کد خبر 634879
تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۷

ویویان پرتوسو​ می‌گوید: ایده تشکیل ارتش اروپایی ایده خوبی است اما در میدان عمل بایستی توجه داشت که این روز‎ها اروپا با یک بحران جدی دست و پنجه نرم می‎کند و آن هم فقدان نگاه راهبردی جهانی در میان اعضاست.

 به گزارش مشرق، تحلیلگران خارجی درباره اوضاع نابه سامان اروپا نوشتند:
 
 فقدان نگاه راهبردی جهانی در کشور‎های اروپایی | موسسه فرانسوی روابط بین‎الملل در بروکسل

ویویان پرتوسو​: ایده تشکیل ارتش اروپایی ایده خوبی است اما در میدان عمل بایستی توجه داشت که این روز‎ها اروپا با یک بحران جدی دست و پنجه نرم می‎کند و آن هم فقدان نگاه راهبردی جهانی در میان اعضاست. تصمیم‎‎های مربوط به امور خارجی توسط اعضای اتحادیه اتخاذ می‎شود و با خروج لندن، تنها پاریس است که در میان 28 کشور عضو اتحادیه از «نگاه راهبردی جهانی» برخوردار است. زوج فرانسه ‎ـ‎ آلمان به‎دلیل «اختلاف‎نظر‎های بنیادین» میان پاریس و برلین بر سر مسئله تعهدات نظامی، نمی‎تواند به تنهایی نبود انگلیس در این زمینه را جبران کند. خطر از میان رفتن تمرکز راهبردی اتحادیه در خصوص کشور‎های همسایه در جنوب و شرق اتحادیه این روز‎ها بیشتر از پیش دیده می‎شود. لندن همواره با گسترش سیاست واحد در زمینه دفاعی مخالف بوده است و خود را در مورد تامین نیرو و تجهیزات برای ماموریت‎‎های اروپایی، گزینشگر نشان می‎دهد. با این حال خروج انگلیس از اتحادیه اروپا پیشرفتی را در این زمینه در پی نخواهد داشت؛ چراکه پایتخت‎‎های اروپایی دیگر در تلاش برای حفظ حاکمیت خود هر آنچه به «ارتش اروپایی» شبیه است، رد می‎کنند. از نگاه این کشورها، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که 22 کشور عضو اتحادیه اروپا در آن عضویت دارند، برای همکاری در زمینه نظامی ارجحیت دارد.

ارتش اروپایی جایگاه انگلیس را تضعیف می‌ کند   |   تحلیلگر اندیشکده علم و سیاست برلین

گویدو اشتاین برگ: لندن به اتحادیه اروپا به‎عنوان یک بازار بزرگ تجاری بدون مرز نگاه می‎کند که می‎تواند فرصت‎‎های خیلی خوب تجاری برای آن ایجاد کند. انگلیس با معیار‎های پان اروپائیسم و اروپای فدرال موافقت ندارد و حاضر نیست در چارچوب آن اختیارات حکومتی خود را به یک نهاد اروپایی (بروکسل) واگذار کند. انگلیس با ویزای شنگن، یورو، پول واحد اروپایی، ارتش مشترک اروپایی، منشور اجتماعی اروپایی و... مخالف است و آن‎ها را نپذیرفته است. دلیلی که انگلیس برای مخالفت با این مسائل عنوان می‎کند این است که این موضوعات با استقلال و حاکمیت و منافع انگلیس مغایر است و آزادی عمل این کشور را محدود می‎کند. اما واقعیت این است که لندن به‎دلیل موقعیت جغرافیایی و نوع تعامل ویژه فرا آتلانتیک درگیر مسائل و مشکلات اروپایی نیست و دلیلی هم نمی‎بیند که برای امنیت دیگران هزینه کند. احتمالا تا پایان دهه جاری بیش از 30 هزار پرسنل نظامی انگلیس، از ارتش این کشور حذف خواهد شد. هدف انگلیس کاهش هزینه‎‎های نظامی و چابک و کوچک‎کردن و تخصصی‎کردن نیرو‎های نظامی این کشور است. انگلیس بهترین سیستم دفاعی ـ امنیتی را در چارچوب همکاری کشور‎های اروپایی با پیمان ناتو و آمریکا دارد لذا هیچ نیازی به ارتش واحد اروپایی نمی‎بیند. با این حال این یک واقعیت است که ایجاد یک ارتش واحد اروپایی جایگاه انگلیس در اتحادیه را تضعیف خواهد کرد.

ارتش اروپایی؛ گزینه‌ای منطقی   |   تحلیلگر موسسه آمریکایی جرمن مارشال فاند

رزا بالفو: جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا می‎تواند تاثیر فاجعه‌باری بر سیاست خارجی و امنیت این اتحادیه بگذارد. انگلیس و فرانسه تنها کشور‎های عضو اتحادیه اروپا هستند که در شورای امنیت کرسی دائمی دارند. این در ‎حالی است که اروپا دوران ناآرامی را می‎گذراند. این قاره از ابتدای سال 2015 میلادی، با حمله‎‎های تروریستی پاریس، کپنهاگ و بروکسل مواجه شد. این قاره موج مهاجرت بی‎سابقه‌ای را از 1945 میلادی تاکنون شاهد است و باید سردی روابط با مسکو را مدیریت کند. همچنان‎که در تابستان گذشته، یکی از کشور‎های عضو اتحادیه اروپا (یونان) به مرز ترک حوزه واحد پولی مشترک قاره نزدیک شد. در چنین فضایی، حرکت به‎سمت ایجاد یک ارتش اروپایی، یک گزینه مناسب تلقی می‎شود. ارتش واحد می‎تواند همگرایی اروپایی را تقویت کند.

اروپا برای داشتن ارتش واحد آماده نیست   |    معاون موسسه روابط بین‎المللی و استراتژیک

ژان پیر مولنی: هنگامی که ارتش واحد اروپا داشته باشید باید سیاست خارجی مشترک نیز داشته باشید. هنگامی که سازمان ملل رای خود را در به رسمیت شناختن فلسطین اعلام کرد، کشور‎های اروپایی تقسیم شدند. آن‎ها در زمان به رسمیت شناخته شدن کوزوو نیز به چند دسته تقسیم شدند. حتی در زمان حاضر نیز واقعا نمی‎توانیم بگوییم که یک سیاست خارجی مشترک و گسترده داریم. ما باید درک مشترکی از چگونگی استفاده از نیروی نظامی‌مان داشته باشیم. مثلا در زمان لشکرکشی فرانسه به مالی، هیچ‎کدام از کشور‎های اروپایی به آن منطقه نیرو نفرستادند و حتی هیچ نوع حمایت تدارکاتی نیز وجود نداشت. ما می‎توانیم به تجربه‎‎های گذشته نیز نگاهی بیندازیم. مثلا در سال ۱۹۸۹ یک گردان نظامی از سربازان فرانسه و آلمان تشکیل شد که نمونه بسیار کوچکی از یک ارتش اروپایی بود. اما خیلی زود مشکلات متعددی پدیدار شد. فرانسوی‎ها و آلمانی‎ها به زبان یکدیگر و حتی به زبان انگلیسی صحبت نمی‎کردند و قوانین ارتش آلمان شبیه قوانین ارتش فرانسه نبود.

ارتش اروپایی جایگزین ناتو نخواهد بود   |   تحلیلگر بنیاد برتلزمان

استفانی ویس: تشکیل ارتش اتحادیه اروپا در برخی محافل به‎عنوان یک تهدید برای ناتو قلمداد می‎شود. اما به عقیده من اتحادیه اروپا سعی نخواهد کرد که «جایگزین» ناتو شود. به سخنان رئیس کمیسیون اروپا در نشست اتحادیه هم که توجه کنیم متوجه این امر خواهیم شد. آقای یونکر می‎گوید: «اتحادیه اروپا باید یک مقر نظامی اروپایی به‎منظور انجام موثرتر ماموریت‎ها داشته باشد». او تاکید کرده است که: «ما باید به‎سمت یک نیروی نظامی مشترک برویم و این کار باید مکمل ناتو باشد». اتحادیه اروپا در 30 ماموریت نظامی و غیر نظامی، مانند عملیات علیه قاچاق در دریای مدیترانه در دهه گذشته شرکت کرده است. این عملیات‎ها بیشتر محصول هماهنگی نظامی بوده است تا ایجاد ارتش واحد. به‎نظر من ارتش به‎اصطلاح اتحادیه اروپا هیچ شباهتی مثلا با ارتش بریتانیا نخواهد داشت، آن‎ها لباس و زبان یکسان نخواهند داشت.

چه‎کسی حاضر است برای اروپا بمیرد؟  | تحلیلگر مرکز ملی اروپا

سایمون لایتفوت: پیش‎بینی می‎شود که احتمالا نوعی نیروی مشترک اروپایی در آینده شکل بگیرد. از منظر اقتصادی ایجاد ارتش واحد با توجه به بودجه دفاعی اکثر کشور‎های عضو، در شرایط عملی اثر بخش خواهد بود. از نقطه نظر اقتصادی، گرد هم آوردن منابع نظامی‌مان به وضوح توجیه می‎شود. از منظر سیاسی نیز خروج انگلیس و بحران‎‎های موجود این امر را آسان کرده است. با این حال، هماهنگی جنبه ملی و احساسی برای ایجاد ارتش اتحادیه اروپا چیزی است که به احتمال زیاد از جنبه هماهنگی سیاسی آن سخت‎تر خواهد بود. سوال اینجاست که آیا شما برای اتحادیه اروپا می‎میرید؟ اهمیت این موضوع مثل اهمیت این جمله است: «افراد مایلند برای کشور خود بمیرند».

مقدمه‎ای برای برای سیاست خارجی تهاجمی اروپا  |   مدیر اندیشکده مستقل مرکز سیاست اروپا

یانیس امانوئیلیدیس: ماموریت اصلی اتحادیه اروپا ایجاد صلح و ثبات در اروپا بود. با این حال با طرح ارتش اتحادیه اروپا این بلوک سیاسی بسیار فراتر از ماموریت قبلی خود عمل خواهد کرد. این واقعیتی است که در استدلال طرفداران ارتش واحد اروپایی دیده می‎شود. آن‎ها می‎گویند: «برای ایجاد صلح و ثبات در اروپا، این ماموریت لزوما نباید در درون مرز‎های اتحادیه اروپا اتفاق بیفتد». به‎عنوان مثال، اتحادیه اروپا یک ماموریت نظامی برای مقابله با دزدان دریایی در شاخ آفریقا انجام داده است. همچنین اتحادیه اروپا با تهدید لیبی، سوریه و اوکراین مواجه است. به بیان واضح‎تر ایده تشکیل ارتش واحد اروپایی به معنی تبدیل سیاست خارجی اروپا به یک سیاست خارجی مداخله‎جویانه خواهد بود.

ارتش واحد طرحی برای ناسیونالیسم اروپایی  |   رهبر مستعفی حزب یوکیپ و نماینده پارلمان اروپا

نایجل فاراژ: طرح تشکیل ارتش واحد اروپایی که از سوی ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا مطرح شده است، نسخه تکراری اتحادیه اروپا برای «بیشتر اروپایی شدن، در حوزه نظامی» است که از سوی ناسیونالیست‎‎های اروپایی چون یونکر مطرح می‎شود. ناسیونالیست‎‎های اروپایی خواهان پرچم، سرود و ارتش واحد برای اروپا هستند. این اقدام نمی‎تواند جلوی ظهور احزاب عوامگرای دست راستی را در سراسر اروپا بگیرد. پیشنهاد تشکیل یک نیروی نظامی مشترک، اقدامی احتمالا بسیار خطرناک است. هنگامی که شما ساختار‎‎های موازی با ناتو داشته باشید، یکی در نهایت نسبت به دیگری برتری خواهد داشت و این امر خطرناک است.

نقش بیشتر اروپا در مناطق بحرانی   |  وزیر دارایی آلمان

ولفگانگ شویبله: سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا باید رفته رفته به هم نزدیک‎تر شود و هدف نهایی باید «تشکیل ارتش مشترک اتحادیه اروپا باشد». تحولات سیاسی جهان نشان می‎دهد که کشور‎های اروپایی در آینده باید پول بسیار بیشتری را برای طرح‎‎های مشترک دفاعی اروپا هزینه کنند. هزینه‎ مالی که 28 کشور عضو اتحادیه اروپا خرج ارتش‎‎های ملی خود می‎کنند، چنانچه با هم جمع شوند، می‎تواند بسیار موثرتر به‎کار گرفته شود. به‎عنوان نمونه بحران پناهجویی که چندی است اروپا را به‎شدت مشغول خود کرده است، باید کشور‎های اتحادیه اروپا را به‎سمت اقدام مشترک در مناطق جنگ‎زده و بحرانی جهان سوق دهد.
 
منبع: پنجره

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس