مردم استان لرستان آداب‌ و رسوم دیرینه‌ای در عزاداری سرور و سالار شهیدان در ایام محرم دارند و در روز عاشورا سرتاپای خود را آغشته به گِل کرده و خاکی‌ترین آئین عاشورایی جهان را به نام "گِل‌‌ مالی" در استان لرستان به اجرا در می‌آورند.

به گزارش مشرق، مردم استان لرستان در ایام محرم با یک سنت‌ قدیمی و متفاوت به نام «گِل‌‌ مالی» عشق و ارادات خود را به امام حسین (ع) نشان می‌دهند. این آئین دیرینه مردم لر با پیشینه‌ای مربوط به‌پیش از اسلام از اوج ارادت خالصانه این مردم بر خواسته‌ است.
 
این آئین در خرم‌آباد توسط همه اقشار از هر فکر و سلیقه، فقیر و غنی و پیر و جوان و زن و مرد انجام می‌شود، برای  این مراسم ابتدا در روز تاسوعای حسینی جوانان پرشور و دوستدار ائمه اطهار(ع) در لرستان به تدارک ‌آماده‌ ک‍ردن‌ خ‍‍اک‌ ویژه‌ ‌ع‍ز‌اد‌ار‌ی‌ روز ‌ع‍‍اش‍ور‌ا می‌پردازند ‌تا در این روز تمام بدن خود را به گِل‌‌ آغشته کنند و در ماتم سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به عزاداری بپردازند.
 
«گِل‌‌ مالی» اوج اندوه مردم عاشورایی در لرستان +تصاویر

گِل‌‌مالی اوج ارادت مردم لرستان به سید و سالار شهدا
 
خ‍‍اک‌ ویژه‌ ‌ع‍ز‌اد‌ار‌ی‌ اباعبدالله الحسین (ع) توسط جوانان لرستانی از کوهپایه‌های اطراف شهر ت‍‍ه‍ی‍ه‌ می‌شود پ‍س‌ ‌از ‌غربال و ال‍ک‌کردن، آن را با ‌‌ع‍طر و گ‍لاب‌های نذر شده معطر می‌کنند ‌و خاک آماده‌ شده را در حوضچه‌های ویژه با آب گرم به گِل‌‌ تبدیل می‌کنند و اقشار مختلف مردم پس از اقامه نماز صبح روز دهم محرم (عاشورا) با خلوص نیت خود را گِل‌‌اندود می‌کنند.
 
در روز تاسوعا عزاداران در مقابل خیمه‌ها و تکیه‌های شهر که از نخستین روز محرم برپا کرده‌اند حوضچه‌هایی بزرگ و کوچک که معمولاً به دو شکل مربع و دایره با آجر می‌سازند و خاک نرم و الک شده را مهیا کرده و در آن می‌ریزند، بطری‌های گلاب نذری را بر تپه‌ای از خاک رس در میان حوضچه‌ها می‌چینند تا در روز عاشورا این خاک را با گلاب مخلوط کرده و گِل روز عاشورا را درست کنند.
 
«گِل‌‌ مالی» اوج اندوه مردم عاشورایی در لرستان +تصاویر

عزاداری مردم خرم‌آباد در شب تاسوعا با حزنی خاص تا روز عاشورا ادامه دارد، حدود نیمه‌های شب عزادارانی که برخی نذر دارند وارد حوضچه‌های گل شده و بعضی تمام سر و صورت و حتی چشمان خود را آغشته به گل می‌کنند و به‌ اصطلاح به گِل‌‌ می‌افتند.
 
برپا شدن گرد عشق و ارادت به سیدالشهدا(ع) در لرستان
 
در قدیم مرکب هر اسب‌سوار نیز گل بر سر می‌گذاشت که امروزه به‌جای اسب عزاداران تنها سر و صورت و دو کتف و شانه خود را گل می‌زنند سر و روی گل‌اندود شده چهره عزاداران سرور و سالار شهیدان در روز عاشورا است که همه عاشقان حضرت سر تا پای خود را با گِلی که معطر به گلاب است آغشته می‌کنند و دور آتش می‌ایستند تا گل روی لباسشان خشک شود و این وضعیت را تا ظهر عاشورا حفظ می‌کند.
 
«گِل‌‌ مالی» اوج اندوه مردم عاشورایی در لرستان +تصاویر

بعد از خشک شدن عزاداران با اشعاری از جمله «این بدن از کیست که سر ندارد ـ عزیز زهرا است کفن ندارد، زاده زهراست، عزیز زینب بی‌کس و یاور صحت ندارد» شروع به سینه‌زنی می‌کنند و آسمان لرستان را با گردوغباری آکنده به بوی گلاب که از عشق به سیدالشهدا بر خواسته تبرک می‌کند و روی چهره همه عزاداران حسینی می‌نشیند که غم و ماتم از چهره یک‌یک عزاداران حسینی دیده می‌شود.
 
عطا حسن‌پور کارشناس ارشد باستان‌شناس و پژوهشگر اظهار داشت: هیئت‌های عزاداری استان لرستان در روز عاشورا به‌ رسم یک سنت دیرینه که در غم از دست دادن عزیزانشان است خود را به خاک و گل آغشته می‌کنند در غم مولایشان تمام  بدن خود را به گل آغشته می‌کنند.
 
وی افزود: این آئین ویژه که در استان لرستان به‌ صورت خاص برگزار می‌شود از عصر روز تاسوعا با آوردن خاکی عاری از هر گونه آلودگی  از کوهپایه‌های اطراف شهر جمع‌آوری می‌شود آغاز می‌شود.
 
بامداد عاشورا آغاز آیین ویژه گِل مالی
 
این پژوهشگر بیان کرد: به همین منظور حوضچه‌هایی برای تهیه گل از سوی نوجوانان و جوانان ساخته می‌شود و پس از تهیه خاک آن را در حوضچه‌ها غربال کرده و با آب و گلاب مخلوط کرده و از آن گلی معطر و تمیز برای عزاداران حسینی تهیه می‌کنند و در این روز هیزم‌ها و مکانی برای گرم کردن عزاداران پس از گل مالی  در نظر  گرفته می‌شود  که پس از گل مالی  بدن خود  را با آتش خشک کنند.
 
«گِل‌‌ مالی» اوج اندوه مردم عاشورایی در لرستان +تصاویر

وی عنوان کرد: آیین ویژه گِل مالی بامداد روز عاشورا از حدود ساعت چهار تا پنج صبح توسط نوجوانان، جوانان، مرد، زن، پیر و جوان در شهر خرم‌آباد آغاز می‌شود و مردان و زنان لر پس از اقامه نماز صبح با گل مالی کردن خود به عزای سید و سالار  شهیدان می‌پردازند.
 
حسن‌پور گفت: در روز عاشورا تمام گرمابه‌های شهر به روی عزا باز است تا پس از پایان مراسم مردم گل خود را بشویند و بعد از پایان عزاداری در مساجد، حسینیه‌ها و مصلاهای شهر  نیز نماز ظهر عاشورا برپا می‌شود.
 
«گِل‌‌ مالی» اوج اندوه مردم عاشورایی در لرستان +تصاویر

بهزاد پاکدل مسئول انجمن آیین سنتی استان لرستان با بیان اینکه گِل مالی یکی از آیین‌ها و فرهنگ مردم لرستان است که قدمت و تاریخچه چند هزار ساله دارد افزود: زمانی سیاه نماد غم بود و با توجه به اینکه پارچه سیاه کم بود دُور(سیاه‌چادر) را می‌بریدند و بر روی شانه‌ها می‌بستند به این معنی که «دُور وَ شُو بُویی» یعنی عزادار باشی و گِل درست می‌کردند و روی شانه‌ها و سر که محل اندیشه انسان و زیبایی‌های آفرینش خداوند است می‌گذاشتند به این نماد که جسم ما از خاک است و به خاک برمی‌گردد.
«گِل‌‌ مالی» اوج اندوه مردم عاشورایی در لرستان +تصاویر

 
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۱
    0 0
    چه خاکی بلند شده ..
  • مهدی ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۱
    2 1
    امان از جهالت و خرافات
  • ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۲
    0 0
    گل بهداشتی را باید با کمک وزارت بهداشت و پخت و ضد عفونی کردن در کوره و اتوکلاو تولید و یک هفته قبل به عزاداران بدهند شود چون این خاک حاوی باکتری و ویروس هپاتیت و غیره است و به همین دلیله که بیماریهای عجیب هم در لرستان زیاد است.
  • ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۲
    0 0
    جهالت نیست این در بینشون عرفه یا همان خاک برسرم شده فارس هاست که اینا عملا" نشان میدن اوج بدبختی و ناراحتی و غمشونه ..
  • ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۲
    0 0
    حالا اگه همین آیین توی یکی از کشورهای اروپایی برگزار بشه ، همسال شماها میگین اوج تمدن و پیشرفت. چشمت رو باز کن آقا مهدی عزیز
  • محمد ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۲
    0 0
    خخخ حتما ماسک عجیب و غریب زدن و ادای روح و جن در آوردن موسوم به «بالماسکه» نهایت بینش و تفکر شماست!!
  • ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۲
    0 0
    طبق استفتا از آقا این کار وهن مذهب وجایز نیست
  • هادي ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۲
    0 0
    چند تا خبر بالاتر نظر مقام معظم رهبري در اين مورد رو گذاشتين چرا داريد کار حرام رو اشاعه ميدهيد
  • ناشناس ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۲
    0 0
    چه قدر باصفا و با خلوص خوشبحالشون
  • ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۳
    0 0
    رسم بیهوده ای است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس