کلینتون از انتخابات سنا در سال 2000 تاکنون تقریبا 40 بار برای مناظره بر روی صحنه رفته است، اما قاطبه رسانه‌ها و تحلیلگران آمریکایی ترامپ را یک رقیب غیرقابل پیش‌بینی می‌دانند که می‌تواند معادلات هیلاری را بر هم بریزد.

سرویس جهان مشرق - دوشنبه شب برابر با 26 سپتامبر 2016، در ساعت 21 دانشگاه «هافسترا»ی شهر «همپستد» ایالت «نیویورک» میزبان احتمالا جنجالی‌ترین مناظره تاریخ سیاسی آمریکا خواهد بود. دو رقیب سرسخت اما بدنام به نام «هیلاری کلینتون» از حزب دموکرات و «دانلد ترامپ» از حزب جمهوریخواه برای اولین بار در قالب یک مناظره نفس‌گیر با هم روبرو می‌شوند.
 
آنها در 6 وقت 15 دقیقه‌ای در سه محور جهت‌گیری آمریکا در سیاست خارجی، اقتصاد و امنیت ملی به بحث و جدل با یکدیگر خواهند پرداخت. هر دو 15 دقیقه اختصاص به یک موضوع دارد که جمعا سه موضوع را در بر می‌گیرد. پیش‌بینی شده است که تعداد بینندگان این برنامه زنده، دست کم یکصد میلیون نفر در سرتاسر جهان باشند.

 

انتخاب مجریان دموکرات و اعتراض ترامپ

میزبان مناظره اول شبکه NBC (ان بی سی) است و «لستر هولت» مجری برنامه خبری شبانگاهی این شبکه، مجری‌گری (میانجیگری) این برنامه را بر عهده دارد.

دانلد ترامپ ضمن تمجید از حرفه‌ای بودن وی، به دموکرات‌ بودن این چهره خبری اشاره کرده است: «من به لستر احترام بسیاری قائلم. او یک حرفه‌ای است. اما احتمالا باید در شب مناظره شاهد اتفاقاتی خواهیم بود. این را هم بگویم که او یک دموکرات‌ است. واقعا که سیستم ما نادرست و حقه‌باز است. اکثر دست‌اندرکاران مناظرات دموکرات هستند».

ترامپ به سیستم چیدمان مجری‌های مناظرات اعتراض کرده و این عمل را ناعادلانه دانسته است. وی نسبت به انتخاب «اندرسون کوپر» مجری همجنس‌باز «دموکرات» شبکه CNN نیز اعتراض کرده و معتقد است که این مجری برای اعمال فشار بر او در مناظره دوم انتخاب شده است. وی هیچ نظری در مورد «مارتا راداتز» کمک‌مجری مناظره دوم که مجری شبکه ABC است نداد.

 
{$sepehr_media_1777229_400_300}
 
 جالب‌ترین لحظات از مناظرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا طی سالیان گذشته

قوانین و شکل برگزاری مناظره

1. در مناظره، هر دو نامزد انتخاباتی یا در پشت جایگاه خود قرار می‌گیرند و مجری آن‌سوی سن نشسته است و یا دور میز گفتگو با مجری می‌نشینند.

2. طبق توافقی که از قبل حاصل می‌شود، هم مجری برنامه می‌تواند سوالات را مطرح سازد و هم حضار در سالن.

3. نیمی از حضار را هواداران هیلاری هستند و نیمی دیگر از هواداران ترامپ.

4. نامزدهای انتخاباتی حق ندارند که بطور سرخود شروع‌کننده یک موضوع باشند و فقط موظفند که اظهارات پایانی داشته باشند.

5. اولویت پاسخگویی به یک سوال به قید قرعه سکه صورت تعیین می‌شود و هر نامزد 2 دقیقه وقت دارد که به سوال پاسخ دهد. رقیب نیز یک دقیقه وقت دارد تا یا نظر خود را بیان نماید و یا به اظهارنظر رقیب خود پاسخ دهد. جهت اجرای عدالت، بعد از انتخاب یک نامزد به قید قرعه سکه، نامزد دیگر در نوبت بعد در اولویت قرار می‌گیرد. 13 دقیقه باقیمانده به بحث‌های مربوطه میان دو نفر و مجری می‌گذرد.

6. چراغی مثل چراغ راهنمایی در سالن تعبیه شده است که چراغ سبز به معنای 30 ثانیه باقیمانده از وقت، چراغ زرد به معنای 15 ثانیه باقیمانده، و چراغ قرمز به معنی 5 ثانیه باقیمانده است. اگر لازم باشد یک زنگ اخطار و یا پرچم هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش در همه مناظرات سال‌های گذشته انتخابات در آمریکا بکار گرفته شده اما مشخص نیست که در مناظرات امسال مورد استفاده قرار می‌گیرد یا نه.

7. مناظره با حضور دو نامزد انتخاباتی از حزب جمهوریخواه و حزب دموکرات برگزار می‌شود و در صورتی که نامزد دو حزب دیگر که شامل گری جانسون از حزب لیبرال و جیل استاین از حزب سبز می‌شوند بتوانند در نظرسنجی‌های به آرای 15 درصد دست یابند، قادر خواهند بود که در مناظره شرکت کنند که تاکنون چنین اتفاقی در انتخابات سال 2016 رخ نداده است.

{$sepehr_media_1777346_400_300}
 
همه دیده‌ها متوجه ترامپ و هیلاری است

دو نامزد انتخاباتی چه کار باید بکنند

هیلاری کلینتون به عنوان نماینده و نامزد منتخب دموکرات‌ها باید ذهن بیننده‌ها را از موضوعاتی چون سرور شخصی ایمیل و شائبه بزرگ رد و بدل کردن ایمیل‌های منافی امنیت کشور، بنیاد خود و فعالیت‌های مغایر با قانون اساسی آمریکا، و بیماری سنگین و خطرناک خود که شامل تصادم مغزی (ترومبوز مغزی و ترومبوز وریدی عمقی) و ذات‌الریه می‌شود پاک سازد و به رای‌دهندگان اثبات نماید که از سلامتی کافی برای تصدی پست ریاست جمهوری برخوردار است. به نظر می‌رسد که شاید هیلاری بتواند تا حدودی در تغییر دیدگاه رای‌دهندگان نسبت به بیماری‌اش موفق باشد اما در رابطه با موضوعات دیگر خیلی بعید به نظرمی‌سد که به توفیق برسد. پررنگ‌ترین مزیتی که می‌تواند در مناظره‌ها به داد او برسد، تجربه او در عرصه سیاست و بالاخص سیاست خارجی است.

 

دانلد ترامپ هم با چالش‌ها و اتهامات بزرگی چون غریبه بودن با زن‌ها، ظالم بودن نسبت به لاتین‌ها، نژادپرست بودن، عدم دارا بودن دانش و تجربه کافی در مورد سیاست و بالاخص سیاست خارجی، و عدم دارا بودن فراست کافی در جایگاه فرماندهی کل قوا روبروست و باید رای‌دهندگان را نسبت به «صرفا اتهام بودن» این موارد مطمئن سازد و اعتماد آنها را در مورد اینکه قادر است که سکان هدایت کشور را به دست بگیرد، جلب نماید. نامزد جمهوریخواهان تهدید کرده که اگر هیلاری موضوع مشکل وی با زنان را پیش بکشد، قطع یقین موضوع زندگی آشفته وی با بیل کلینتون که شامل فسادهای اخلاقی بیل می‌شود را در حضور یکصد میلیون بیننده پیش خواهد کشید. وی خبر از وقوع احتمالی اتفاقات جالب در مناظره داده و اعلام کرده که هر ابراز نظر خصمانه و شیطنت‌آمیز هیلاری کلینتون با پاسخ محکم و زیرکانه روبرو خواهد شد و همه چیز به خود هیلاری بستگی دارد.

 

حواشی

شبکه NBC مناظرات بین ترامپ و کلینتون و بالاخص مناظره اول را از پربیننده‌ترین مناظرات تاریخ خوانده و بر این باور است که آنقدر اهمیت دارد که در هر گوشه جهان مردم حتی از طریق تلفن همراه هم به طور زنده این مناظره را دنبال خواهند کرد. در حالی که هیلاری از انتخابات سنا در سال 2000 تاکنون تقریبا 40 بار برای مناظره بر روی صحنه رفته است، اما قاطبه رسانه‌ها و تحلیلگران آمریکایی ترامپ را یک رقیب لمپن، قالتاق، و غیرقابل پیش‌بینی در قامت یک پوپولیست به‌تمام‌معنا می‌دانند که می‌تواند معادلات هیلاری را بر هم بریزد. بخصوص اینکه بیماری مغزی نامزد دموکرات‌ها می‌تواند در اثر استرس و خشم حالت شدید به خود بگیرد و ترامپ و مشاوران زبردستش هم از این موضوع باخبرند.

 

کلینتون اعلام کرده که به واقع از اینکه ترامپ چه نمایشی در مقابل وی خواهد داشت، آگاه نیست و «جنیفر پالمیری» -مدیر ارتباطات ستاد وی- خبر از آماده‌سازی ستاد برای رویارویی با یک ترامپ متفاوت در مناظرات داده است.اگرچه هیلاری کلینتون دارای تجربه زیادی در مناظرات رو در روی دو نفره است و ترامپ هیچگاه تجربه مناظره دو نفره نداشته، اما اخیرا شخص هیلاری از نگرانی‌اش در قبال هر گونه توهین و حمله احتمالی ترامپ در شب مناظره سخن گفته و اعلام کرده که مجبور است که در مقابل چنین رقیبی سکوت را بشکند و مانند خود او رفتار کند. هم‌اکنون تمرین دو رقیب برای شب مناظره آغاز شده و استرس حاکم بر آنها که یکی از پرونده‌های فسادش نگران است و دیگری از کم‌تجربه‌گی در مناظره رو به افزایش است. کلینتون سرتاسر این هفته را طبق ادعای ستادش به تمرین مناظره پرداخته و تب وحشتناک دوشنبه شب خواب و آرامش را از هر دو طرف و احزاب متبوع آنها گرفته است. جو آنقدر برای هیلاری سنگین است، که بر خلاف ترامپ که ظاهرا خیلی آرام‌تر نشان می‌دهد، برنامه‌های سفر انتخاباتی خود را کنسل کرد و پنجشنبه و جمعه را به استراحت و تمرین مطلق اختصاص داد. عمده تحلیل‌گران انتخابات، بزرگترین نگرانی دموکرات‌ها را ظرف بزرگ طاقت ترامپ و شیطنت وی در مقابل ظرف کوچک طاقت هیلاری کلینتون و بیماری مغزی وی دانسته‌اند که هر آینه می‌تواند منجر به سقوط نامزد دموکرات‌ها در مردابی که ترامپ برایش تهیه دیده شود. در آن سوی قضیه اگر ترامپ توفیق نیابد، این هیلاری کلینتون است که با اتکا به تجربه خود می‌تواند حریف را زمین‌گیر نماید.

در هر حال، باید دید که این کارزار 90 دقیقه‌ای جانفرسا برای دو نامزد انتخاباتی رقیب، چگونه پیش خواهد رفت؟ بین ترامپ و کلینتون کدام‌یک قادر خواهند بود که از تکنیک‌های روانی برای تضعیف و تخریب رقیب به نحو احسن بهره ببرند و پیروزی در مناظره اول را -که بسیار حیاتی است- از آن خود بکنند؟

 
 
 منابع:
 
http://www.uspresidentialelectionnews.com/2016/09/topics-released-for-first-trump-clinton-debate/

http://graphics.wsj.com/elections/2016/what-topics-should-be-covered

http://www.npr.org/2016/09/23/495077610/4-things-to-watch-in-the-first-debate-for-hillary-clinton

http://www.nbcnews.com/storyline/2016-presidential-debates/clinton-trump-take-different-approaches-first-debate-prep-n652726
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • علی ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    خدایا امریکا رو از دست این شیادها و حقه بازها نجات بده و رهایی ببخش به ملت دربندش
  • ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    خیلی هم عالی هستند فقط به فکر منافع امریکا هستند نه چیز دیگه
  • ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    انچه باید بدانیمه اینه که اینا دوست ما نیستن و اعتقادی به مذاکره ندارن مگر برای شکستن کمر مقاومت برابر استکبار
  • ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    از آمریکا و آمریکا پرستان متنفرم
  • ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    ترامپ رای بیاره هی میخواد فحشمون بده هیلاری بیاره هی میخواد تحریم کنه جفتشون یه پوخن
  • ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    ترامپ رای بیاره آمریکا دوستا سکته می زنن :)))
  • ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    مرگ بر آمریکا
  • ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    اینا برای رای آوری مدام باید در ارائه تسهیلات به صهیونیست ها مسابقه بردگی بدن
  • ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    ادم ها فرقشون با حیوون (بلانسبت) اینه که می تونن ایثار یا انفاق کنن یعنی از منافع خودشون برای هم نوع بگذرن حتی برخی حیوانات هم ایثار گری می کنن اووقت یه عده کاملا نیشدار مسئول خوب رو مسئولی می دونن که فقط به فکر منافع باشه نه مصالح منفعت طلبی همون دنیا طلبیه
  • شلم شوربا ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    ناشناس 09:06منظورت منافع اقلیت سرمایه دار یک درصد امریکا است دیگه!!!!؟
  • ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    ترامپ رییس جمهور بعدی امریکاست .
  • ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    0 0
    "نامزدهای انتخاباتی حق ندارند که بطور سرخود شروع‌کننده یک موضوع باشند " عجب ازادی بیانی؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! به این میگن مناظره با محدودیت های شدید امنیتی و سانسور کل مطلب .
  • درویش ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    0 0
    به عنوان یک قیافه شناس شماروآگاه کنم که ترامپ نژادپرست وجنگ طلب وقدرت طلب وحتمارئیس جمهورخواهدشد
  • مریم هاشمیان ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    0 0
    باسلام لطفا زبان بدن این دو نفر راهم تحلیل کارشناسی بفرمائید من زبان بدن این دونفر را که نوشته رکترمازیارمیر بود خواندم آیا این تحلیل ها قابل اعتماد و اتکا است. بسیار متشکرم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس