دبیر اجرایی چهارمین جشنواره جهانی هنر مقاومت از حضور هنرمندان ۷۱ کشور در جشنواره هنر مقاومت خبر داد و گفت:‌ تعداد آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره در رشته‌های نقاشی، کارتون و کاریکاتور، پوستر و آثار حجمی به 4362 اثر رسیده است.

به گزارش مشرق، حبیب‌الله صادقی دبیرکل چهارمین جشنواره جهانی هنر مقاومت امروز در نشست خبری این رویداد هنری اظهار داشت: در ایام برگزاری این جشنواره روزهای نکوداشت سلحشوری و رشادت فرزندان این سرزمین را پشت سر می‌گذاریم و همچنین در آستانه ماه محرم و توجه جدی جامعه جهان به مظلومیت امام حسین (ع) به عنوان رشید جهان اسلام هستیم.

وی ادامه داد: هر یک از هنرمندان در این مناسبت‌ها فرهنگ عاشورا و جلوه‌های نورانی حقیقت را به گونه‌ای به تصویر می‌کشند و بنده هم خود را برای شام غریبان آماده می‌کنم. بنده تا کنون 24 اثر از شام غریبان آماده کرده‌ام و تا پایان عمرم در هر شام غریبان یک اثر طراحی خواهم کرد و سفارش دارم بعد از پایان حیات، این گنجینه شخصی نگارگری به آستان قدس رضوی اهدا شود. 

صادقی خاطر نشان کرد: اکنون جامعه جهانی سکوت مرگباری را برای مظلومیت مردم سوریه و عراق اتخاذ کرده است. ظلمی که از سوی داعش بی‌هویت به مردم می‌شود، به گونه‌ای باید در بخش هنر انعکاس داده شود که یکی از ابعاد جشنواره هنر مقاومت پرداختن به این مسئله است. 

* برگزاری نمایشگاه در سوم آذر

وی افزود: بر این باوریم که آثار هنر انقلاب اسلامی قابلیت دیده شدن به عنوان هنر معاصر را دارد و می‌توانیم این اندوخته را به رؤیت تاریخ بکشانیم؛ با توجه به آثار ارسالی به جشنواره هنر مقاومت سوم آذر ماه نمایشگاهی در فرهنگستان هنر برگزار می‌شود،‌ ضمن اینکه کتاب سومین جشنواره هنر مقاومت نیز طی یک ماه آینده منتشر خواهد شد. 

وی یادآور شد: در بخش آثار حجمی 115 اثر به دبیرخانه ارسال شده که توسط آقای بهرامی، شیخ‌الحکمایی و بنده داوری می‌شود  در بخش گرافیک داوری آثار با مصطفی گودرزی، آقای نجابتی و احمد آقاقلی‌زاده خواهد بود و در بخش نقاشی داوری توسط بنده مصطفی گودرزی و غلامعلی طاهری انجام می‌شود.

دبیرکل  چهارمین جشنواره جهانی هنر مقاومت یادآور شد: در بخش نقاشی هنرمندانی از جمله احمد دالوند، کاظم چلیپا، حسن روح‌الامین، آرمان یعقوب‌پور، عبدالحمید قدیریان، شرکت کردند. 

* دریافت 4362 اثر در 4 رشته هنری

محمد حبیبی دبیر اجرایی چهارمین جشنواره جهانی هنر مقاومت در ادامه این نشست اظهار داشت:‌ کل آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره در رشته‌های نقاشی، کارتون و کاریکاتور، پوستر و آثار حجمی به 4362 اثر رسیده است که در بخش بین‌المللی 1046 اثر و در بخش هنرمندان ایرانی 2956 اثر دریافت کردیم و بیشتر آثار هم مربوط به رشته کاریکاتور است که در مجموع 2275 اثر به دبیرخانه ارسال شده است، ضمن اینکه در رشته‌های نقاشی 1022، پوستر 950 و آثار حجمی 115 اثر هنری دریافت کردیم.

وی یادآور شد: یکی دیگر از برنامه‌ها برگزاری ورک‌شاپ بوده که این اتفاق را در 18 استان شاهد بودیم که می‌توانیم به استان‌های اردبیل، همدان، قزوین، تبریز، مشهد، بوشهر، چهارمحال بختیاری، قم، اصفهان، کردستان، گیلان و یزد اشاره کنیم. 

حبیبی خاطر نشان کرد: در این رویداد هنری 55 هنرمند تراز اول کشور شرکت داشتند ضمن اینکه هنرمندان 71 کشور در این جشنواره شرکت کردند. 

وی درباره داوری آثار گفت: داوری رشته پوستر به اتمام رسیده است و بخش‌های دیگر طی چند روز آینده انجام خواهد گرفت.

* کاریکاتوریست‌های 55 کشور به جشنواره هنر مقاومت اثر فرستادند

سیدمسعود شجاعی طباطبایی با اشاره به موضوعات فراخوان بخش کاریکاتور گفت:‌ دبیرخانه انجمن‌ هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس اتفاقات دیگری را دنبال کرده که می‌توان به مسابقه غزه، داعش و هولوکاست اشاره کرد که همه مسابقات با بازخورد خوبی از سوی رسانه‌ها و هنرمندان مواجه بود. 

وی در خصوص حضور هنرمندان با کیفیت آثار بالا در  چهارمین جشنواره جهانی هنر مقاومت گفت: 412 هنرمند کاریکاتوریست از 55 کشور با 2275 اثر در این جشنواره شرکت کرده‌اند که 262 نفر از این هنرمندان از ایران بودند و به ترتیب هنرمندان کشورهای ایران، اندونزی، برزیل، ترکیه و چین بیشترین شرکت‌کنندگان را داشتند. 

دبیر بخش کاریکاتور چهارمین جشنواره جهانی هنر مقاومت تصریح کرد: در مرحله اول داوری 810 اثر به مرحله نهایی راه پیدا کرده که مرحله نهایی نیز روز 14 مهر برگزار می‌شود که نفرات اصلی مشخص خواهند شد. 

شجاعی طباطبایی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر ارسال آثاری با مضمون فاجعه منا به این جشنواره،‌گفت: درباره فاجعه منا کارتونیست‌های ایرانی و خارجی آثاری را به دبیرخانه ارسال کردند اما بیشترین کار در بحث استکبارستیزی و داعش بوده است.

وی گفت: از بین آثار دریافت شده 625 اثر کاریکاتور بوده و بقیه مربوط به بخش کارتون است که در واقع بیشترین اثر در این رشته به کاریکاتور اختصاص دارد. به نظر می‌رسد که با توجه به فراخوان‌هایی که در مسابقات بین‌المللی اتفاق می‌افتد بیشترین کاریکاتوریست‌ها در این فراخوان حضور داشتند چرا که در مسابقه ازمیر شاهد حضور 35 کشور و در جشنواره پیراسیکابا برزیل نزدیک به 51 کشور شرکت کرده بودند.


منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس