یک روزنامه‌ اصلاح‌طلب، دولت را متهم به بی‌انضباطی مالی و ناکارآمدی در بودجه‌ریزی کرد و نسبت به تدوین بدترین بودجه تاریخ هشدار داد.

به گزارش مشرق، روزنامه اعتماد می‌نویسد: این روزها کارشناسان سازمان برنامه و بودجه با چیدن اعداد و ارقام کنار هم، سخت مشغول بودجه‌ریزی‌اند، بودجه‌ای که کارنامه مالی دولت در یک سال خواهد شد و البته یک برش از برنامه توسعه ششم. اما سازمان برنامه و بودجه در سه سال بودجه‌ریزی خود نشان داده که توفیق چندانی در کنترل هزینه‌ها نداشته است.
 
مجموعه اتفاقاتی که در سه سال برنامه‌ریزی مالی، بودجه هزینه‌ای دستگاه‌ها را با افزایش 30 تا 150 درصدی مواجه کرده است، نشان می‌دهد در بخش درآمدها هر سال با مضیقه بیشتر مواجه بودیم و کسری‌ها، گاه دولت را به دست‌اندازی به منابع صندوق توسعه ارزی وادار کرده است.
 
نظام ناهماهنگ دستمزدها و رشدهای دورقمی بودجه شرکت‌های دولتی از مهم‌ترین دلایل بی‌انضباطی مالی است که پس از ابلاغ بخشنامه بودجه 96 بحثش این روزها در محافل اقتصادی داغ شده است.
 
در کانال‌های مربوط به شبکه‌های اجتماعی اظهارات کارشناسان درباره بودجه حاکی از نگرانی از بی‌انضباطی مالی در بودجه‌ریزی است.
 
در شرایطی که در برنامه سوم توسعه به عنوان بهترین برنامه توسعه‌ای کشور، دولت در حال کوچک‌تر شدن بود، اما پس از اتمام برنامه دوباره دولت رو به بزرگ شدن گذاشت. به طوری که تنها در هشت سال شرکت ملی نفت به دو برابر حجم پیش از سال 1384 رسید. بزرگ شدن دولت به مفهوم ساده‌تر به معنی نیاز بیشتر به بودجه و بی‌انضباطی مالی است.
 
هر چند دولت در سال‌های قبل برای کوچک شدن شرکت‌های زیرمجموعه خود دست به واگذاری در قالب خصوصی‌سازی و سهام عدالت زد و مسئولیت این واگذاری را نیز به استانداری‌ها سپرد، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که نتیجه مورد هدف از خصوصی‌سازی حاصل نشد.  در واقع هیچ خصوصی‌سازی صورت نگرفت.
 
مهدی پازوکی کارشناس اقتصادی، نشانه و علت بی‌انضباطی مالی را بزرگ شدن نامتعارف بودجه دستگاه‌های دولتی می‌داند و آن را نگران‌کننده توصیف می‌کند.
منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس