مدیرکل راه آهن جنوب گفت: با توجه به نقش استراتژیک راه‌آهن در پشتیبانی از جبهه‌ها، راه‌آهن بارها مورد تهاجم دشمن قرار گرفت و بمباران شد و راه‌آهن اهواز کانون این بمباران‌ها بود.

گروه جهاد و مقاومت مشرق - عبدالکریم درویش‌زاده با اشاره به نقش راه‌آهن جنوب در دوران دفاع مقدس گفت: در طول دوران هشت سال دفاع مقدس، راه‌آهن به عنوان یکی از مهم‌ترین شریان‌های ارتباطی در تدارک و پشتیبانی از جبهه‌های جنگ بود و بیشتر رزمندگانی که به مناطق جنوب کشور اعزام می‌شدند بیشتر از طریق راه‌آهن جنوب منتقل می‌شدند. همچنین انتقال مجروحان جبهه‌ها به مناطق مرکزی کشور از طریق راه‌آهن انجام می‌شد. پشتیبانی جبهه‌ها و جابه‌جایی تجهیزات و نیروهای نظامی نیز از این طریق بود.

وی افزود: در طول هشت سال دفاع مقدس حدود 8 میلیون رزمنده و حدود 4 میلیون تن تجهیزات نظامی توسط راه‌آهن جابه‌جا شده است که نقش عمده این جابه‌جایی‌ها را راه‌آهن جنوب بر عهده داشته است.

درویش‌زاده ادامه داد: علاوه بر این جابه‌جایی‌ها، حدود 2 هزار نفر از همکاران و کارکنان راه‌آهن نیز به جنگ اعزام شدند و تقدیم چندین شهید و 3 مفقودالاثر و 48 جانباز و آزاده بخشی از افتخارات راه‌آهن جنوب در هشت سال دفاع مقدس بوده است.

مدیرکل راه آهن جنوب اظهار کرد: همچنین مقادیر زیادی شن و ماسه از طریق راه‌آهن جابه‌جا شده که صرف ساختن سنگرهای نظامی رزمندگان می‌شد. پس از جنگ نیز بحث واگذاری ماشین‌آلات سنگین به منظور بازسازی مناطق جنگی از جمله کارهای انجام شده بود.

وی افزود: با توجه به نقش استراتژیک راه‌آهن در پشتیبانی از جبهه‌ها، راه‌آهن بارها مورد تهاجم دشمن قرار گرفت و بمباران شد و راه‌آهن اهواز کانون این بمباران‌ها بود.

درویش‌زاده ادامه داد: در این راستا بخش اعظمی از اماکن و تجهیزات راه‌آهن تخریب شد که پس از جنگ، بازسازی شدند. در این جریان، خط بین اهواز به خرمشهر به طول حدود 121 کیلومتر کاملا تخریب شده بود که بلافاصله بعد از جنگ کاملا بازسازی شد و ایستگاه جدیدی نیز در خرمشهر تاسیس شد.

وی گفت: خط بین اهواز و خرمشهر در طول 100 روز بازسازی شد و علاوه بر این خط بین خرمشهر به شلمچه نیز راه‌اندازی شد. در واقع با گذشت سه دهه از جنگ می‌توان گفت اقدامات زیادی در راه عمران و آبادانی راه‌آهن صورت گرفته است.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس