کد خبر 637613
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۹

حجت‌الاسلام والمسلمین ادیب یزدی با بیان این که ماه محرم، ماه تولد دوباره است، گفت: تولد اول ما، تولد طبیعی ما است که بر آن اختیاری نداشتیم، اما پس از این تولد، تولد دیگری است که انسان برای آن آفریده شده است که آن تولد با اختیار خود انسان است و تولد دوم، تولد کمالیه است که می‌فهمیم در ورای این عالم خیلی حرف‌ها است.

به گزارش مشرق، مراسم استقبال از محرم و تجلیل از شهدای مدافع حرم، شب گذشته در هیأت ثارالله محله حافظیه تهران با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی ادیب یزدی، کارشناس مذهبی و رییس مجتمع فرهنگی بلال صدا و سیما برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین ادیب یزدی در مورد شهدای مدافع حرم که از اهالی شرق تهران بودند، گفت: این منطقه، شهدای زیادی برای دفاع از حرم داشته است که این شهدا، مظلوم‌تر از شهدای دفاع مقدس، کیلومترها دورتر از مرزهای کشورشان به شهادت رسیدند.

این کارشناس مذهبی در مورد کمبود روایت از امام‌حسین(ع)، اظهار کرد: ما از امام‌حسین(ع) کم روایت داریم و دلیل‌اش این است که بنی‌امیه ملعون و بعد از آن، بنی‌عباس می‌خواستند جلوی نام سیدالشهداء(ع) را بگیرند، از این رو همت همه ائمه(ع) بر این بوده که تا می‌توانند در مورد امام‌حسین(ع) صحبت کنند، بنابراین ما هم باید به پیروی از ائمه(ع) در این ایام، حداقل یک پرچم مشکی بر درب خانه‌هایمان نصب کنیم.

وی افزود: ما برای جبران مظلومیت فرهنگی آقا سیدالشهدا(ع) باید تلاش کنیم، ما باید کار فرهنگی‌ای که دشمن کرد تا آقا(ع) را جزو خوارج نشان دهد جبران کنیم.

این کارشناس دینی در مورد حال و هوای روزهای آخر ذی قعده، بیان کرد: محرم که نزدیک می‌شود، احساس خاصی به انسان دست می‌دهد که اگر بتوانیم این احساس را درک کنیم امید است که بتوانیم از این ایام به خوبی استفاده کنیم.

وی افزود: یکی از روایات سیدالشهدا(ع) این است که فرمودند از ما نیست کسی که دوبار متولد نشود، ماه محرم، ماه تولد دوباره است، این احساسی که شما دارید به دلیل این است که زمان تولد شما فرا رسیده است. تولد اول ما، تولد طبیعی ما است که بر آن اختیاری نداشتیم، اما پس از این تولد، تولد دیگری است که انسان برای آن آفریده شده است که آن تولد با اختیار خود انسان است. تولد دوم، تولد کمالیه است که می‌فهمیم در ورای این عالم خیلی حرف‌ها است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ادیب یزدی گفت: امام‌حسین(ع) مثل پدری که روی فرزندش سرمایه‌گذاری کرده است، بر روی ما سرمایه‌گذاری کرده است که این احساس را داریم.

وی در تبیین مراد از ولادت دوم در بیان امام‌حسین(ع)، اظهار کرد: این ولادت در درجه اول به معنای فضای جدید است یعنی آنچه بدان اعتیاد پیدا کرده بودی کنار بگذار؛ مثلاً نماز هول هولکی را کنار بگذار و نمازت را اول وقت و با توجه بخوان، تو باید آدم دیگر بشوی، البته این سخت است چرا که بهشت در سختی‌ها پیچیده شده است.

این کارشناس مذهبی افزود: دوم اینکه این‌بار، ولادت باید با اراده خودت باشد؛ نکته دیگر این است که در ولادت اول، چشم مادی تو باز شد، در ولادت دوم، چشم ثانی تو باید باز بشود، در ولادت اول، گوش سرت شنوا شد در ولادت دوم آن گوشی باید شنوا بشود که وقتی به کربلا رفتی و به آقا سلام کردی باید جواب سلام آقا را بشنوی، آن زائری که جواب نمی‌شنود نامحرم است، در ولادت اول تو با تکه نانی سیر بودی، در ولادت دوم تا معارف عالم حقیقت را نبینی سیر نمی‌شود، در ولادت اول تو با بچه‌ها همبازی بودی ولی در ولادت دوم، ملائکه با تو رفت‌وآمد دارند و این شدنی است مثلاً علامه طباطبائی از کسانی بودند که ملائکه را می‌دیدند.

وی در پایان در مورد یکی از ویژگی‌های منحصر به‌ فرد محرم امسال، بیان کرد: هر چند قرن یکبار این اتفاق می‌افتد که عاشورای سنه شمسی و قمری یکی می‌شود که امسال نیز این اتفاق افتاده است، چون عاشورای واقعی نیز 21 مهر عاشورا بوده است.
 
منبع: رسا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس