معصومه ابتکار این بار نیز طرحی نو درانداخته با پیش بینی میزان‌ آلودگی هوا پیشنهاد تعطیلات مدارس از دو هفته تا یک ماه را داده است تا به این ترتیب یکی دیگر از معضلات زیست محیطی را چاره کرده باشد!

سرویس سیاست مشرق - معصومه ابتکار را بایستی مبتکرترین مدیربالادستی دولت یازدهم نامید. برنامه‌های پیشنهادی و راهکارهای هنگام بحران وی برای رفع موانع و مشکلات محیط‌زیستی در نوع خود بی‌نظیر است. اگر راهکارهای ابتکار از جمله خروج از منطقه بحران آلودگی ( خارج شدن از تهران)، استفاده از ماسک، کنارآمدن با گرد و غبار، دعا کردن برای وزیدن بارد و بارش باران، دعا کردن برای نابودی داعش، انتظار سی‌ساله برای حل مشکل زیست محیطی گرد و غبار و ... را مرور کنیم قطعا به نوع و توان مدیریتی وی برای حل معضلات زیست‌محیطی به خوبی پی می‌بریم. [1]

اکنون نیز ابتکار طرحی نو درانداخته و با شروع سال تحصیلی با پیش‌بینی میزان آلودگی هوا برای تعطیلی مدارس در روزهای آلوده و روزهایی که با افزایش پایداری هوا در سال جاری با آن مواجه خواهیم شد، بیان می‌کند: « در این راستا، تعطیلات دوهفته‌ای، سه‌هفته‌ای و حتی یک‌ماهه هم پیشنهاد شده است که باید ببینیم کدام یک از پیشنهادات بیشتر مورد توافق قرار می‌گیرد.»[2]

پیشنهاد تعطیلی یک‌هفته‌ الی یک ماهه مدارس نه با نوع آلودگی هوا در شهر‌ها همسانی دارد و نه دردی از آلودگی زیست محیطی دوا می‌کند اما به مانند سایر طرح‌هایی که سازمان محیط زیست زیر نظر ابتکار ارائه کرده است مقطعی و پاک کردن صورت مسئله است.

ابتکار با بیان اینکه در حال مذاکره با آموزش وپرروش در سطوح مختلف هستیم گفت:‌« امیدواریم با توجه به همکاری‌های خوبی که با آموزش و پرورش در بخش‌های مختلف داریم بتوانیم در این زمینه نیز برای کلانشهرها تدبیر کنیم تا فرزندانمان در هوای سالمتری تنفس کنند. بخصوص یک بازه 30 تا 40 روزه را داریم که هوا ساکن می‌شود و سرد است و وارونگی هوا اتفاق می‌افتد. در این مدت تهران و یا سایر کلانشهرها همانند دیگی می‌شوند که درشان بسته می‌شود و هرچه آلودگی هست می‌ماند و راه تبادل هوا بسته شده و دیگر راه فرار ندارد. بنابراین باید برای این چند روز فکر کرد.»

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست افزود: « برنامه ریزی ما این بود که تردد ناشی از دانش آموزان به مدارس را کاهش دهیم و دانش آموزان با حضور در منزل و یا سفر کمتر در معرض آسیب‌ها قرا بگیرند. جلسات ما ادامه دارد و امروز هم یکی از موضوعات جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای کلانشهرها در مورد پیشنهاد تعطیلی دو هفته‌ای مدارس بود که با حضور وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مربوطه برگزار شد و هنوز به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم و سازمان همچنان در حال بررسی موضوع است و امیدواریم هرچه زودتر به تصمیمی در این خصوص برسیم.»[3]

این در شرایطی است که موضوع تعطیلی مدارس در سال گذشته خود ماجرای قابل تاملی دارد. اگر امسال شیوه محیط زیست در تعطیلی مدارس کیلویی و ماهیانه است، پارسال دولت به طور قطره‌چکانی و روزانه مدارس را تعطیلی می‌کرد تا جایی که آلودگی چند روزه هوا با سفر رئیس‌جمهور به شهرری تلاقی پیدا کرد که در آن شاهد عدم تعطیلی مدارس استان تهران بودیم. برخی این موضوع را مرتبط با سفر رئیس جمهور به شهرری و حضور دانش‌آموزان در مراسم سخنرانی وی دانستند که این موضوع با انتقاد گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی مواجه شد.

این درحالی است که کارشناسان معتقدند پراکنش روزهای ناسالم در طول سال منحصر به یک ماه خاص نیست و وارونگی هوا ممکن است امسال در آذرماه و سال آینده مثلاً در بهمن اتفاق بیفتد و این روزها الزاماً پشت سر هم نیست که بتوان گفت آذرماه را تعطیل کنیم مشکل حل می‌شود، در تمام روزهای پاییز و زمستان ممکن است چند روز وارونگی هوا را داشته باشیم.

جالب اینجاست که ابتکار با اینکه وارونگی هوا و آلودگی در سطح شهرهای کشور را پیش‌بینی می‌کند اما به سراغ راحت‌ترین راه ممکن می‌رود که تعطیلی مدارس است و یک کار همیشگی و مقطعی است، درحالی که می‌توان با کارهای کارشناسی از بروز این معضلات زیست‌محیطی جلوگیری و یا لااقل از شدت آن کاست تا همه شهروندان کلانشهر‌ها در سنین مختلف در معرض آلودگی هوا قرار نگیرند.

شائبه این موضوع نیز وجود دارد که دولت با نزدیک شدن به پایان کار خود و انتخابات سال 96 درصدد کارهای تبلیغاتی برای خود است و از این نظر می‌توان تعطیلی‌های یک‌ماهه را کاری پوپولیستی برای راضی کردن افکارعمومی قلمداد کرد. این درحالی است که دولت در سال گذشته به طور عکس برای اینکه آلودگی‌ هوا را کتمان کند از تعطیلی فوری و اضطراری مدارس جلوگیری می‌کرد اینکه چه اتفاقی افتاده که دولت رویکرد خود را 180 درجه تغییر داده است نیز در ایجاد همین شائبه‌ها دخیل است. جالب اینجاست که دولت خود 100 هزار خودرو را برای نجات شرکت‌های خودروسازها با وام‌های خودرو به جاده‌ها و خیابان‌های کشور تزریق کرد که مخالف طرح حمل‌و نقل عمومی بود. در طرح حمل‌و نقل عمومی که کارشناسان به شدت به این بخش برای رفع آلودگی هوا تاکید دارند هم شهرداری تهران بیان کرده که دولت حتی یک قران هم به مترو پول نداده است.[4] با این حال وضعیت آلودگی‌هوای تهران و کلانشهرها در آخرین سال دولت یازدهم به دست کارهای مقطعی و تبلیغاتی دولت افتاده تا بازهم شاهد مدیریت سطحی و برون سپاری مسئولیت در کنار کارهای پوپولیستی در سازمان محیط زیست باشیم.



[1] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/600941

[2] http://www.tasnimnews.com/fa/news/1395/06/29/1190586

[3] http://isna.ir/news/95062817589

[4] www.mashreghnews.ir/fa/news/634691

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    0 0
    به شهردار محترم و نیروی انتظامی بگوئید طرح LEZ که همه جای دنیار کارآمدیش ثابت شده است را اجرا کند سازمان محیط زیست فقط به فکر جان مردم است
  • ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    0 0
    من نمی دونم دولت چه اصراری داره این مدیران ناکارآمد را رو بر سر کار نگاه دارد؟ باید گفت که تعویض هم هست
  • امین ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    0 0
    هیچ طرحی که این خانم دادند کارآمد نیست مدیران این خانم فعلا دارن دستگیر میشن
  • امین ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    0 0
    هیچ طرحی که این خانم دادند کارآمد نیست مدیران این خانم فعلا دارن دستگیر میشن
  • امیر ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    0 0
    خیلی جالبه که همه به اصطلاح دوستداران مردم در برابر آلودگی شدید هوا و تعطیلات پشت سر هم در زمان مدیریت آقای احمدی نژاد سکوت کرده بودند(مثل تمام سکوت های مصلحتی دیگر) ولی نمیدانیم چه شده که یکدفعه جان مردم برایشان عزیز شد؟؟
  • حسین ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    0 0
    برای تبلیغ انتخاباتی راه های دیگه ای هم هست مثل توزیع سیب زمینی مجانی و پرداخت اولین بار و آخرین بار سود سهام عدالت و آوردن 800 میلیارد دلار درامد نفتی سر سفره مردم(بماند که نان هم رفته بود) و........
  • ترسو ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    0 0
    لعنت به این درس و مدرسه که یک عمر رفتیم و اومدیم هیچی نه یادگرفتیم نه بدردمون خورد فقط باعث آلودگی هوا برای نفس کشیدن خانم ابتکار شدیم .!!!
  • ایرانی ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    0 0
    شاید این طرح یک طرح انتخاباتی باشد برای جمع آوری رای دانش آموزان! بدلیل اینکه به احتمال فراوان دانش آموزان از تعطیلی مدارس به هر دلیلی (برف، باران، آلودگی هوا و...) استقبال می کنند.
  • علی ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    0 0
    واقعا رفتاای شماها خنده دار. ایشون باید چیکار کنه؟ بره اسمون ایران تغییر بده؟ الودگی هوا به خاطر خودروهای بنجل تولیدی. خودروهای فرسوده قدیمی. خروجی کارخانجاته. ازبین رفتن جنگلها. خشک شدن رودخانه ها و مابقی یعنی اینارو همرو یه سازمان باید درست کنه یا چندین وزارت خانه با همکاری هم. اخه همه چی از دید شمها جناحی باید باشه؟ نشد یه بار یه عزم ملی بشه تو این مملکت که اقا جون این مشکل هست بیایم وزارت خانه ها سازمان های غیر دولتی و مابقی همه حل کنن. باشه تو این تحلیل های جناحی و خندارتون بمونین. نه این خانم ورمیدارن و نه اگه وردارن از طرف شما بیان محیط زیست حل میشه
  • ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    0 0
    اره خوب زورشون به سرمایه دارا نمیرسه بگن کمتر الوگی تولید کنید یا زورشون به دستگاه ها نمیرسه بگن وظیفتونو عمل کنید فقط زورشون به مدارس می رسه ایرانی جماعتم که از زیر کار در رو حالا مدارس جشن میگیرن
  • ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    0 0
    شماهایی که از بغض احمدی نژاد در آستانه کفر هم ابایی ندارید قدم بزنید جون از احمدی نژاد بدتون می اومد در اون هشت سال گوشاتونو گرفته بودید صدای اونو نشونوید برای همین صدای هیچ کس دیگه رو هم نشنیدید برای همین مث کرها فقط نظاره گر بودید اما الان یهو اومدید وسط ماجرا و هی به منتقدان احمدی نژاد که اتفاقا از طیف سمت خودشم بودن هی میگید شماها اون زمان سکوت کرده بودید از این به بعد هیچوقت مث کرها در سیاست رفتار نکنید تا ای جور وقتها گیر نکنید
  • ناشناس ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    0 0
    بجای تعطیلی مدارس سازمان محیط زیست را باید تعطیل کنند !
  • ناشناس ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    0 0
    اگر دولت معضل آلودگی هوا را به شهرداری واگذار کرده بود تا حالا این مشکل حل شده بود اما افسوس که دولت ها به شهردار به چشم رقیب انتخاباتی نگاه می کنند .
  • ناشناس ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    0 0
    در دولت قبل افساد طلبان به قیمت گوجه فرنگی و مرغ هم اعتراض داشتند آلودگی هوا که جای خود داشت .
  • ناشناس ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    0 0
    بنده بهمراه خانواده 2 مرتبه به دکتر رای دادیم اما نه سهام عدالت گرفتیم نه سیب زمینی دیدیم و فقط بخاطر شجاعت و استکبار ستیزی و مردمی بودن و تلاش و پشتکار به ایشان رای دادیم .
  • رضا ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    0 0
    هیچ انتظاری از این دولت بی اراده نیست بلکه ما ملت باید به حال خودمان باشیم خودمان باید مدیریت کنیم تا جایی که میشه با وسایل شخصی تردد نکنیم بلکه از وسایل جمعی استفاده کنیم تابع قوانین خوب و مستمر ثمر باشیم سلیقه ای عمل نکنیم درختان زیادی بکاریم تعامل خوبی با شورای شهر و شهردار داشته باشیم پیشنهاد خوبی جهت برطرف شدن موانع داشته باشیم بطور کلی تماشاگر نباشیم کار جهادی کنیم تا بطور الگو افرادی به اصطلاح مدیر از ما یاد بگیرن.
  • ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    0 0
    پول نداره لابد
  • hossehn ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    0 0
    اگه کاری نمیتونه کنه اصلا برای چی سمت گرفته .برادر من اومده که یه کاری کنه وگرنه اصلا این سازمان به چه دردی میخوره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس