تحلیلگران اولین مناظره بین ترامپ و کلینتون را غیرقابل‌ پیش‌بینی‌ترین و احتمالا جنجالی‌ترین مناظره انتخاباتی تاریخ آمریکا دانسته‌اند.

سرویس جهان مشرق - اولین مناظره ترامپ و کلینتون در حالی برگزار می‌شود که تمامی نگا‌ه‌ها بر روی رفتارهای احتمالی این دو رقیب متمرکز شده است. کوچکترین حرکت، رفتار، و واکنش مثبت یا منفی از سوی آنها می‌تواند اثرات نیک یا زیانبار برایشان داشته باشد. مناظره مورد نظر که تا ساعاتی دیگر برگزار می‌شود، از سوی تحلیگران به عنوان «احتمالا جنجالی‌ترین» مناظره تاریخ آمریکا شناخته شده است.
 
 
 
در ساعاتی پیش از برگزاری اولین مناظره بین «دانلد ترامپ» نامزد جمهوریخواهان و «هیلاری کلینتون» نامزد دموکر‌ات‌ها، زمزمه‌های فراوان در مورد جنجال‌های احتمالی در مناظره از گوشه کنار به گوش می‌رسد. نه تنها دو نامزد رقیب شروع به کری‌خوانی با یکدیگر کرده‌اند، بلکه ستادهای آنها هم آتش به خرمن این موضوع زده‌اند و حضور یکدیگر در سالن مناظره را به چالش کشیده‌اند.
 
مجری این مناظره «لستر هولت» به عنوان یکی از حرفه‌ای‌ترین مجریان و ژورنالیست‌های آمریکا است. برگزارکنندگان مناظره اول، معتقدند که هولت تواناترین فرد در کنترل دو نامزد جنجالی است که در کمال عداوت می‌توانند مناظره اول را به جهنم تبدیل نمایند. 
 
 

لستر هولت

قرار است که در ردیف اول سالن به «مارک کوبان» تاجری که یکی از اصلی‌ترین دشمنان ترامپ است، صندلی داده شود. ستاد ترامپ نیز اعلام کرده که در صورت دعوت از وی، قطع یقین از «جنیفر فلاورز» معشوقه بیل‌ کلینتون در دهه 1980، دعوت به عمل خواهد آورد. نکته اینکه وقتی ترامپ سخن از حضور معشوقه بیل کلینتون درست در کنار تاجر رقیب کرد، جنیفر فلاورز در صفحه توئیتر خود نوشت: «سلام دانلد! خودت می‌دانی که حتما به مناظره خواهم آمد».

 
 

«مارک کوبان» / و «جنیفر فلاورز» معشوقه بیل کلینتون که در صورت حضور در سالن می‌تواند ضربه شدیدی به هیلاری وارد سازد

به نظر می‌رسد که دو نامزد انتخاباتی تنها به شدت از وجود هم نگران هستند و به توانایی خود اکتفا نکرده و خواستار استفاده از عامل دوم جهت تخریب اعتماد بنفس رقیب در مناظره هستند. این در حالی است که «مایک پنس» –قائم مقام ترامپ- منکر دعوت از معشوقه بیل کلینتون شده و تحلیلگران نیز این اعمال را دون شان یک نامزد ریاست جمهوری دانسته‌اند. از سوی دیگر، «جان پادستا» -رییس ستاد کلینتون- پس از تهدید ترامپ به پاسخگویی شدید اعلام کرده که کوبان اصلا علاقه‌ای به ورود به سیاست ندارد و فقط حمایت مالی از کلینتون کرده است.
 
 
 
 آماده سازی و تمرین با مجری برنامه از سوی دست‌اندرکاران

در حالی که در آخرین نظرسنجی صورت گرفته که توسط واشنگتن پست انجام شده است، فاصله دو رقیب به دو امتیاز (کلینتون 46 درصد و ترامپ 44 درصد) رسیده است، ترامپ مملو از اعتمادبنفس، خود را نزدیک‌تر از همیشه به پیروزی در مناظره می‌بیند. «کلیان کانوی» -مدیر ستاد ترامپ- در واکنش به جنجال اخیر در گفتگو با CNN اظهار داشت: «من نمی‌دانم علت این همه دلهره ستاد کلینتون چیست؟ ما فقط از مقابله به مثل ساده حرف زدیم که حق طبیعی ما هم هست». «رابی موک» -مدیر ستاد کلینتون- نیز اظهار داشت: «راستش ما معتقدیم که ترامپ در فرافکنی استاد است. این شخص متلون‌المزاج فکرهایی در سرش دارد که ما را نگران می‌کند. او می‌تواند قواعد بازی را بر هم بریزد و مناظره را تبدیل به یک جهنم برای خود و خانم کلینتون کند. واقعا نمی‌دانیم چه در سرش می‌گذرد».

 
 
 تعیین جایگاه‌های مخصوص هواداران کلینتون و ترامپ

روزنامه گاردین در آخرین گزارش پیش‌مناظره خود، از این مناظره به عنوان احتمالا خشن‌ترین و غیرقابل ‌پیش‌بینی‌ترین مناظره تاریخ آمریکا یاد کرده است. «پل رایان» رییس جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا در مورد مناظره به شبکه CBS گفته است: «ترامپ باید حواسش خیلی جمع باشد. چرا که هیلاری بارها بر روی صحنه مناظره رفته و در این کار یک حرفه‌ای است. مهمترین کاری که دانلد باید بکند این است که به مردم نشان دهد که برای ریاست جمهوری کاملا آماده است. من امید زیادی دارم که او موفق به انجام این کار می‌شود».

شاید بزرگترین چالش‌ ترامپ، سوالاتی است که هیلاری در مورد سیاست خارجه از او خواهد پرسید؛ و یا سوالاتی در مورد مراودات تجاری وی با روسیه یا حمایت‌های زبانی مستمر او از پوتین. این امر به بزرگترین نگرانی وی و ستادش بدل شده است. از سوی دیگر، «کارتر پیج» که ترامپ از وی به عنوان مشاور سیاست خارجی خود یاد می‌کند، به اتهام داشتن روابط محرمانه با روسیه از جمله ایجاد ارتباط جهت رفع تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه این کشور تحت بازجویی FBI قرار گرفته است.

 
 
 کارتر پیج در یک سخنرانی در روسیه
 

اما روزنامه نیویورک تایمز در تازه‌ترین تحلیل خود به موضوع نژاد و جنسیت اشاره کرده و معتقد است که اصلی‌ترین بحث جنجالی امشب، مربوط به تبعیض نژادی و جنسیتی است که کلینتون تلاش می‌کند آن را به ترامپ نسبت بدهد. ترامپ نیز تلاش خواهد کرد که ضمن رد این اتهامات، صدای ملت سفیدپوست خود باشد و احساسات ناسیونالیستی را در سفیدپوستان آمریکایی برانگیزد.

به اعتقاد این روزنامه، واقعه اخیر کشته‌شدن یک سیاهپوست به دست پلیس که منجر به اعتراضات شدید سیاهپوستان شده دستاویز چند روز اخیر دو رقیب بوده و در مناظره اول، تبدیل به جرقه حمله دو نامزد انتخابات به هم خواهد شد. به باور«سلیندا لیک» استراتژیست دموکرات، هیلاری کلینتون اگر بتواند از موضوعات مربوط به تبعیض جنسیتی و نژادی به خوبی استفاده کند، می‌تواند همین امشب مقدمات جذب رای‌دهندگان مستقل زن را فراهم آورد.

 

سلیندا لیک

پیش از این، ستاد کلینتون اعلام کرده بود که «لستر هولت» مجری اولین مناظره تمایل به جمهوریخواهان دارد و «رابی موک» -مدیر ستاد کلینتون- در گفتگوی خبری خود با «جورج استفانوپولوس» در شبکه ABC از برگزار کنندگان مناظره درخواست کرده بود که برای هولت یک جایگزین قرار بدهند و یا به او تذکر جدی در مورد رویکردش در مقابل هیلاری بدهند؛ چرا که با توجه به سبقه او نسبت به هیلاری باور دارند که با طرح سوالات سخت او را در گوشه رینگ می‌اندازد. موک، قویا خواستار چک کردن سوالات مربوط به کلینتون و ترامپ که در اختیار هولت قرار دارد، شده است.

 
 

رابی موک

«کیمبرلی استراسل» تحلیلگر سرشناس آمریکایی در مقاله‌ خود در «وال استریت ژورنال» نوشت: هیلاری کلینتون تمامی تلاش خود را در این مناظره معطوف تمسخر و تحقیر ترامپ مبنی بر عدم دارا بودن تجربه کافی در زمینه سیاست خواهد کرد. از طرف دیگر، او را به سمتی پیش می‌برد تا یک موضوع سیاسی را از منظر مالی نگاه کند و عملا دانش او زیر سوال برود.

هیلاری، امشب تمامی تلاش خود را خواهد کرد که ذهن بینندگان را از موضوعات مربوط به پرونده ایمیل‌ها و «بنیاد کلینتون‌ها» را منحرف سازد. به اعتقاد این تحلیل‌گر، اگر ترامپ عاقلانه رفتار کند می‌تواند با جملاتی ساده اما هوشمندانه کلینتون را به زمین بکوبد. مثلا بگوید: «ببینید خانم کلینتون! گذشته ما هر چه که بوده و هست موضوع بحث امشب ما نیست. اجازه بدهید که خیلی وارد این موضوعات نشویم».

بدین طریق، او زنگ خطر را برای هیلاری می‌زند؛ بدین معنا که می‌تواند بسیاری از رازهای مگو را فاش سازد. کلینتون نیز اگر عاقل باشد، این پیام قرمز را دریافت می‌کند. سپس ترامپ می‌تواند به سراغ بحث اصلی مناظره برود و از برنامه‌های خود بگوید.

 
 

کیمبرلی استراسل

مناظره اول ترامپ و کلینتون در حالی آغاز می‌شود که در تازه‌ترین نظرسنجی مشترک نیویورک تایمز و شبکه CBS، 48 درصد از شرکت‌کنندگان ترامپ و 36 درصد از آنها کلینتون را به عنوان پیام‌آور واقعی تغییر و تحول در زندگی مردم آمریکا قبول دارند. 47 درصد از رای‌دهندگان ثبت‌نام شده معتقدند که انتخاب کلینتون و 30 درصد دیگر معتقدند که انتخاب ترامپ سلیمانه است. 55 درصد از رای‌دهندگان معتقدند که هیلاری از فراست و صبر کافی برای هدایت کشور در بحران‌ها برخوردار است و 31 درصد چنین نظری در مورد ترامپ دارند.

استراسل معتقد است که ترامپ از یک مزیت برخوردار است و آن این است که به عنوان اولین تجربه مناظره در این سطح، از آزادی عمل در ارائه دادن یک شخصیت غیرقابل پیش‌بینی و غیرمتعارف برخوردار است و اگر از همین آیتم به خوبی بهره ببرد، عملا بازی را به دست گرفته است.

 
منابع:
 
http://edition.cnn.com/2016/09/25/politics/clinton-trump-virtually-tied-poll-debate/index.html

https://www.theguardian.com/us-news/2016/sep/25/hillary-clinton-donald-trump-debate-gennifer-flowers

https://www.theguardian.com/us-news/2016/sep/25/donald-trump-gennifer-flowers-debate-hillary-clinton

https://www.theguardian.com/us-news/2016/sep/25/hillary-clinton-donald-trump-debate-gennifer-flowers

http://www.nytimes.com/2016/09/26/us/politics/trump-debate-schedule.html?ref=politics&_r=0

https://sputniknews.com/politics/20160925/1045689194/hillary-trump-debate-fact-check.html

https://sputniknews.com/politics/20160925/1045689138/trump-clinton-presidential-debate.html

http://www.nytimes.com/2016/09/26/us/politics/clinton-trump-issues.html?ref=politics

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    0 0
    مرگ بر این کثیفهای جنایتکار امریکایی
  • رضا ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    0 0
    هر دو تاشون دو تا جنایتکار هستند. تف به این لعنت به اون. شیطان بزرگ که میگن به اینها میگن شیطان بزرگ. مرگ بر آمریکا
  • ارد ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
    0 0
    منصف باشیم آیا هر دو کاندید بهترین حزب هستند!؟..... کی فکرشو میکرد جمهوری خواهان از ترامپی رو برگردانن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس