پس از دو دوره ریاست‌جمهوری، پرونده‌های مهم اوباما در حوزه اقتصاد، درمان، مسائل اجتماعی و امنیت ساعت 12 ظهر 20 ژانویه 2017 میلادی بسته می‌شود، با هر چه از شکست و پیروزی که در آن است.

سرویس جهان مشرق- فارغ از اینکه با سیاست خارجی اوباما در قبال ایران یا منطقه موافق باشیم یا نه، موفقیت‌های داخلی باراک را نسبت به دولت‌های پیش از او بیشتر می‌دانند. این به معنای انکار شکست‌های او به ویژه در مقابله با خشونت‌های نژادپرستانه و بدهی دولت نیست.
 
اوباماکر
 
پس از تغییرات نظام سلامت در 1965، قانون «حمایت از بیمار و افزایش دسترسی به بیمه» (ACA معروف به اوباماکر)  که توسط اوباما مطرح و از مارس 2013 میلادی اجرایی شد، بزرگترین تحول در این حوزه به شمار می‌آید. بر این اساس بیمه‌ها موظف شدند تمام مراجعان را فارغ از هر شرایطی بپذیرند و نرخ‌های واحدی را برای همه در نظر گیرند. همزمان یکی از اهداف این لایحه، کاهش هزینه‌های دولت در حوزه درمان بود.
 
با توجه به اکثریت مجلس نمایندگان در دست جمهوری‌خواهان،‌ تصویب این قانون با موانعی جدی روبرو شد و نهایتاً کار به دادگاه عالی آمریکا رسید. حکم دادگاه این بود که تصویب قانون خلاق قانون اساسی نیست اما نمی‌توان ایالت‌ها را به تصویب آن اجبار کرد. این مانع از بروز اعتراضات در برخی اتحادیه‌های کارگری ایالات متحده نشد.
 
بر اثر اجرای این قانون،‌ تعداد افراد فاقد پوشش بیمه در سال 2014 میلادی 11 میلیون کمتر از سال 2010 بود. اوایل سال جاری با اینکه طبق آمارها تنها 11% از مردم آمریکا فاقد بیمه درمانی مانده بودند، مجلس نمایندگان لغو اوباماکر را تصویب کرد اما با وتوی رئیس‌جمهور ناکام ماند.
 
خشونت پلیس علیه سیاه پوستان
 
رفتار نیروهای پلیس ایالات متحده با همه مردم، شدید و خشونت‌آمیز است، اما با سیاه‌پوستان بیشتر. مهمترین دلیل این امر جدا از تحقیر تاریخی رنگین‌پوستان در این کشور، آمارهایی است که نشان‌دهنده بالابودنِ آمار جرائم در میان رنگین‌پوستان به ویژه سیاه‌پوستان است. این امر موجب بدبینی همیشگی پلیس به آنها است و کوچکترین تحرک مشکوک آنها را با گلوله جواب می‌دهند.
 
 
{$sepehr_media_1847853_400_300}
 
 مرگ دردناک آلتون استرلینگ در حالی که سی‌دی می فروخت
 
نشریه بریتانیایی «پیش‌گیری از صدمات جانی» در گزارشی اعلام کرد در سال 2012 میلادی بیش از 1000 نفر بر اثر اشتباه پلیس آمریکا کشته شده‌اند و باز هم اکثریت مقتولان را اقلیت‌های نژادی ترجیح می‌دهند. آمار برخوردهای نژادپرستانه در این گزارش نشان می‌دهد از هر 10 هزار سفید‌پوست، تنها 503 نفر با دستور «ایست» پلیس مواجه شده‌اند در حالی که این رقم در میان سیاه‌پوستان 1404، بومیان 1141 و لاتینی‌تباران 979 است.
 
در سال پایانی ریاست‌جمهوری آمریکا شهرهای مختلفی شاهد تجمع های بزرگ در اعتراض به برخوردهای نژادپرستانه پلیس بود که خود به خشونت کشیده می‌شد. چند صد نفر طی تظاهرات در کارولینای شمالی و شیکاگو زخمی و بازداشت شدند. از آن عجیب‌تر در ژوئیه سال جاری بود که مردم در تگزاس علیه قتل دو سیاه‌پوست در مینه‌سوتا و لوئیزیانا تظاهرات کردند ولی چند حرفه‌ای حین تظاهرات به قتل 5 پلیس به انتقام‌ از رفتارهای خشن همکارانشان اقدام کردند.
 
 کارنامه 8 ساله اوباما در دستان مردم آمریکا
 
اوباما تعطیلی 16 روزه ادارات دولت فدرال در اکتبر 2013 میلادی را به گردن بونر (رهبر جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان) می‌انداخت ولی یک سال بعد مردم آرای خود را به جمهوری‌خواهان در انتخابات کنگره افزایش دادند
 
جالب اینجا است که رئیس‌جمهورشدن باراک اوباما خود دستاورد سال‌ها مبارزات عدالت‌طلبانه سیاه‌پوستان بود، کسانی که تا چند دهه پیش در استفاده از امکانات عمومی مشکل داشتند اما او نیز در کاهش خشونت‌های پلیسی که گفته می‌شود از تسلحات جنگی در شهر استفاده می‌کند، موفق نبود.
 
فروکش بحران اقتصادی و افزایش سرسام‌آور بدهی دولت
 
وقتی اوباما بر سر کار آمد، اوج بحران اقتصادی در چند دهه اخیر بود. بیکاری و مصادره املاک در اوج بود و تولید ناخالص داخلی به قهقرا می‌رفت. این وضعیت در اروپا و هر کشوری که با ایالات متحده تبادلات مالی گسترده داشت، تکرار شد و به یکی از عوامل اصلی نارضایتی مردم تبدیل شد.
 
کارنامه 8 ساله اوباما در دستان مردم آمریکا 
 
کاهش بیکاری به نصف
 
کارنامه 8 ساله اوباما در دستان مردم آمریکا 
 افزایش سرسام‌آور بدهی دولت به دوبرابر
 
اوباما با تغییر سیاست‌ها در داخل از سویی و بهره‌برداری اقتصادی از کشورهای ثروتمند از سوی دیگر تا حدودی به کاهش بحران اقتصادی موفق شد اما بدهی‌ سرسام‌آور و باقی‌ماندن منافع در دست 1% ثروتمند خشم جوانان را برانگیخت و به جنبش اشغال وال‌استریت انجامید.
 
آمارها نشان می‌دهد اگر چه بیکاری به نصف یعنی 5% کاهش یافته و رشد تولید ناخالص داخلی 6 درصد بیشتر شده (از منفی 4% به مثبت 2%) اما بدهی دولت آمریکا به 20 تریلیون دلار رسیده است، یعنی بیش از کل تولید ناخالص داخلی این کشور!
 
قانون حمل سلاح
 
تیراندازی در سن برناردینو با 14 کشته و در اورلاندو با 50 کشته بار دیگر رئیس‌جمهور را مقابل دوربین‌ها آورد تا از مقابله جمهوری‌خواهان با اصلاح قانون حمل سلاح ابراز تأسف کند. این شاید مهمترین برنامه اجرانشده باراک در دوران ریاست‌جمهوری‌اش باشد. او بار دیگر برای کودکان مدرسه سندی هوک در ایالت کانکتیکات که در اثر تیراندازی سال 2012 میلادی کشته شدند،‌ اشک ریخت و گفت وقتی از حضور افراد سابقه‌دار در سفرهای هوایی جلوگیری می‌‌کنیم، چرا باید به خاطر منافع شرکت‌های اسلحه‌سازی جلوی فروش سلاح به آنها را نگیریم؟
 
کارنامه 8 ساله اوباما در دستان مردم آمریکا 
 
برخی معتقدند اوباما خلاف چند رئیس‌جمهور قبلی آمریکا به تاریخ نخواهد پیوست و همچنان حضور اثرگذاری در عرصه سیاسی خواهد داشت
 
واقعیت این است که بر اساس الحاقیه دوم قانون اساسی هر کس در آمریکا حق دارد برای دفاع از خود سلاح داشته باشد و هر چه ایالت‌ها با قوانین خود محدودیت‌هایی برای آن در نظر می‌گیرند، اصل قضیه به قوت خود باقی است. طرح‌های اوباما به نتیجه نرسید و تنها کاری که کرده، دستورهای اجرایی با استفاده از اختیارات ریاست‌جمهوری برای سخت‌گیری‌های بیشتر در زمینه فروش سلاح به مردم عادی است. کار به جایی رسیده که برخی تحلیل‌گران او را متهم به دورویی در این حوزه برای حفظ منافع شرکت‌های تسلیحاتی کرده‌اند.
 
قانونی‌شدن ازدواج همجنس‌بازان
 
چند دهه است که انجمن‌هایی برای حمایت از حقوق همجنس‌بازان در ایالات متحده فعالیت می‌کنند. تا به حال 4 پرونده در این مورد به دیوان عالی ایالات متحده رسیده است، اولین در 1996 و آخرین و مهمترین در 2015 میلادی که نهایتاً در کل ایالات متحده هرگونه محدودسازی مبتنی بر جنسیت را در ازدواج ممنوع اعلام کرد.
 
جدا از اینکه قضات دیوان عالی را رئیس‌جمهور منصوب می‌‌کند، اوباما و مسئولان دولتش بنا به رویه مستمر حزب دموکرات، با حمایت‌های رسانه‌ای و فضاسازی نقش گسترده‌ای در ترویج حقوق همجنس‌بازان داشتند و به زعم خود این را یکی از افتخارات دوران خود می‌دانند.
  
جمع‌بندی
 
اوباما در حالی کاخ سفید را ترک می‌کند که موفقیت‌ها و شکست‌ها مختلفی در سیاست داخلی داشته و در آخرین روزها بیش از نصف مردم کشورش از عملکرد او راضی‌اند.
 
کارنامه 8 ساله اوباما در دستان مردم آمریکا 
 
 رضایت 56% از مردم ایالات متحده از عملکرد اوباما در آخرین نظرسنجی گالوپ
 
این همه موجب نشد به نامزدی که باراک با تمام قوا سنگش را به سینه می‌زد، یعنی هیلاری کلینتون رأی دهند. باید منتظر ماند و دید آیا مردم آمریکا پس از پایان دوران ریاست‌جهوری ترامپ به همین میزان از عملکرد او رضایت خواهند داشت؟
 
در گزارش دیگری مهمترین پرونده‌های سیاست خارجی دولت اوباما را بررسی خواهیم کرد.
 
منابع
   http://www.mashreghnews.ir/fa/news/519102
http://globalnews.ca/news/2810639/how-many-black-people-have-been-killed-by-police-in-the-u-s-depends-whos-counting
http://uspolitics.about.com/od/Gun-Control/a/Gun-Laws-Signed-By-Obama.htm
http://www.forbes.com/sites/katiesola/2016/01/06/obama-gun-control/#206b677a7de7
http://www.tradingeconomics.com/united-states
http://www.bbc.com/persian/world/2016/07/160707_u04_dallas_police_shooting
https://en.wikipedia.org/wiki/United_States_federal_government_shutdown_of_2013
http://www.gallup.com/poll/113980/gallup-daily-obama-job-approval.aspx
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • حامد ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    0 0
    رای ما رو پس بده!!! ترامپ
  • ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    1 0
    بدرتان رو در میاره ترامب
  • ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۰
    0 0
    اگر این اطلاعات درست باشه و بیش از 50درصد از عملکردش راضی بوده باشند، هنوزخوبه!،!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس