برخي اوقات در تماس‌هايي كه با خانواده شهداي مدافع حرم داريم و گفت‌وگو در خصوص شهيدشان را منتشر مي‌كنيم، بحث به مسائل جانبي هم مي‌كشد...

گروه جهاد و مقاومت مشرق- برخي اوقات در تماس‌هايي كه با خانواده شهداي مدافع حرم داريم و گفت‌وگو در خصوص شهيدشان را منتشر مي‌كنيم، بحث به مسائل جانبي هم مي‌كشد و متوجه مشكلات متعددي در زندگي اين عزيزان مي‌شويم. به اين معنا كه از دست دادن سرپرست و مرد خانواده، خواهي نخواهي مشكلاتي از بابت انحصار وراثت، دريافت حق و حقوق شهيد، مسائل وراثتي و. . . پيش خواهد آورد. بنابراين رفع اين مشكلات، مسئله‌اي است كه قاعدتاً بسياري از اين خانواده‌ها را درگير خود ساخته است. اتفاقاً چند وقت پيش كه به ديدار خانواده شهيد رضا فرزانه رفته بوديم، متوجه شديم همسر و فرزندان اين شهيد به همراه تعدادي از رزمندگان قديمي، يك نوع موسسه، گروه يا تشكلي را از خود خانواده شهداي مدافع حرم تشكيل داده‌اند تا با گردهمايي و همفكري با يكديگر، حتي‌الامكان بخشي از مشكلات مشتركشان را حل كنند. بنابراين فرصت را غنيمت شمردم و در گفت‌و‌گو با معصومه ولي، همسر و مسعود فرزانه فرزند شهيد حاج رضا فرزانه، اطلاعاتي در خصوص تشكل خانواده‌هاي شهداي مدافع حرم جويا شدم كه به حتم مي‌تواند براي خيلي از اين خانواده‌ها مفيد باشد.
 
 آغاز يك تصميم
مسعود فرزانه فرزند دوم شهيد فرزانه از چگونگي تشكيل چنين گروهي مي‌گويد: وقتي پدرم شهيد شد، آن اوايل خيلي‌ها دور و بر ما را گرفتند و برخي براي رفع مشكلاتي كه قاعدتاً در پي شهادت پدر ايجاد شده بود، به ما قول مساعد مي‌دادند اما كمي كه گذشت و به اصطلاح دور و برمان خالي شد، ما مانديم و مشكلات و سؤالات متعددي كه از مسائلي مثل انحصار وراثت و حق و حقوق شهيد و. . . داشتيم. خوب كه نگاه كرديم ديديم اين مشكلات مختص ما نيست و تقريبا همه خانواده‌هاي شهداي مدافع حرم با آن درگير هستند. تصور كنيد همين كه كسي بخواهد شروع كند براي انحصار ورثه، اصلاً نمي‌داند كجا بايد رجوع كند و به اطلاعات اوليه نياز دارد، بنابراين به فكرمان رسيد تنها خود خانواده شهداي مدافع حرم هستند كه مي‌توانند دغدغه‌مند به يكديگر كمك كنند و با همفكري مي‌شود بسياري از مشكلات را حل كرد.  معصومه ولي، همسر شهيد در ادامه مي‌گويد: اوايل شهادت حاج رضا، آقاي شيباني از همرزمان قديمي همسرم با ما تماس گرفتند و پيشنهاد تأسيس يك مؤسسه در تهران را دادند. مؤسسه‌اي متشكل از خود خانواده شهداي مدافع حرم كه هرازگاهي دور هم جمع شوند و با يكديگر تبادل نظر و همفكري كنند.  فرزند شهيد در تكميل صحبت‌هاي مادر مي‌افزايد: به عنوان نمونه من خودم در بيمه كار مي‌كنم و مي‌توانم خانواده‌ها را در خصوص مسائل كاري ام مشاوره دهم. يا آن يكي در قوه قضائيه كار مي‌كند و اطلاعات حقوقي و قضايي دارد و مسائل حقوقي را مي‌تواند مشاوره بدهد و همين طور هركسي هر كاري از دستش برمي‌آيد انجام دهد.
 
 ارتباط با 93 خانواده شهيد
به گفته همسر شهيد فرزانه، از روز تاسيس تشكل تا‌كنون با 93 خانواده شهداي مدافع حرم در تهران و ورامين ارتباط گرفته شده است و هر سه ماه يك‌بار گردهمايي با حضور اين خانواده‌ها انجام مي‌گيرد. اما مكان و شكل اين گردهمايي موضوعي است كه فرزند شهيد مي‌گويد: فعلاً حسينيه شهيد همت در ميدان شهدا مركز تجمع ما تعيين شده و هر سه ماه يك‌بار خانواده‌ها در آنجا جمع مي‌شوند و ضمن آشنايي و مراوداتي از اين دست، به شكل حضوري مشكلات و مسائل طرح و در حد امكان رفع مي‌شوند. يك گروه تلگرامي هم در اين خصوص داريم كه اطلاع‌رساني‌ها در آن صورت مي‌گيرد.  همسر شهيد در ادامه بحث به موارد عيني مشكلات خانواده شهدا اشاره كرده و بيان مي‌كند: ما خانواده شهيدي را سراغ داشتيم كه به دليل عدم اطلاع از مسائل حقوقي مثل انحصار وراثت و مواردي از اين دست، با وجود اينكه مستاجر هم هستند و مشكلات مالي عديده‌اي دارند، حتي نصف حق و حقوق همسر شهيدشان را دريافت نمي‌كردند. با راهنمايي‌هايي كه اعضاي گروه ارائه دادند، آنها توانستند بعد از چند ماه به حق خود برسند و حقوق واقعي همسرشان را دريافت كنند.  خانم ولي ادامه مي‌دهد: بعضي وقت‌ها شاهد كدورت‌هايي بين همسران شهدا و والدين شهداي مدافع حرم هستيم، بخش اعظم اين مشكلات به دليل عدم آگاهي آنها از حد و حدود و حقوق خودشان است. بنابراين اگر بشود فقط مشاوره لازم را ارائه داد، قطعاً بسياري از اين مشكلات و كدورت‌ها اصلاً پيش نمي‌آيد.  هم اكنون تشكل خودجوش خانواده شهداي مدافع حرم تهران و حومه، به كار خود ادامه مي‌دهد و قطعا ساير خانواده‌هاي شهدا در شهرهاي ديگر كشورمان نيز مي‌توانند چنين تشكل‌هايي را به جهت همفكري و همياري با يكديگر ايجاد كنند، ضمناً عزيزاني كه قصد پيوستن به اين گروه را دارند مي‌توانند با قسمت پايداري روزنامه «جوان» تماس حاصل نمايند، تا راهنمايي‌هاي لازم انجام گيرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس