روز جمعه گذشته، معاون وزیر دفاع، نیکلای پانکوف، اذعان کرد که ممکن است نیروهای نظامی روسیه، که در زمان جنگ سرد حضور پررنگی در کوبا و ویتنام داشتند، دوباره به این کشورها بازمی گردند.

سرویس جهان مشرق - سخنگوی ریاست جمهوری روسیه، «دمیتری پسکوف» روز 7 اکتبر، در تایید تلویحی سخنان چند روز پیشتر معاون وزیر دفاع، «نیکلای پانکوف»، اعلام کرد که روسیه ایجاد پایگاه نظامی در کوبا را در دست بررسی دارد: " به واسطه تغییرات ایجاد شده در شرایط بین الملی، کشورها باید اقداماتی منطبق بر منافع ملی خود انجام دهند."

روسیه پایگاه های نظامی خود را در کوبا و ویتنام احیاء می کند 
دمیتری پسکوف

پسکوف در مصاحبه خبرگزاری روسی ریا نووستی افزود، " وضعیت بین المللی ثابت نیست، بلکه کاملا متغیر است. می توان دید که دو سال گذشته چه تغییراتی در مسایل بین الملل و رژیم امنیت بین الملل ایجاد کرده است. البته، همه کشورها طبق منافع ملی خود، ارزیابی خود را از این تغییرات دارند و اقدامات مشخص متناسب با آن را در پیش می گیرند."

درباره جزییات حضور نظامی احتمالی روسیه در کوبا، گفت که این سوال باید از وزارت دفاع پرسیده شود.

روز جمعه گذشته، معاون وزیر دفاع، نیکلای پانکوف، اذعان کرد که ممکن است نیروهای نظامی روسیه، که در زمان جنگ سرد حضور پررنگی در کوبا و ویتنام داشتند، دوباره به این کشورها بازمی گردند. پانکوف این را در جواب خبرنگاران در دومای کشوری فدراسیون روسیه گفت: " ما روی این مساله کار می کنیم. در حال بررسی موضوع هستیم."

روسیه پایگاه های نظامی خود را در کوبا و ویتنام احیاء می کند 
ژنرال نیکلای پانکوف

پیش از این، وزیر دفاع روسیه، «سرگی شویگو»، اعلام کرد که کشورش طرح هایی برای توسعه پایگاه های نظامی خود در خارج از مرزها دارد، به ویژه قرقیزستان، تاجیکستان و ارمنستان. این در حالی است که ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه در تابستان 2014 گفته بود که مسکو  برنامه ای برای احیای حضور نظامی خود در کوبا ندارد.

روسیه پایگاه های نظامی خود را در کوبا و ویتنام احیاء می کند 

در بهار امسال، دو نماینده پارلمان روسیه از حزب کمونیست، «والری راشکین» و «سرگی اوبوخف»، درخواستی برای رییس جمهور، وزیر دفاع و وزیر خارجه فرستادند که در آن فعال سازی مجدد پایگاه جاسوسی الکترونیک «لوردِز» در کوبا مطرح شده بود. آن ها همچنین خواستار این شدند که مجموعه های موشکی روسیه به مانند دوران اتحاد شوروی در کوبا مستقر شوند. آن دو در این درخواست به برنامه ایالات متحده برای استقرار سیستم های موشکی در جنوب شرق ترکیه اشاره کردند.

روسیه پایگاه های نظامی خود را در کوبا و ویتنام احیاء می کند 

پایگاه شنود الکترونیک(SIGNIT) لوردِز در نزدیک هاوانا، پایتخت کوبا، مهم ترین پایگاه جاسوسی فرامرزی اتحاد شوروی و بعدتر روسیه محسوب می شد. در ویتنام، اسکادران عملیاتی 17 روسیه که در پایگاه هوایی «Cam Ranh» مستقر بود، به روسیه اجازه می داد که جنوب اقیانوس آرام و کل اقیانوس هند را در کنترل داشته باشد.

روسیه پایگاه های نظامی خود را در کوبا و ویتنام احیاء می کند 

در 2001، ولادیمیر پوتین که یک سال از انتخابش به ریاست جمهوری می گذشت، انحلال پایگاه های نظامی روسیه را در کوبا و ویتنام اعلام کرد. با این حال، در 2014، با شروع تیرگی روابط مسکو واشینگتن، مذاکرات مسکو با دولت کوبا برای احیای پایگاه نظامی لوردز از سر گرفته شد. در تابستان 2014، روزنامه روسی کومرسانت گزارش داد که مسکو و هاوانا درباره بازگشت نیروی نظامی روسیه به کوبا به توافق دست پیدا کردند.

در 2013 نیز رویه و ویتنام برای ایجاد پایگاه مشترک در Cam Ranh جهت تعمیر و نگهداری زیردریایی‌های روسی، به توافق رسیدند. یک سال بعد، این دو کشور توافق دیگری امضاء کردند که مقررات استفاده ناوهای جنگی روسیه از این پایگاه را تسهیل می کرد. از 2014 به این سو، این پایگاه ویتنامی به تانکرهای سوخت‌رسانی هوایی IL-78 روسی سرویس می دهند که برای سوخت رسانی به بمب افکن های Tu-95MS استفاده می شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • سید ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۹
    0 0
    یعنی دوباره می خواد جنگ سرد شکل بگیره =|
  • ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۰
    1 0
    اگه امپریالیسم و گسترش پایگاههای نظامی بیگانه بده چرا برای روسیه مجاز باشه؟ دلتون رو هم خوش نکنین روسیه پولی برای این اتیش بازی ها نداره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس