اگر آمریکایی‌ها واقعاً این‌قدر که ما فکر می‌کنیم، خوش‌بخت هستند، پس چرا آمریکایی‌ها 80 درصد از آرام‌بخش‌های دنیا را مصرف می‌کنند؟

گروه بین‌الملل مشرق- خلاصه گزارش: اگر از بیش‌تر مردم آمریکا درباره رؤیای آمریکایی بپرسید، به شما خواهند گفت که این رؤیا یا از همان ابتدا دروغ بوده و یا اکنون دیگر مرده است. این واقعیت را نه تنها آمار اقتصادی و رفاهی، بلکه یک واقعیت بسیار تکان‌دهنده به شما می‌گوید: آمریکایی‌ها که تنها 5 درصد از جمعیت جهان هستند، 80 درصد از داروهای آرام‌بخش دنیا را مصرف می‌کنند. سال 2014 آمار اعتیاد به آرام‌بخش در آمریکا رکورد جدیدی ثبت کرد و هم‌زمان، به طور متوسط در هر ساعت، بیش از سه نفر به خاطر اووردوز این داروها جان خود را از دست دادند. بسیاری از آمریکایی‌ها وقتی آرام‌بخش‌هایشان اثر خود را از دست می‌دهند، به سمت هروئین کشیده می‌شوند، چون هم ارزان‌تر است و هم در دست‌رس‌تر. در حالی که بیش از 52 میلیون آمریکایی بالای 12 سال اقدام به سوءمصرف مواد دارویی می‌کنند، پزشکان آمریکایی هم‌چنان تمایل دارند تا برای هر بیماری، آرام‌بخش تجویز کنند.

چرا 80 درصد از آرام‌بخش‌های دنیا را آمریکایی‌ها مصرف می‌کنند
رؤیای آمریکایی سال‌هاست که مرده است
یک تصور اشتباه تا همین چند سال پیش وجود داشت (و هنوز در ذهن برخی وجود دارد) به نام «رؤیای آمریکایی». الآن نه تنها شواهد[1]، بلکه اظهارات آمریکاپرست‌ترین[2] آمریکایی‌ها هم به خوبی نشان می‌دهد[3] که این رؤیا سال‌هاست «مرده است[4]». البته در این گزارش قصد نداریم آمار فقر در آمریکا را بررسی کنیم (گزارش مشرق در این‌باره را می‌توانید از این‌جا بخوانید)، اما دست‌کم هفت دلیلی را می‌آوریم که به نظر می‌رسد با حس جوانان آمریکایی درباره مرگ رؤیای آمریکایی[5]، بی‌ربط نباشد. این دلایل می‌تواند مقدمه‌ای برای درک موضوع اصلی گزارش نیز فراهم نماید: مصرف بالای داروهای آرام‌بخش توسط مردم آمریکا.

چرا رؤیای آمریکایی مرده است

یک نظرسنجی اخیراً در آمریکا انجام شد و نظر مردم این کشور را درباره رؤیای آمریکایی پرسید. نتیجه این نظرسنجی این بود که 55 درصد از مردم معتقد بودند رؤیای آمریکایی یا از ابتدا وجود خارجی نداشته و یا قبلاً وجود داشته، اما الآن دیگر وجود ندارد[6]. تنها 42 درصد از مردم معتقدند رؤیای آمریکایی هنوز هم وجود دارد و دست‌یافتنی است. هم‌چنین 59 درصد از آمریکایی‌ها می‌گویند این رؤیا محقق‌شدنی نیست.

دست‌کم هفت دلیل را می‌توان آورد که نشان می‌دهند رؤیای آمریکایی مرده است:

1- اکثر آمریکایی‌ها نمی‌توانند پیش‌رفت اقتصادی داشته باشند: رؤیای آمریکایی یعنی حقوق کارمندان با گذر زمان، به نسبتی منطقی افزایش پیدا کند، در حالی که اکثر مردم آمریکا حتی انتظار چنین افزایش حقوقی را هم نمی‌کشند. گزارش‌های سال 2014 نشان می‌دهد که حقوق طبقه متوسط در آمریکا، 15 سال است که افزایش پیدا نکرده است[7]. بانک شناخته‌شده «گلدمن ساکس» طی گزارشی نوشته که طی سال 2013، سود کمپانی‌های بزرگ، با سرعتی پنج برابر حقوق مردم عادی، افزایش پیدا کرده است[8].

2- ثروتمندان هر روز ثروتمندتر می‌شوند و بقیه بدهکارتر: اکثر آمریکایی‌ها به صرف این‌که درآمدشان کفاف خرج زندگی‌شان را نمی‌دهد، در حال پس‌رفت اقتصادی هستند. بنابراین این‌که مردم آمریکا هر روز بدهکارتر می‌شوند، تعجبی ندارد. خانواده‌های آمریکایی اکنون برای داشتن یک زندگی استاندارد، «وابسته به بدهی» شده‌اند[9]. شکاف میان هزینه و درآمد به خصوص در زندگی جوانان زیر 25 ساله آمریکا مشهود است[10] و بنابراین در این کشور دو طبقه به وجود آمده است: ثروتمندان و دیگرانی که هر روز بدهکارتر می‌شوند.

چرا 80 درصد از آرام‌بخش‌های دنیا را آمریکایی‌ها مصرف می‌کنند
بسیاری از افراد مسن در آمریکا بیش از پنج نوع قرص مصرف می‌کنند

3- بدهی دانش‌جویی دارد نسل غیرثروتمند آمریکا را نابود می‌کند: آموزش «عمومی» در آمریکا یک توهم شده است. امروزه اگر می‌خواهید تحصیلات دانشگاهی داشته باشید، اول باید ثروتمند باشید؛ مگر این‌که بخواهید کوله‌باری از بدهی‌ها را اولین روز در شغل جدید، با خودتان سر کار ببرید. هزینه تحصیلات دانشگاهی در آمریکا بین سال‌های 1985 تا 2012 معادل 500 درصد افزایش داشت[11]. برآوردهای سال 2015، نشان می‌دهد تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی آمریکایی به ازای یک دوره چهار ساله، بیش از 134 هزار دلار پای جوان‌ها تمام می‌شود[12]؛ اگر هزینه مسکن، خوراک، کتاب و هزینه‌های دیگر را حساب نکنید. دانشگاه‌های دولتی که زمانی همه آمریکایی‌ها حتی فقرا می‌توانستند از آن‌ها استفاده کنند، اکنون هر کدام سالانه دست‌کم 13 هزار دلار پول می‌گیرند.

4- «خانه‌داری مادران» یک افسانه قدیمی است: زمانی در آمریکا بود که خانواده‌های طبقه متوسط می‌توانستند تنها با درآمد یکی از والدین، زندگی راحتی داشته باشند، اما آن روزها دیگر گذشته است. افزایش هزینه‌ها و ثابت ماندن درآمدها نه تنها موجب شده تا در خانواده‌های آمریکایی، زن و مرد مجبور شوند هم‌زمان شغل‌های تمام وقت داشته باشند، بلکه فرزندآوری را نیز تبدیل به یک ریسک اقتصادی کرده است.

5- آمریکایی‌ها باید قید سفرهای تفریحی را بزنند: طی تحقیقی در سال 2012، هزینه هر سفر تفریحی متوسط برای آمریکایی‌ها 1180 دلار به ازای هر نفر ارزیابی شد، یعنی 4720 دلار به ازای یک خانواده چهار نفره[13]. این یعنی اکثر آمریکایی‌ها نیازی نیست غصه برنامه‌ریزی برای سفر تفریحی را بخورند، چون اگر بی‌کار هستند قطعاً پول آن را ندارند و اگر شغل دارند، به احتمال زیاد، وقت آن را ندارند. آمریکا تنها اقتصاد پیش‌رفته‌ای است که اکثر کارفرمایان در آن ملزم نیستند کارمندان خود را به سفرهای تفریحی رایگان بفرستند[14]. حتی در شرایطی که دست‌کم روی کاغذ، کارمندان حق مرخصی دارند، آمار نشان می‌دهد هر سال در آمریکا 175 میلیون روز مرخصی استحقاقی، بلااستفاده می‌ماند[15].

6- حتی با وجود بیمه درمانی، اغلب مردم توان پرداخت هزینه‌های پزشکی را ندارند: خدمات درمانی در آمریکا صرفاً به ثروتمندان تعلق می‌گیرد. «لایحه خدمات درمانی ارزان» یا همان «اوباماکر» که سال 2010 تصویب شد، قرار بود تعداد آمریکایی‌های تحت پوشش بیمه درمانی را افزایش دهد. با این حال، هنوز هم پوشش خدمات درمانی در آمریکا در میان کشورهای کاملاً توسعه‌یافته بدترین وضعیت را دارد، و تازه این وضعیت برای افرادی است که تحت پوشش بیمه «هستند». از سال 2007 تا کنون هزینه بیمه درمانی برای کارفرمایان 52 درصد و برای کارمندان 73 درصد افزایش پیدا کرده است. این هزینه اکنون 9,144 دلار در هر سال است[16]. طبق آمار اداره سرشماری آمریکا، در همین مدت، درآمد متوسط آمریکایی‌ها 8 درصد کاهش پیدا کرده است.

چرا 80 درصد از آرام‌بخش‌های دنیا را آمریکایی‌ها مصرف می‌کنند
مردم آمریکا یاد گرفته‌اند برای رفع هر مشکلی به سراغ قرص بروند

7- دیگر خیال آمریکایی‌ها از بازنشستگی راحت نیست: این آرزو که بعد از یک عمر کار، مانند نسل‌های قبلی بازنشسته شوید و خیالتان از باقی عمر راحت باشد، اکنون در آمریکا صرفاً برای ثروتمندان محقق می‌شود. افزایش هزینه‌ها به معنای این است که اکثر آمریکایی‌ها به جای آن‌که پس‌انداز داشته باشند، غرق در بدهی هستند. به همین دلیل است که حدود 20 درصد از آمریکایی‌ها در سن بازنشستگی، پس‌اندازی برای سال‌های بعد خود ندارند[17]. طبق گزارش‌ها، آمریکا در میان کشورهای توسعه‌یافته مکان نوزدهم را از نظر ایمنی اقتصادی دوران بازنشستگی دارد[18].

چرا آمریکایی‌های «مرفه» این همه آرام‌بخش مصرف می‌کنند؟

آمارهایی که تا این‌جا به آن‌ها اشاره شد (و ده‌ها مورد دیگر را نیز می‌توان به آن‌ها اضافه کرد) ممکن است برای برخی متقاعدکننده نباشد، اما در ادامه این گزارش می‌خواهیم به سؤالی بپردازیم که شاید نظر این افراد را تغییر دهد: اگر آمریکایی‌ها واقعاً مردم مرفه و خوشحالی هستند، چرا 80 درصد از کل داروهای آرام‌بخش دنیا را مصرف می‌کنند؟

آمریکا کم‌تر از 5 درصد از جمعیت جهان را در خود جای داده، اما همین جمعیت، معادل چهار پنجم از داروهای آرام‌بخشی را مصرف می‌کند که بسیار اعتیادآور هستند (گزارش مشرق را از این‌جا بخوانید). امروزه در آمریکا، حدود 4.7 میلیون نفر به آرام‌بخش‌های تجویزی معتاد هستند، رقمی که نسب به سال 1999، افزایشی 300 درصدی داشته است. اگر شما هم در اطراف خود کسی را می‌شناسید که از این اعتیاد رنج می‌برد، پس حتماً می‌دانید که این داروها می‌توانند بی‌اندازه ویرانگر باشند: شخصی با یک زندگی بسیار سالم و طبیعی، ممکن است طی تنها چند هفته به دلیل استفاده از این داروها به یک مرده متحرک تبدیل شود.

بسیاری از این معتادان به آرام‌بخش در آمریکا، هیچ‌گاه نمی‌توانند به زندگی عادی برگردند. طبق آمار مرکز کنترل و پیش‌گیری بیماری آمریکا، تنها در سال 2014 در این کشور بیش از 28 هزار نفر به علت مصرف بیش از حد (اووردوز) آرام‌بخش‌های تجویزی، جان خود را از دست دادند[19]. ضمناً این تعداد تنها 60 درصد از کل آمار مرگ و میر بر اثر اووردوز در آمریکا بود[20]. کل این آمار که سال 2014 رکورد جدیدی را ثبت کرد[21]، تعداد 47،055 نفر بود[22].

نکته‌ای که جالب است بدانید این‌که بسیاری از آمریکایی‌ها پس از آن‌که کار را با شروع مخدرهای قانونی آغاز می‌کنند، به سرعت به استعمال هروئین کشیده می‌شوند، چون هم ارزان‌تر است و هم راحت‌تر می‌توان آن را تهیه کرد. به همین ترتیب، آمریکا در حال حاضر گرفتار یک اپیدمی گسترده استعمال هروئین شده است. طبق آمار، تعداد آمریکایی‌هایی که به خاطر اووردوز هروئین جان خود را از دست داده‌اند، بین سال‌های 2000 تا 2013 تقریباً چهار برابر شد[23].

چرا 80 درصد از آرام‌بخش‌های دنیا را آمریکایی‌ها مصرف می‌کنند
یکی از آثار افزایش اعتیاد به آرام‌بخش‌ها، تولد یک نوزاد معتاد
به این مواد هر 19 دقیقه در آمریکاست (گزارش مشرق)

البته از حق نگذریم، دولت فدرال آمریکا نیز بالأخره متوجه این مشکل شده و اقداماتی را هم برای مقابله با آن آغاز کرده است. به عنوان مثال، اخیراً لایحه‌ای را به تصویب رسانده که بیش از یک میلیارد دلار بودجه را در سال (طی دو سال آینده) برای مبارزه با این معضل اختصاص داده است. با این وجود، اولاً این مبلغ شاید برای حل مسئله اندک باشد؛ و دوماً تا زمانی که پزشکان آمریکایی در هر نسخه‌ای که می‌نویسند، این آرام‌بخش‌ها را هم تجویز می‌کنند، بعید است که این بحران به این زودی‌ها از آمریکا رخت بربندد. مثالی عینی از دست داشتن پزشکان آمریکایی در گسترش اپیدمی اعتیاد به داروهای آرام‌بخش در انتهای همین گزارش آمده است.

آمریکا معتادترین کشور دنیاست، اما چرا؟

واقعیتی که کارشناسان آمریکایی هم به آن معترف هستند این است که آمریکایی‌ها معتادترین ملت روی کره زمین هستند. برآوردها حاکی از آن است که 52 میلیون آمریکایی بالای 12 سال، تا کنون از داروهای تجویزی، برای مقاصد غیرپزشکی استفاده کرده‌اند، و این مشکل هر سال بدتر از سال گذشته می‌شود.

تحقیقاتی که نتیجه آن در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد، نشان می‌دهد 59 درصد از افراد بالغ در آمریکا، در حال حاضر دست‌کم یک داروی نسخه‌ای مصرف می‌کنند[24]. هم‌چنین 15 درصد از افراد بالغ در این کشور، دست‌کم پنج داروی تجویزی با هم استفاده می‌کنند[25]. این آمار برای افرادی که مسن‌تر هستند، از این هم بدتر است. پیش از آن‌که به آمارهای عجیب و غریب اعتیاد مردم آمریکا به قرص‌های آرام‌بخش و داروهای دیگر بپردازیم، ابتدا لازم است توضیح دهیم که دلیل این اعتیاد چیست.

کمی دقت به آمار، نشان می‌دهد منشأ این مشکل کجاست. در آمریکا، اگر به دکتری بگویید بیمار شده‌اید، حتی اگر علائم بیماری را همان موقع از خودتان بسازید، باز هم متوجه می‌شوید که یک کمپانی غول‌پیکر صنایع دارویی، دقیقاً برای همان علائم، یک قرص تولید کرده است. اگر کمی دقیق‌تر شوید می‌بینید که تجویز این داروها برای مردم آمریکا، بی‌نهایت سودآور است. به عنوان مثال، آمار نشان می‌دهد آمریکایی‌ها تنها در سال 2014، مبلغ 100 میلیارد دلار[26] (میلیارد، نَه میلیون) صرفاً خرج داروهای سرطان کرده‌اند[27].

یک محاسبه ساده به ما می‌گوید کمپانی‌های داروسازی آمریکایی سود هنگفتی از تولید دارو می‌برند و بازارشان زمانی پررونق‌تر است که مردم این کشور در درد و رنج باشند. البته گزارش‌های زیادی درباره این نوشته می‌شود[28] که چاقی، معضل اساسی آمریکایی‌هاست و غیره، اما در حالی که کسی منکر آمار بالای چاقی در آمریکا نیست[29]، نمی‌توان تنها عامل یا حتی عامل اصلی شیوع بیماری‌های مختلف و مهم‌تر از آن، گسترش اپیدمی آمار بالای مصرف دارو و مواد آرام‌بخش در آمریکا را چاقی مردم این کشور دانست.

چرا 80 درصد از آرام‌بخش‌های دنیا را آمریکایی‌ها مصرف می‌کنند
«مارک ماینارد» بعد از آن‌که پزشکش برای رفع مشکل کمردردش،
داروی آرام‌بخش تجویز کرد، به این داروها معتاد شد

یکی از دلایلی که نشان می‌دهد دست‌های دیگری پشت پرده است، بالا رفتن آمار استفاده آمریکایی‌ها از تقریباً همه نوع داروست. تبلیغات داروهای مختلف طی 24 ساعت، عملاً در همه شبکه‌های تلویزیونی آمریکا پخش می‌شود و این یعنی مردم به استفاده از دارو برای رفع کوچک‌ترین مشکلات خود تشویق می‌شوند. آمارها نشان می‌دهد مصرف داروهای فشار خون، چربی خون، افسردگی، دیابت، و مُسکن و آرام‌بخش همگی طی سال‌های اخیر، افزایش داشته است[30].

نکته‌ای که درباره داروهای ضدافسردگی خوب است بدانید این است که این داروها در آمریکا اغلب بی‌دلیل تجویز می‌شوند و عوارض جانبی بسیار بدی هم دارند. دانستن فقط یک نکته در این‌باره کافی است: عملاً تک‌تک افرادی که در آمریکا اقدام به تیراندازی و کشتار مردم می‌کنند، از همین قرص‌ها مصرف می‌کنند. در برخی موارد، مصرف این داروها در کودکان، نوجوانان و جوانان زیر 25 سال، می‌تواند موجب افزایش تفکرات یا رفتارهای منجر به خودکشی شود.

قطعاً می‌توان یک گزارش کامل درباره داروهای تجویزی و دلایل تجویز و عواقب مصرف آن‌ها نوشت (داروهایی که تهیه برخی از آن‌ها ماهیانه 12,500 دلار هزینه دارد)، اما ما به همین میزان اکتفا می‌کنیم. در ادامه به آمارهایی می‌پردازیم که نشان می‌دهد آمریکا از خیلی جهات واقعاً منحصر به فرد است.

آمارهایی از یک ملت معتاد به دارو

*** از هر 10 آمریکایی 60 سال به بالا، تقریباً 9 نفر طی ماه گذشته، دست‌کم یک داروی نسخه‌ای مصرف کرده‌اند[31].

*** به طور متوسط، هر 19 دقیقه، یک نفر در آمریکا به خاطر سوء مصرف ناخواسته دارو، جان خود را از دست می‌دهد[32].

*** امروزه در آمریکا، قربانیان آرام‌بخش‌های تجویزی، از مجموع قربانیان هروئین و کوکائین، بیش‌تر است[33].

*** حدود 750 هزار نفر هر سال به علت مواجهه با عوارض جانبی مواد دارویی، به مراکز اورژانسی در آمریکا برده می‌شوند[34].

*** درصد زنانی که داروهای ضدافسردگی مصرف می‌کنند، در آمریکا بیش‌تر از هر کشور دیگری در جهان است[35].

*** کودکان آمریکایی سه برابر بیش‌تر از کودکان در اروپا احتمال دارد تحت درمان با داروهای ضدافسردگی قرار بگیرند[36].

*** حدود یک سوم از کودکان پرورشگاهی در آمریکا، دست‌کم یک داروی وابسته به مشکلات روانی مصرف می‌کنند[37].

*** بیش از 15 درصد از تمام دانش‌آموزان سال‌های آخر دبیرستان در آمریکا، اقدام به سوءمصرف داروهای تجویزی می‌کنند[38].

چرا 80 درصد از آرام‌بخش‌های دنیا را آمریکایی‌ها مصرف می‌کنند
آمار آمریکا درباره کودکان معتاد به آرام‌بخش نیز منحصربه‌فرد است

همه این آمارها نشان می‌دهد آمریکایی‌ها یک ملت «عمیقاً غصه‌دار» هستند که یاد گرفته‌اند برای هر نوع دردی، چه جسمی و چه روحی، به یک راه‌حل «تعمیر سریع» به نام قرص متوسل شوند. بدون شک، برخی بیماری‌ها هست که درمان یا کنترل آن‌ها نیاز به تجویز داروهای آرام‌بخش دارد، اما آن‌چه که در آمریکا شاهد آن هستیم، فاصله بسیار زیادی با واقعیت‌ها و ضرورت‌های پزشکی دارد. به قول یک کارشناس آمریکایی، «ما ملتی معتاد هستیم که همیشه به دنبال راهی برای پر کردن جاهای خالی‌ای است که در عمق قلب خود احساس می‌کند. این بحران اعتیاد به آرام‌بخش هم فقط صرفاً نشانه دیگری است که از وجود یک مشکل بسیار عمیق‌تر خبر می‌دهد[39]

چگونه خوش‌بختی آمریکایی‌ها قربانی می‌شود

«نورا مانگان» زنی آمریکایی است که خودش را (از جمله به خاطر این‌که «خانه‌دار» بود) خوش‌بخت می‌دانست، تا زمانی که گرفتار آرام‌بخش‌های اعتیادآور شد. اتفاقی که برای مانگان افتاد، به خوبی نشان می‌دهد چگونه بحران آرام‌بخش‌ها و مخدرها، و تجویز آن‌ها توسط پزشکان آمریکایی، دامن‌گیر شهروندان عادی و گاهاً از همه جا بی‌خبر می‌شود. وی سرنوشت خود را این‌گونه روایت می‌کند[40]:

«من یک زن تحصیل‌کرده، متأهل، خانه‌دار، و مادر چهار فرزند هستم. زندگی روی خوشش را به من نشان داده بود، تا زمانی که یک دیدار سرنوشت‌ساز با یک پزشک ارتوپد داشتم. به دکتر گفتم درد خفیفی در انگشتان پایم احساس می‌کنم. او هم نسخه‌ای به من داد که سرآغاز نسخه‌های بی‌شماری بود که هر ماه برای استعمال اکسی‌کدون از او می‌گرفتم: این‌ها نسخه‌ای برای ورود من به جهنم بود. ظرف شش ماه، اعتیاد دیوانه‌وار به مواد مخدر پیدا کرده بودم.»

«بعد از مدتی نسبتاً کوتاه، میزان اکسی‌کدون نسخه‌ای من، دیگر به هیچ عنوان جواب‌گوی دردی نبودند که زندگی من را عوض کرده بود. این را هم باید بدانید که وقتی اکسی‌کدون را از راه‌های دیگر تهیه می‌کنید، هر گرمش یک دلار پایتان درمی‌آید. بنابراین من پس‌اندازمان را خالی می‌کردم و به هیچ چیز دیگری فکر نمی‌کردم. سخت است تصور کنید که در مدتی به این کوتاهی، من از «خانم کلیور» (شخصیت یکی از سریال‌های محبوب آمریکایی) که برای استقبال از فرزندانش، وقتی از مدرسه به خانه می‌آمدند، نان داغ دارچینی می‌پخت، تبدیل شدم به «صورت‌زخمی» (نام فیلم آمریکایی درباره تجارت مواد مخدر) که قرص‌های آرام‌بخش را روی میز شیشه‌ای اتاق کار خانه‌مان مصرف می‌کردم و وقتی صدای فرزندانم را می‌شنیدم که از مدرسه آمده‌اند، پیش خودم می‌گفتم: «آخر، چرا این‌قدر زود رسیدند؟»



[1] 7 Facts That Show the American Dream Is Dead Link

[2] Donald Trump: 'The American Dream Is Dead, I'm Going to Make It Bigger and Better' Link

[3] The American Dream Is Dead, and Now Even the Mainstream Media Is Starting to Admit it Link

[4] Even Americans Can't Afford the American Dream Link

[5] Young People Are Poorer, Jobless, and Believe That the American Dream Is Dead Link

[6] The American Dream is hurting Link

[7] The American Middle Class Hasn’t Gotten A Raise In 15 Years Link

[8] Goldman: Corporate Profits Grew Five Times Faster Than Wages in 2013 Link

[9] America’s Debt Problem: How Private Debt Is Holding Back Growth and Hurting the Middle Class Link

[10] How Income Compares to Spending: 1993 vs. 2013 Link

[11] College Costs Out Of Control Link

[12] Tutorial - The real cost of higher education Link

[13] How Much Summer Vacation $1,180 (the US Average) Can Buy Link

[14] No-Vacation Nation Revisited Link

[15] Do Americans Need More Vacation Time? Link

[16] 2015 Milliman Medical Index Link

[17] Almost 20 percent of people near retirement age have not saved for it Link

[18] U.S. ranks 19th in world for retirement security Link

[19] Getting painkillers seems easy. Getting help to fight painkiller addiction is hard. Link

[20] There is a big problem with the government's plan to stop the drug-overdose epidemic Link

[21] Drug Poisoning Mortality: United States, 1999–2014 Link

[22] Drug overdoses won't stop rising — and that's not even the worst part Link

[23] Senate poised to pass bill to combat heroin use and prescription drug abuse Link

[24] Drugged Into Oblivion: Nearly 60 Percent Of All U.S. Adults Are On Prescription Drugs Link

[25] Trends in Prescription Drug Use Among Adults in the United States From 1999-2012 Link

[26] Cancer Drug Spending Tops $100 Billion, Up 10% in a Year Link

[27] The Big Business Of Cancer: 100 BILLION Dollars Was Spent On Cancer Drugs Last Year Alone Link

[28] More Americans Than Ever Use Prescription Drugs Link

[29] America #1? 36 Facts That Prove That The United States Is An ‘Exceptional’ Nation Link

[30] Number of Americans using 5 or more drugs nearly doubles Link

[31] Prescription Drug Use Continues to Increase: U.S. Prescription Drug Data for 2007-2008 Link

[32] 70 Million Americans Taking Mind-Altering Drugs Link

[33] Prescription painkillers kill more Americans than heroin and cocaine combined Link

[34] Why Medication Can Be Dangerous to Your Health Link

[35] The Medicated Americans: Antidepressant Prescriptions on the Rise Link

[36] 47 Depressing Facts About The Healthcare System That Will Make You Beg For Reform Link

[37] New Study Shows U.S. Government Fails to Oversee Treatment of Foster Children With Mind-Altering Drugs Link

[38] Prescription drug abuse Link

[39] Why Do Americans Consume 80 Percent Of All Prescription Painkillers? Link

[40] My Life Ruined Link


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 59
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 11
  • محمود ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    4 4
    مشرق جان چطوره محض رضای خدا اونم بخاطر مردمش نه دولتشان چند تا کارشناس بفرستیم که اونا رو از اشتباه دربیاریم که اینقدر به خودشون و جامعه شون آسیب نزنن
  • ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    2 10
    اصلا خبر نداری ملت امریکا کلا بیکار هستند ! دارن از گرسنگی و فقر میمیرند ! کمتر جوک بگو عمو
  • ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    6 0
    اینکه با لینک منبع میذارید خیلی خوبه ....
  • ali ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    1 6
    کاش جرات درج حقایق جامعه ایران و داشتید ...لازم نیس امریکا رو اینجور نشون بدین
  • ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    7 0
    خوشبختی یک احساس تلقینی است. وقتی همه رسانه ها مشغول ستایش از آمریکا و زندگی آمریکایی باشند البته که مردمش ناگزیر احساس خوشبختی می کنند. این احساس در شوروی وجود داشت و در کره شمالی هم الان به همین صورت وجود دارد. این در حالی است که میزان گرسنگی و بیگاری و بی خانمانی در آمریکا بسیار فاجعه بارتر و گسترده از کره شمالی است! برعکس در کشوری مثل ایران که همه رسانه ها و میادی فرهنگی اعم از روزنلمه ها گرفته تا فیلمها مشغول الفای بد بختی و سیاهی و نکبت در کشور هستند البته که مردم احساس بدبختی باید بکنند. ناگفته نماند که با حوادث سالهای اخیر و ورود تکنولوژیهای ارتباطی جدید و افزایش اگاهی آمریکااییان از دنیای خازج الان احساس بدبختی در آمریکا هم رو به افزایش است تا جایی که به شخصی مثل ترامپ رای می دهند که رسما می گوید "آمریکا را مجددا بزرگ خواهد نمود". و این به معنای پذیرش شرایط بد در حال حاضر است.
  • ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    2 7
    به نظر من دولت باید بودجه شماها رو قطع ببینم بازم حرف مفت میزنید یا نه !
  • رکسانا ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    1 2
    میزان مصرف داروهای آرام بخش در تهران و لندن چه اندازه است؟
  • مرتضیsk ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    5 0
    الان که به تیتش قبای امریکا پرستان داخلی بر بخوره ابرو درهم کشن بهشتی که در رویا داشتن تو آرام بخشآ غرق شدن !
  • حمید ۰۲:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    4 2
    آمار تریاک در ایران رو هم اعلام کنید فقط تریاک
  • ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    4 0
    ما آمریکا رو تو ذهن خودمون بزرگ کردیم وگرنه تو آمریکا هیچ خبری نیست...!!!!!! در کشوری که هیچ گونه ارزش، اعتقاد و دینی وجود نداره که اونارو به راه درست و مشترک انسانی هدایت بکنه، قطعاً وضعیت چندان جالب نخواهد بود!!!!! نظام سرمایه داری در آمریکا باعث شده یه عده بسیار پولدار و خر کیف باشن و یه عده بسیار بدبخت و فقیر و شکاف طبقاتی بسیار زیاد هست! حرف رهبر انقلاب هم دقیقاً همینه که میفرماید اشرافی گری نکنید، چون باعث میشه خدمت به مردم مستضعف به کل از یاد بره... رهبر انقلاب انقدر با تدبیر و سنجیده حرف میزنن که آدم لذت میبره از سخنرانی ایشان...
  • دکتر گاوچرون از کومور ۰۲:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    2 4
    شک نکن اون 20 درصد بقیه آرامبخش ها هم مال ایرانه. ده درصدشو یه تنه جوونای خودمون مصرف میکنن. انصافا اون هفت دلیلی که گفتی به اشد مراتبش تو کشور خودمون وجود نداره؟ پسرم، دخترم، تحلیلگرم، یه سوزن به خودت بزن یه جوالدوز به این آمریکای بدبخت. کشتیش با نقدات. کشتیش.
  • ۰۲:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    1 1
    مگه میشه؟ مگه داریم؟ صبح تا شب من نوعی دارم از خوبیا و کمالات شون برای هر کس که میبینم تعریف میکنم ... امان از تو مشرق
  • ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    0 1
    سیستم درمان مثل سیستم غذا به وسیله مافیای جهانی اداره میشود همانطور که آموزش تحت کنترل این مافیاست برای حفظ قدرت انحصارطلبی اولین رکن است
  • ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    7 3
    الان آدم حرفی بزنه درباره کشور خودمون (که نگرانی بابتش کاملا منطقی هم هست) میگید چون غربگرا هستید ناراحت شدید! والله بالله گور پدر امریکا مساله امریکا و روسیه نیست شما بجای اینکه به مسائل مهمتری بپردازید تمام توانتون رو گذاشتید که ثابت کنید امریکا هزاران مشکل داره...امریکا هزاران هزار مشکل داره ولی اگه فکر میکنید نظر اونی که امریکا رو برتر میدونه با انتشار این گزارشها عوض میشه اشتباه میکنید اصلا این حرفها مهم نیست یه نگاهی به منطقه کنید همه کشورها دارن برنامه ریزی میکنن برای توسعه...اذربایجان..ترکیه..افغانستان...کشورهای حاشیه جنوبی حتی سعودی داره اقتصادش رو متحول میکنه اگه سال 2030 سعودی تبدیل به یک کشور کاملا توسعه یافته شد،شما جواب نسلی که اون موقع به سن جوانی رسیده رو چه میخواهید بدید؟ میخواید بگید سرمون گرم بود به تعداد بیماران روانی در امریکا؟ تا کی میخواید تو خواب خرگوشی بمونید؟ نسل ما که سوخت...بقیه رو دریابید
  • سیری ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    2 4
    بابا قبول.امرریکا اخه.خو تموم کن دیگه خفمون کردی.
  • علی ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    3 3
    درست عین ایرانه..... فک کردم ویژگی های ایرانو داره میگه
  • ناصر ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    3 4
    نه اینکه ما خودمون مصرف نمیکنیم اطرافیان خود من به طور دائم آرامبخش میخورن
  • حمید ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    4 2
    با اين استدلال، مردم ايران که درصد بالائي از استفاده از لوازم آرايشي را به خود اختصاص دادند، زشت ترين مردم دنيا هستند.
  • علی ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    4 3
    نه اینکه مملکت خودمون گل و بلبله گیر دادی به امریکا
  • سعید ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    5 2
    پس لابد ایرانیها که به قدر آمریکاییها آرامبخش نمیخرند از آنها آرامترند! ولی آمارها عکس این را نشان میدهد:مثلاً ایران بیشترین حجم تلفات رانندگی در جهان را دارد که طبق گفته پلیس علت قریب به اتفاق آنها سرعت و سبقت غیرمجاز است که از نوعی اختلال روانی سرچمه میگیرد.تهران یکی از بیشترین آمارهای طلاق رسمی و عاطفی در جهان را دارد.بیشترین حجم درخواست مهاجرت جوانان جهان ببین کشورهای غیرچنگزده متعلق به ایران است و تقریباً از هر 2 جوان فارغ التحصیل،یکنفر مطلقاً بیکار است.پس آیا بهتر نبود در این فقره هم پیشتاز بودیم و به جای خودکشی و افسردگیهای خطرناک،آرامبخش مصرف میکردیم؟!
  • ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    4 5
    امار دروغ و لینکهای دروغ از یک سایت دروغگوو
  • حسین ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    0 0
    ای معتادا!
  • حقگو ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    4 0
    آرامش کیمیایی است که انسان ها در وجود خود گم کرده اند و در مظاهر دنیایی به دنبال آن می گردند به یقین آرامش با پول و ثروت به دست نمی آید هر چند که 99%مردم امریکا تحت سلطه 1%یهودی صهیونیست هستند البته در واقع 99%جمعیت کره زمین توسط 1%صهیونیست در آزار هستند ولی به دلیل سلطه این جمعیت جنایتکار بر رسانه ها و اخبار مسئول اصلی مشکلات خود را نمی شناسند
  • ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    2 0
    خب اينور دنيا قرص هاي آرام بخش با مواد مخدر جايگزين شده، شيشه، كراك، ...
  • ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    0 0
    پس چرا ایران درست همون رویه را درپیش گرفته؟ در اکثر موارد تشابهی بین ایران وامریکا وجود دارد شاید بیشتر
  • اشنا ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    0 0
    بر خلاف تصور عامه توسعه وپیشرفت آرامش و بی خبری به دنبال ندارد. آگااهی ومسئولیت و آزادی با اضطراب ودلهره همزاد همند.بشر یعنی دلهره. مفهوم این جمله چنین است: هنگامی که آدمی دریافت که وی تنها همان است که موجودیت خود، راه و روش زندگی خود را تعیین و انتخاب می کند، بلکه اضافه بر آن، قانونگذاری است که با انتخاب شخص خود، جامعه ی بشری را نیز انتخاب می کند، چنین فردی نخواهد توانست از احساس مسئولیت تمام و عمیق بگریزد.
  • ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    5 1
    یعنی نمیشه یه مطلب درباره آمریکا توی این سایت گذاشته بشه و بعد آمریکا دوستان نیان بگن خوب اینجا هم که اینجوری ایران هم که اونجوری. خجالت داره بخدا. آمریکا داره به آخر خط میرسه. اینا همه دست و پا زدن های آخر یک امپراتوریه. در طول تاریخ هر امپراتوری یه جوری به ته خط رسیده. آمریکا هم از راه انحطاط اخلاقی، چاپ بی پشتوانه هزاران میلیارد دلار در سال های اخیر، ربای بین المللی و جنگ های ناجوانمردانه و ظالمانه ای که به راه انداخته ان شاالله به آخر خط رسیده است. نادان است هر کس دست خدا و چوب بی صدای خدا رو در این فرآیند نبیند.
  • علی یانگ ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    1 1
    مشرق جون از ایران خودمون هم بگو
  • ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    0 0
    يه چيز بنويس آدم باورش شه آخه... عقده امريكا كشتتا مشرق جان :))) اصن همه دنيا بدبختن فقط ما خوبو خوشبختيم نه؟ خوشت اومد؟ :))))) بابا حداقل دوروغ ننويين اينقد من خيلي از دوستو فاميلام اونجان اكثرنم قشر متوسطن اما خيلي راضين و اصلا وضع زندگيشون با اينجا قابل مقايسه نيست ... شما برو به روسيه جان بپرداز كمتر از چيزي كه اطلاعات نداري مطلب بزار
  • ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    1 0
    شما فقط از معایب امریکا بگین این همه خبر از فساد ارتش امریکا گذاشتی چرا یه خبر از خودکشی سربازای ایرانی نمیذاری خودتونم میدونید فقط باید نقاط ضعف بقیه رو دید و مال خودتون رو با ماست مالی رد کنید بره
  • ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    0 1
    باید ملت ایران به داد امریکا برسد.
  • محمد ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    0 0
    نه میگیم سرمون گرم برجام و فروختن فناوری هسته ای به ازای یک شکم سیر بود که البته اون یک شکم هم گیرمون نیومد. قبل حرف زدن 10 فکر کنی بد نیست!.
  • نقی ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    0 0
    به دور از شوخی کاملا حق با شماست اما با جدیدترین راهزنی که اخیرا انجام دادند (جریان 2 میلیارد) باز تا دو سه هفته یه نون بوقلمونی خدا رسونده بالاخره این دویست سیصد سال از زمان خرید ملک سرخ پوستها البته با شیوه ای که مطلعید تا حالا یه جوری گذرون کردن بعد از اینم خدا بزرگه
  • کریم شیرازی ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    1 1
    بابا هدف مشرق از این گزارش اینه که بگه ارمان شهر بعضی ها در داخل مبتلا به این دردها یی است که بعضا ما هم داریم . فلذا شتاب برای رسیدن به الگوی توسعه غربی امری بیهوده است. در وافع رد توسعه الگوی اسلامی حال حاضر که اصلا اسلامی نیست و همچنین الگوی توسعه غربی مد نظر مشرقه نه اینکه بگه ما ارمان شهر داریم و اونا ندارند
  • ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    1 0
    دعا می کنم شهروند آمریکا بشی تا به چیزی که میخوای برسی. کلا وجود آدمای خودکمتربین تو جامعه ضرره.
  • ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    0 1
    تو نمی تونی نظر ندی؟!!! به خدا قرار نیست بگیم لالی گاو دکتر چرون!
  • ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    0 0
    عربستان حرف مفت زیاد میزنه. ضمنا ما برجام داریم. از رکود هم عبور کردیم. اینا مگه کم چیزیه؟!!!! کلا حرف کنتور نداره.
  • ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    1 0
    دوست عزیز ما نشون نمی دهیم خودشون نشان می دهند لینک منبع ها را ببین
  • ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    2 0
    دوست عزیزم مگر ما گفتیم خودمون خیلی عالی هستیم که اینقدر از امریکا دفاع می کنی خوب ما هم همین مشکلات را داریم منتهی برای اون دوستانی نظیر شما که امریکا قبله ارزوهاشون است این اخبار را با منابع خودشون بیان می داریم تا کمی شاید کمی بصیرت پیدا کنید اگر ما اینقدر مرغ همسایه را غاز ندونیم می توانیم به مشکلات خودمان رسیدگی کنیم و مملکت را بسازیم اما چه کنیم که عده ایی مثل شماها که فردا مسئولیتی هم در مملکت خواهید گرفت فکر و ذکرتون امریکاست و می گوید ایرانی فقط قرمه سبزی بلده بپزه یا مثل ان قبلی ها می گه ایرانی افتابه هم نمی تواند درست کنه بله همچین تفکراتی بر مملکت ما حکومت می کنند که وضع صنعت ما اینگونه شده وضع خودرو سازی ما اینه وقتی همچین تفکری داشته باشی فکر و ذکرت چاپیدن ملت به قیمت پیشرفت نکردن ملته و با ان اموال سرقتی برای خود و خانواده اتان در بهتر جاهای اروپا و امریکا کاخ و ویلا تهیه خواهید کرد بی خود نبود که سردار عزیز سپاه فرمود اگر می خواهید صنعت خودرو سازی پیشرفت کند پاسپورت مدیران خودروسازی را ضبط کنید انگاه خواهی دید که تا 5 سال خودروهای ایرانی حتی بهتراز نمونه خارجی ان خواهد شد مشرق خواهش می کنم مثل دفعه قبل سانسور نکن این خبر سردار عزیز سپاه را خود منتشر کردی پس خواهشا سانسور نکن
  • ناشناس ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    1 0
    آمار مصرف ماری جوانا و هروئین در امریکا خیلی بالاتر است .
  • mohsen ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    0 0
    عزیز جان تو کشور امریکا برای مردم فرهنگش جا افتاده که برن پیش روان پزشک برا همین ارامش بخش بیشتری از طرف پزشکان تجویز میشه.... از من میشنوید کل اعضای تحرریه تون با هم یک سر به روانپزشک بزنید خوبه براتون :)
  • قول سدید ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    1 0
    اینکه چرا از بدی های غرب می گوییم دلیلش این است که افکار عمومی ما برای جهان غرب اهمیت و توجه فوق العاده ای قائل است.از طرفی خوب و بد جامعه خودمان را هم به چشم می بینیم و هم رسانه ها نشان می دهند اما از غرب آنچه در افکار عمومی ما برجسته است یک جهان رویایی است.در این وضعیت رسالت یک رسانه ی حامی مردم این است که از بدی های جهان غرب روشنگری کند تا مردم بتوانند تصویر واقع بینانه تری از آنجا داشته باشند و در مقایسه خود با آن ها دچار قضاوت اشتباه نشوند.نمی دانم چرا عده ای از این حرکت صحیح عصبانی می شوند
  • ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    0 0
    مشرق ؛ مدام مي خواهيد بگيد كه دنياي غرب در منجلاب فساد بسر مي بره و رو به افول است ، نه ؟ قبول ، ولي يك چند تا مثال هم از رشد عظيم علمي - فرهنگي جامعه خودمون بزن : امار طلاق ، سرقت ، تجاوز به نواميس ، مصرف مواد مخدر و الكل و ...
  • ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    0 2
    اگر ما خوشبخت تریم چرا پس این همه مهاجرت و صف مهاجرت به سراسر جهان از استرالیا گرفته تا خود امریکا داریم؟؟؟؟؟؟؟
  • ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    1 1
    والا اینجا ما میریم دکتر میگیم ریزش مو داریم ایبوپروفن... میگیم حوصله نداریم ایبوپروفن.... پامون شکسته ایبوپروفن.... بچه دار نمیشم ایبوپروفن.... میگم ایبوپروفن نمی خوام آستامینوفن....
  • ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    1 2
    ما عادت کردیم عیوبمونو با عیوب دیگران بپوشانیم.
  • ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    1 1
    والا مااگه غرب زده بودیم حداقل دنیا روداشتیم . الان نه دنیا رو داریم نه آخرتمون رو.. یه سر به جمعیت کارمندمون بزن ببین چند درصدش بر اساس لیاقت رفته اونجا؟ تو مملکت اسلامی پارتی بازی بیداد میکنه. این نشد جامعه اسلامی
  • ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    2 0
    ولی انصافا مشخصه که دیوونه زیاده اونجا وگرنه چرا مثل خوناشاما همش دنبال ریختن خون مردمند وقتی از دین و خدا فاصله بگیریم حتی خودمون هم به این روز می افتیم
  • ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    0 0
    اولین نفری که همچین کامنت نوشت من بودم
  • ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    0 1
    امریکا اه اه دیگه ازش بدم اومد تیخ تیخ اخی پخی دیگه نمی روم ولایت
  • ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    2 0
    چون رسانه ها و بلندگوهای فرهنگی ما یکصد سال است که در حال تحقیر ایران و سیاه نمایی آن و بهشت سازی از خارج هستند.
  • ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    3 0
    این هم نتیجه تاثیر ماهواره ها و زندگی غربی است
  • ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    وضعیت خوب اقتصادی و شغل و .... دلیل بر عدم افسردگی و .... نیست . مطمئن هستم بیشترین مصرف مواد ضد افسردگی و مواد افیونی ضد افسردگی برای قشر مرفه هست تو همین ایران خودمون
  • ترامپ ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    1 0
    به من رای بدید تا آمریکا رو ببرم فضا
  • ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    1 0
    آرامش فقط و فقط در ذکر و یاد خداست به هراندازه که از خداوند فاصله بگیریم آرامش پایین میاد و بالعکس(الا بذکر الله تطمئن القلوب)
  • ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    هر چی که موافق شما باشه راسته اگر نه دروغه. از جمله انتخابات.
  • ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 1
    خخخخخخخخخ. عجب ماستمالیهائی شما بلدین.
  • ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 1
    همون که فامیلاتون همه اونورند معلومه که از چه قشری هستید!
  • نرگس ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۱
    0 1
    جیگر کدوم خودکشی؟؟؟چی میگی؟توهم زدی!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس