کد خبر 641923
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۰

عمرو(عُمَر) بن مطاع جعفی (عمیر بن مطاع جعفی) اهل یمن بود. که در واقعه کربلا به امام حسین(ع) پیوست و در جنگ تن به تن پس از رشادت بسیار به شهادت رسید.

حسینیه مشرق- عمرو(عُمَر) بن مطاع جعفی (عمیر بن مطاع جعفی) اهل یمن از قبیله جعفی از شاخه‌های سعدالعشیره بود. پدرانش در درّه بزرگ جردان در 42 فرسنگی صفا می زیستند. اما او در کوفه می‌زیست.

زمان پیوستن عمرو(عُمَر) به ابا عبدالّله به درستی روشن نیست. احتمالاً در همان روزهای آغازین ورود امام به کربلا (سوم یا چهارم محّرم) به امام پیوسته است.

عمرو(عُمَر) در نبرد تن به تن و پس از جنگی سخت و کشتن تعدادی از دشمنان، پس از شهادت مالک ابن انس کاهلی و به قولی پس از شهادت جون، غلام ابوذر به شهادت رسید. او در زمان شهادت حدود 45 سال داشت. در ویژگی اخلاقی او بر اساس اسناد تاریخی شجاع، عارف و عاشق فرهنگ و آرمان ابا عبدالّله الحسین بود.

هر چند نامش در زیارت‌نامه‌ها نیامده است. امّا در کتب و مقاتلی مانند: انصارالحسین: ص 105،ریاض الشهاده:ج2، ص 141، عشره کامله: ص 394، مناقب: ج 4، ص 102، ناسخ التواریخ: ج 2، صص 300 و 377، موسوعه کلمات الامام الحسین: ص 484 به او اشاره شده است.

پی‌نوشت: تاریخ اسلام سید هاشم رسولی محلاتی 213

آینه‌داران آفتاب دکتر محمدرضا سنگری 731 تا 735

شهدای صدر اسلام و شهدای کربلا سید علی‌اکبر قرشی 164

زندگانی امام حسین(ع) محمدباقر بهبهانی 388

ناسخ‌التواریخ میرزا محمدتقی سپهر 453

واقعه‌ی کربلا شیخ عباس قمی 225

فیض‌الدموع محمدابراهیم نواب تهرانی 184


منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس