کتاب «بازخوانی خطبه‌های انقلابی امام حسین(ع)» نوشته رهبر انقلابیون بحرین منتشر شد.

به گزارش مشرق، کتاب «بازخوانی خطبه‌های انقلابی امام حسین(ع)» نوشته استاد عبدالوهاب حسین (از رهبران برجسته انقلاب مردم بحرین) از سوی دفتر نشر معارف منتشر شد. این کتاب ترجمه «قراءه فی بیانات ثوره الامام الحسین(علیه السلام)) استاد عبدالوهاب حسین است که به همت حجت الله فسنقری و ام البنین قزلسفلو (پژوهشگران دانشگاه حکیم سبزواری) به زبان فارسی صورت گرفته است.


نویسنده این کتاب که از مبارزان و انقلابیون بحرین است و هم اکنون در زندان‌های رژیم آل خلیفه به سر می‌برد، در این کتاب به شرح و تبیین هفت خطبه امام حسین(ع) و درس‌های قیام آن حضرت برای جامعه امروزی می‌پردازد. نویسنده در بخش مقدماتی به موضوعاتی چون مفهوم انقلاب، آشنایی با امام حسین(ع)، خلاصه‎ای از سیره پاک ایشان، عناصر اصلی در شکل‎گیری این فاجعه و ویژگی‎های امام حسین(ع) می‌پردازد. سپس شرح و تفسیر هفت خطبه یا نامه امام حسین(ع) در مقاطع مختلفی از حیات آن امام همام می‌آید که عبارتند از: خطبه اول: فلسفه انقلاب، خطبه دوم: جرقه‎های انقلاب، خطبه سوم: دلایل و اهداف انقلاب، خطبه چهارم: پذیرش دعوت، خطبه پنجم: تعیین سرنوشت، خطبه ششم: آگاهی‎بخشی و بیان دلیل و حجت، خطبه هفتم: زمان نبرد.
نویسنده در گفتار پایانی کتاب، به بیان ویژگی‎های خطبه اسلامی‌ انقلابی می‌پردازد و پنج ویژگی زیر را برمی‌شمرد: ویژگی اول: صداقت، روراستی و امانتداری، ویژگی دوم: وضوح و روشنی، ویژگی سوم: پایداری، ویژگی چهارم: مصداق داشتن، ویژگی پنجم: وقت‎شناسی مناسب.

در نسخه عربی کتاب «سخنان امام خمینی(ره) در تحلیل نهضت امام حسین(ع)» به عنوان «پیوست بسیار مهم» آمده است که بیانات امام در تاریخ 31 خرداد 1361 برابر با 28 شعبان 1402 ق است و عیناً از «صحیفه امام»، ج 16 ، صص 357 - 344 در ترجمه فارسی کتاب آورده شده است.


آشنایی با نویسنده بحرینی این کتاب
«عبدالوهاب حسین» در بین انقلابیون بحرینی عموماً با لفظ «استاد» و لقب «مُفجّر الثوره» (آغازگر انقلاب) خطاب می‌شود و از مخالفان سرشناس رژیم آل‌خلیفه و از رهبران انقلاب بحرین به شمار می‌رود. وی رهبر و مؤسس گروه انقلابی «تیار الوفاء الإسلامی» است که از حیث نظری و عملی به مبانی اندیشگی انقلاب اسلامی بسیار نزدیک است. وی که سابقه حضور و فعالیت در جمعیت «الوفاق الوطنی الاسلامیه» را نیز دارد، یک بار در سال 1995م به مدت شش‌ماه، و بار دیگر برای مدت طولانی از سال 1996 تا 2001م در زندان انفرادی به سر برد. سخنرانی‌های آتشین وی، جرقه‌ای بر بشکه باروت انقلاب بحرین در 14 فوریه 2011م این کشور محسوب می‏‌شود و هم اکنون به جرم و بهانه «قانون‌ شکنی»، «شرکت در توطئه تغییر نظام» و «برقراری تماس با گروه‌های خارجی»، از سوی رژیم آل خلیفه به حبس ابد محکوم شده است.


بخشی از مقدمه نویسنده بر کتاب از داخل زندان جو
در بخشی از مقدمه نویسنده که در داخل زندان جو (زندان معروف بحرین) بر چاپ این کتاب نوشته است می‌خوانیم: «در این مقدمه با توجه به شرایط حاکم بر زندان، خیلی خلاصه به دو مسأله می‎پردازم: مسأله اول: انگیزه‎ها و دلایل برگزاری مجالس مکرر تکریم و بزرگداشت قیام عاشورا و همانند آن برای اهل بیت (علیهم‎السلام) در طول قرن‎های متمادی؛ چنین مجالسی بنا بر دلایلی مهم و اساسی برگزار می‎گردد از جمله:
1. این مجالس بیانگر عشق و ارادت خالصانه به اهل بیت (علیهم‎ السلام) است، بنابراین ابراز عشق و محبت، بدون برگزاری چنین مجالسی، خالصانه و حقیقی نیست.
2. برپایی این مجالس، نشانگر داشتن پیوندی استوار با مکتب اهل بیت (علیهم ‎السلام) و پایبندی فکری و عملی به آن در زندگی بوده و بیانگر ارتباط مستحکم فکری، روحی و اجتماعی پیروان این مکتب با یکدیگر است که آنان را به فداکاری در راه اجرای اهداف این مکتب والا، وامی‎دارد.
3. این مجالس، وسیله‎ای برای رسیدن به خداوند جل جلاله و فنای فی الله است، چرا که دستیابی به چنین مقامی‌بدون محبت و مودت اهل بیت علیهم‎السلام و بزرگداشت یاد و نام آنان میسر نمی‎شود...
4. ابراز همدردی و داشتن تعامل عاطفی با اهل بیت (علیهم ‎السلام) است که این تعامل، در تقویت ارتباط و پیروی صادقانه و کامل از آنان موثر بوده و عامل بسیار مهمی در سیر تکامل انسان و ورود به ساحت قدسی و تقرّب به ذات حضرت حق تعالی است.
5. چنین مراسم‎هایی به حفظ و ماندگاری حقایق تاریخی کمک می ‎کند و اجازه نمی‎دهد که این حقایق دست‎خوش فراموشی، تحریف، تغییر و دگرگونی شوند؛ این مراسم‎ها، ارزش‎های جهادی و کارآمدیی آن را پدیدار می‎سازد و تفکر اسلامی‌و تعالیم مکتب اهل بیت (علیهم ‎السلام) را انتشار می‎دهد که این تعالیم، عامل مهمی‌در مبارزه با ظلم و فساد، پاک‎سازی زمین از لوث ستم مفسدان و وسیله‎ای برای انتشار حق، عدالت، صلح و آشتی میان مردم است.
6. مهم‎تر و اساسی‎تر از همه موارد فوق، این است که چنین مجالسی بیانگر پذیرش عابدانه اوامر الهی است؛ عجیب و شگفت آن که برپایی این مجالس مانند سایر شعائر اسلامی‌از جمله حج، نماز و روزه، اجر و پاداش دارد و هر روز گروه‎ها و طبقات اجتماعی بیشتری در آن شرکت می‎کنند و علی رغم گذشت قرن‎ها و سال‎ها، همچنان تازه است و به همان سبک و سیاقی که در زمان معصومین علیهم‎السلام رخ داده، باقی مانده است که این تازگی از حفظ و پاسداری خداوند از آن حکایت دارد تا اهداف والای مورد نظر محقق شود.
مسأله دوم: روش‎های و شکل‎های زنده نگاه‎داشتن این مجالس:
این مجالس تکریم و بزرگداشت در حقیقت تجلی حرکت امت به رهبری خلیفه الهی بر روی زمین و یا نائب ایشان در دوران غیبت برای تحقق اهداف قیام امام حسین(علیه‎ السلام) است؛ این، یعنی انقلابی که در سال 61 ه.ق آغاز شد، بدون هیچ وقفه‎ای همچنان تا امروز جریان داشته و تا ظهور قائم آل محمد(علیهم‎السلام) و برپایی دولت جهانی عدل الهی ادامه خواهد یافت و به تناسب هر زمان و مکانی جریان خواهد داشت؛ یعنی چنین مجالسی، ابعاد فکری، آرمانی، سیاسی و جهادی مختلفی دارد که باید به تناسب شرایط، اوضاع و امکانات زمان و مکان برپایی آن مجالس، بیان گردد؛ برگزاری این مجالس دو جنبه دارد: یک جنبه ثابت و تغییرناپذیر آن که باید همیشه به آن پایبند بود و صرف نظر از شرط زمان و مکان، آن جنبه را بیان کرد و دیگری جنبه متغیر آن که به شرایط، اوضاع، امکانات، مهارت‎ها، علم و هنر اهل زمان و مکان برقراری این مجالس بستگی دارد؛ از این جهت برپایی این مجالس، شکل‎ها و صورت‎های مختلفی به خود می‎گیرد و گاهی فعالیت‎های هنری، ادبی، علمی، اجتماعی و تبلیغاتی انجام می‎پذیرد، نمایش‎های نظامی‌و نظیر آن برپا می‎گردد و به تناسب زمان و مکان‎های مختلف، ضمن حفظ جنبه ثابت و هزارساله آن، روش‎ها، ابزارها و عناصر مادی مختلف، متنوع و جدیدی بکار گرفته می‎شود.»

کتاب «بازخوانی خطبه های انقلابی امام حسین(ع)» در 168 صفحه، قطع رقعی و قیمت 8000 تومان از سوی دفتر نشر معارف منتشر شده است. این ناشر پیش از این کتاب‌های «یک غنچه صد زخم: نگاهی نو به زندگی و سیره امام حسین(ع)» (نوشته حسین سیدی)، «شرح خطبه امام حسین(ع) در منا» (نوشته محمدرضا حدادپور جهرمی)، «حماسه سرخ» (نثر ادبی به سبک کتاب «فتح خون» شهید آوینی/ نوشته حسن علی پور وحید)، «عاشورا؛ پیامد تغییر ارزشها» (نوشته دکتر شمس الله مریجی)، «پژوهشی در سند و محتوای زیارت عاشورا» (نوشته بهروز یدالله پور)، «سلوک خونین: شرح گنجینه الاسرار عمان سامانی» (نوشته دکتر ابراهیم کلانتری)، «قبله اهل بلا؛ امام حسین(ع) و واقعه عاشورا در آثار ادبای اهل سنت» (نوشته سید مجتبی ضمیری)، «خون خدا: ترجمه نمایشنامه الحسین شهیداً» (نوشته عبدالرحمن الشرقاوی، ادیب برجسته مصری)، «تطور عاشورا نگاری در منابع اهل سنت؛ از آغاز تا پایان سبط ابن جوزی» (نوشته علی خلیلی صیفار) و... را در این زمینه منتشر کرده است.
****
برای تهیه کتاب «بازخوانی خطبه های انقلابی امام حسین(ع)» و دیگر کتابهای عاشورایی دفتر نشر معارف می‌‏توان از طریق سایت پاتوق کتاب: ketabroom.ir یا دفتر مرکزی نشر معارف قم (02537740004) یا از طریق فروشگاههای پاتوق کتاب اقدام کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس