هم‌زمان با فروپاشی آتش‌بس در سوریه و توقف مذاکرات آمریکا و روسیه در مورد این کشور، رسانه‌های آمریکایی از بروز سیگنال‌هایی مبنی بر حمله محدود و مستقیم واشنگتن بر ضد دولت سوریه خبر می‌دهند.

سرویس جهان مشرق - گزینه‌های جدیدی که واشنگتن به آن اشاره کرده است، کم‌کم خود را نشان می‌دهد. اخیراً مجموعه‌ای از پیشنهادات در کاخ سفید مطرح شده است که از جمله آنها حملات محرمانه بر ضد مواضع ارتش سوریه است.
 
این گزینه‌ها با وجود اینکه همچنان در معرض مناقشه و بررسی قرار دارد و از عمق اختلافات بین تیم اوباما و پنتاگون خبر می‌دهد، می‌تواند جنگ سوریه را نیز به سطحی متفاوت برساند که یادآور اشاره آمریکا به مداخله نظامی در زمان بحران سلاح‌های شیمیایی در تابستان سال 2013 است. البته در حال حاضر یک تفاوت اساسی نسبت به آن زمان وجود دارد که همان حضور مؤثر و گسترده روسیه در سوریه است.

تحولات پس از فروپاشی توافق آتش‌بس و توقف مذاکرات آمریکا و روسیه به سرعت در حال سپری شدن است، به گونه‌ای که این‌گونه به نظر می‌رسد که گویا دو کشور خود را از قبل برای شکست این مذاکرات آماده کرده بودند، یک روز بعد از اعلام واشنگتن مبنی بر تعلیق مذاکرات با مسکو در رابطه با سوریه گزارش‌های رسانه‌ای منتشر شد که نشان می‌داد کاخ‌سفید گزینه‌های متعددی از جمله انجام حملات محدود بر ضد مواضع ارتش سوریه را در دستور کار قرار داده است. هم زمان روسیه اعلام کرد که سامانه موشکی اس 300 این کشور به سوریه ارسال شده است.
 
با وجود اظهارات مسئولان دو کشور مبنی بر ضرورت عدم کنار گذاشتن تلاش‌ها برای حل مسالمت‌آمیز بحران سوریه، اما اطلاعات موجود نشان می‌دهد که دو طرف خود را برای تنش‌های میدانی جدید در این کشور آماده کرده اند. در نتیجه همین تنش‌ها ممکن است واشنگتن به سمت حضور مستقیم و عملیات بر ضد ارتش سوریه و متحدانش کشیده شود. اینها بخشی از پیشنهاداتی است که کارشناسان وزارت دفاع و سرویس اطلاعات مرکزی آمریکا بر روی میز پیشنهادات کاخ سفید قرار داده اند.
 
پشت پرده ارسال تسلیحات پیشرفته روسی به سوریه/ آیا آمریکا به سوریه حمله نظامی مستقیم می‌کند؟/ آماده انتشار / آقای غلامی 

براساس گزارش روزنامه آمریکایی واشنگتن پست که به نقل از یکی از مسئولان این کشور که در نشست اخیر کاخ سفید با آژانس‌های امنیتی داخلی این کشور در چهارشنبه گذشته حضور داشته، منتشر کرده است ؛ بررسی‌های گسترده‌ای در زمینه اجرای حملات محدود بر ضد دولت سوریه محور این نشست بوده تا این دولت را مجبور به پرداخت هزینه‌های سنگین کرده و آنها را به میز مذاکرات بازگرداند.
 
این مقام مسئول توضیح می‌دهد که در نشست مذکور که با حضور کمیسیونی از نمایندگان و مسئولان وزارت خارجه و سرویس‌های اطلاعات مرکزی آمریکا و ستاد مشترک ارتش در کاخ سفید برگزار شد، موضوع هدف قرار دادن فرودگاه‌های جنگی سوریه با استفاده از موشک‌های کروز یا تسلیحات دوربرد دیگر، از هواپیماهای ائتلاف بین‌المللی یا کشتی‌های آمریکایی مورد بررسی قرار گرفت.

یکی دیگر از مسائلی که در این جلسه مطرح شد هدف قرار دادن بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه بدون صدور مصوبه اعضای شورای امنیت بود. البته بر اساس طرح پیشنهاد شده قرار بود مصوبات مذکور به صورت مخفیانه و بدون اعتراف علنی آمریکا به این موضوع انجام شود. مسئول مذکور به روزنامه واشنگتن پست گفت که فضای عمومی برای انجام اقدامات با تأثیرگذاری بیشتر بر ضد دمشق مهیا شده است.
 
آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا و ستاد مشترک ارتش معتقدند که سقوط حلب می‌تواند تلاش‌های آمریکا برای مبارزه با تروریسم! را به شکست بکشاند. ارائه گزارش‌های آمریکایی مبنی بر استفاده از موشک‌های دوربرد می‌تواند عامل اساسی برای اعلام روسیه مبنی بر رسیدن سامانه ضد موشکی اس 300 به دمشق باشد که قادر به رهگیری هواپیماهای جنگی و موشک‌های دوربرد نظیر کروز است. همچنین وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: دو ناو موشک انداز روسی در راه سوریه هستند.
 
پشت پرده ارسال تسلیحات پیشرفته روسی به سوریه/ آیا آمریکا به سوریه حمله نظامی مستقیم می‌کند؟/ آماده انتشار / آقای غلامی 

همزمان با شکل گیری گزینه‌های جدید آمریکا، واشنگتن همچنان سعی دارد خیزش میدانی جدید دمشق و متحدانش در شهر حلب را از طریق صدور مصوبه‌ای از شورای امنیت سازمان ملل متحد متوقف کند. هم‌زمان فرانسه نیز تلاش می‌کند طرحی را برای آتش بس در شهر حلب مطرح کند. نکته قابل توجه در اظهارات زید بن رعد الحسین هماهنگ‌ کننده ارشد حقوق بشر در سازمان ملل متحد در رابطه با محدود کردن حق وتوی پنج عضو دائم شورای امنیت در رابطه با مصوبه مربوط به شهر حلب است که البته این موضوع با مخالفت آشکار روسیه مواجه شده است.
 
مخالفتی که از طریق دیمیتری پسکوف سخن‌گوی کاخ کرملین مطرح شد. وی در این سخنان تأکید کرد که کشورش از طرح‌های مبارزه با تروریسم حمایت از دولت سوریه دست برنخواهد داشت. وی ابراز امیدواری کرد که واشنگتن با حکمت و درایت سیاسی به هماهنگی‌های خود با روسیه در زمینه‌های بسیار حساس و ضروری جهت حفظ امنیت و ثبات ادامه دهد.

در همین رابطه سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که آمریکا در موقعیتی قرار گرفته است که به علت اختلافات موجود در داخل دولت این کشور به تعهداتش در سوریه عمل نمی‌کند.
وی تأکید کرد که به نظر می‌رسد جریان مخالف با ایجاد راه حل سیاسی به دنبال اجرای سناریوهای نظامی در این کشور هستند و توانسته‌اند در معادلات داخلی موفق شود. لاوروف واشنگتن را به نادیده گرفتن تعهدات در زمینه باز ماندن مسیر کاستلو در حلب برای ارسال کمک‌های انسانی متهم کرده و گفت این کشور از جداسازی گروه‌های معارض معتدل از گروه‌های تروریستی نیز شانه خالی می‌کند. وی تأکید کرد که مسکو تمامی تلاش‌های لازم برای اجرای مصوبات شورای امنیت در این رابطه را به کار گرفته است.
 
 پشت پرده ارسال تسلیحات پیشرفته روسی به سوریه/ آیا آمریکا به سوریه حمله نظامی مستقیم می‌کند؟/ آماده انتشار / آقای غلامی

وزارت خارجه روسیه پیش از این نیز اقدام آمریکا مبنی بر تعلیق کانال‌های تماس با این کشور را نشان دهنده آمادگی واشنگتن برای معامله با شیطان جهت براندازی دولت سوریه دانست.
 
بیانیه وزارت خارجه روسیه در این رابطه تأکید کرد که واشنگتن  از آمادگی مسکو برای اعلام آتش بس جدید به مدت 72 ساعت در شهر حلب حمایت نمی‌کند. این بیانیه همچنین نسبت به اقدام آمریکا برای کنار زدن نیروهای دولتی و جریان های مخالف از مسیر کاستلو با وجود درج بندی در این زمینه در توافق آتش بس اعتراض کرده و افزود که آمریکا فشارهای واقعی بر جبهمه النصرة وارد نمی‌کند ، بلکه بارها با تلاش‌های روسیه برای متوقف کردن حملات این گروه تروریستی نیز مخالفت کرده است.

از سوی دیگر ویتالی چورکین نماینده روسیه در سازمان ملل متحد و رئیس کنونی شورای امنیت خواستار عدم مصیبت‌بار نشان دادن اختلافات بین مسکو و واشنگتن شد و ابراز امیدواری کرد که تجربه جنگ سرد بار دیگر تکرار نشود. وی تأکید کرد همچنان امکان از سرگیری مذاکرات در چارچوب سازمان ملل متحد به ویژه بین نمایندگان روسیه و آمریکا و سایر اعضای شورای امنیت وجود دارد.

در سایه تمامی این تحولات فرانسه اخیراً اعلام کرده است که به همراه اعضای شورای امنیت به دنبال طرحی برای پایان دادن به خشونت‌ها در شهر حلب است. هم‌زمان با این اعلام استفان دی میستورا فرستاده سازمان ملل متحد در سوریه نیز گفت که همچنان اعتقاد دارد که عناصری برای پیگیری مذاکرات وجود دارد. وی افزود: ما باید به صورت اساسی بر روی ابعاد انسانی این موضوع تمرکز کنیم، نباید امیدهای زیادی در ایجاد جهش در سوریه بعد از انتخابات آینده آمریکا وجود داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 33
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    0 0
    مرگ بر آمریکا لعنت خدا بر آمریکا
  • محمد ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    0 0
    امروزبرای اینکه بفهمیم امریکایی هاوغربیها چقدربرایشان حفظ تروریستهاوادامه کشتاروناامنیدرسوریه مهم است لازم نیست به اطلاعات انچنانی دسترسی داشته باشی فقط کافیست که بدانی تروریستها درتنگنا قرارگرفته اندان وقت خواهیددید حس انساندوستی امریکایی هاوغربیهاگل میکند بخش حقوق بشری سازمان ملل وده ها سازمان دست سازغربیها که اتفاقا برای چنین روزهایی ساخته شده اندبرای ردگم کنی جلونامشان لفظ مستقل همدارندشروع به اظهارنگرانی میکنندگرچه فهمیدن دروغگویی امریکاییهاراجع به حقوق بشرواستفاده ابزاری ازان ساده است امامردم جهان برای فهمیدن این موضوع بهای گزافی پرداخته اند
  • ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    0 0
    احتمال اینکه دوباره اتش بس بشه خیلی بیشتره,اما اگه قرار به ادامه حملات ارتش سوریه روسیه به تروریستها بشه قطعا امریکا واکنش نظامی نشان میده البته روسها سامانه های اس300,400در بندر طرطوس و پایگاه های خودشون مستقر کردن و مشخصا برای در امان ماندن سربازان خودشون هست روسیه چند روز پیش توافق هماهنگی برای نبود برخورد نظامی باامریکادر سوریه به دست اوردن این یعنی اینکه تا زمانی که با حمله امریکا روسها صدمه ای نبینن بر علیه امریکا اقدامی نخواهند کرد
  • ناشناس ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    0 0
    رسول خدا ص در حدیثی می فرمایند اهل شرق و غرب دچار اختلاف و فتنه و در گیری می شوند و در این شرایط سفیانی خروج می کند .فکر می کنم بحران سوریه سر انجام به جنگ جهانی و خرو ج سفیانی منجر می شود .
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    0 0
    به آمریکا و روسیه اصلا نمی توان اعتماد کرد . این دو قدرت دنیایی هر جا که به نفعشان باشد یک دفعه با هم صمیمی میشوند،این تجربه من است
  • علی ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    0 0
    ولک سفیانی کیلویی چنده ؟؟؟ هنوز دارین با رویاهاتون زندگی می کنین. بابا دو بار جنگ جهانی شده سفیانی کجاش بود؟ اینبار هم جنگ جهانی بشه امریکاییها خودشون جلوشو میگیرن تا ضربه به اقتصادشون نخورده خود کشورهای قدرتمند نمی گذارند این اتفاق بیافته. آنها بحران اکراین رو هم حل کردن . اینهم توافق می کنن. بحث سر مقدار سهم خواهی قدرتهاست.فکر کردین روسیه بدون چشمداشت آمده و هزینه می کنه؟؟همه مثل ایران نیستند که عراقی ها اسیر را پروار کنند و بفرستند کشورشان و در عوض آنها اسرای ما را بدون آب و غذا و درمان راهی کشورمان کنند یا فلسطینی های اخوانی و مصری ها و همه آنهایی که پول نفتمان را دادیم برایشان تا بعدا علیه ما شوند .همه مانند ایران نیستند برادر من قدرتها حساب شده گام بر می دارند سوریه هم تجزیه میشه و هیچ گیر ایران نمیاد این گوی و این میدان . سفیانی را چشممان نمی بیند
  • ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    0 0
    دعا کنید هرچه زودتر مهدی فاطمه به یاریمان بیاید
  • ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    0 0
    خاک توسره اوباما من اگه جای اون بودم دستور حمله به سوریه صادر میکردم البته فقط برای جلوگیری از نفوذ روسهای پلید
  • ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    0 0
    علی بهتره تحقیق کنی ببینی این دو جنگ جهانی توسط چه کسانی ایجاد شده.
  • ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    0 0
    ان شالله ...
  • ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    0 0
    چطوری عموسام؟
  • حمزه ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    0 0
    اگه اس 300 پی ام یو و اس 400 تریموف بخان فعال بشن ، آمریکا حتی نمیتونه یک جنگنده رو پرواز بده ........ چون در 600 کیلومتری کلکش رو میکنه ........ بهتره روسیه سوخوی 35 و برادرش میگ 35 رو وارد عمل کنه تا این غرب زده های پا پتی دهنشون تا نیش وا نشه _________________
  • ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    0 0
    آمریکا و روسیه هر دو تاشون پلید هستند. خدا کنه هر دوتاشون بیافتند به جون هم و هر دو تاشون نابود بشوند.
  • محمد ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    0 0
    برای امریکایی ها توافق وعدم توافق در راستای اهداف تعریف شده است واگرتوافقی اهداف انهارابراورده نکند مثل اب خوردن بابهانه یابه بهانه سازی انا بهم می زنندوروسها این رامیدانندوبه احتمال زیاداستقرارسامانه های دفاعی هشداربه امریکاست که بهم زدن توافقات ساده نیست
  • ناشناس ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    0 0
    خاک تو سر هرکسی که از تروریسم حمایت می کند.
  • مسعود ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    0 0
    سگ روسیه به امریکای جنایتکار شرف دارد .
  • ناشناس ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    0 0
    امریکا و انگلیس و فرانسه محور شرارت هستند و به محض اینکه تروریست ها در سوریه سرکوب می شوند و در تنگنا قرار می گیرند این سه کشور تقاضای تشکیل جلسه فوری شورای امنیت را می دهند !
  • ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    0 0
    با سلام فعلا کدخدا از ترس مردمش و قدرت روسیه و مقاومت جرات حمله به سوریه رو نداره و زر الکی می زنه سردار همچین توی کنج دیوار کدخدا رو گیر انداخنه که انگاری کربه رو روی لبه شیروانی گیر انداخته باشی و چاره ای جز انداختن سر به زیر نداره می گویید نه حالا ببینید برای سلامتی سردار و کل نیروهای مقاومت و مردم سوریه و عراق صلوات
  • ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    0 0
    روسیه نباید وارد سوریه می شد . ورود روسیه مجوزی برای ورود امریکا خواهد بود.
  • رضا ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    0 0
    چیزی که مشخص هست ااینه که امریکا و متحداش به زودی حمله می کنند باید دولت سوریه , ایران , عراق , حزب الله از همه لحاظ اماده باشند , باید به هر قیمتی شده نیروی هوایی امریکا و متحداش از کار بیفته, تو جنگ زمینی میتونیم شکستشون بدیم
  • محمد ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    0 0
    مگرقبل ازاینکه روسیه واردبشه امریکایی ها سوریه نبودندمگرداعش وگروههای متعدد تروریستی راکیها سازماندهی کرده وبسوریه می فرستادند مگرنشستهای متعددتحت عنوان دوستان سوریه راکی راه انداری میکرد حتی بعدهامعلوم شد که فشاربرای اتش بست نیزبرای بیرون اوردن نیروهای اطلاعاتیشان ازمحاصره است امریکایی ها خودشان این مسایل رامعترفند اما گوییا برای اینکه بعضی ازماها باورکنیم که همه این مسایل سوریه به امریکاواذنابش برمیگرددوبرای محافظت ازصیونیستهاست بایدامریکاییها قسم جلاله بخورند
  • منوچهر ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    0 0
    همش بازی سیاسی ین اس 300 واس 400 بازی این دوتا باهم دستشون تو یک کاسه هست آمریکا و روسیه
  • ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    0 0
    مرگ بر آمریکا و شیطان بزرگ وعوامل ان
  • ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    0 0
    به قول معروف خدا خرو شناخت بهش شاخ نداد !!
  • ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    0 0
    چطور ممکنه تصور کرد بعد از این همه ماجرا یه طرف روسیه و یا امریکا وجهه بین المللی خود را تخریب کند و جنگ را به نفع طرف دیگر رها کند . این دو کشور هرگز با هم نخواهند جنگید پس به طور مطلق این فرضیه باطل است . شاید با رسمیت دادن امریکا به قباله کریمه و رفع تحریمهای روس . اوضاع طوری شود که ایران در سوریه ویران شده تنها بماند و تمام هزینه ها برای ایران خواهد ماند و در عوض یک دولت معتدل مورد حمایت روس و امریکا در این کشور مستقر شود . تنها زمان باقی مانده تا انتخاب رییس جمهور بعدی امریکاست . و سپس تکلیف روشن خواهد شد . بعد از این فرضیه استعداد بالایی لازم است بنگاهای تبلیغاتی این شکست سنگین را برای عوام پیروزی جلوه دهند .
  • مغز متفکر خیلی خیلی اورجینال ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    0 0
    بنظرم ما نباید بشینیم و نگاه کنیم، وقتشه ما هم آمریکا را تحت فشار قرار بدیم اینکار میتونه اعلام رسمی ارسال تسلیحات سنگین پدافند از جمله سامانه های رعد و طبس و سوم خرداد باشه.. یا دعوت از فرماندهان ارتش سوریه مخصوصا فرمانده دفاع هوایی برای بازدید از دستاورد های پدافندی و موشکی من جمله باور و اس سیصد یا اعلام به واشنگتن از طریق خط ارتباطی عمان، بدین صورت که واکنش جمهوری اسلامی و شخص قاسم سلیمانی صبر کردن و مشاهده نابودی زیرساخت های ارتش عربی سوریه ن خواهد بود.. ایران از هرگونه تلاش برای کمک به قوات مسلحه جمهوری عربی سوریه دریغ ن خواهد کرد و آمادگی دارد سوریه را به آن مرتبه از قدرت دفاع برساند که بتواند امنیت نظامیان آمریکا را سراسر منطقه مورد تهدید قرار دهد..،پاسخ ما اعلام محکومیت حملات ن خواهد بود. پاسخ ما امنیت ناوگان پنجم را تحت الشعاع قرار خواهد داد.. آگه هم میخاییم تقیه کنیم و مخفیانه پیش بریم انتشار تصاویر بیشتر از نظامیان اسیر شده در جزیره فارسی را مناسب میدونم. هرچند ممکنه اثر سو داشته باشد
  • ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    0 0
    از سوريه تا پاريس دو هزار كيلومتر راهه اين يعني برد موشك سجيل
  • ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    0 0
    اونوقت که اسباب بازی های روسی بدرد نمیخوره
  • ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    0 0
    حالا اومدیم و حلب باز پس گرفته شد. تکلیف ادلب چی میشه؟ رقه چی؟ جنوب و درعا که الان آتیش زیر خاکستره چی؟ مناطق شمالی کرد نشین چی؟ مگه ارتش سوریه و منابع مالی اون چقدر استعداد دارند؟ خدا کنه روسیه و آمریکا در قضیه سوریه به توافق برسند. اینجوری همه جبهه ها قابل کنترل میشند.
  • ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    0 0
    ورود رسمی ایران به این جنگ، اشتباه محضه!
  • محمود ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    0 0
    مشرق این وضعیت اسفناک انتشار مطالب رو متوقف کن دیگه چه خبره که یکی پست شما می زنی و یکی هم توی نظرات دوباره کل مطلب از اول منتشر می شه. این مشکل رو حلش کن دیگه تو ام....
  • مهدی ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
    0 0
    اگه s300 قوی بود هواپیماهای امریکا که چند وقت پیش ارتش سوریه رو بمباران کردن میزد .فقط الکی بزرگش کردن که بفروشنش به کشور دیگه .اینو مطمئن باشید اگه قوی بود روسیه به هیچ قیمتی به ایران نمیفروخت
  • ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۹
    0 0
    ولک سفیانی کیلویی همونقدره که تو نمیتونی بفهمی ما با هزینه نظامی یک دهم عربستان و یک n ام آمریکا و اسرائیل موازنه استراتژیک برقرار کردیم. سفیانی کیلویی همونقدره که تو بدیهیات رو هم نمیتونی بفهمی و قصه تعریف میکنی. بلاهت تا این حده که نمیبینی امروز نسل بعدی همون اسرای پروار شده برای ایران عمق استراتژیک توی بزرگترین و مهم ترین دشمن منطقه ایش ایجاد کردن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس