دیدار وزیر خارجه ترکیه با همتای سعودی خود در ریاض و اعلام مواضع یکسان و کاملا طایقه ای در خصوص نبرد موصل تا جایی پیش رفت که دو طرف از مخالفت با مشارکت نیروهای الحشد الشعبی در عملیات آزادسازی این شهر سخن گفتند.

به گزارش مشرق به نقل از روزنامه الاخبار، در پی دیدار وزیر خارجه ترکیه با همتای سعودی خود در ریاض، شدت مواضع روزهای اخیر بین آنکارا و بغداد به اوج خود رسید زیرا این دو در جریان این دیدار مواضع یکپارچه ای را که رویکردهای کاملا طایفه ای در مورد نبرد موصل و مشارکت نیروهای الحشد الشعبی اتخاذ کردند.
 
این درحالی است که روابط ترکیه و عراق در پی اظهارات چند روز پیش رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه خطاب به حیدر العبادی نخست وزیر عراق وارد مرحله جدیدی شده است.
 
مواضع افراطی ترکیه در قبال موصل
 
اظهارات اردوغان که در حضور گروهی از روحانیون کشورهای آسیای مرکزی و قفقار ایراد شد، واکنش شدید العبادی و سایر مسئولان عراقی را به دنبال داشت و موجب شد شدت تنش بین دو کشور دو چندان شود به ویژه اینکه ترکیه همچنان بر مواضع تند خود در قبال شهر موصل پافشاری دارد.
 
این در حالی است که اردوغان و نخست وزیر و وزیر خارجه او بارها تاکید کردند که آنکارا شیعه کردن شهر سنی مذهب موصل را از طریق مشارکت نیروهای الحشد الشعبی در آزادسازی آن  نخواهد پذیرفت.
 
تازه ترین اظهارات وزیر خارجه ترکیه نیز روز گذشته در نشست ریاض ایراد شد با این مضمون که نباید اهالی موصل را بین انتخاب  داعش و شبه نظامیان شیعه قرار داد.
 
آنکارا پیش از این تاکید کرده بود که نیروهای ارتش ترکیه از شهر بعشیقه و به طور کلی شمال عراق عقب نشینی نکرده و نخواهند کرد و اکنون نیروهای ترک در حدود ده منطقه از شمال عراق حضور دارند.
 
ژست دلسوزانه عادل الجبیر برای مردم عراق
 
در مقابل عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان نیز در دیدار با همتای ترک خود هشدار داد که در صورت مشارکت نیروهای الحشد الشعبی در آزادسازی موصل احتمال بروز «فاجعه های» طایفه ای وجود دارد و اگر عراق در صدد مبارزه با تروریسم داعشی و جلوگیری از ریخته شدن خون و طایفه گرایی بین برادران عراقی است، بهتر است از نیروهای ارتش ملی خود و نیروهایی که تحت حمایت ایران نیستند، استفاده کند.
 
اظهارات چاوش اوغلو مبنی بر سفر قریب الوقوع اردوغان به ریاض بار دیگر مهر تاییدی بر منطق سیاسی ترکیه در قبال سوریه و عراق و به گفته آنان موضع گیری در مقابل متحد مذهبی این دو کشور یعنی ایران است .
 
ادعای ترکیه بر حق تاریخی در موصل
 
این تاییدهای پی در پی موجب شد برخی محافل نزدیک به اردوغان با جدیت از «حق تاریخی» ترکیه در شهر موصل سخن بگویند آن هم در مرحله کنونی که منافع مسعود بارزانی با منافع آنکارا تلاقی پیدا کرده است و بارزانی تحت حمایت طرف های سنی مذهب مختلف و در راس آنان عشایر تحت حمایت طارق الهاشمی و اثیل النجیفی و حتی داعش قرار دارد.
 
چاووش اوغلو روز گذشته با وزیران خارجه کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس دیدار کرده و با آنان در مورد جزییات پرونده عراق و موضوع موصل بحث و تبادل نظر کرد به اضافه اینکه دیدار قریب الوقوع در سوئیس در ارتباط با بحران سوریه، یکی دیگر از موضوعات مورد بحث این گفت وگوها بود.
 
پشتگرمی ترکیه به عربستان و قطر در دشمن دانستن ایران
 
این تکاپوی ترکیه در حالی است که آنکارا در خصوص تحولات سوریه از حمایت و حتی تشویق و تحریک عربستان، قطر و برخی دیگر از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس برخوردار است و محور این حمایت ها مبتنی بر این است که «ایران بزرگترین خطر» است و تهدید از سوی آن خطرناکتر از اسرائیل است.
 
انتظار  عربستان و قطر از ترکیه برای اتخاذ رویکردهای طایفه‌ای
 
اما در شرایط کنونی پرواضح است که ائتلاف ترکیه با وهابیت سعودی و قطر و طرف هایی که با این دو همراه هستند، از جمله گروههای اسلامگرای سیاسی و مسلح، از آنکارا انتظار دارند که تحرک منطقه ای بیشتری داشته باشد که مبتنی بر رویکردهای طایفه ای باشد درست همان کاری را که در سوریه کرد و اکنون باید در عراق انجام دهد و سپس در لبنان نیز همین راه را در پیش بگیرد حال آنکه رهبری ترکیه به طور مداوم پذیرای سرکردگان مخالفان سوریه و حزب الله است.
 
راز سکوت اردوغان در برابر جنایت‌های عربستان چیست؟
 
با در نظر گرفتن این مواضع می توان به سکوت آنکارا در قبال جنایت های عربستان در یمن از جمله جنایت اخیر تالار بزرگ صنعاء پی برد به اضافه اینکه می توان متوجه شد که چرا اردوغان از آل سعود در گرفتاری خطرناکی که با تصمیم اخیر کنگره آمریکا علیه ریاض پیش آمده است، دفاع می کند و در واقع اردوغان به عنوان رئیس دوره ای سازمان همکاری اسلامی پیام های فوری را به سران کشورهای اسلامی ارسال کرده و آنان را به همبستگی با آل سعود فرامی خواند.
 
آیا پویتن در دیدار اخیر با اردوغان معامله کرد؟
 
اکنون سیاست های استبدادی اردوغان علیه مخالفان به اضافه اختلافات او با واشنگتن و سایر کشورهای اروپایی بر سر موضوع کُردها و نیز داعش و جبهه النصره در سوریه موجب شده است که هیچ دوستی برای او باقی نماند، حال آنکه کسی نمی داند دستاورد ولادیمیرپوتین رئیس جمهور روسیه در دیدار اخیر با اردوغان در مقابل نجات او از انزوای مرگبارش به ویژه در سوریه چه بود؟
 
به هر حال روابط بحث برانگیز بین سوریه و عراق با محوریت طایفه ای می تواند معیاری باشد که از طریق آن بتوان به اظهارات و مواضع و نیز رفتارهای اردوغان پی برد و متوجه شد که وی در نظر ندارد پیش از یکسره کردن جنگش در عراق به ویژه بر سر موصل، صلح در سوریه تحقق یابد.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۳
    0 0
    اردوغان شده فاضل اب سیاسی. ،
  • ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    ترکیه و عربستان و قطر هیچ حقی برای اظهار نظر درباره موصل و کشور عراق ندارند ، آنها به فکر پایه های لرزان و شکننده حکومت های کثیفشان باشند که به زودی فرو میریزد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس