کد خبر 640922
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۶

حجت‌الاسلام پناهیان گفت: زیارت اربعین رنج‌هایی به همراه دارد اما جزو لذت‌بخش‌ترین عبادات معنوی است که تمام سختی‌ها در مقابل آن ارزش به جان خریدن را دارد.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان در هیئت میثاق با شهدا دانشگاه امام صادق(ع) به راز عبور از رنج‌ها و راه رسیدن به لذت‌های معنوی اشاره کرد و اظهار داشت: همه افراد این را باید بدانند که هیچ کسی از چشیدن این لذات و رنج‌ها در زندگی محروم نیست و برای هر کسی رنج‌ها و لذت‌‌هایی مقدر شده که بسته به اعمال و اراده انسان میزان آن متغیر است. این یک قاعده است که خوبان عالم تا اراذل و اوباش همه در این زمین بازی می‌کنند و مهارت ما در زندگی کردن با هنر مدیریت این رنج‌ها و لذات سنجیده می‌شود.

وی ادامه داد: آگاهی و اقدام یکی از راه‌های رسیدن به این لذت‌ها است؛ به عنوان مثال زیارت اربعین رنج‌هایی به همراه دارد و جزو لذت‌بخش‌ترین عبادات، لذتی بسیار بالا که تمام سختی‌ها در مقابل آن ارزش به جان خریدن را دارد. چراکه دوست داشتن اهل بیت به خاطر خداوند برای رفتن در این مسیر انسان را یاری می‌کند و ما را به لذت معنوی می‌رساند.

پناهیان یادآور شد: راز عبور از رنج ها این است انسان اهل شنیدن دستور باشد و اجرای امر خدا برایش مهم باشد. کار اصلی مولا با عبد دستور دادن و کار اصلی عبد با مولا اطاعت از دستور است. ضمن اینکه در همه دستورات الهی حکمت وجود دارد.

این خطیب مذهبی افزود: خلاصه زندگی انسان مدیریت رنجها و لذتهاست. برای رسیدن به لذت باید رنج‌هایی کشید. به عنوان مثال هر کس عمر طولانی‌تری داشته باشد و پیرتر شود، سختی بیشتری را تحمل می‌کند.

وی بیان داشت: در رنج‌ها نباید دنبال مقصر بگردیم باید از آنها عبور کنیم. از جمله اقدامات برای رفع رنج می‌توان به دعا برای عافیت، استغفار، صدقه دادن، تعامل خوب با دیگران و رفع رنج دیگران اشاره کرد. اما ذکر این نکته نیز مهم است که اگر انسان تلاش کرد و کار پیش نرفت دیگر نباید جزع و بی‌تابی کند بلکه باید تسلیم امر الهی باشد.

پناهیان خاطرنشان کرد: دین اساساً سعی می‌کند پیروان خودش را کل نگر بار بیاورد وقتی شما از بالا به مسائل نگاه کنید می‌توانید رنج‌ها و لذت‌ها را مدیریت کنید. مثل حضرت امام (ره) که حب مقام و محبوبیت مردمی ایشان را مغرور نکرد، چون اساسا توانستند به لذت بالاتر دست پیدا کنند که همان لقاءالله است.

*ریشه دین گریزی در نیاموختن فلسفه زندگی است

وی در ادامه این جلسات با اشاره به اینکه بیماری افسردگی گاهی ناشی از خلاء رنج است، گفت: درگیر شدن با رنج‌ها که نباشد گاهی باعث افسردگی می‌شود. چرا که انسان برای رنج‌ها آفریده شده‌ است. اگر انسان هر چیزی که می‌خواست برایش فراهم بود، او یا حیوان بود یا فرشته.

پناهیان با بیان اینکه باید به فرزندان از کودکی آموخت که دنیا محل رنج‌ها و لذت‌ها است، خاطرنشان کرد: ریشه دین‌گریزی در نیاموختن فلسفه زندگی و زندگی منفعلانه است؛ بر اساس تعالیم اسلامی باید در 7 سال اول زندگی فرزند فقط به او محبت کرد و در 7 سال دوم راه عبور از رنج را به او آموخت و گفت که دنیا محل رنج است. البته باید در دبستان‌ها به فرزندان سختی بدهند چون این سن و سال زمان آماده کردن فرزند برای زندگی است؛ نکته مهم این است که اگر فرزند بی‌دینی کند به خاطر راحت‌طلبی است.

وی بیان داشت: بچه‌ها باید با زندگی طبیعی آشنا شوند و زندگی طبیعی با رنج همراه است. اگر نسلی را بخواهند نابود کنند دبستانش را بی‌رنج قرار می‌دهند. وقتی به بچه مدیریت رنج و لذت را یاد دهیم دنبال برنامه‌ای برای اجرای آن می‌گردند و وقتی برنامه‌ای تحت عنوان دین برای پاسخ به این سوال به او ارائه دهیم به راحتی قبول می‌کنند.

* چرا خداوند به انسان دستور می‌دهد؟

وی چند پرسش مطرح کرد و گفت: چرا دین دستوری است؟ چرا دستوری بودن رنجها را از بین می برد و به اوج لذت می رساند؟ چرا باید خدا برنامه بدهد، مگر ما عقل نداریم؟

پناهیان در ادامه یادآور شد: عقل و فطرت بشر خیلی کارها می‌تواند بکند اما می‌تواند توسط قدرت‌های سیاسی و شیطان فریب بخورد به همین دلیل خداوند برنامه می‌دهد؛ از طرفی دیگر ملائکه به خاطر عقل انسان، به انسان سجده کردند.

این کارشناس علوم دینی درباره دستوری بودن دین از سوی پروردگار بیان داشت: خدا هر کسی را بیشتر دوست داشته باشد، بیشتر به او دستور می‌دهد و مسایل بیشتری را به او واجب می‌کند. از طرفی هم جهنم را قرار داده است تا به بندگان بگوید کارهای دنیا حساب شده است.

پناهیان افزود: خداوند به انسان دستور می‌دهد چون می‌‌خواهد انسان را از منیت نجات دهد. منیت و خودخواهی برای انسان بسیار خطرناک است؛ اگر انسان گناهان را ترک کند و به عبادت بپردازد و او را خودبینی و عجب بگیرد، فایده ندارد.

وی در پایان ضمن انتقاد از عملکرد آموزش و پرورش گفت: چرا آموزش و پرورش فرزندان ما را انقلابی بار نمی‌آورد؟ باید نسل‌ها از کودکی به دشمنی صهیونیست‌ها با اسلام آگاه کرد و به آنها فهماند دشمن شما بی‌دین است و نباید از آنها الگو بگیرید. باید در مدارس علاوه بر ایمان، کفر را هم به دانش‌آموزان آموخت.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس