تشدید و تعمیق رکود، تنها عملکرد وزیر راه و شهرسازی در حوزه مسکن بوده است.

به گزارش مشرق، روزنامه جوان نوشت: «تعمیق رکود در بخش مسکن» طی سه سال تصدی‌گری عباس آخوندی بر وزارت راه و شهرسازی و شکست سیاست‌های پولی و مالی این وزیر برای تحریک عرضه و تقاضا در بخش مسکن از جمله مواردی است که مورد نقد کارشناسان بخش مسکن قرار دارد و کارشناسان بازار کار نیز رکود در بخش مسکن را دلیل اصلی رکود و از دست رفتن صدها هزار فرصت شغلی در اصناف مرتبط با ساخت و ساز مسکن عنوان می‌کنند.
 
از آنجا که صدها شغل در ایران با بخش مسکن سر و کار دارند رکود در این بخش خسارات جبران‌ناپذیری را به بخش اشتغال وارد کرد و فعالان اقتصادی یکی از دلایل بیکاری در کشور را ضعف وزیر راه و شهرسازی در دولت حسن روحانی عنوان می‌کنند.
 
براساس این گزارش، در شش ماه اول سال 92 حدود 110 هزار پروانه ساختمانی صادر و حدود 441 هزار واحد مسکونی ساخته شد که از این تاریخ به بعد روند نزولی در بخش مسکن آغاز شد به طوری که در شش ماه اول سال 94 تنها 62 هزار پروانه ساختمانی صادر شده و تعداد واحدهای مسکونی ساخته شده نیز 179 هزار واحد بوده است.
 
در حوزه تقاضای مسکن، آخوندی و یارانش تلاش کردند با افزایش سطح تسهیلات خرید مسکن، سیاست تحریک تقاضا را در پیش بگیرند و رونق‌بخش مسکن باشند اما به دلیل در نظر نگرفتن حباب قیمتی در بخش مسکن،‌ عدم تناسب قیمت‌های بالای مسکن و همچنین تسهیلات خرید مسکن با درآمد و پس‌انداز مردم جامعه این طرح‌ها با استقبال مردم روبه‌رو نشد، استراتژی وزارت راه و شهرسازی در حوزه تحریک تقاضا شکست خورد.
 
در این بین از آنجا که سقف تسهیلات خرید مسکن تقریباً در طول سه سال ابتدایی دولت یازدهم سه تا چهار برابر شد اما چون با رشد سقف تسهیلات میزان اقساط مسکن نیز رشد کرد، طبیعتاً جامعه هدف جهت تأمین مالی خرید مسکن طبقات خاص و بالای درآمدی را در جامعه دربر می‌گیرد و عملاً افراد ضعیف جامعه از گردونه تأمین مالی برای خرید مسکن توسط بانک مسکن حذف شدند. حال آنکه بانک مسکن بانک تخصصی دولتی است و باید منابعش را در جهت تأمین مالی همه اقشار جامعه و به ویژه ضعفا قرار دهد.
 
در حوزه عرضه مسکن نیز طرح‌های وزارت راه و شهرسازی که دهها میلیارد تومان فقط برای تهیه این طرح‌ها از بیت‌المال هزینه شد، طرح‌هایی مانند مسکن اجتماعی، پس از گذشت سه سال فرصت عملیاتی شدن نیافت و باید دید عباس آخوندی چه توضیحی برای عملکرد ضعیف خود در وزارت راه و شهرسازی دارد.
 
بی‌مهری‌های وزارت متبوع آخوندی به مسکن مهر نیز یکی از مواردی است که کارشناسان انتقاد جدی به آن دارند، این در حالی است که وعده‌های مدیران وزارت راه و شهرسازی برای تحویل نهایی این پروژه‌ها مکرراً به تعویق می‌افتد و مهرآبادی نماینده تام‌الاختیار وزیر راه و شهرسازی در مسکن مهر که مدعی بود در سال 94 مسکن مهر به پایان می‌رسد حتی دیگر در رسانه‌ها و افتتاح‌های مسکن مهر هم حاضر نمی‌شود.
 
مواردی چون: 1- عدم تکمیل واحدهای ناتمام مسکن مهر 2- عدم اجرای طرح مسکن اجتماعی 3- عدم پیگیری ساخت مسکن روستایی 4- عدم بهبود بافت فرسوده 5- عدم اجرای سامانه ملی املاک و اسکان کشور 6- عدم پیگیری لازم جهت اخذ مالیات بر خانه‌های خالی 7- عدم پیگیری لازم جهت اجرای مالیات بر عایدی سرمایه در بخش مسکن از جمله اقدامات مغفول مانده در بخش مسکن به شمار می‌رود.
منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس