کد خبر 634846
تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۷

در حالی وزیر راه و شهرسازی اخیرا از خرید هواپیماهای نو ایرباس و بوئینگ پس از ۵۰ سال خبر داده که گویا فراموش کرده، اوایل دهه ۷۰ دو فروند هواپیمای ایرباس نو خریداری شده است.

به گزارش مشرق، وزیر راه و شهرسازی جمعه شب چند ساعت بعد از خبر رویترز در خصوص صدور مجوز خرید 1هواپیما از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا در بخش خبری ساعت 21 به تشریح موضوع  صدور این مجوزها پرداخت.

عباس آخوندی با اشاره به این نکته که خرید هواپیماهای نو از بوئینگ و ایرباس بعد از 50 سال صورت می‌گیرد گفت: آمریکا به خواست جامعه جهانی تن داد و لابی قدرتمند صهیونیست‌ها هم نتوانست مانع بزرگ‌ترین خرید صنعت هوانوردی ایران شود.

وی با بیان این‌که توافق کلی ما با ایرباس برای خرید حدود 118 فروند با ATR برای دریافت 20 فروند و با بوئینگ برای خرید 108 فروند هواپیما است که باید طی 8 سال به ایران تحویل داده شود، افزود:‌ مجوزها از OFEC اخذ شده و می‌توانیم مستقیم از این شرکت هواپیماسازی خرید کنیم، این اتفاق بسیار بزرگی در صنعت هوانوردی و همچنین جهان بازرگانی و تجارت بین‌المللی برای ایران است.

 این‌گونه به نظر می‌رسد که وزیر راه و شهرسازی با گذشت سه سال هنوز به طور کامل بر اطلاعات و اتفاقات روی داده در حوزه‌ حمل‌ونقل اشراف ندارد. در روزهایی که آخوندی وزیر دولت سازندگی بود یعنی اوایل دهه 70 دو فروند هواپیمای نو ایرباس به همراه 6 فروند هواپیمای فوکر نو خریداری شد.

اواسط اسفند ماه سال گذشته خوشنویسان معاون بازرگانی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران این مسئله را یادآور شده بود.

وی در این‌باره با اشاره به تحریم حمل‌ونقل هوایی ایران گفته بود: «مشخصاً  موضوع تحریم صنعت هوانوردی کشور جزو موارد تحریمی به‌واسطه مساله هسته‌ای ایران نبود. بلکه این تحریم‌ها  از بدو انقلاب اعمال شد و تنها در مقاطع  فوق‌العاده محدودی، یک نرمش‌هایی از سوی آمریکا صورت گرفت که منجر به خرید 6 فروند هواپیمای فوکر نو  و دو فروند هواپیمای ایرباس از کمپانی ایرباس شد.»

وی در خصوص زمان این خریدها نیز افزود:‌ -خرید- فوکرها در 1369 و ایرباس هم سال 1372 انجام شد.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    0 0
    هواپیما میسازیم
  • وحید نادر شاگرد اتوبوس ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    0 0
    تا سال 1380 اغلب هواپیماهای خریداری شده هما و آسمان نو بودند البته شرکت اقماری هما (ایران ایر تور) بدلیل سود بیشتر و ... ناوگان خود را با توپولف (دست دوم ) سازمان داد ولی هواپیمایی چاه بهار (زیر مجموعه همایار هما) تعداد زیادی فوکر خرید؛ آسمان نیز تعدادی آر تی آر ذیافت نمود - دوم در دنیا استفاده از هواپیمای دست دوم رواج دارد و حتی زمان شاه نیز هما هواپیمای دست دوم خریده بودند
  • ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    0 0
    تا تکنوکرات ها در صنایعی نظیر خودروسازی و هواپیمایی هستند اجازه چنین کاری را نخواهند داد. آری. اگر به دست بسیجی ها باشد اف سی و پنج هم می سازند.
  • ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    0 0
    اون دوتا ایرباس رو آمریکا به جای غرامت ایرباسی که روی هوا تو خلیج فارس زد مجبور شد بده و ایران هیچ وقت هواپیمای نو نخریده از بعد از انقلاب. الان در حال حاضر تنها هواپیماهای ایران ایر که میتونن برن اروپا همین دو هستند چون باقی سنشون بیش از حد مجاز شده.