کد خبر 646847
تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۵

من خودم اين قدر گرفتاري و مصيبت دارم و اين قدر عيب و نقص در من هست كه اگر بخواهم به همين ها مشغول شوم تا قرن ها بعد هم نوبت به ديگران نمي رسد و فرصت نمي كنم در باره ديگران قضاوت كنم و موضعي داشته باشم !

به گزارش مشرق، محمدرضا زائرى در روزنامه صبح نو نوشت: مثل همه آدم هاي ديگر در طول شبانه روز راجع به همه چيز فكر مي كنم ، از موضوعاتي كه ذهنم را مشغول كرده راجع به خيلي هايش مثل بقيه با اطرافيانم حرف مي زنم ، در مورد بعضي از چيزهايي كه بر زبان آورده ام و تجربه ، تخصص يا فهمي از آنها دارم در رسانه ها مي نويسم و اظهار نظر مي كنم و در تمام اين فكر كردن ها و حرف زدن ها و نوشتن ها و اعلام موضع ها و ارائه تحليل ها كاملا آزاد و راحت و شجاع و صريح و شفاف ديدگاه خودم را بيان مي كنم !
 
اما يك جاهايي هست كه نه تنها جرأت اظهار نظر و بيان موضع و تحليل و تفسير ندارم بلكه گاهي از گفتن يك كلمه يا حتى واكنش با حركت چشم و ابرو هم مي ترسم !
جوري مي ترسم كه اگر بتوانم حتى يك كلمه هم نمي خواهم بشنوم و سعي مي كنم يا بحث را عوض كنم يا به سرعت از جلسه خارج شوم !
 
اين قدر مي ترسم كه حتى نمي خواهم در نظام خلقت و حافظه كائنات اشاره دست يا نوع نگاه من هم در باره آن موضوع ثبت شود !   
چيزي كه اين قدر از آن مي ترسم آبروي مردم است ، جايي كه حرف از مسأله اخلاقي يك نفر باشد ، جايي كه صحبت حجاب دختر فلان يا نماز پسر بهمان به ميان بيايد ! نه اين كه فكر كنيد اين ترس من از تقوا و فضيلت و ايمان و معنويت باشد ، نه اصلا نقل اين چيزها نيست ، بلكه تجربه جواني هاست و آنچه سرم آمده و در زندگي خودم لمس كرده ام.
اين قصه چيزي نيست كه فقط كسي بخواهد به موعظه و سخن نصيحتم كند و تذكر بدهد يا تنها در كتابي بخوانم و در حديثي بشنوم.
 
خطر مرگبار بي توجهي به اين مسأله را در زندگي خودم و اطرافيانم ديده ام و نتيجه مستقيمش را روي زندگي حال و آينده خودم و بچه هايم لمس كرده ام.
كوچك تر كه بودم - تازه در روزگار ماقبل تلگرام و فيسبوك ! - از جاهلي و جواني گاهي به بهانه و توجيه موضعگيري در برابر يك خطا حرفي زده ام و چيزي گفته ام يا حتى كمتر از اينها در جلسه اي نشسته و فقط تأييد كرده ام يا با سكوت خود همراهشان شده ام كه نقل زن صيغه اي يكي يا مشكل اخلاقي ديگري را داشته اند و امروز مثل چي پشيمانم كه همان موقع دهانم را نبسته ام و زبانم را كوتاه نكرده ام !
 
من مگر مسؤول اطلاعاتي بوده ام يا مأمور انتظامي ؟ من مگر قاضي بوده ام يا حاكم شرع ؟ اكنون سالها گذشته است ، جلسه ها تمام شده و خوشي گفتگوها پايان يافته اما من هنوز وزر و وبال يك كلمه را كه از دهانم بيرون پريده بر دوش مي كشم !
اين است كه اين طور هراس و وحشت مي كنم ، اين است كه اين طور مي ترسم ، اين است كه اين طور واهمه دارم از اين كه در باره فلان هنرپيشه و برهنه شدنش يا فلان مؤمن و اتهامش حرف بزنم !
 
ترجيح مي دهم اين جور وقت ها كار را بسپارم به قاضي و پليس و دادگاه و مأمور و خودم مثل يك مارگزيده از ريسمان سياه و سفيد هم بگريزم و فرار را بر قرار ترجيح دهم.
من خودم اين قدر گرفتاري و مصيبت دارم و اين قدر عيب و نقص در من هست كه اگر بخواهم به همين ها مشغول شوم تا قرن ها بعد هم نوبت به ديگران نمي رسد و فرصت نمي كنم در باره ديگران قضاوت كنم و موضعي داشته باشم !

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
    0 0
    احسنت
  • امین فضل کاظمی ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
    0 0
    قال علی(ع):«یا ایها الناس طوبی لِمَن شَغَله عیْبه عن عیوب الناس و بَکی علی خَطیئته»(نهج البلاغه، 255) ای گروه مسلمین سعادت برای کسی است که مشغول کند عیب خود او، او را از توجه کردن بعیوب دیگران و گریه کند به خطاهای خویش.
  • ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
    0 0
    کجایش احسنت دارد؟ اولا تمام برنامه جند سال اخیر ایشان پریدن به این آن بوده است و درآوردن ادای روشنفکری. ثانیا این بهانه را شیطان القا می کند که تو خودت عیوبی داری پس نهی از منکر نکن! با این حساب نهی از منکر فقط برای معصومین واجب باید باشد! حال آنکه بر همه واجب است. نکته مهم فقط این است که شخص نمی تواند آن عیبی را که خودش دارد از دیگری بخواهد نداشته باشد. بلکه باید ابتدا یک عیب را از خود رفع کند بعد می تواند همان عیب را از دیگران هم رفع کند. آن دیگری هم اگر از من عیبی دیدند باید مرا اصلاح و ارشاد کنند. این است جامعه اسلامی که همه نسبت به هم مسوولند و یگدیگر را تکامل می دهند. آنکه می گوید برو سرت در گریبان خویش فرو کن دقیقا تفکر فردگرای مادی است.
  • ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
    0 0
    بیشمار احسنت
  • ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۸
    0 0
    درود براین روحانی حقیقت طلب باد .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس