اوضاع هنرمندان در چند سال اخیر به دلیل اوضاع بد و تولیدات محدود خراب است. برخی هزینه متوسط زندگی را ندارند و برخی دیگر برای اجاره خانه و نان شب خود محتاج هستند اما این عزیزان آبروداری می‌کنند.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - سیستم مریض سینما اعم از تولید، اکران و قیمت بلیت در کنار وضعیت اقتصادی و مالی مردم بهانه‌ای است تا در وضعیت کنونی که متاسفانه ستاره نداریم رضا عطاران 48 ساله در ژانر طنز ستاره گیشه سینما می‌شود. پیام اسکندری بازیگر جوان سینما درباره کارنامه‌ کاری خود گفت: دوره بازیگری را از سال 86 در کانون سینماگران جوان تحت آموزش بازیگرانی چون سیاوش طهمورث، سیما تیرانداز، افشین هاشمی، کامبوزیا پرتوی و ناصر هاشمی گذراندم. در سال 87 فیلمنامه‌نویسی را نیز در این کانون تحت آموزش کامبوزیا پرتوی آموختم. وی افزود: از سال 86 تا 90 به مدت چهار سال در کنار اساتیدی چون حسین مسافر آستانه،‌ محمد رحمانیان، حمیدرضا آذرنگ، افشین هاشمی کار تئاتر کردم و در کنار آن به بازی در تئاترهای فرهنگسرایی کوچک و بزرگ مشغول بودم.

 

 سینمای ما به جوانان اجازه ستاره شدن نمی‌دهد!پیام اسکندری

 

اسکندری در ادامه اظهار کرد: با معرفی افشین هاشمی، برای بهرام بیضایی بعد از تست‌های مختلف که گرفته شد در «وقتی همه خوابیم»‌سه سکانس بازی کردم. در سال 88 بود که خانه بی پرنده را در کنار روناک یونسی و فریدون محرابی به عنوان یکی از نقش‌های اصلی بازی کردم که این سریال این روزها در حال پخش از شبکه‌ آی فیلم است. اثر بعدی‌ام «پرستوهای عاشق» فریال بهزاد بود که نقش کوچکی در آن داشتم. بعد از این آثار و بیشتر به دلیل نقش اصلی در خانه بی پرنده پیشنهادات خوبی داده شد و در آثاری چون «میانه دو هیچ»، مادر نام دیگر عشق»، «اینجا دلتنگی نیست»، «شوق جوانی»، «هشتمین روز هفته» و «جزر و مد»‌ بازی کردم.

بازیگر سریال «کیمیا» درباره اثر «هشتمین روز هفته» گفت: این فیلم اثری سینمایی بود که در آن نقش اول را ایفا کردم و کنار بازیگرانی چون علیرام نورایی و سعید نیکپور افتخار همکاری داشتم. این اثر محصول مرکز گسترش سینمای تجربی و تهیه کننده آن مجید عباسی بود که متأسفانه هنوز بعد از پنج سال فیلم اکران نشده است. بعد از این اثر با وجود پیشنهادات متعدد، در هر فیلمی بازی نکردم چون سینمایی بودن این اثر مسیر جدیدی در کارنامه‌ی کاری‌ام بود و جذابیت سینما نیز برایم مهم بود به همین جهت با امید به این کار در انتظار اکران این فیلم نشستم اما اتفاقی نیفتاد.

اسکندری در ادامه با صراحت عنوان کرد: در دو سال اخیر اوضاع تولیدات و کار خراب بود و خودم هم بعد از «هشتمین روز هفته» اشتباه کردم و باید در هر کاری بازی می‌کردم. وی درباره تله فیلم «جزر و مد» بیان کرد: این اثر را دوست دارم و از شبکه‌های مختلف پخش ده و کارگردانی آن را حسین غضنفری بر عهده داشته است.

بازیگر «وقتی همه خوابیم» درباره این روزهای کاری خود به هنرمند گفت: پس از سریال «کیمیا» که در فصل سوم آن نقش وکیل را در پرونده کیفری یک اختلاسگر ایفا کردم، سریال «قصه‌ها زندگی می‌کنند» که کاری اپیزودیک بود را بازی کردم، دهه اول محرم از تلویزیون پخش شد و در یکی از اپیزودها نقش اول را داشتم. این روزها نیز توسط آرش معیریان برای سریال «همسایه‌ها» دعوت شدم که قرارداد بسته شد و در مرحله فیلمبرداری است.

اسکندری در مورد نقش خود در «همسایه‌ها» اظهار کرد: به عنوان بازیگر مهمان در دو قسمت از این سریال ایفای نقش می‌کنم که اتفاقات این دو قسمت حول محور نقش من پیش می‌رود. بازیگر «سفر تمساح» درباره کار جدید خود عنوان کرد: عباس جهانبخش تهیه کننده و کارگردان سینما به من پیشنهاد بازی در «سفر تمساح» را به عنوان نقش مکمل اصلی داد و قرار است از اواخر آبان تولید این اثر آغاز شود موضوع این فیلم در رابطه با اتهامات کشورهای غرب،‌ آمریکا و صهیونیست به ایران در مسئله سلاح هسته‌ای است در حالی که خود تا دندان مسلح به این سلاح‌های هسته‌ای هستند. من نقش یکی از افسران کشتیرانی را ایفا می‌کنم که داستان عاشقانه درون فیلم را رقم می‌زند. طول فیلمبرداری سه ماه است و لوکیشن‌ها اعم از دریا، کشتی و کشتیرانی است.

اسکندری درباره وضعیت سینما و هنرمندان گفت: اوضاع هنرمندان در چند سال اخیر به دلیل اوضاع بد و تولیدات محدود خراب است. برخی هزینه متوسط زندگی را ندارند و برخی دیگر برای اجاره خانه و نان شب خود محتاج هستند اما این عزیزان آبروداری می‌کنند. در سالهای گذشته همه کانال‌های تلویزیون سریال تولیدی برای پخش داشتند و حتی تله فیلم داشتیم اما سریال‌ها بسیار محدود تکراری است و تله فیلم نیز حذف شده است. واقعیت این است که تولیداتی که مخاطب به دنبال آن است مثلا اکشن در کشورهای دیگر وجود دارد و ما نداریم، بنابراین مخاطب نیاز خود را از ماهواره و سایتها به واسطه دانلود تأمین می‌کند. فیلم‌ها هم متأسفانه به سمت فیلم‌های بی دردسر، کم هزینه، درام، کم رنگ و لعاب رفته و تنها استفاده از چند ستاره به فروش آنها کمک می‌کند.

 سینمای ما به جوانان اجازه ستاره شدن نمی‌دهد!پیام اسکندری

 

این بازیگر تأکید کرد: این وضعیت از لحاظ مادی به هنرمندان آسیب می‌زند. سایر مردم می‌توانند مسافرکشی کنند اما هنرمندان رویشان نمی‌شود. بنابراین از لحاظ روحی آسیب زننده بوده و مجبورند در خانه بمانند که این آزاردهنده است.

اسکندری در ادامه افزود: درسینما هم فقط یک سری چهره‌های محدود در حال ایفای نقش هستند که خیلی از تهیه‌کنندگان رسک نمی‌کنند و به سراغ همین بازیگران محدود می‌روند که نفع خوبی هم به دست می‌آورند. در این وضعیت سینما که گفتم برخی تهیه‌کنندگان نیز مانند عباس جهانبخش به جوانان بها می‌دهند و بازیگران جوان نیز در قدردانی این اعتماد بهترین بازی‌ها را ارائه می‌دهند. وی درباره نقش چهره و بازی در ستاره شده اظهار کرد: در گذشته چهره مهم بود اما در حال حاضر چون بسیاری از جوانان به سمت چهره خوب رفته‌اند بازی مهم‌تر شده است. در بعضی آثار به خصوص طنز چهره‌های غیر زیبا بیشتر تأثیر گذار است. در سینمای ما ستاره سازی نمی‌شود و قهرمان نیز وجود ندارد که گویا تعمدی است. آخرین ستاره ما در سینما گلزار است که مربوط به بیست سال پیش است و تصور این بود که این بازیگر رو به افول می‌رود اما می‌بینیم که با ذهن و ذکاوت خود هنوز ستاره‌ای است.

 

سینمای ما به جوانان اجازه ستاره شدن نمی‌دهد!پیام اسکندری

اسکندری ادامه داد: وضعیت طوری است که جوانان نمی‌توانند ستاره بشوند یا اصلا سیستم نمی‌خواهد ستاره سازی شود. ستاره کسی است که بازی و چهره و روی خوب دارد اما در حال حاضر کارگردانان یا فیلمنامه‌نویسان جای بازیگران را گرفته‌اند که نمونه آن اصغر فرهادی است. وی در اظهار نظری عجیب درباره گرایش مردم به ژانر طنز و ستاره بودن رضا عطاران عنوان کرد: سیستم مریض سینما اعم از تولید، اکران و قیمت بلیت در کنار وضعیت اقتصادی و مالی مردم بهانه‌ای است که سرپرست خانواده روز سه شنبه را برای سینما انتخاب کند که بلیت آن نیم بها شود و در کنار خانواده که ساعات خوشی دارد فیلم طنز را انتخاب کند تا این ساعات خوش بیشتر هم شود، در نتیجه، در وضعیت کنونی که متاسفانه ستاره نداریم رضا عطاران 48 ساله در ژانر طنز ستاره گیشه سینما می‌شود. اسکندری در پایان گفت: در حال حاضر تولیدات محدود و به دور از دردسر است که امیدوارم سینما با تدبیر دولت تدبیر و امید به زودی وارد روزهای خوب خود در آینده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • فاطمه الف ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
    0 0
    هیچ هم نظرات ایشون عجیب نیست. وقتی سینمای ما در حد طنزهای عطاران که احتمالا مجال ساخت در سیمای ملی رو پیدا نمیکنه سر از پرده سینما در میاره، پایین میاد و مردم چنین چیزی میخوان یعنی اون فیلم نامه نویس و کارگردان مخاطب را احمق فرض کرده اند و مخاطب دیگر خودش را از تفکر و تامل آزاد می پندارد که .... با ایشون موافقم. به خصوص درباره ذکاوت گلزار علی رغم بازی نه چندا گیرا، که واقعا بعد از این همه سال عدم حضور در سینما هنوز هم هست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس