کتاب «مصباح الهدی و سفینة النجاة» مجموعه­‌ای از بیانات آیت‌الله وحید خراسانی با محوریت محرم و عزاداری از سوی نشر «مدرسه امام باقر العلوم(ع)» منتشر شد.

حسینیه مشرق- کتاب «مصباح الهدی و سفینة النجاة» مجموعه­‌ای از بیانات مرجع عالیقدر تشیع حضرت آیت‌الله وحید خراسانی از سال 1374 تا 1393به مناسبت ایام محرم و عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است که از سوی نشر «مدرسه امام باقر العلوم(ع)» منتشر شد.

این بیانات عمدتاً در مسجد اعظم قم ایراد شده و غالب مخاطبین آن فضلا و اندیشمندان حوزه بوده­‌اند؛ لذا در برخی موارد سطح گفتار متناسب با چنین مخاطبانی است.

این مجموعه­ شامل دو مجلد است که جلد اول شامل 27 مجلس در 560 صفحه و جلد دوم شامل 10 مجلس در 544 صفحه تدوین شده و توسط انتشارات مدرسه امام باقر العلوم(ع) تنظیم و منتشر شده است. در انتهای هر جلد فهرست آیات، روایات و منابع آمده است. ضمنا در انتهای هر مجلس پی نوشت‌هایی از روایات مربوط به همان بحث آمده که بسیار خواندنی و قابل استفاده است.

جلد دوم این کتاب به تازگی و به مناسبت ایام محرم منتشر شده است. این جلد شامل ده مجلس است: در مجلس اول که با عنوان «عزای امام حسین(ع) در آفاق و عوالم وجود» منتشر شده، آیت الله وحید خراسانی به عزاداری امام حسین(ع) در دیگر عوالم وجود اشاره کرده‌اند و در این زمینه خدای تعالی را اولین عزاردار امام حسین(ع) معرفی نموده و به تفسیر آیاتی از سوره فجر که در شان امام حسین(ع) است پرداخته‌اند. سپس ­تداوم فقه را یکی از اثرات حرکت امام حسین(ع) برشمرده‌اند و ضمن توضیحاتی در فقه شیعی آن را برتر از فقه تسنن دانسته و داستان‌هایی در این زمینه ذکر کرده‌اند.

در مجلس دوم که با عنوان «اهداف قیام اباعبدالله الحسین(ع)» است، اهداف حرکت حضرت اباعبدالله(ع) را مورد بررسی قرار داده‌اند. در این مجلس جریاناتی از واقعه عاشورا از جمله تلخ شدن گوشت شتر پخته شده، جوشیدن خون تازه از زیر هر سنگ، را از زبان عالمان سنی بیان کرده‌اند. در ادامه پنج هدف از اهداف امام حسین(ع) را برشمرده و توضیح داده‌اند. در پایان روضه‌های جانسوز از صبح عاشورا و قمر بنی هاشم، عطش ذوالجناح و ننوشیدن آب و وداع آخر ایراد کرده‌اند.

در مجلس سوم این مرجع عالیقدر عالم تشیع با محوریت «سیدالشهداء(ع)، عقل و اراده منزه از اوهام» بحثش را با موضوع کمالات در گرو علم وعمل آغاز کرده است و در ادامه حقیقت حکمت و نتیجه تخلف از قانون تکوین الهی را مورد بررسی قرار داده‌اند. در مورد نعمت عقل بیاناتی را نیز ایراد فرموده‌اند. ایشان درمورد روز اربعین و احترام این روز نیز بیاناتی را افاضه کرده‌اند.

«شفاعت کبرای محشر» در مجلس چهارم و «لرزش عرش اعلی از خون اباعبدالله الحسین(ع)» موضوع مجلس پنجم است که این مرجع عالی قدر تشیع در آن مباحث تاریخی از جمله نامه مروان به معاویه، نامه و جواب امام حسین(ع) به معاویه، وصیت امیرالمومنین(ع) به امام حسین(ع) و اعتراف معاویه به پاکی و بی عیبی امام حسین(ع) را طرح کرده‌اند.

«اباعبدالله الحسین(ع) پرچم دار توحید در محبت» مجلس ششم و «اباعبدالله الحسین(ع) اکسیر عالم وجود» محوریت مجلس هفتم است. «قبولی اعمال در پرتو نور سیدالشهداء(ع)» در مجلس هشتم طرح شده که این مرجع عالی قدر تشیع در آن قبولی اعمال را در پرتو نور سیدالشهدا(ع) برشمرده‌اند و با مقدمه‌ای از عقل و وظایف مردم در قبال عقل را آغاز کرده است.

«انقلاب ناگهانی نظام وجود در عاشورا» و «چشمه راحوما در کربلا و عطش سیدالشهداء(ع)» نیز عناوین مجالس نهم و دهکی است که در این کتاب تجمیع شده است.

جلد دوم کتاب «مصباح الهدی و سفینة النجاة» در 544 صفحه و قیمت 13هزار تومان توسط انتشارات مدرسة الامام باقر العلوم چاپ شده، همچنین جلدواول این کتاب نیز در 560 صفحه و با همین قیمت روانه بازار کتاب شده بود.
 
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس