در هر حال، رهبران و بالادستی‌های حزب علاقه چندانی به کنارگذاشتن ترامپ ندارند. با توجه به اینکه یک ماه تا روز انتخابات باقی مانده است، کنار گذاشتن ترامپ خطر بسیار زیادی برای حزب جمهوریخواه برای پیروزی در انتخابات دارد.

سرویس جهان مشرق - در پی اظهارات سخیف دانلد ترامپ نامزد جمهوریخواهان در مورد زنان، موج عظیمی از اعتراضات در نقاط مختلف آمریکا شکل گرفته است. ‌هم‌اکنون، سیاست دموکرات‌ها بر این است که سکوت پیشه کرده‌اند و در بدنه حزب جمهوریخواه بلوایی بر پا شده و بسیاری از چهره‌های حزب حمایت خود از ترامپ را پس گرفته‌اند و بخشی دیگر از اعضای حزب خواستار کناره‌گیری او به نفع قائم‌ مقام‌اش شده‌اند. اما دانلد ترامپ حاضر به کناره‌گیری نیست و در این میان حمایت برخی از رهبران حزب را هم داراست.
 
 
 
دانلد ترامپ در آخرین اظهارنظر توئیتری خود خبر از فشارهای بی‌شمار از سوی حزب و رسانه‌ها علیه وی برای کناره‌گیری داده است. ترامپ، در این توئیت صراحتا اعلام کرده است که به هیچ‌عنوان حاضر به کناره‌گیری و پشت کردن به هواداران خود نیست.
 
 
 
روزنامه  گاردین در گفتگو با چند تن از تحلیلگران مسائل آمریکا به میزان محبوبیت ترامپ در بین هوادارانش و قطعیت رای آنها به ترامپ پرداخت اما کناره‌گیری یا مستعفی نمودن ترامپ را امری «غیرمحتمل» و «نه غیرممکن» دانست.
 
«جیم باپ» که یک حقوقدان محافظه‌کار است معتقد است که از آنجایی که قوانین حزب به اعضای آن به دلایلی چون بیماری و یا مرگ و یا «عوامل دیگر» اجازه کنار گذاشتن نامزد حزب را می‌دهد، برکناری ترامپ هم بسیار مشکل و هم خودکشی جمعی است. پس سه گزینه باقی می‌‌ماند: یا داوطلبانه کنار بکشد؛ یا بیمار و ناتوان شد؛ و یا بمیرد.
 
خود ترامپ در گفتگوی روز شنبه با واشنگتن پست، نیویورک تایمز، و وال استریت ژورنال از سلامتی کامل خود و عدم میل‌اش به کناره‌گیری سخن گفت. برخی از تحلیلگران معتقدند که واژه «عوامل دیگر» همانا به معنی استفاده از بند فشار و یا قوانین حزبی برای مستعفی نمودن یک نامزد است. اما باید گفت که طبق قوانین حزبی، هیچکس مجاز به کنارگذاشتن یک کاندیدا و معاون‌اش نیست. اگر هم سران حزب تصمیم بگیرند که به طرف وضع قوانین جدید جهت کنارگذاشتن وی بروند، هواداران ترامپ که از آن قشر هستند که نظام حکومتی آمریکا را فاسد و تبعیض‌گر می‌دانند، غوغا و بلوایی بزرگ بر پا می‌کنند. نکته اصلی اینجاست که حزب هیچ قدرتی در مستعفی نمودن وی ندارد و تنها زمانی قدرت دارد که او یا به دلیل استعفای دواطلبانه، ناتوانی، و یا به دلیل مرگ نیاز به جایگزین داشته باشد و تصمیم‌سازان حزب تصمیم بگیرند. اکنون ترامپ کاملا بر این موضوع واقف است و صراحتا اعلام کرده که تحت هیچ شرایطی استعفا نمی‌دهد.
 
 
 
«وکرام عمار» -استاد دانشگاه ایلینوی- یک سناریوی تقریبا دور از ذهن را پیش پا می‌نهد: ترامپ می‌تواند برای اینکه کاریزما و شخصیت خود را در ذهن رای‌دهندگان حفظ کند، خیلی اصولی اعلام ناتوانی نموده و قائم مقامش را به عنوان جایگزین مناسب‌اش معرفی نماید. وی معتقد است که با استناد به متمم بیست و پنجم قانون اساسی آمریکا، رییس جمهور ضمن اعلام ناتوانی تمامی اختیارات خود را به قائم مقام‌اش تفویض نماید و در حالی که معاون‌اش در عمل رییس جمهور است، خود نیز به عنوان رییس جمهور سمبلیک بر کرسی خود در کاخ سفید تکیه بزند. به اعتقاد این استاد حقوق، این روش دردسر کمتری دارد. جمهوریخواهان می‌توانند در صورت عدم رضایت ترامپ به کناره‌گیری از نامزدی حزب در انتخابات، از وی قول بگیرند که در صورت راه‌یابی به کاخ سفید، طی یک بیانیه مصلحتی اعلام کند که به دلیل ناتوانی قادر به انجام فعالیت‌های اجرایی نیست و به عنوان رییس سمبلیک دولت به کار خود ادامه خواهد و تمامی وظایف اجرایی را به مایک پنس -قائم مقام خود- تفویض می‌کند.
 
 
 
اما «ریک هاسن» استاد دانشگاه کالیفرنیا ایده ممکن‌تری را در وبلاگ خود مطرح می‌سازد: «جمهوریخواهان یک راه منطقی در دست انتخاب دارند و آن هم در مرحله رای الکتورال تحقق پیدا می‌کند. ما دارای سیستم کالج انتخاباتی در انتخابات خودمان هستیم. وقتی ما در انتخابات شرکت می‌کنیم و به نامزد مورد نظرمان رای می‌دهیم، آن رای در اختیار وکلای ما در کالج انتخاباتی هر ایالت قرار می‌گیرد و آن وکیل این اختیار را دارد که نام هر کس دیگر به غیر از ترامپ را در سامانه و برگه مورد نظر ثبت کند. مثلا مایک پنس را. پیشنهاد متمم هاسن این است که در صورت پیروزی ترامپ و در نتیجه برگرداندن نتیجه به نفع گزینه مورد نظر جمهوریخواهان، سنا و دادگاه عالی با هم هماهنگ باشند تا اعتراضات ترامپ و هواداران‌اش راه به جایی نبرد. اما این طرح مشکلاتی در پیش رو دارد. برای تحقق این طرح یکی از این گزینه‌ها باید صورت بپذیرد: کناره‌گیری ترامپ، کنارگذاشتن وی از سوی حزب، قرار دادن رای عدم تعهد به ترامپ از سوی وکلای حاضر در کالج انتخاباتی، و شکست قطعی هیلاری در مقابل ترامپ. تمامی این گزینه‌ها ممکن است اما محتمل نیست.
 
 
 
 در هر حال، رهبران و بالادستی‌های حزب علاقه چندانی به کنارگذاشتن ترامپ ندارند. یکی از نشانه‌های آن این است که «رینس پرایباس» رییس کمیته ملی جمهوریخواهان دیروز قید گردهمایی ملی جمهوریخواهان را زد و در نیویورک حاضر شد و در جلسه‌ای محرمانه با ترامپ، وی را برای مناظره دوم که ساعات آتی آغاز می‌گردد، آماده کرد. از طرف دیگر، «شان اسپایسر» سخنگوی حزب هم اعلام کرد: «منابع رسانه‌ها و جراید اشتباه است. رهبران حزب به هیچ‌وجه علاقه‌ای به جایگزین کردن ترامپ با شخص دیگر ندارند. جیمی باپ معتقد است که با توجه به اینکه یک ماه تا روز انتخابات باقی مانده است، کنار گذاشتن ترامپ خطر بسیار زیادی برای حزب جمهوریخواه برای پیروزی در انتخابات دارد. به اعتقاد وی، برای گزینه جدید بسیار سخت است که بتواند اوضاع را سامان دهد و جمع‌آوری کمک‌ مالی برای ستاد داشته باشد و هیچکس به اندازه کلینتون از مستعفی‌ شدن ترامپ خوشحال نمی‌شود. وی بر این باور است که در حال حاضر و با عنایت به اوضاع فعلی، هیچ جایگزین مناسبی برای ترامپ وجود ندارد.
 
{$sepehr_media_1802394_400_300}
 رژه خودنمایی و رجزخوانی ترامپ برای مخالفانی که خواستار کناره‌گیری او هستند
 
 
منبع: 
 
   https://www.theguardian.com/us-news/2016/oct/08/what-happens-if-donald-trump-quits-presidential-race-election-experts
 
https://www.theguardian.com/us-news/2016/oct/08/john-mccain-donald-trump-sex-boast-tape 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس