کد خبر 653109
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۸

اگر نیروی عاقله فرهنگی‌ای بر وزارت ارشاد حاکم بود می‌بایست در مقام دفاع از میهمانان خود به کژتابی ریاست محترم جمهوری تذکری آیین نامه‌ای می‌داد، اما چه باید کرد که سکاندار جدید را سیاستی دگر است.

به گزارش مشرق، نوع عملکرد بحث انگیز ریاست محترم جمهوری در مراسم افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات کشور، که از میزبانی اهل علم و درایت به دور بود همچنان این سؤال جدی را بی‌پاسخ می‌گذارد که چرا دولت با صرف هزینه بسیار، اهالی رسانه را از سراسر کشور به ضیافتی فرا می‌خواند، اما به جای ارائه درس بردباری و حلم، فرصت را برای تحقیر و توهین به منتقدان خود و نامطلوب کردن فضای سیاست‌ورزی رسانه‌ای، مغتنم می‌شمرد؟

اگر نیروی عاقله فرهنگی‌ای بر وزارت ارشاد حاکم بود می‌بایست در مقام دفاع از میهمانان خود به کژتابی ریاست محترم جمهوری تذکری آیین نامه‌ای می‌داد، اما چه باید کرد که سکاندار جدید را سیاستی دگر است. آیا رییس‌جمهوری محترم حقوق‌دان ما نمی‌داند که معیوب بودن سیاست ورزی کنونی ریشه در رفتار بزرگان حل و عقد نیز دارد؟ پس از چه رو در صدد نامطلوب‌تر ساختن رفتار رسانه‌ای در کشور آن هم در آستانه چالش‌های انتخاباتی پیش رو بر می‌آید؟

در تحلیل این رفتار دور از انتظار به نظر می‌رسد تدبیر عدم تکرار فضای دو قطبی انتخاباتی کار را بر مشاوران رییس جمهور بسیار سخت کرده است، زیرا جذب آرای نه به دیگران برایشان در حد محال خواهد بود. از این رو متن نویسان، نمایشگاه مطبوعات را بهترین فرصت برای حاد کردن فضای سیاسی پنداشته‌اند. به‌زعم این دوستان و آشنایان سوق دادن رسانه‌ها به تندی، به سرعت بر غیر منطقی شدن رقابت انتخاباتی نیز تأثیر خواهد داشت، حال آن که در فضای آرام قدرت ارزیابی مردم به شدت افزایش می‌یابد و طبعاً کاسته شدن از هیجانات انتخاباتی شرایط را برای مشاوران رییس‌جمهور بسیار سخت می‌کند، زیرا تبیین کارهای نکرده و امور به ثبت رسیده دشواری خاص خود را دارد؛ به عبارت دیگر با تیره کردن فضای سیاسی انتخاباتی می‌توان از امر دشوار اقناع جامعه رهایی یافت.

 حال که این دست اندرکاران نمی‌توانند فضای انتخاباتی را دوقطبی کنند (به گونه‌ای که در یک سوی آن فرشته و در سوی دیگر آن دیو خود نمایی کند) در صدد مخدوش کردن فضای تعاملات برآمده‌اند، اما نباید فراموش کرد که تحقق این شرایط بستگی به رقبای دولت مستقر دارد. اگر آنان بازیگر این میدان نشوند و در مقام پاسخگویی هم از حد اعتدال خارج نشوند نتایج دلخواه برای سهل طلبان عاید نخواهد شد.
 
 
*صبح نو/ عباس سلیمی‌نمین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس