گلستان جعفریان در حال نگارش خاطرات فاطمه ناهیدی، نخستین بانوی اسیر ایرانی است. وی برای نوشتن این کتاب 80 ساعت با راوی گفت‌وگو داشته است.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، گلستان جعفریان گفت: در حال بازنویسی خاطرات فاطمه ناهیدی، نخستین بانوی اسیر ایرانی در زندان‌های عراق در جریان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران هستم.

وی با بیان این‌که برای نوشتن خاطرات ناهیدی، 80 ساعت با راوی مصاحبه داشته است، افزود: این مصاحبه‌ها پنج سال پیش انجام شد اما بنا به دلایلی نگارش و بازنویسی خاطرات به تعویق افتاد.

به گفته این نویسنده و پژوهشگر حوزه ادبیات اردوگاهی، دکتر ناهیدی اکنون مدیر گروه بخش پرستاری، مامایی و بهداشت باروری بیمارستان آیت‌الله طالقانی است و با توجه به گذشت پنج سال از انجام مصاحبه‌های نخستین، نیاز به مصاحبه‌های تکمیلی وجود دارد.

وی درباره موقعیتی که دکتر ناهیدی به اسارت نیرو‌های عراقی درآمد توضیح داد: ناهیدی از بانوان مبارز بود. وی در زمان پیروزی انقلاب اسلامی دانشجویی 20 ساله در انگلستان بود و در انجمن اسلامی دانشگاه خود فعالیت داشت.

جعفریان ادامه داد: ناهیدی با وجود اصرار پدرش برای بازنگشتن به ایران، در زمان جنگ با لیسانس مامایی به کشور بازگشت و با سرپرستی دکتر صادقی در گروهی داوطلب به خرمشهر شد. هنوز 48 ساعت از حضور آن‌ها در خرمشهر نگذشته بود که به اسارت نیرو‌های متجاوز عراقی درآمدند. به این ترتیب، او نخستین بانوی اسیر ایرانی در جریان جنگ تحمیلی است.

وی با اشاره به حساسیت‌هایی که برای پرداختن به موضوع بانوان اسیر در زندان‌های عراق وجود دارد، گفت: ما در مواجهه با مردان اسیر فقط با مساله شکنجه روبه‌رو هستیم اما برای پرداختن به بانوان اسیر مسائل متعددی وجود دارد که بانوی مسلمان ایرانی با آن درگیر بود. از جمله مسائلی مانند حجاب و وارد شدن به حریم خصوصی بانوان.

به گفته این نویسنده و پژوهشگر حوزه ادبیات اردوگاهی، پرداختن به این گونه مسائل نیازمند رعایت ظرافت‌هایی از سوی نویسنده است و پیچیدگی خاطرات را چندین برابر می‌کند.

وی به کتاب «روز‌های بی آینه» که به خاطرات همسر شهید لشگری می‌پردازد، اشاره کرد و گفت: در کتاب‌های دیگرم نیز به سرگذشت بانوانی پرداخته‌ام که خواسته یا ناخواسته در جریان سختی‌های جنگ قرار گرفته‌اند و نحوه مواجهه آن‌ها با این دشواری‌ها را بیان کرده‌ام.

جعفریان ادامه داد: با توجه به اهمیت شیوه مقاومت این بانوان و این که نوجوانان دختر نیازمند الگوی مناسب هستند، تدوین و بازنویسی مجموعه‌ای از این کتاب‌ها برای دختران نوجوان ضرورت دارد.

وی درباره زمان انتشار این کتاب که بازهم به انتشارات سوره مهر سپرده شده اشاره کرد و گفت: کار نگارش خاطرات دکتر ناهیدی نیز تا پایان سال 1395 انجام می‌شود و من آن را برای انتشار به سوره مهر می‌سپارم. امیدوارم شرایط نشر هر دو اثر به زودی فراهم شود. / ایبنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس