کد خبر 647573
تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۸

عملیات آزادسازی موصل از دست تروریست های داعش روز دوشنبه (26 مهرماه) با حضور ده ها هزار نیروی ارتش عراق، بسیج مردمی (الحشد الشعبی) و پیشمرگه آغاز و تا امروز (سه شنبه) دستاوردهای خوبی به همراه داشته است.

 به گزارش مشرق، نیروهای عراقی برغم مشکلات سایه افکنده برعملیات موصل با یاری خدا توانسته اند، پیروزی های چشمگیری در 9 روز گذشته به دست اورند و مواضع بسیاری را از دست عناطر گروه تروریستی - تکفیری داعش آزاد و شمار زیادی از تروریست ها را به هلاکت برسانند.

اما، دخالت کشورهایی همچون آمریکا، ترکیه وعربستان درجریان عملیات آزاد سازی موصل و تلاش این کشورها برای نجات تروریست ها حرف و حدیث های زیادی را به همراه داشته است.

از چند ماه پیش که بحث آزادسازی موصل ازدست عناصر داعش درعراق آغاز شد، سران سعودی اولین افرادی بودند که دراین زمینه ابراز نگرانی کردند؛ ثامر السبهان سفیر سابق عربستان درعراق اولین نفری بود که دراین زمینه واکنش نشان داد وبا دخالت مستقیم در امور عراق خواستار عدم حضور نیروهای بسیج مردمی (الحشد الشعبی) در این عملیات شد؛ البته السبهان حق داشت نگران حضور نیروهای بسیج مردمی عراق درعملیات آزاد سازی موصل باشد چرا که این نیروهای مخلص از ابتدای حضور در جنگ علیه تروریسم که ساخته و پرداخته کشورهای غربی - عربی است، با قدرت ظاهر شد و تاکنون توانسته شهرها و مواضع زیادی را از دست ترویست های داعش آزاد کند، که این امر برای حامیان سعودی - آمریکایی - ترکی داعش خوشایند نبوده است.

آزادسازی موصل همانگونه که برای عراقی ها دارای اهمیت زیادی است، برای داعش وحامیانش نیز اهمیت فراوانی دارد چراکه با آزادسازی موصل عملا این گروه تروریستی پایتخت خود را درعراق از دست می دهد وازدست دادن پایتخت به معنای میخی برتابوت داعش دراین کشور می باشد، هر چند هسته های خفته داعش در سراسر عراق با آزادسازی موصل از بین نخواهند رفت چون نابودی تروریسم در عراق به زمان زیادی نیاز دارد.

نیروهای مشترک عراقی از آغاز عملیات آزاد سازی شهر موصل تا به امروز (سه شنبه) 74 روستا، بخش ومنطقه مسکونی را دراطراف این شهر آزاد کرده و 772 تروریست داعشی را به هلاکت رسانده و23 تروریست دیگر را به اسارت خود درآورده اند.

نیروهای عراقی همچنین درعملیات آزادسازی موصل تا به امروز توانسته اند 127 خودروی مجهز ترویست ها را منهدم کنند؛ در ادامه این عملیات همچنین 397 بمب دست ساز وکنار جاده ای خنثی شده ودو کارگاه بمب سازی تروریست ها نیز کشف شده است.

*** اهمیت راهبری شهر موصل برای عراقی ها

موصل دومین شهر بزرگ عراق پس از بغداد است واهمیت آن برای عراقی ها همانند حلب برای سوریه است.

گروه تروریستی داعش در 19 خرداد سال 1393 در یورشی گسترده به غرب عراق توانست درزمان کمتر از 3 روز برحدود 50 درصد ازخاک عراق از شرق (استان الانبار) گرفته تا شمال عراق یعنی موصل مسلط شود؛ در آن زمان موصل نزدیک به 2 میلیون 500 هزار نفر جمعیت داشت که از همان زمان اکثر مردم این شهر سرنوشت غم انگیزی پیدا کردند.

پس از تسلط داعش بر موصل مهاجرت گسترده ای از این شهر به سمت دیگر نقاط عراق، ترکیه و سوریه رقم خورد و هم اکنون نیز حدود یک میلیون عراقی در این شهر در چنگال داعش اسیر هستند.

وضعیت جغرافیایی موصل برای کشور عراق بسیار حیاتی و با اهمیت است؛ این شهر یک کریدور تجاری بسیار مهم است که از مرز ترکیه و سوریه فاصله چندانی ندارد؛ در نتیجه خارج کردن این شهر از کنترل داعش، می تواند مانور و حرکت تروریست های داعش و رساندن مهمات و تجهیزات را به آنها در این مرزها به شدت محدود کند.

موصل همچنین درنزدیکی چاه های نفت شمال عراق است؛ خط لوله های انتقال نفت عراق به ترکیه نیز از مسیری نزدیک به موصل عبور می کند؛ تسلط بر موصل، ضمن آنکه ضربه سختی به اقتصاد داعش وارد می کند، می تواند تأثیر روانی ومستقیم براقتصاد عراق داشته باشد و داعش با از دست دادن موصل از سرمایه های هنگفتی که در این مدت به واسطه فروش نفت به دست می آورد، محروم می شود.

پایتخت رسمی داعش در شهر الرقه در شمال شرق سوریه است و موصل نیز پایتخت فرهنگی داعش است . موصل را باید تاج سلطنت وخلافت خود خوانده گروه تروریستی داعش درمنطقه دانست.

*** اهمیت راهبردی موصل برای ترکیه، کردها و آمریکا

برغم این که ایران وعراق خواهان نابودی گروه تروریستی داعش هستند، اما کشورهایی همچون ترکیه، آمریکا، رژیم صهیونیستی وعربستان به هیچ وجه خواهان نابودی داعش نیستند چراکه این گروه تروریستی تامین کننده منافع این کشورها در منطقه به شمار می رود.

ترکیه همانگونه نیروهای خود را به طور غیر قانونی درخاک سوریه مستقر کرده، بیش از یکسال است که شمار زیادی از نیروهای خود را به طور غیر قانونی درپادگان بعشیقه در شمال موصل و در عمق 100 کیلومتری خاک عراق مستقر کرده است؛ ادعاهای ترکیه مبنی بر مبارزه با نیروهای پ ک ک و داعش در عراق وسوریه تنها توجیه ای برای حضور درخاک این دو کشور می باشد که از سوی هیچ کسی قابل قبول نیست.

کردها نیز با شرکت درعملیات موصل، هدفی جز توسعه قلمرو خود ندارند که این موضوع می تواند پس از شکست داعش در موصل، به بحرانی در شمال عراق میان دولت مرکزی عراق و کردها تبدیل شود.

با توجه به برگزاری نزدیک انتخابات ریاست جمهوری آمریکا (18 آبان)، دموکرات ها به دنبال در دست گرفتن دوباره دولت این کشور می باشند از این رو یانکی ها عملیات موصل را تسهیل کننده راه رسیدن دوباره به ریاست جمهوری آمریکا می دانند.

نکته قابل توجهی که درعملیات موصل نمایان می باشد آن است که کشورهای ترکیه، آمریکا و رژیم صهیونیستی علیرغم حمایت همه جانبه از گروه تروریستی داعش در عراق، خواهان خروج عناصر این گروه تروریستی از این کشور و گسیل آن به الرقه سوریه می باشند تا مشکلات دولت سوریه و کشورهای محور مقاومت اسلامی و همچنین روسیه که درگیر بحران سوریه هستند، افزایش یافته واین کشورها را باچالش مواجه نمایند.

نکته مهم دیگر دربحث موصل این است که با توجه به استحکامات داعش دراین شهر عملیات آزاد سازی موصل آسان نخواهد بود و نیروهای عراقی تلاش زیادی را باید دراین راه انجام دهند، اما عراقی ها پس از آزادسازی موصل باید توجه خود را به هسته های خفته داعش درعراق که آماده بمب گذاری و انجام عملیات انتحاری هستند، جلب کنند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس