روز به روز بیشتر می شود.
 
یک جامعه شناس دیگر مهمان  برنامه  گفت: یکی از علت هایی که اروپا از انتخاب ترامپ دچار وحشت شده این است که ترامپ ویرانگری تمدنی کرده است.  

ابراهیم فیاض در پاسخ به سؤالی درباره بررسی طبقه اجتماعی رأی دهندگان به ترامپ افزود: نتیجه این انتخابات نشان داد که جنگ شمال و جنوب در آمریکا ادامه دارد.  

وی گفت: سالهاست که جمهوریت در آمریکا از بین رفته است چرا که رئیس جمهور، اشرافی شده است و یک زمانی بحث پدر و پسر بوش و یک زمانی آقا و خانم کلینتون مطرح می شود.  
 
فیاض افزود: کل ساختار جهانی در حال فروپاشی است و یکی از علت های انتخاب ترامپ این بود که بحث عدالت را مطرح کرد و ترامپ اگرچه که می خواهد هویت آمریکا را برگرداند اما نمی تواند و مردم از ترامپ قمارباز، بسازبفروش و غاصب اموال مردم اسکاتلند چیزی ندیده اند که به او رأی دهند اما چون از عدالت سخن گفت مردم به او اقبال نشان دادند.  

وی گفت: به طور قطع اروپا مقر تمدنگری آمریکاست و کار ترامپ به نوعی ویرانگری تمدنی است و هم اکنون فرانسه، آلمان و حتی انگلیس نسبت به این انتخاب پرخاشگر شده اند.
 
فیاض در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا آمریکایی های واقعگرا در این انتخابات آرمانگرا شدند؟ افزود: ترامپ شعارهای آرمانگرا نداد بلکه شعارهای عدالت طلبانه سر داد و مردم آمریکا که زمانی مردم گرا بودند دیگر دوست ندارند که مانند اروپا پادشاه سازی کنند اما سال هاست که آمریکا، اروپازده شده است.

وی گفت: آنهایی هم که این روزها به انتخاب ترامپ اعتراض دارند و تجمع می کنند بیشتر اتکاءشان به اروپایی هاست که البته اینها مهم نیست.  
 
فیاض افزود: اکنون ترامپ فقط قدرت است نه سیاست و اقتدار و برخی معتقدند که ترامپ حتی دوران چهار ساله اش را هم به پایان نخواهد برد و این به معنای فروپاشی است.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
    0 0
    می بینم که شکست خورده ها دارن چرند پرند به هم میبافن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس