دیپلمات ارشد مصری و عضو شورای روابط خارجه این کشور تأکید کرد که روابط تهران و قاهره نباید تحت تأثیر حساسیت‌های کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس درباره ایران قرار بگیرد و گفت که مواضع مصر درباره بحران سوریه به مسکو و تهران نزدیک است.

به گزارش مشرق، «رخا احمد حسن» عضو شورای روابط خارجه مصر و معاون پیشین وزیرخارجه این کشور برای اظهار نظر درباره سخنرانی السیسی در مجمع عمومی سازمان ملل با شبکه مصری «اون تی وی»، گفت‌وگو کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهارات رئیس جمهور مصر در مورد لزوم حل پرونده فلسطین را مثبت ارزیابی کرده و از اسرائیل خواسته بود از این فرصت استفاده کند.

احمد حسن در واکنش به این توصیه واشنگتن به اسرائیل گفت، تل‌آویو گمان می‌کند جهان عرب درگیر مشکلات خود و اختلافات خود است.

وی افزود: برخی طرف‌های عربی در بحران سوریه نقش دارند، این بحران به محلی برای رویارویی ایران و عربستان تبدیل شده است به همین دلیل اسرائیل با خیال راحت فکر می‌کند کشورهای عربی وقتی برای حل پرونده فلسطین را ندارد.

دیپلمات مصری از کشورهای عربی خواست گامی فراتر از صدور بیانیه بردارند و با کنار گذاشتن اختلافاتشان موضع مشخصی در خصوص رژیم صهیونیستی و کشورهایی که از این رژیم حمایت می‌کنند داشته باشند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار برنامه «صباح اون»، درباره ماهیت پیام‌های مهم مصر در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: یکی از مهم ترین پیام‌های مصر در خصوص مخالفت قاهره با تجزیه سوریه است.

احمد حسن گفت: مصر معتقد است که گروه‌های تروریستی حاضر در سوریه هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند، اینکه جبهه النصره اسم خود را عوض کند ماهیت این گروه‌ها را تغییر نمی‌دهد و این پیام فقط برای کشورهای غربی و جامعه بین الملل نبوده بلکه این پیام به طرف‌های منطقه‌ای نیز هست.

وی افزود: مسأله دوم موضوع مبارزه با تروریسم است که نیازمند همکاری بین الملل است، برخی طرف‌ها با استفاده از تروریسم می‌خواهند حکومت‌ها و کشورها را تجزیه کنند. اتفاقی که در حال حاضر در سوریه می‌افتد.

دیپلمات مصری ضمن اعتراف به نبود اتحاد در میان کشورهای عربی گفت: نشست اخیر سران اتحادیه عرب بسیار ضعیف بود و در حد یک نشست وزارتی بود، در این نشست ما حتی موفق نشدیم بر لزوم حمایت از ارتش لیبی به اتفاق نظر برسیم.

وی افزود: کشورهای عربی باید تلاش کنند ابتدا در میان خود به اتحاد برسند و از تقسیم بندی‌های موجود مانند شورای همکاری خلیج (فارس) و دیگر کشورها به لزوم اتحاد تلاش‌های عربی برسند.

احمد حسن درباره مواضع آمریکا و روسیه درباره بحران سوریه نیز گفت مسکو دست بالاتری در این میان نسبت به آمریکا دارد، با توجه به اینکه ایران از بشار اسد حمایت می‌کند و ریاض به شدت خواستار برکناری اسد است، واشنگتن در این میان از همپیمان خود [عربستان] جانبداری می‌کند اما در این موضع هم آمریکا ثابت قدم نیست و گاهی موضعی شدید اتخاذ می‌کند و گاهی عقب نشینی می‌کند.

وی همچنین درباره دیدار محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران با سامح شکری وزیر خارجه مصر در نیویورک اظهار نظر کرد و گفت: این دیدار از چند بخش بسیار مهم است، زیرا ایران یک کشور مهم در منطقه‌است که نقش مهمی در امنیت خلیج [فارس] دارد و در چند بحران منطقه‌ای نیز نقش تعیین کننده‌ای ایفا می‌کند.

به این ترتیب گفت‌وگو و مشورت با ایران به عنوان یک کشور همسایه بسیار اهمیت دارد به ویژه در خصوص پرونده سوریه باید با ایران گفت‌وگو کرد.

وی افزود: ایران و روسیه موضع مشابهی در خصوص بحران سوریه دارند از سوی دیگر مواضع تهران و مسکو در مقابل مواضع عربستان و واشنگتن و دیگر همپیمانانشان قرار گرفته است، اما باید دقت کرد که عبدالفتاح السیسی در مجمع عمومی سازمان ملل موضعی نزدیک به موضع روسیه و ایران درباره سوریه اتخاذ کرد.

احمد حسن در پاسخ به سوال خبرنگار درباره لزوم همکاری مصر با ایران و ترکیه در وضعیت فعلی خاورمیانه گفت: این دیدگاه را تأیید می‌کنم البته مسأله ترکیه متفاوت است زیرا توپ در زمین این کشور است و این کشور باید گام اول را برای بهبود روابط با مصر بردارد؛ اما درباره ایران این کشور در خصوص تحولاتی که منجر به روی کار آمدن عبدالفتاح السیسی شد واکنش خاصی نشان نداده و می‌توان گفت موضع بی‌طرفی داشته که به معنای عدم دخالت در امور داخلی مصر است.

دیپلمات مصری گفت: حساسیتی که میان ایران و کشورهای حاشیه خلیج [فارس] وجود دارد نباید بر روی روابط ایران و مصر تأثیر بگذارد و بهبود ارتباط قاهره-تهران به سود این کشورها هم هست، این یک نکته بسیار مهم است که باید به آن توجه داشت.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس