نمایندگان مخالف زنگنه در جلسه رای اعتماد به وی در اوائل دولت یازدهم حضور وی در این سمت را به دلیل پرونده‌هایی مانند قرارداد کرسنت خسارت بار توصیف کرده بودند اما حامیان زنگنه نظر دیگری داشتند.

سرویس سیاست مشرق - در زمان رای اعتماد مجلس نهم به بیژن نامدار زنگنه نکته مهمی درباره او مطرح شد که به تبعات وزیر شدن وی و خسارت ناشی از آن اشاره داشت. پرونده کرسنت یکی از موارد مفسده انگیز دوران مدیریت زنگنه در وزارت نفت دوره اصلاحات بود که مورد انتقاد شدید نمایندگان مخالف قرار گرفت.

احمدعلی مقیمی نماینده مردم بهشهر که به عنوان مخالف زنگنه وزیر پیشنهادی نفت پشت تریبون مجلس حاضر شد به خسارتی که با وزیر شدن وی به کشورمان وارد خواهد شد، اشاره کرد و گفت:‌ « آیندگان درباره رأی اعتماد امروز مجلس قضاوت خواهد کرد، شما می‌خواهید برای کسی تصمیم‌گیری کنید که 8 سال سابقه کار در وزارت نفت دارد، فارغ از سلامت شخصی نامبرده، خروجی مدیریتش برای کشور خسارت‌بار است.»

وی افزود: «ترغیب رشوه، زدوبند، باندبازی، رانت‌خواری افراد خاص و بعضی از آقازاده‌ها و همچنین اکثر قراردادهایی که در زمان وزارت آقای زنگنه در وزارت نفت بسته شد، همه دارای ابهام هستند و در دادگاه‌های بین‌المللی و دادگاه‌های داخلی دارای پرونده‌اند.»

مقیمی اظهار داشت که زنگنه در قرارداد کرسنت، کیش، توتال و میدان‌های نفتی مانند سروش، درود، نوروز و ... خود به عنوان متهم در دادگاههای داخلی و خارجی باید پاسخگو باشد.

علیرصا زاکانی نیز دیگر نماینده مخالف زنگنه بود که بیان داشت اکثر قراردادهایی که در دوران وزارت پیشین زنگنه بسته شده است مفسده انگیز و دارای ابهاماتی است.

وی به کرسنت اشاره کرد و بیان داشت که طوری این قرارداد با طرف خارجی بسته شده که ایران با اعطای یارانه به آن درواقع نه تنها سود نمی‌کند بلکه ضرر هم کرده است.

نماینده سابق تهران در این باره می‌گوید:‌«آیا می دانید طبق فرمول قیمت و طبق گزارش رسمی شرکت ملی نفت ایران ، قیمت 7 سال اول این قرارداد(27/1-) دلار زیان نصیب شرکت ملی نفت می شده ، یعنی نه تنها رایگان نبوده بلکه یارانه هنگفتی نیز برای شیخ نشین شارجه در نظر گرفته شده بود؟!»[1]

زاکانی حتی در جلسه علنی مجلس نامه‌ای نیز خطاب به حسن روحانی قرائت کرد و با یادآوری برخی تحرکات آن زمان از موضوع حسن روحانی درباره این گزارش گفت: جناب آقای رییس جمهور! عدم اعتنای آقای زنگنه به نامه آذرماه 81 جنابعالی به عنوان دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی، یکی از دهها اشکال و مفسدۀ این قراردادِ ننگین است. شما در آن نامه خطاب به رییس جمهور وقت برخی وجوهِ منفیِ این قرارداد را برشمرده و اظهار داشتید حدود یک سال پیش [یعنی سال 80] درخصوص این قرارداد از وزیر نفت سؤالاتی مطرح شد ولی علی‌رغم دستور جنابعالی [یعنی رییس جمهور وقت] پاسخی دریافت نشد.

حسن روحانی در آذرماه سال 1381، به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی با ارسال نامه‌ای خطاب به سید محمد خاتمی، رئیس‌جمهور وقت، به عملکرد بیژن زنگنه، وزیر نفت کابینه اصلاحات به شدت اعتراض کرده و اقدام وی در انعقاد قرارداد نفتی «کرسنت» را بیرون از چارچوب قانون و از طریق «واسطه» دانسته و این قرارداد را دارای آثار منفی فراوان برای ایران دانسته بود.

در این جلسه حیدری طیب نماینده کرمانشاه و همچنین رضا عبداللهی نماینده مردم ماه‌نشان به عنوان موافقان زنگنه صحبت کردند و با بیان اینکه وی از جمله افراد مطرح اوپک است اعلام کردند که زنگنه در جذب سرمایه گذاری بخش بالادستی نفت و گاز تجربه گران‌بهایی دارد و از نمایندگان خواستند که به وی به عنوان وزیر نفت رای اعتماد دهند.

وزیر پیشنهادی نفت نیز در دفاع از خود با اشاره به برخی شبهات در موردش اظهار داشت: «در اینجا مطرح شده است که اگر من رای بیاورم موجب زیان 37 میلیارد دلاری برای جمهوری اسلامی ایران می‌شود. این حرف یک جنگ روانی است که از بیرون به مجلس منتقل شده و یک حرف مضحک است».[2]

زنگنه گفت: « ‌در هیچ‌جا بحثی برای اینکه ما خسارتی را پرداخت کنیم وجود ندارد. فعلا بحثی که مطرح است این است که شرکت نفت ملزم شود این قرارداد معتبر است یا نیست و تازه بعد از آن بحث‌هایی درباره پرداخت غرامت مطرح می‌شود».

اما این‌روزها که گام به گام به زمان دادگاه کرسنت نزدیک‌تر می‌شویم این مسئله و ضرری که نمایندگان در قبال وزیر شدن زنگنه هشدار داده‌اند نیز به ما نزدیکتر می‌شود تا جایی که علیرضا زاکانی درباره خسارت احتمالی این پرونده می‌گوید: « به نظر من دستگاه قضایی وظیفه رسیدگی سریع نسبت به این موضوع دارد و از عدم رسیدگی سریع دستگاه قضایی، کشور متضرر چند ده میلیارد دلاری می‌شود. باید دستگاه قضایی رسیدگی جدی و سریع بکند. این موضوعش، مافوق رسیدگی به سایر پرونده‌ها است. به آن پرونده‌ها هم رسیدگی کند، ولی اگر دستگاه قضایی به یکی از پرونده‌های مفتوح کرسنت را حکم دهد، کشور برای سالیان سال بیمه خواهد شد.»[3]

جالب اینجاست که گفته می‌شود با نفوذ برخی از افراد روند بررسی پرونده نیز به عقب می‌افتد و در این زمینه با نزدیک شدن به زمان دادگاه بین المللی این موضوع به ضرر کشورمان به پیش می‌رود. درواقع با حضور افراد در پست‌های مهم و عدم رسیدگی در داخل به پرونده مذکور به نظر می‌رسد که کشورمان در دادگاه بیشتر آسیب‌پذیر خواهد بود و این به معنای زیان‌دهی ایران به نفع برخی افراد خاص است.



[1] http://www.farsnews.com/MediaDisplay.aspx?nn=13920524000662

[2] http://www.farsnews.com/MediaDisplay.aspx?nn=13920524000733

[3] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/640979

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 25
  • امین ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۳
    0 0
    بعضی از نمایندگان شاید خدایی ناکرده ذی نفع بودند
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۳
    0 0
    آقای روحانی باید در مجلس استیضاح شود
  • ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۳
    0 0
    کرسنت رو دولت اصولگرا شما بر هم زد و اون خسارت رو به کشور وارد کرد ! احمدی نژاد باید پاسخگویی کرسنت باشد
  • دلارامی ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۳
    0 0
    جالبه زاکانی سخته براش قبول کنه که دیگه کاره ای نیست
  • ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۳
    0 0
    بزودی محاکمه میشه
  • ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    بايد ديوان عالي عدالت اداري حقوق مادام العمر آنها را قطع كند
  • الف ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    سلام. متاسفانه شما دل خوش کر ید به این وجبزه نویسی بی حاصل در حالی که زنگنه و مدیران وی نفت رو به فلاکت نشاندند. من مدیر دلسوز سه سال است که بخاطر مخالفت تصمیمات غلط و خود خواهانه یک مدیر عامل پالایشگاهی باک سیاه افتادم. این ها با داشتن قدرت سازمانی و منابع کلان مالی هر مانعی رو از جلو خودشان بر می دارند ولی ما فقط خون دل میخوریم و حرف صد تا یک غاز میزنیم. وقتی از امثال دلسوزان نظام حمایت نمی شود نتیجه همین است .زنگنه در سطح وزرا و مدیر ما در سطح خودش و و . دو صد گفته چون نیم کردار نیست.
  • ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    دولت ایران در صورت پذیرش صحت قرار داد مجبور است بر اساس اصل تجاری کامله الوداد قیمت گاز برای سایر مشتریانش را هم کاهش دهد تا ایران به گرانفروشی نشود. پس باید با اثبات فساد در قرارداد آن را لغو می کرد. و دولت سابق همینکار را کرد. در صورتی هم که زنگنه وزیر نمی شد و ایران مطابق روند دادگاه فساد و رشوه در قرارداد را ثابت کرده بود هیچ خسارتی هم پرداخت نمی شد و ترکیه هم غرامنت گرانفروشی نمی گرفت اما حالا باید هم غرامت کرسنت را بدهیم و هم تا ابد گاز ارزان بفروشیم.
  • ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    ادعای لابی بازی شونم میشه! لابی و بده بستون سیاسی به خرج ملت
  • ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    آقای زنگنه با عرضه ترین وزیر نفت کل دوران ایران هستند.دروود بر زنگنه
  • محمد ۰۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    چرا کشور ما باید در انتخاب وزیر انقدر دست به عصا رفتار کنه؟ ما قطعا متضرر خواهیم شد. جلو فساد رو باید از جای دیگه گرفت. اگه چهار تا اقا زاده رو از سر کار اخراج کنن فساد از بین میره. وقتی صنعت بزرگی مثل ایران خودرو رو نگاه میکنی میبینی همین اقازاده ها به نابودی کشوندنشون. اقا زاده های سفارش شده فقط منتظر حقوق اخر ماه که برن خارج از کشور پز بدن نه اینکه به فکر پیشرفت صنعت و کشور باشن. فساد رو اینطوری باید جلوش رو گرفت نه یه فرد رو مادامالعمر در سمت وزارت قرار داد.
  • ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    ایشون خودش تو دادگاه باید جواب پس بده و بعد شما اومدین وزیرش کردید. حالا اون دادگاه اگر بر ضد ایران رای صادر کنه اصلا بعید نیست
  • ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    خسارتی که نمایندگان حامی وزارت زنگنه به کشور زدند نعمت جهوری اسلامی ایران دارای مجموعه رفتار هایی است .که در ان راه یا راه های جلوگیری از خسارت به کشور تدبیر شده است . یکی از این رفتار های خوب گرفتن رای اعتماد وزرا از نمایندگان منتخب مردم (مجلس شورای اسلامی ) است . در انتخاب جنا ب اقای زنگنه از این قائده پیروی شده است . عرف عمومی این کار این است . جناب اقای زنگنه تلاشهایش به نفع کشور عزیز ما ن ایران است . کسانی که همیشه نگران ان هستید . دیگران اشتباه می کنند . واین نگرانی ها را تکرار ،تکرار ، تکرار و تکرار می کنید . ایا هیچوقت به وجدان خویش مراجعه کرده اید .شاید مخاطب واقعی این نگرانی ها خود شما ها باشید .که به کشور خسارت وارد می کنید .لطفا تامل بفر مایید.
  • ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    اگه کل پول نفت بریزه تو حلق یه به اصطلاح شرکت خاص دیگه هیچ اشکالی نداره دنیام خیلی جای خوبی میشه مشرق خجالت بکش
  • شهروند ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    مشرق لطفا لیست کسانی رو که به این آقای خسارت آفرین رای دادند رو منتشر کن. ما ملت ایران خواهان شفافیت محلس ایران و عملکرد نمایندگان خود هستیم و همه نمایندگان موظف هستند که تمامی اموال و دارایی های خود وخانواده را اعلام نمایند.
  • ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    نه بابا کل سودش باید بره تو جیب خارجیها و حق دلالیش هم نصیب آقازاده ها بشه خودت خجالت بکش بی وطن
  • ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    حیف که همیشه پشت میز نشین هستن و یا در اروپا مشغول قدم زدن وگرنه دعا می کردیم در یکی از همان اتش سوزیهای که به خاطر مدیریت درخشان زنگنه گاه و بیگاه روی می دهد گرفتار می شد.
  • ناشناس ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    چرا شکر نمیکنید با وزیز شدن زنگنه مملکت بیش از35 میلیلرد درقضیه کرسنت خسارت دید وقراراست باقراردادهای جدید وزارت نفت 50درصد نفت تولیدی را تقدیم شرکتهای غربی بکندودرحالی که شرکتهای ایرانی قادر به استخراج نفت میباشند آشپزی قطار به اترشی ها واگذار شد درحالی که شرکتهای ایرانی برای عراق وسوریه وسایرکشور هانیروگاه برق میسازندوزیر نیرو ازساخت نیروگاه توسط شرکتهای ترکیه ای خبرداده چرا شکرنمیکنید آقای روحانی اعلام کرده روغن پالم دیگر مضر نیست چون یکی ازوابستگان شان آنرا وارد میکنند وغیروووووووووووووووو
  • ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    نفت ایران که خیلی وقته ملی نیست اما آقایون شما در دولت قبل هر جور خواستید کشور رو اداره کردید نتیجه اش را هم همه دیدندهر کار خواستند کردند حالا اجازه می دهید دیگران هم سعی کنند شاید اوضاع بهتر شد
  • فرزان فر ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    داداش ، حالت خوبه ؟ این یکی رو دیگه عمرا بتونین گردن احمدی نژاد بندازین
  • ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    نه خجالت نمی کشی یک وقت نمیری رو که رو نیست سنگ پا قزوینه این همه سند و دلیل روشن، خوبه اسناد رشوه خواری مهدی هاشمی و باندش و سایر باند ها که هنوز اسم شون مطرح نشده توسط پلیس انگلیس از دفتر یزدان بناه در انگلیس کشف شد شما ها افراد لجوجی هستید که هموار مرغتون یک پا داره اگر روز باشه می گویید شب است اما بد انتظاری در عاقبت شماست برو ببین قران درباره افراد مثل شما لجوجان چه گفته
  • ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    عجیبه که خسارت 40 میلیارد دلاری برای شما سخت نیست غیرت باید یه جاییی دیده بشه دیگه
  • ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    فساد میدونی یعنی چی؟
  • ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    نفت فقط زمان اصلاحات از حالت ملی بودن خارج میشود
  • ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    خیلی جاهلی خیلی!!
  • aras ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    گرانفروشی مربوط به صادرات گاز به ترکیه بود که اتفاقا اون قرارداد هم زمان جناب زنگنه و هم زمان با کرسنت بسته شد تو یکی آخرش گران فروش شدیم و چندمیلیارد خسارت دامنمون رو گرفت تو یکی هم بخاطر مفت فروشی و چندصدمیلیون پوند حق دلالی جونیور فرزند جلیل القدر حضرت آیت الله دوباره مجبور به پرداخت میلیاردها دلار خسارت
  • aras ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    عرضه نداشت که نمیتونست این همه باند و قرارداد رو یه تنه علیه مملکتش و به نفع رفقا و اربابانش جور کنه حتما باعرضه ست شکی نیست
  • aras ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    آقای کاردر از دوستان ایشون فرمودن علیمون حکم اومده تازه تقصیر دولت قبل بوده که کرسنت با این همه بند به نفع مملکت!!! رو لغو کرده
  • ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    من هنوز ربط وزیر شدن زنگنه به ماجرا رو نفهمیدم! یعنی زنگنه شریک در فساد بوده؟ خب چرا قوه قضاییه برخوردی نکرده؟ چرا ایشون دوباره وزیر شده؟ احتمالا سر یه قضیه دیگه رای دادگاه برگشته و شما به زور می خوای ربطش بدی به این اقا!!
  • ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    نه بابا این بنده خدا منظورش اینه چرا احمدی نژاد نگذاشت گاز کشور به خاطر تعهد فاسد زنگنه و مهدی هاشمی برای 25 سال 14 برابر زیر قیمت جهانی فروخته بشه.عقلش بیشتر از این نمیرسه
  • ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    یعنی فقط همین قدر به کشور و مردم خسارت زدن.مرد حسابی اندازه تیر وتفنگی که برای جنگ ایران و عراق هزینه کردیم جریمه شدیم
  • سعید ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    اینقدر تعصبی از کسی که اون افتضاح کرسنت رو به بار اورده و خسارت عظیمی را برای کشور به بار آورده دفاع نکن یکی از مقصرین این پرونده همین ژنرال بیژن بی ستاره هستش.... که این هم بر می گرده به به دولت خاتمی
  • ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    مدیر وزارت نفت که جنابعالی باشی،نتونی یه متنو درست تایپ کنی،فاتحه اون وزارت نفتو باید خوند
  • مسعود ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    کرسنت دسته گل دولت اصلاحات و جناب زنگنه در سال 80 به آب داده شد.
  • مهرداد ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    بیچاره ملتی که بجای رای دادن به زاکانی ها به امثال دختر صفدر حسینی رای می دهند !
  • ناشناس ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    قرارداد کرسنت جناب زنگنه 50 میلیارد دلار معادل 185 هزار میلیارد تومان به کشور خسارت وارد کرده است .
  • ناشناس ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    برجام باعث کاهش قیمت نفت شد و در عرض 2 سال کشور 50 میلیارد دلار از این بابت متضرر شد و این از نتایج تدبیر است !!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس