به گزارش مشرق، تعدادی از اهالی سینمای کشور برگزاری جشنواره های متعدد سینمایی را آفت سینما برشمردند و تأکید کردند که برگزاری جشنواره های ریز و درشت داخلی و سوق دادن فیلمسازان به سمت تولید آثاری که مورد پسند جشنواره های خارجی است می تواند در آینده ای نزدیک سینمای ایران را به نابودی و اضمحلال کامل بکشاند؛ همچنین بیان شد که جشنواره ها بازاری شده برای عده ای از کاسب کاران سینما که به اصل هنر نمی اندیشند.
تقریباً هر ساله به نسبت جشنواره های سینمایی در کشور افزوده می شود و این در حالی است که ما در کشورمان تنها چند جشنواره محدود داریم تا بتواند سینماگران جهانی را ترغیب به حضور در ایران کند.
سودای جشنواره زدگی در میان مدیران سینمایی که تنها به فکر پر و پیمان شدن بیلان های کاری شان هستند و کمترین اهمیتی به کیفیت گرایی در سینما نمی دهند یکی از دلایل اصلی رشد قارچ گونه جشنواره های سینمایی است که سینماگران کشور به طور جدی این مسأله را برای هنر هفتم مضر می دانند و خواهان برچیده شدن هرچه سریعتر بساط اینگونه جشنواره های سینمایی هستند.
سودای جشنواره زدگی در میان مدیران سینمایی که تنها به فکر پر و پیمان شدن بیلان های کاری شان هستند و کمترین اهمیتی به کیفیت گرایی در سینما نمی دهند یکی از دلایل اصلی رشد قارچ گونه جشنواره های سینمایی است که سینماگران کشور به طور جدی این مسأله را برای هنر هفتم مضر می دانند و خواهان برچیده شدن هرچه سریعتر بساط اینگونه جشنواره های سینمایی هستند.
در همین رابطه ۱۰ تن از سینماگران کشور خانم ها و آقایان: جهانگیر الماسی (بازیگر و کارگردان)، تینا پاکروان (تهیه کننده و کارگردان)، نادره ترکمانی (کارگردان و مدرس سینما)، سیروس الوند (کارگردان)، خسرو سینایی (کارگردان)، افشین شرکت (کارگردان)، محمد متوسلانی (بازیگر و کارگردان)، ابراهیم وحیدزاده (کارگردان)، مرجان اشرفی زاده (کارگردان) و اسماعیل فلاح پور (کارگردان) با ما به گفتگو نشستند که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.
پاکروان: بدترین آفت جشنواره زدگی آن است که فیلمساز هویت خود را فراموش کرده و برای خوش آمد جشنواره ها فیلم می سازد
تینا پاکروان تهیه کننده و کارگردان سینما در این باره گفت: بدترین آفت جشنواره زدگی آن است که فیلمساز هویت خود را فراموش کرده و برای خوش آمد جشنواره ها فیلم می سازد که من به هیچ عنوان این مسأله را دوست ندارم و این نوع حرکت ها مورد قبولم نبوده و نیست. طی سال های اخیر برخی از جشنواره ها و به ویژه جشنواره های جهانی باعث شده اند تا بسیار از فیلمسازان به خصوص در قشر جوان مبادرت به ساخت فیلم هایی کنند که شبیه به سبک خاصی از فیلمسازان خارجی است که پیش از این در جشنواره های جهانی دیده شده و جوایزی را دریافت کرده اند و به هیچ عنوان فرهنگ و هویت خودشان در فیلم های شان دیده نمی شود و این مسأله بسیار اسف بار است. شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۵
تینا پاکروان تهیه کننده و کارگردان سینما در این باره گفت: بدترین آفت جشنواره زدگی آن است که فیلمساز هویت خود را فراموش کرده و برای خوش آمد جشنواره ها فیلم می سازد که من به هیچ عنوان این مسأله را دوست ندارم و این نوع حرکت ها مورد قبولم نبوده و نیست. طی سال های اخیر برخی از جشنواره ها و به ویژه جشنواره های جهانی باعث شده اند تا بسیار از فیلمسازان به خصوص در قشر جوان مبادرت به ساخت فیلم هایی کنند که شبیه به سبک خاصی از فیلمسازان خارجی است که پیش از این در جشنواره های جهانی دیده شده و جوایزی را دریافت کرده اند و به هیچ عنوان فرهنگ و هویت خودشان در فیلم های شان دیده نمی شود و این مسأله بسیار اسف بار است. شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۵
شرکت: جشنواره هایی که مانند قارچ سبز می شوند به جای منفعت برای سینما مضرند/ مدیران سینمایی و فرهنگی اصلاً بویی از اقتصاد مقاومتی نبرده اند
افشین شرکت کارگردان سینما در رابطه با آفت جشنواره زدگی در سینمای ایران و برگزاری جشنواره های متعدد داخلی گفت: جشنواره هایی که مانند قارچ از این سو آن سو سبز می شوند به جای منفعت برای سینما مضرند اما متأسفانه نگاه سالمی در سینمای ایران وجود ندارد که مانع برگزاری این جشنواره های زائد و مضر شود. امثال «رضاداد» ها هستند که به دلیل منافع شخصی شان از جشنواره ها حمایت می کنند؛ چون حیات شان وابسته به برگزاری همین جشنواره ها است و اگر این جشنواره ها نباشند آن ها نمی توانند در سینما حضور داشته باشند و از منابع آن ارتزاق کنند. امثال آقای رضاداد هیچ قابلیتی در سینمای ایران ندارند و عشق شهرت در دل آن ها نشسته و به همین دلیل است که دست از سر سینمای بی نوای ایران بر نمی دارند؛ ایشان زمانی که دبیر جشنواره فجر بودند حتی ۲ کلام حرف نتوانستند در رابطه با سینما بزنند چرا که سواد سینما ندارند و به دلایل متعدد دیگری که سابقه تاریخی دارد توانسته اند امروزه یکی از نفرات اصلی سینمای کشور در حیطه مدیریتی باشند. یکشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۵
افشین شرکت کارگردان سینما در رابطه با آفت جشنواره زدگی در سینمای ایران و برگزاری جشنواره های متعدد داخلی گفت: جشنواره هایی که مانند قارچ از این سو آن سو سبز می شوند به جای منفعت برای سینما مضرند اما متأسفانه نگاه سالمی در سینمای ایران وجود ندارد که مانع برگزاری این جشنواره های زائد و مضر شود. امثال «رضاداد» ها هستند که به دلیل منافع شخصی شان از جشنواره ها حمایت می کنند؛ چون حیات شان وابسته به برگزاری همین جشنواره ها است و اگر این جشنواره ها نباشند آن ها نمی توانند در سینما حضور داشته باشند و از منابع آن ارتزاق کنند. امثال آقای رضاداد هیچ قابلیتی در سینمای ایران ندارند و عشق شهرت در دل آن ها نشسته و به همین دلیل است که دست از سر سینمای بی نوای ایران بر نمی دارند؛ ایشان زمانی که دبیر جشنواره فجر بودند حتی ۲ کلام حرف نتوانستند در رابطه با سینما بزنند چرا که سواد سینما ندارند و به دلایل متعدد دیگری که سابقه تاریخی دارد توانسته اند امروزه یکی از نفرات اصلی سینمای کشور در حیطه مدیریتی باشند. یکشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۵
ترکمانی: جشنواره های ریز و درشت عایدی مثبتی برای سینما ندارد/ حضور برخی فیلم ها در جشنواره های خارجی هویت ایرانی ما را از بین برده است!
نادره ترکمانی کارگردان سینما در رابطه با آفت جشنواره زدگی در سینمای ایران و برگزاری جشنواره های متعدد داخلی و ترغیب فیلمسازان برای حضور در جشنواره های خارجی گفت: برگزاری جشنواره های ریز و درشت در کشور هیچ عایدی مثبتی برای سینما در پی ندارد و تنها باعث هدر شدن بودجه هایی می شود که اگر این بودجه ها جمع شوند می توان با رقم هنگفت آن مشکلات عدیده سینمای کشور را حل کرد. ما نهایتاً در کشورمان نیاز به جشنواره هایی مانند: ۲ سالانه انیمیشن، کودک و نوجوان، فیلم کوتاه، سینماحقیقت، فیلم های ویدیویی و در رأس همه جشنواره فیلم فجر را داریم که تمامی تولیدات سینمای کشور را می توانند شامل شوند؛ ما همیشه شاهد بودیم که در سایر جشنواره های دیگری که در کشور برگزار می شود همین فیلم هایی حضور دارد که در این جشنواره ها قبلاً به نمایش درآمده است. جمعه ۲۳ مهر ۱۳۹۵
نادره ترکمانی کارگردان سینما در رابطه با آفت جشنواره زدگی در سینمای ایران و برگزاری جشنواره های متعدد داخلی و ترغیب فیلمسازان برای حضور در جشنواره های خارجی گفت: برگزاری جشنواره های ریز و درشت در کشور هیچ عایدی مثبتی برای سینما در پی ندارد و تنها باعث هدر شدن بودجه هایی می شود که اگر این بودجه ها جمع شوند می توان با رقم هنگفت آن مشکلات عدیده سینمای کشور را حل کرد. ما نهایتاً در کشورمان نیاز به جشنواره هایی مانند: ۲ سالانه انیمیشن، کودک و نوجوان، فیلم کوتاه، سینماحقیقت، فیلم های ویدیویی و در رأس همه جشنواره فیلم فجر را داریم که تمامی تولیدات سینمای کشور را می توانند شامل شوند؛ ما همیشه شاهد بودیم که در سایر جشنواره های دیگری که در کشور برگزار می شود همین فیلم هایی حضور دارد که در این جشنواره ها قبلاً به نمایش درآمده است. جمعه ۲۳ مهر ۱۳۹۵
وحیدزاده: مدیران سینمایی به دنبال کمیتند و کیفیت برایشان جدی نیست/ بسیاری از فیلمسازان برای خوشآمد جشنوارههای خارجی فیلم میسازند
ابراهیم وحیدزاده کارگردان سینمای کشور در رابطه با مسأله جشنواره زدگی در سینمای ایران گفت: مدیران سینمایی به دنبال کمیت هستند و کیفیت هیچ گاه برایشان مهم و جدی نبوده است و از همین رو است که از برگزاری جشنواره های متعدد سینمایی که هیچ عایدی مثبتی برای سینمای کشور در پی ندارد حمایت می کنند تا بیلان کاری خود را پر و پیمان نشان دهند. متأسفانه در بسیاری از بخش های کشور ما و به خصوص در حوزه سینما همیشه بحث اعداد و ارقام بسیار مهم بوده و در نقطه مقابل کیفیت هیچ گاه مورد توجه نبوده است و این مسأله ضعف های آشکار و نهان زیادی را در سینمای ما به وجود آورده که باید با تدبیر جدی و اساسی جلوی آن گرفته شود. شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۵
ابراهیم وحیدزاده کارگردان سینمای کشور در رابطه با مسأله جشنواره زدگی در سینمای ایران گفت: مدیران سینمایی به دنبال کمیت هستند و کیفیت هیچ گاه برایشان مهم و جدی نبوده است و از همین رو است که از برگزاری جشنواره های متعدد سینمایی که هیچ عایدی مثبتی برای سینمای کشور در پی ندارد حمایت می کنند تا بیلان کاری خود را پر و پیمان نشان دهند. متأسفانه در بسیاری از بخش های کشور ما و به خصوص در حوزه سینما همیشه بحث اعداد و ارقام بسیار مهم بوده و در نقطه مقابل کیفیت هیچ گاه مورد توجه نبوده است و این مسأله ضعف های آشکار و نهان زیادی را در سینمای ما به وجود آورده که باید با تدبیر جدی و اساسی جلوی آن گرفته شود. شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۵
الماسی: مدیران فرهنگی جهان هستند که سیاستهای سینمای ایران را تدوین می کنند! / جشنوارههای خارجی به جان سینما افتادند
جهانگیر الماسی بازیگر و کارگردان سینما در رابطه با آفت جشنواره زدگی در سینمای ایران و برگزاری جشنواره های متعدد داخلی و ترغیب فیلمسازان برای حضور در جشنواره های خارجی گفت: متأسفانه این مدیران فرهنگی جهان هستند که سیاست های سینمای ایران را تدوین می کنند و جشنواره زدگی که این روزها آفت اصلی سینما و سینماگران کشور شده سیاست مدیران فرهنگی غربی است که می خواهند سینمای ایران را بر اساس اهداف شوم و پلید خود به پیش برانند. طی حدود بیش از ۲ دهه گذشته و پس از وقوع انقلاب اسلامی سینماگران ما کمترین اهمیت و توجهی به جشنواره های خارجی نداشتند و فیلم های شان را برای خوش آمد مردم و دل خود می ساختند و در کشور خودمان هم چندان جشنواره ای وجود نداشت و هر عقل سلیم و انسان شریفی هم تأیید می کند که سینمای آن روزگار ایران بهتر از امروز بود. یکشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۵
جهانگیر الماسی بازیگر و کارگردان سینما در رابطه با آفت جشنواره زدگی در سینمای ایران و برگزاری جشنواره های متعدد داخلی و ترغیب فیلمسازان برای حضور در جشنواره های خارجی گفت: متأسفانه این مدیران فرهنگی جهان هستند که سیاست های سینمای ایران را تدوین می کنند و جشنواره زدگی که این روزها آفت اصلی سینما و سینماگران کشور شده سیاست مدیران فرهنگی غربی است که می خواهند سینمای ایران را بر اساس اهداف شوم و پلید خود به پیش برانند. طی حدود بیش از ۲ دهه گذشته و پس از وقوع انقلاب اسلامی سینماگران ما کمترین اهمیت و توجهی به جشنواره های خارجی نداشتند و فیلم های شان را برای خوش آمد مردم و دل خود می ساختند و در کشور خودمان هم چندان جشنواره ای وجود نداشت و هر عقل سلیم و انسان شریفی هم تأیید می کند که سینمای آن روزگار ایران بهتر از امروز بود. یکشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۵
الوند: این همه جشنواره در سینمای ایران زائد است/ گویا برگزاری جشنواره های متعدد برای برخی افراد منافع دارد
سیروس الوند کارگردان سینما در رابطه با جشنواره زدگی حاکم بر سینمای ایران گفت: این همه جشنواره در سینمای ایران زائد است و باید جلوی برگزاری آن ها گرفته شود ما با توجه به حجم تولیدات سالانه سینمای کشورمان نیاز به برگزاری این همه جشنواره ریز و درشت نداریم و من نمی دانم چرا روز به روز به تعداد جشنواره ها افزوده می شود؟ من معتقدم برای سینمای ایران جشنواره فیلم فجر به تنهایی کفایت می کند؛ این جشنواره یکی از مهمترین جشنواره هایی است که در کشور ما برگزار می شود و در سطح جهان هم شناخته شده است؛ همچنین به دلیل عرق صنفی که دارم از جشن خانه سینما نیز حمایت می کنم و اگر بخواهم بسیار موشکافانه تر به روند برگزاری جشنواره ها نگاه کنم معتقدم که برگزاری جشنواره فیلم کودک و دفاع مقدس نیز در کشور ما ضروری به نظر می رسد. دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵
سیروس الوند کارگردان سینما در رابطه با جشنواره زدگی حاکم بر سینمای ایران گفت: این همه جشنواره در سینمای ایران زائد است و باید جلوی برگزاری آن ها گرفته شود ما با توجه به حجم تولیدات سالانه سینمای کشورمان نیاز به برگزاری این همه جشنواره ریز و درشت نداریم و من نمی دانم چرا روز به روز به تعداد جشنواره ها افزوده می شود؟ من معتقدم برای سینمای ایران جشنواره فیلم فجر به تنهایی کفایت می کند؛ این جشنواره یکی از مهمترین جشنواره هایی است که در کشور ما برگزار می شود و در سطح جهان هم شناخته شده است؛ همچنین به دلیل عرق صنفی که دارم از جشن خانه سینما نیز حمایت می کنم و اگر بخواهم بسیار موشکافانه تر به روند برگزاری جشنواره ها نگاه کنم معتقدم که برگزاری جشنواره فیلم کودک و دفاع مقدس نیز در کشور ما ضروری به نظر می رسد. دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵
سینایی: درآمدزایی و تبلیغات دلیل برگزاری جشنوارهها است/ اگر فیلمی براساس آنچه جشنوارههای خارجی میپسندند تولیدشود به هیچ عنوان شایسته نیست
خسرو سینایی کارگردان سینما در رابطه با آفت جشنواره زدگی در سینمای ایران و برگزاری جشنواره های متعدد داخلی و ترغیب فیلمسازان برای حضور در جشنواره های خارجی گفت: درآمدزایی و تبلیغات دلیل اصلی برگزاری جشنواره ها است و متأسفانه این روندی است که در بسیاری از کشورهای صاحب صنعت سینما وجود دارد و سینمای ما هم به تابعیت از آن همین روند را پیش گرفته و جلو می رود. متأسفانه در سراسر دنیا جشنواره های زائد زیادی وجود دارند اما تنها چند جشنواره محدود هستند که در تمامی دنیا مطرح شده اند و حضور سینماگران در آن ها تأثیرگذار است. نیم نگاهی به وضعیت سینمای دنیا نشان می دهد که در هر کشوری اگر کمیت تولید فیلم و یا برگزاری جشنواره مورد توجه قرار گرفته است از کیفیت فیلم های شان به شدت کاسته شده و از این رو ما نیاز داریم تا به کیفیت آثارمان همچنان توجه کنیم و نگذاریم که صرف برگزاری جشنواره ها باعث تنزل کیفیت فیلم های مان بشود. چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۵
خسرو سینایی کارگردان سینما در رابطه با آفت جشنواره زدگی در سینمای ایران و برگزاری جشنواره های متعدد داخلی و ترغیب فیلمسازان برای حضور در جشنواره های خارجی گفت: درآمدزایی و تبلیغات دلیل اصلی برگزاری جشنواره ها است و متأسفانه این روندی است که در بسیاری از کشورهای صاحب صنعت سینما وجود دارد و سینمای ما هم به تابعیت از آن همین روند را پیش گرفته و جلو می رود. متأسفانه در سراسر دنیا جشنواره های زائد زیادی وجود دارند اما تنها چند جشنواره محدود هستند که در تمامی دنیا مطرح شده اند و حضور سینماگران در آن ها تأثیرگذار است. نیم نگاهی به وضعیت سینمای دنیا نشان می دهد که در هر کشوری اگر کمیت تولید فیلم و یا برگزاری جشنواره مورد توجه قرار گرفته است از کیفیت فیلم های شان به شدت کاسته شده و از این رو ما نیاز داریم تا به کیفیت آثارمان همچنان توجه کنیم و نگذاریم که صرف برگزاری جشنواره ها باعث تنزل کیفیت فیلم های مان بشود. چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۵
متوسلانی: جشنواره زدگی در سینمای ایران باید از بین برود/ برای فیلمسازانی که آثارشان را به خاطر حضور در جشنواره ها می سازند متأسفم!
محمد متوسلانی بازیگر و کارگردان پیشکسوت سینما در رابطه با آفت جشنواره زدگی در سینمای ایران و برگزاری جشنواره های متعدد داخلی و حضور فیلمسازان برای شرکت در جشنواره های خارجی گفت: جشنواره زدگی در سینمای ایران باید از بین برود؛ مگر ما سالانه چه میزان تولید داریم که این همه جشنواره ریز و درشت و بی خاصیت در سینما برگزار می کنیم و به دنبال جنجال کردن هستیم؟ وضعیت بسیار بدی در سینمای ما به وجود آمده و سالانه ما شاهد برگزاری ده ها جشنواره فیلم ریز و درشت هستیم که همگی تعدادی فیلم های تکراری را به نمایش می گذارند و هیچ عایدی مثبتی برای سینما در پی ندارند که اگر میزان برگزاری این جشنواره ها به حداقل برسد می توان بودجه های کلان برگزاری آن ها را صرف ترمیم زیرساخت های سینمای کشور و تولیدات آثار سینمایی ارزشمند کرد. جمعه ۳۰ مهر۱۳۹۵
محمد متوسلانی بازیگر و کارگردان پیشکسوت سینما در رابطه با آفت جشنواره زدگی در سینمای ایران و برگزاری جشنواره های متعدد داخلی و حضور فیلمسازان برای شرکت در جشنواره های خارجی گفت: جشنواره زدگی در سینمای ایران باید از بین برود؛ مگر ما سالانه چه میزان تولید داریم که این همه جشنواره ریز و درشت و بی خاصیت در سینما برگزار می کنیم و به دنبال جنجال کردن هستیم؟ وضعیت بسیار بدی در سینمای ما به وجود آمده و سالانه ما شاهد برگزاری ده ها جشنواره فیلم ریز و درشت هستیم که همگی تعدادی فیلم های تکراری را به نمایش می گذارند و هیچ عایدی مثبتی برای سینما در پی ندارند که اگر میزان برگزاری این جشنواره ها به حداقل برسد می توان بودجه های کلان برگزاری آن ها را صرف ترمیم زیرساخت های سینمای کشور و تولیدات آثار سینمایی ارزشمند کرد. جمعه ۳۰ مهر۱۳۹۵
اشرفی زاده: بیماری عجیبی در سینمای ما حاکم شده که می توان آن را «سندروم جشنواره زدگی» نامید/ یک اثر سینمایی باید برای مخاطبان انبوه ساخته شود
مرجان اشرفی زاده کارگردان سینما در رابطه با مسأله جشنواره زدگی در سینمای ایران گفت: لزوماً صرف برگزاری جشنواره های مهم و تأثیرگذار بسیار خوب است اما در کشور ما جشنواره هایی که مانند قارچ سبز می شود آسیب جدی بر پیکره سینما وارد می سازند و باید جلوی برگزاری آن ها برای همیشه گرفته شود. طی سال های اخیر ما به شدت شاهد آن بوده ایم که جشنواره هایی یک شبه و در تصمیمات ناگهانی برخی نهادها و ارگان ها به وجود آمدند که بعضاً بودجه های هنگفتی صرف برگزاری شان شده اما هیچ عایدی مثبتی برای سینمای ما در پی نداشته اند و پس از چند دوره برگزاری هم برای همیشه حذف شدند. شنبه ۱ آبان ۱۳۹۵
فلاح پور: جشنواره ها بازاری است برای کاسب کاران سینما/ وضعیت امروز سینمای کشور مثال «آفتابه لگن هفت دست ولی شام و نهار هیچی»!
اسماعیل فلاح پور کارگردان سینما و تلویزیون در رابطه با مسأله جشنواره زدگی در سینمای کشور گفت: همه اهالی سینما به خوبی آگاه هستند که جشنواره ها بازاری است برای عده ای از کاسب کاران سینما که به اصل هنر نمی اندیشند و با برگزاری این جشنواره ها بودجه های هنگفتی را اتلاف کرده و بخش عمده ای آن بودجه را نصیب خود می کنند. نکته بسیار تأسف باری که در رابطه با مسأله برگزاری جشنواره های متعدد سینمایی در کشور وجود دارد این است که همواره یک تعداد فیلم از قبل مشخص شده با هیأت های انتخاب و داوری از قبل مشخص شده در تمامی جشنواره ها حضور دارند و خودشان به خودشان جایزه می دهند و از یکدیگر جایزه می گیرند اما در این میان جای بسیاری از فیلم ها و فیلمسازان همیشه خالی است و هیچ بهایی به آن ها داده نمی شود.
در کشوری که بیش از نیمی از سینماگران آن در صنف ها و رشته های مختلف سینمایی مدت ها است در بیکاری مطلق به سر می برند و در تأمین مایحتاج اولیه زندگی شان ناکام مانده اند جای تأسف است که جشنواره هایی با بودجه بیت المال و با هزینه های زیاد برگزار شود و بدتر از همه هیچ گونه عایدی مثبتی هم برای سینما در پی نداشته باشد.
منبع: سینما پرس