یک روزنامه اصلاح‌طلب از احتمال دست‌اندازی دولت به منابع صندوق توسعه و حساب ذخیره ارزی و همچنین افزایش نرخ ارز برای تأمین مخارج دولت خبر داد.

به گزارش مشرق، در حالی که دولت در یکی دو ماه اخیر از رشد اقتصادی 4-5 درصد خبر می‌دهد، روزنامه اعتماد نوشت: این روزها برنامه ششم توسعه در کمیسیون‌های تخصصی مجلس در حال بررسی است تا سند توسعه‌ای پنج سال آینده تدوین و اجرا شود.
 
به بخش پربحث دخل و خرج دولت در طول سال‌های برنامه ششم که می‌رسیم، همچنان معضل وابستگی نفتی و کسری‌های احتمالی بودجه‌ای پررنگ‌تر از سایر بخش‌ها، خودنمایی می‌کند. سندی که احتمال کسری تراز عملیاتی در آن همچنان وجود دارد و به این ترتیب دست‌اندازی به منابع صندوق توسعه و حساب ذخیره ارزی اتفاقی نزدیک به واقعیت است. همزمان با بررسی‌هایی که کمیسیون‌های تخصصی مجلس روی جزئیات برنامه انجام می‌دهند، مرکز پژوهش‌های مجلس پیش‌بینی‌ها و برآوردهایی از این دست‌اندازی‌ها و جبران کسری‌ها دارد.
 
پیش‌بینی شده است در مجموع پنج سال یعنی از سال 1395 تا 1399، میزان برداشت از حساب ذخیره ارزی به منظور جبران کسری بودجه به نیم تریلیون تومان یا به عبارت دقیق‌تر 476 هزار میلیارد تومان خواهد رسید.
 
مهم‌ترین ویژگی بودجه عمومی دولت، وابستگی آن به درآمدهای نفتی و میعانات گازی است. این منابع هم از سه متغیر قیمت نفت خام،‌ میزان صادرات و نرخ تبدیل ارز به ریال تأثیر می‌گیرد.
 
اعتماد همچنین از احتمال جبران کسری‌ها از طریق افزایش نرخ ارز خبر داد. برخی محافل می‌گویند دولت قصد دارد به رسم تک‌نرخی کردن ارز، قیمت دلار را از 3600 تومان فعلی به 4 هزار تومان برساند که مابه‌التفاوت 400 تومانی آن، موجب درآمد برای دولت می‌شود (هر چند که موجب تورم 7 تا 15 درصدی در حوزه‌های غذا و دارو و... می‌شود).
 
اعتماد می‌نویسد: در حال حاضر که بخشی از منابع ارزی در دسترس نیست به دلیل نیاز خزانه به ریال بانک مرکزی ممکن است وارد شود تا معادل ریالی این ارزها را به خزانه واریز و در مقابل باخرید صوری ارز از دولت، خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی افزایش می‌یابد.
منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس