معاون تحقيقات و جهاد خودكفايي قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء ارتش از پيشرفت‌هاي جديد اين قرارگاه در زمينه توليد رادارها و سامانه‌هاي كشف و شناسايي، شنود و سامانه‌هاي پدافندي خبر داد.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، محمدحسين شمخالي در گفت‌وگو با ایسنا، درباره ارتقا و بهينه‌سازي گسترده سامانه S200 و توليد سامانه‌اي پيشرفته‌تر از S300 در قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء ارتش و صنايع دفاعي كشور نيز توضيحاتي ارائه كرد.

به گفته سرهنگ شمخالي، وضعيت ايران از نظر استفاده از بسياري از سامانه‌هاي پيشرفته بويژه رادارها در منطقه خاورميانه بي نظير يا كم نظير است، بطوري كه ايران آمادگي صادرات برخي تجهيزات را نيز دارد.

وي همچنين با اشاره به نامگذاري دهم شهريور يعني سالروز صدور فرمان استقلال بخش پدافند هوايي از بخش آفندي به عنوان "روز پدافند هوايي"، تاكيد كرد كه اين جداسازي موجب تقويت بخش پدافندي شده است و اين بخش همچنان ارتباط و همكاري خوبي با نيروي هوايي دارد.

 آمادگي صدور قطعات و تجهيزات به برخي كشورها را داريم

معاون تحقيقات و جهاد خودكفايي قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء ارتش در گفت‌وگوي خود با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با اشاره به وضعيت نظامي كشور به ويژه در بخش پدافندي گفت: پيش از انقلاب اغلب سامانه‌هاي ما غربي بودند كه عملا توسط حدود 5 هزار مستشار خارجي كه در كشور ما حضور داشتند، هدايت مي‌شدند و نيروهاي نظامي داخلي در سطح بسيار پاييني امكان دسترسي، تغييرات يا تعمير و نگهداري داشتند و عمده كارهاي دسترسي به سامانه‌ها توسط مستشاران خارجي انجام مي‌شد.

وي ادامه داد: پس از انقلاب اسلامي كه مستشاران خارجي از ايران رفتند، نگهداري و بهينه‌سازي سامانه‌ها به دست نيروهاي انقلاب افتاد. در سال 62، با توجه به شرايط خاص آن زمان، امام(ره) دستور فرمودند كه جهادهاي خودكفايي در نيروها تشكيل شود و از آن زمان تاكنون، بخش تحقيقات كار خود را ادامه داده است، بطوري‌كه امروز در هيچ كدام از زمينه‌هاي پدافندي نيازي به كشورهاي سازنده نداريم و حتي قاطعانه مي‌توانيم بگوييم كه آمادگي صدور قطعات و تجهيزات به برخي كشورها را نيز داريم و مي‌توانيم نيازمندي‌هاي آنها را برطرف كنيم.

 تا يكسال‌ونيم آينده، تمام سامانه‌هاي ما از تكنولوژي‌هاي قديمي تهي مي‌شوند

وي با اشاره به بيانات مقام معظم رهبري درباره اهميت تحقيقات در نيروهاي مسلح اظهار كرد: در اين راستا طي دو سال اخير كه جهاد خودكفايي در قرارگاه پدافند هوايي تشكيل شده است، سه هدف عمده را دنبال مي‌كنيم. بخش اول اهداف ما، اهداف كوتاه مدت از جمله نهضت قطعه‌سازي است. به دليل تحريم، برخي قطعات به ما داده نمي‌شود و به همين خاطر ما مجبوريم بخش‌هايي از سامانه را كلا حذف و با استفاده از امكانات داخل كشور قطعاتي را تامين و جايگزين آن‌ها كنيم تا بتوانيم نياز روز خود را برطرف سازيم و آمادگي دفاعي لازم را داشته باشيم.

معاون تحقيقات و جهاد خودكفايي قرارگاه پدافند هوايي ارتش، آماده به رزم نگه داشتن سامانه‌هاي موجود، قطع وابستگي به كشورهاي سازنده سامانه‌ها و بهينه‌سازي بومي سامانه‌ها براي استفاده در جنگ‌هاي نوين را از جمله اهداف كوتاه مدت بخش تحقيقاتي اين قرارگاه برشمرد و افزود: در ذيل اهداف ميان مدت بايد تغييرات عمده در رسانه‌ها ايجاد كنيم. اكثر سامانه‌هايي كه پيش از انقلاب در اختيار گرفته بوديم سامانه‌هاي لامپي بودند، ولي امروز اين سيستم در كل دنيا منسوخ شده است و ما هم به سمت اين تغيير حركت كرده‌ايم به طوري‌كه حداكثر تا يكسال و نيم آينده، تمام سامانه‌هاي راداري و سيستم‌هاي موشكي كه به نحوي به لامپ وابسته هستند، از اين تكنولوژي قديمي تهي خواهند شد و به جاي آن از تكنولوژي ترانزيستوري استفاده خواهيم كرد و بدين ترتيب لامپ را از چرخه سيستم‌هاي دفاعي خود خارج مي‌كنيم.

 وضعيت سيستم‌هاي شبيه‌ساز را به حد مطلوبي رسانده‌ايم

شمخالي با تاكيد بر اين‌كه از فناوري‌هاي روز در سامانه‌هاي خود استفاده خواهيم كرد، گفت: در همين راستا، اخلال‌گرها، سيستم‌هاي جنگال (جنگ الكترونيك) را تقويت خواهيم كرد و امروز وضعيت سيستم‌هاي شبيه‌ساز خود را نيز به حد مطلوبي رسانده‌ايم. براي آموزش افسران كنترل شكاري دو راه داريم؛ راه اول اينكه از هواپيماي حقيقي استفاده كنيم و اين كار خطراتي به همراه دارد و هزينه‌هاي بسيار سنگيني را تحميل مي‌كند، ولي راه دوم، استفاده از شبيه‌ساز است. با استفاده از شبيه‌سازها صحنه نبرد را به گونه‌اي طراحي و به رادار منتقل مي‌كنيم كه افسر عمليات بتواند تمرين مناسبي انجام دهد.

 از رادارهايي استفاده مي‌كنيم كه هيچ پرنده‌اي از چشم ما پنهان نماند

وي همچنين به اهداف بلند مدت تحقيقاتي در قرارگاه پدافند هوايي ارتش اشاره كرد و افزود: ما به برخي از اهداف بلند مدت خود دست پيدا كرده‌ايم و ظرف يكسال تا يكسال و نيم آينده نيز بايد به برخي ديگر از اين اهداف دست پيدا كنيم. بر اساس اهداف درازمدت خود، انواع رادارها با باندهاي فركانسي مختلف را مورد استفاده قرار خواهيم داد تا بتوانيم هر نوع اهداف پرنده از جمله هواپيماها، هواپيماهاي پنهان‌كار، پرنده‌هاي بدون سرنشين، موشك‌هاي بالستيك و كروز را كشف و شناسايي كنيم. البته در حال حاضر نيز بسياري از اين اهداف را كشف و شناسايي مي‌كنيم، ولي به زودي از رادارهايي استفاده خواهيم كرد كه هيچ پرنده‌اي از چشم ما پنهان نماند.

 در توليد سامانه‌هاي راداري حرف اول را در خاورميانه مي‌زنيم

وي همچنين با تاكيد بر اين‌كه در بخش توليد سامانه‌هاي راداري حرف اول را در منطقه خاورميانه مي‌زنيم، تصريح كرد: به جرات مي‌توان گفت كه هيچ كشوري در منطقه نمي‌تواند راداري بهتر از ما ارائه دهد و در سطح جهان نيز جزو 10 كشور اول جهان هستيم كه در توليد سامانه‌هاي راداري و كشف و شنود فعاليت مي‌كنيم.

 تحويل ندادن S300 تبديل به نعمتي براي ما شد

شمخالي با بيان اين‌كه حداكثر تا دو سال آينده در بخش توليد سلاح نيز حرف اول را در منطقه خواهيم زد، اظهار كرد: با كمك بخش صنعت و برخي دانشگاه‌هاي معتبر كشور در حال طراحي سامانه‌اي هستيم كه قابليت مانور و تحرك‌پذيري بسيار بالاتري از S300 دارد و به ياري خداوند در آينده تقديم ملت عزيزمان خواهيم كرد.

معاون تحقيقات و جهاد خودكفايي قرارگاه پدافند هوايي ارتش در ادامه گفت: من معتقدم همين كه S300 را به ما تحويل ندادند تبديل به نعمتي براي ما شد و توانستيم روي پاي خود بايستيم. هم فرماندهي و هم كاركنان قرارگاه پدافند هوايي ارتش معتقدند اگر سامانه‌اي را كه قرار است از خارج بخريم خودمان طراحي و توليد كنيم و حتي مجبور شويم دو برابر وقت و هزينه خريد سامانه را صرف كنيم و به 60 يا 70 درصد قابليت نمونه خارجي دست پيدا كنيم، باز هم براي ما بهتر است چرا كه در اين صورت آن سامانه بومي خواهد بود و ما روي پاي خود خواهيم ايستاد.

 سامانه‌اي با ماموريت‌هاي فراتر از S300 توليد مي‌كنيم

وي با اشاره به توليد سامانه‌اي با قابليت بالاتر از S300 در داخل كشور تاكيد كرد: مشخصات فني سامانه‌اي كه در حال طراحي آن هستيم قطعا بالاتر از S300 است و با برآوردي كه انجام داده‌ايم هم در ارتفاع بالا و هم در ارتفاع كم براي انواع اهداف – حتي اهدافي كه در ماموريت S300 نبود – قابل استفاده خواهد بود. تهديداتي كه ما با آن‌ها مواجه هستيم با روس‌ها متفاوت است و ما اين سامانه را بر اساس تهديدات خود تعريف كرده‌ايم.

شمخالي با بيان اين كه تمام مشخصات فني S300 در سامانه جديد ساخت داخل گنجانده شده است و اين سامانه قابليت‌هاي ديگري هم دارد، تصريح كرد: سامانه‌اي كه در حال طراحي آن هستيم با توجه به اهداف مورد نظر ما تعريف شده كه هم ضدموشك است و هم ضدموشك‌هاي بالستيك، كروز و اهداف آيروديناميكي نظير هواپيماهاي رادارگريز خواهد بود.

 استفاده از سيستم ترانزيستوري پيشرفته در سامانه S200

شمخالي همچنين با اشاره به ايجاد تغييرات در سامانه‌هاي پدافندي به ويژه سامانه S200 اظهار كرد: در روند بهينه‌سازي سامانه‌هاي پدافندي، تمامي اين تجهيزات را از سيستم لامپي تهي كرده و به جاي آن سيستم ترانزيستوري را جايگزين كرده‌ايم. اين مساله مزيت‌هاي زياي دارد، از جمله اينكه در شرايط تحريم تهيه ترانزيستورها راحت‌تر است و در ضمن وجود اين سيستم موجب كاهش تشعشعات مضر، كاهش حجم و وزن سامانه‌ها و در نتيجه چالاكي و تحرك‌پذيري بهتر آن‌ها مي‌شود؛ بعلاوه اينكه ترانزيستورهاي مورد استفاده ما در شرايط اقليمي مختلف از 40- تا 120+ درجه سانتيگراد قابل استفاده است.

معاون تحقيقات و جهاد خودكفايي قرارگاه پدافند هوايي ارتش به عمردهي تجهيزات و سامانه‌هاي پدافندي كشور اشاره كرد و گفت: يكي از ژنرال‌هاي آمريكايي در مقاله‌اي عنوان كرده بود كه ارتش ايران در بين ارتش‌هاي جهان بيشترين عمردهي به سيستم‌هاي نظامي را دارد. اين حرف كاملا درست است چرا كه برخي از سامانه‌هاي ما بيش از 40 سال عمر دارند ولي آنقدر آن‌ها را بهينه‌سازي كرده‌ايم كه در جنگ‌هاي امروزي هم از آن‌ها استفاده مي‌كنيم. اين ژنرال آمريكايي نتيجه گرفته بود كه چنين ارتشي مي‌تواند در جنگ‌هاي نوين امروزي نظير جنگ‌هاي ناهمطراز، موفق و پيروز باشد.

 در كشف و شناسايي رادارگريزها هيچ مشكلي نداريم

معاون تحقيقات و جهاد خودكفايي قرارگاه پدافند هوايي ارتش به وضعيت كشور در زمينه مقابله با رادارگريزها اشاره كرد و افزود: در كشف و شناسايي رادارگريزها هيچ مشكلي نداريم. ما رادارهايي در باندهاي فركانسي مختلف طراحي كرده‌ايم كه اگر هر كدام از رادارها نتوانست پرنده رادارگريزي را كشف كند، توسط رادار بعدي ديده شود. بر اين اساس رادارهاي مختلفي در رينگ‌هاي پدافندي طراحي كرده‌ايم كه بتوانيم انواع و اقسام اهداف با سطح مقطع و ارتفاع مختلف را كشف و شناسايي كنيم. در بخش انهدام نيز، آخرين دستاورد ما سامانه‌اي است كه در حال طراحي آن هستيم و به آن اشاره كردم.

 سامانه‌هاي شنود ما موقعيت، نوع هواپيما و مكالمات خلبان را شناسايي مي‌كنند

وي درباره توانمندي قرارگاه پدافند هوايي ارتش در بخش سامانه‌هاي شنود نيز اظهار كرد: همانطور كه قبلا هم اعلام شده بود، سامانه‌هاي كشف و شنود ما مي‌توانند ارتباط هواپيماها با برج مراقبت را شنود كنند تا پيش از پرواز هواپيما از روي باند، توسط ما شناسايي شوند. سامانه‌هاي شنود ما حتي موقعيت هواپيما، مكالمات خلبان و نوع هواپيما را شناسايي مي‌كنند. اين سامانه‌ها به صورت اكتيو نيستند، بلكه پسيو هستند و بدين ترتيب دشمن نمي‌تواند متوجه شود كه چنين سامانه‌اي آن‌ها را شنود مي‌كند.

شمخالي درباره وضعيت پدافندي در مرزهاي آبي جنوب كشور نيز گفت:‌ كشور ما شرايط اقليمي و جغرافيايي مختلف اعم از كوهستان‌هاي بلند و مرزهاي آبي وسيع دارد. پردازش سامانه‌هاي راداري در كوهستان و دريا متفاوت است و ما تغييرات لازم بر روي اين سامانه‌ها را ايجاد مي‌كنيم تا بتوانيم نويزهاي دريايي را حذف و اهداف مورد نظر را تا وراي مرزهاي دريايي و فراتر از خليج‌فارس كشف و شناسايي كنيم. بدين ترتيب نه در كوهستان و نه در آب‌ها مشكلي براي كشف و شناسايي نداريم.

 سامانه‌هاي شنودي را توليد كرده‌ايم كه تا 40 گيگا هرتز را پوشش مي‌دهد

وي با بيان اين‌كه چندين پروژه بسيار خوب در زمينه طراحي و توليد سامانه‌هاي شنود داريم، افزود: تعدادي از اين پروژه‌ها تاكنون به نتيجه رسيده است و در مراكز فاشا (فرماندهي اطلاعات و شناسايي) قرارگاه در حال بهره‌برداري است و برخي از آن‌ها براي اولين بار در كشور راه‌اندازي شده است. اين سامانه‌ها فركانس‌هاي بسيار وسيعي را در كشف و شناسايي پوشش مي‌دهد. شنودهايي كه در حوزه خليج‌فارس هستند حداكثر تا 20 گيگا هرتز قدرت پوشش دارند ولي همكاران ما در فرماندهي اطلاعات و شناسايي، سامانه‌هايي را طراحي و توليد كرده‌اند و از امسال استفاده مي‌كنند كه تا 40 گيگا هرتز را پوشش مي‌دهد و مشغول كار بر روي پروژه‌هايي هستيم كه اين باندهاي فركانسي را بالاتر ببريم.

شمخالي اضافه كرد: در بخش ديگري نيز سامانه‌هاي تاكتيكي طراحي شده است كه اگر يك سيستم يا سايت ارتباطي مختل و ارتباط نقطه‌اي قطع شود، ظرف كمتر از 10 دقيقه ارتباط را مجددا برقرار مي‌كنند. همچنين پروژه‌اي در دست است كه سيستم‌هاي كنترل فرماندهي يكپارچه كل كشور بومي‌سازي شود. بدين ترتيب كليه رصدهاي مربوط به كشف و شناسايي كل فضاي كشور و خارج از مرزها – به ميزان برد رادارها و سامانه‌هاي كشف – در بخش كنترل و فرماندهي يكپارچه انجام مي‌شود.

 تحقيقات و برنامه‌هايي مختص حفاظت از مراكز هسته‌اي كشور داريم

معاون تحقيقات و جهاد خودكفايي قرارگاه پدافند هوايي ارتش در ادامه با بيان اين‌كه تحقيقات و برنامه‌هايي مختص حفاظت از مراكز و تاسيسات هسته‌اي كشور داريم، اظهار كرد: يكي از اهداف ما در سال 90 اين است كه با توجه به حساسيت ويژه مراكز هسته‌اي، به جز سامانه‌هاي راداري كه به صورت راديويي كار مي‌كنند، از سيستم‌هاي اپتيك و ليزر نيز بهره ببريم و در اين راه به نتايج خوبي دست پيدا كرده‌ايم. البته سپاه در برخي مراكز اين سامانه‌ها را نصب كرده است، ولي با توجه به تفاوت ماموريت ما با آن‌ها، سامانه‌هاي جديدي را طراحي كرده‌ايم كه از طريق ليزر و اپتيك بتوانيم اهداف مختلف در ارتفاع پايين را شناسايي كنيم و اطلاعات مربوطه بلافاصله به مراكز موشكي ارسال شود تا بتوانند مقابله كنند.

 جدا شدن بخش پدافندي موجب تقويت اين بخش شد

وي در ادامه با اشاره به اهميت بخش پدافندي در كشور يادآور شد: دكترين نظامي ما دكترين دفاعي است و ما آفندي نيستيم. بدين ترتيب براي تقويت بخش پدافندي، اين بخش از بخش آفندي جدا شد و در مدتي كه اين جداسازي انجام شده، اثرات بسيار مثبتي داشته است. پس از اين جداسازي بود كه در عملياتي مشترك بين نيروي هوايي و قرارگاه پدافند هوايي ارتش، هواپيماي عبدالمالك ريگي بازداشت شد و عمليات بسيار موفقي بود. اين جداسازي نه تنها بخش پدافند را تضعيف نكرده، بلكه قوي‌تر هم كرده است و بين اين قرارگاه با نيروي هوايي ارتش رابطه بسيار خوبي وجود دارد.

 از دانشگاه‌هاي معتبر كشور در بخش تحقيقات استفاده مي‌كنيم

وي در ادامه، به برنامه‌هاي قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء براي آموزش نيروهاي متخصص و بهره‌گيري از نخبگان مراكز علمي كشور اشاره كرد و گفت: ما معمولا افرادي را از دانشگاه‌ها انتخاب مي‌كنيم كه در طراحي‌ها دخيل باشند. همچنين ما كلاس آموزشي مربوط به تكنولوژي‌هاي جديد را از اساتيد خريداري و با پرداخت هزينه‌هاي مربوط، كلاس‌هاي مورد نياز را برگزار مي‌كنيم.

شمخالي با تاكيد بر اين‌كه ما به دنبال قطعات و تجهيزاتي هستيم كه استانداردهاي صنعتي داشته باشند، افزود: در ارتباط خود با دانشگاه‌ها بيشتر به دنبال نتايج و محصولات علمي آنها هستيم. بر همين اساس پارامترها و مشخصات فني بخش‌هاي يك پروژه نظير ساخت رادار را به دانشگاه‌ها و دانشكده‌هاي معتبر داخلي كه در اين زمينه‌ها كار كرده‌اند واگذار مي‌كنيم ولي نظارت كامل بر كل بخش‌ها داريم. ما در برخي دانشگاه‌ها دفاتري داريم ولي عمدتا با بخش ارتباط با صنعت معاونت‌هاي پژوهشي دانشگاه‌ها كار مي‌كنيم.

معاون تحقيقات و جهاد خودكفايي قرارگاه پدافند هوايي ارتش در ادامه به استفاده اين معاونت از ظرفيت‌هاي دانشگاه‌ها اشاره كرد و افزود: هدف ما اين است كه از دانشگاه‌هاي معتبر كشور در بخش تحقيقات استفاده كنيم. البته به دليل مسايل امنيتي، سياست ما اينست كه يك پروژه كلان را بطور كامل به يك دانشگاه ندهيم و در واقع كار ما اين است كه يك پروژه بزرگ را خرد مي‌كنيم و بخش‌هاي مختلف را به دانشگاه‌هاي مختلف مي‌سپاريم و سپس با استفاده از دانشگاه‌هاي نظامي، زيرسامانه‌هاي جمع‌آوري شده از دانشگاه‌هاي ديگر را به سامانه مورد نظر تبديل مي‌كنيم.

 تعامل بسيار خوبي با صنعت دفاعي كشور داريم

شمخالي با بيان اين‌كه تعامل بسيار خوبي با بخش صنعت دفاعي كشور داريم،‌ خاطر نشان كرد: از زماني كه امير سرتيپ اسماعيلي سمت فرماندهي قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء را پذيرفتند هر هفته حداقل يك جلسه با دوستان بخش صنعت دفاعي داريم و از نظر عملياتي به آن‌ها كمك مي‌كنيم. ما مصرف كننده محصولات صنايع دفاعي هستيم و به همين دليل نظارت بسيار خوبي در اين زمينه داريم تا سيستمي را به ما تحويل دهند كه مورد نظر ماست نه اينكه به ما تحميل شود.

 جذب دانشجويان خبره در قرارگاه پدافند هوايي و هشت ماه كسر خدمت احتمالي!

وي از ابلاغ دستورالعملي براي جذب دانشجويان خبره و پژوهشگر براي بخش تحقيقات قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء ارتش خبر داد و اظهار كرد: اخيرا دستورالعملي به ما داده‌اند كه طي آن بتوانيم دانشجوياني را كه در تخصص خود حرفي براي گفتن دارند، بپذيريم تا خدمت سربازي خود را در اين قرارگاه بگذارنند و اين يعني مي‌توانيم از نيروهاي جوان خبره در بخش تحقيقات خود استفاده كنيم. بدين ترتيب افراد مورد نظر را شناسايي و با اقدام از طريق نظام وظيفه، آن‌ها را جذب اين قرارگاه مي‌كنيم.

معاون تحقيقات و جهاد خودكفايي قرارگاه پدافند هوايي ارتش در پايان خاطر نشان كرد: افراد مورد نظر ممكن است در هر مقطع دانشگاهي حتي در سطح كارشناسي باشند ولي مهم اين است كه در تخصص خود حرفي براي گفتن داشته باشند. اين وضعيت افراد در ارتش بررسي مي‌شود و اگر بتوانند پروژه‌اي را ارائه دهند و محصول كار خود را براي استفاده در اين مجموعه عرضه كنند، هشت ماه از خدمت آن‌ها كسر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس