فراستی گفت: فیلم فرهادی قصه ندارد. تم فیلم فرهادی، تم تجاوز و فحشا است که بعد از انقلاب تابحال نداشته ایم. آدم ها در لحظه هایی دچار خشونت می شوند و این خشونت گاهی به فاجعه تبدیل می شود.

به گزارش مشرق، برنامه سینمایی «هفت» شب گذشته در بامداد شنبه ۳ مهرماه با نقد و بررسی فیلم سینمایی «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی روی آنتن شبکه سه سیما رفت.
 
بهروز افخمی، مجری «هفت» در ابتدای این برنامه درخصوص استقبال مخاطبان از سینماها گفت: امشب فروش کل سینمای ایران از ۱۲۰ میلیارد تومان عبور می کند. یعنی ۳ برابر ۶ ماهه اول سال گذشته. البته این میزان فروش با احتساب سینماهای غیرمکانیزه و هنروتجربه است. پیش بینی می شود تا انتهای سال این عدد به بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان یعنی ۳۰ میلیون مخاطب برسد.

وی در ادامه درباره علت نقد فیلم «فروشنده» در این برنامه گفت: فیلم «فروشنده» به عنوان نماینده ایران در اسکار ۲۰۱۷ انتخاب شده است و این موضوع سبب شد تا مخاطبان بسیاری از ما بخواهند با توجه به ناقص و یکسویه بودن نقد گذشته درباره فیلم «فروشنده»، درباره این فیلم و اساسا فیلم نماینده ایران در اسکار پیش رو بیشتر صحبت کنیم. دوست داشتیم بحث گرمتر و پرتعدادتر بود. اما هم کسانی که مخالف یا موافق این فیلم اند به نظر خیلی دوست ندارند در این باره با هم جدل کنند و روبروی هم بنشینند.

 

{$sepehr_media_1775322_400_300}

 

ستایش اسفندیاری از نقد فراستی

در ادامه برنامه شهاب اسفندیاری، منتقد، استاد دانشگاه و عضو شورای پروانه نمایش فیلم های سینمایی به همراه مسعود فراستی به نقد و بررسی فیلم «فروشنده» پرداختند.

اسفندیاری در ابتدای صحبت های خود گفت: اولا لازم است برخلاف تصور عامه درباره مسعود فراستی، از نقد سازنده او در برهه پس از انقلاب ستایش کنم. در زمانی که هنوز ابراهیم حاتمی کیا را کسی نمی شناخت، او با نقد فیلم «دیده بان» حاتمی کیا را به بسیاری شناساند. یا کتابی که درباره «زیر نور ماه» رضا میرکریمی یا «بچه های آسمان» مجید مجیدی نوشت و…

 

 

 
{$sepehr_media_1775327_400_300}

 

اسفندیاری: برخی از نقدهای فراستی ضدمصالح جمهوری اسلامی است

اسفندیاری افزود: در نقدهای اخیر فراستی همچون نقد فیلم های «ایستاده در غبار»، «چ» و… با نقدهای بسیار استوار و جدی طرف هستیم و کسی حس دشمنی او با فیلمساز را نمی کند. برای همین است که من می خواهم به شدت انتقاد کنم که چرا مسعود فراستی و برنامه سینمایی «هفت» کاری می کنند تا عقلانیت از نقد دور شود و فضای دوقطبی شکل گیرد که مخالفت با نقد او به مثابه دینداری و بی دینی، ناموسی و بی ناموسی و … شناخته شود؟ این فضا مضر است.

 

{$sepehr_media_1775432_400_300}

 

وی افزود: از سویی چون شما در تلویزیون جهموری اسلامی نقد می کنید برخی گمان می کنند همه اینها توطئه هایی است که از سوی نظام کشیده شده است یا کسی از او خواسته چنین کاری کند. حال اینکه اینطور نیست. اصلا موضع او موضع حکومتی نیست. برعکس برخی از نقدهای مسعود فراستی ضد مصالح جمهوری اسلامی است.

این منتقد نهایتا گفت: وقتی مسعود فراستی کلمات و تعابیری استفاده می کند که هیجانی و احساساتی است، برخی از حزب اللهی ها گمان می کنند باید احساس تکلیف کنند و به پا خیزند. لذا بجای ایجاد یک فضای هیجانی مطابق نقدهای مکتوب مسعود فراستی، فضای عقلانی ایجاد کنیم.

 فراستی: مملکتم را تحت هیچ شرایطی نمی فروشم/ فرهادی برای یک دکمه، کُت دوخته است/ اسفندیاری: اعتبار جهانی فرهادی انکار ناپذیر است

فراستی: مملکتم را تحت هیچ شرایطی نمی فروشم!

در ادامه مسعود فراستی در پاسخ به وی گفت: در تمام نقدهای من چه آنجا که یک ساعت وقت داشتم و چه آنجا که ۳ دقیقه وقت داشتم یک خط را دنبال کردم. آن خط هم این است که من این مملکت را تحت هیچ شرایطی نمی فروشم و به مزایده نمی گذارم. اصول و نقدم را نیز نمی فروشم و با صدای بلند میان روشنفکران می گویم من از سال ۵۷ تا الان به صورت تئوریک طرفدار جنگ تحمیلی و مخلص رزمندگانش هستم.

خاطره جالب فراستی از نقد فیلم «پایان نامه» در «هفت»ِ جیرانی

فراستی ادامه داد: تو به درستی می دانی که ایستادن روی نظرات خسارت دارد. من یکبار در برنامه «هفت» سابق فریدون جیرانی را در نقد فیلم «پایان نامه» دیدم که رنگش پریده! گفتم: چه شده؟ گفت: می دانی چه شده؟ امشب بدترین شب «هفت» است. فیلم، فیلم نظام است و تو هم که هیچ چیزی حالی ات نمی شود! مراقب باش! حواست باشد. گفتم: نگران نباش! من برایم این چیزها مهم نیست. مسئله من فیلم است و بابتش هزینه خواهم داد. رفتیم و در میز نقد به کارگردان گفتم: تو یک پلان مثبت در فیلم نداری! از رهبری و انقلاب و … صحبت کرد. گفتم: ربطی ندارد، اینها را در فیلم ات نداری. دوستانی که آن زمان بودند شاهدند چنان جوی راه انداختند که فیلم، فیلم نظام است و نقد هیس! منتقدانِ زمان پشت من آمدند که تو روی مین برو تا ما حرف بزنیم.

منتقد «هفت» افزود: لذا من وظیفه ام می دانم به عنوان منتقد تا با فیلم خوب یا بد مواجهه شوم و مواجهه ام را اعلام کنم و از آن نترسم.

فشار مخالفان «هفت» بر منتقدان «فروشنده»

در ادامه بهروز افخمی با اشاره به عدم تمایل به حضور بسیاری از منتقدان «فروشنده» برای حضور در «هفت» گفت: فشار روی منتقدین «فروشنده» آنقدر زیاد است که سعید قطبی زاده می گوید بخاطر فشارهای وارد بر من از برنامه گذشته، درباره نقد این فیلم به «هفت» نمی آیم!

فراستی: «فروشنده» در همه زمینه ها ماقبل بد است!

در ادامه مسعود فراستی در نقد فیلم «فروشنده» گفت: «فروشنده» در همه زمینه ها ماقبل بد است. در زمینه فیلمنامه هنوز فیلمنامه نیست و دو کانسپت است. در زمینه کارگردانی آن قدر بد است که اگر کسی غیر از فرهادی آن را کارگردانی کرده بود، هو می کردند. اشتباهات فاحشی دارد. بیش از ۴۰ جامپ کات در تئاتر داریم. دوربین بجای رودست، روی کول است!

وی افزود: اصل فیلمنامه که درباره تجاوز بوده است، اساسا حذف شده است. اساسا این ترفند فرهادی است که نمی تواند تعلیق یا سوسپانس ایجاد کند و لذا با حذف یک بخش اصلی، غافلگیری در بخش انتهایی فیلم ایجاد می کند. تعلیق کارگردان خودش را می طلبد.

تمام سوالات حول فیلم درباره «چه چیز» است

فراستی بیان داشت: واکنش ما به مسئله ی فیلم اساسا «چه» هست، نه «چگونه». چه چیز اتفاق افتاده است؟ کارگردان خوشحال است که مردم پرسوال از سالن سینما بیرون می آیند. پرسوال از چه چیز؟ از جهان و قصه ای که برایم ساختی یا شاکله های داستانی که نساختی و هنوز نمی دانم؟ مخاطبان هنوز نمی دانند درحقیقت چه روی داده است. فرهادی در مصاحبه هایش یک جا می گوید تجاوز شده یک جا می گوید نشده و… . و او از این سوالاتی که ساخته کیف می کند.

این منتقد نهایتا گفت: ما فیلم می بینیم تا شیوه و چگونگی را تجربه کنیم نه «چه» را. تمام سوالات حول فیلم فرهادی درباره «چه» است.

 فراستی: مملکتم را تحت هیچ شرایطی نمی فروشم/ فرهادی برای یک دکمه، کُت دوخته است/ اسفندیاری: اعتبار جهانی فرهادی انکار ناپذیر است

اسفندیاری: فیلم های فرهادی نسبی گرا نیست

در ادامه شهاب اسفندیاری در نقد این فیلم گفت: متاسفانه در روزهای اخیر جوی به وجود آمده بود که هر کسی از «فروشنده» حمایت کند، بی ناموس است. حتی به آقای حجت الاسلام خاموشی (رئیس سازمان تبلیغات اسلامی) می‌گفتند تو حاضری با خانواده ات فیلم را ببینی؟ انگار که «فروشنده» فیلم پورن است!

وی در پاسخ به این سوال افخمی که "آیا می توان درباره فیلمی که یک قاعده استثنایی را طرح می کند می توان یک نتیجه اجتماعی گرفت؟” بیان داشت: اساسا نمی توان فیلمنامه نویس را بخاطر طرح یک سوژه استثنایی برای طرح یک مسئله اجتماعی مزمت کرد. اما یک تم ادامه دار در فیلم های اخیر فرهادی، مسئله اخلاق و قضاوت زود اجتماعی است. فیلم های فرهادی دشواری قضاوت اجتماعی را برای مخاطبان جا می اندازد. این نسبی گرایی نیست که شما گفتید. این فیلم نسبی گرا نیست.

فراستی: فرهادی برای یک دکمه، کُت دوخته است

در ادامه فراستی بیان داشت: این فیلم مشکل اصلی شخصیت دارد. در ابتدای فیلم شهاب حسینی روی پشت بام خطاب به دوستش می گوید این شهر را باید ویران کرد و او جواب می دهد این شهر یکبار ویران شده است و بنا شده. بهتر نمی شود! این شعار سیاسی است که برای دهن آن فرد نیست و بدون شخصیت پردازی از زبان او زده می شود! در این صورت حرف می شود موضع کارگردان. من می گویم میخواهی متلک بیاندازی، خب بگو متلکت را اما در شخصیتت. اینجا فقط کانسپت است. فرهادی یک دکمه دارد به اسم "حریم خصوصی” و برای این دکمه می خواهد کُت بسازد. نه قصه دارد و نه شخصیت! وقتی شهاب حسینی در ابتدای فیلم در کلاس درس درباره فیلم «گاو» حرف میزند و می گوید برخی رفته رفته گاو می شوند، می خواهد بگوید آخر فیلم خودش گاو شد؟! بعد چرا سیلی می زند؟ شخصیت پاره پاره است. نه تیپ است نه شخصیت. همه اش فرهادی است که خود را به کاراکترها سنجاق می کند.

وی افزود: اصل مسئله فیلم چیست؟ بحث درست بعد از تجاوز است. یعنی داستان اینجاست. هیچکاک قصه ای دارد؛ روزی شوهری وارد خانه می شود می بیند به زنش تجاوز شده است. افسرده باهم بیرون می روند و زن اولین مردی را که می بیند می گوید این بوده و شوهر آن فرد را در انتقام می کشد! ولی فروپاشی روانی به حدی است که این فقط یک مرحم است. شب وارد عصبی وقتی خانه می شود و صبح از خانه بیرون می روند، زن مجددا اولین مردی که می بیند می گوید این فرد بوده! یعنی فاجعه. یعنی ویرانی روانی برای این خانواده. اما این مسئله در «فروشنده» کجاست؟

قصه «فروشنده» از پلان آخر شروع می شود و یک دقیقه بعد تمام می شود!

فراستی در ادامه بیان داشت: در «فروشنده» نیز قصه از پلان آخر فیلم شروع می شود و بعد تمام می شود. بعد از داستان تجاوز و تعدی، رابطه بین این دو آدم مسئله است. نه پیرمرد و نه آن تئاتر مسخره. تمام درون این دو آدم مسئله است. فیلم دقیقه ۱۲۱ است که در دقیقه ۱۲۲ هم تمام می شود.

اسفندیاری: اگر سینمای فرهادی قصه ندارد، کیارستمی قصه دارد؟

در ادامه شهاب اسفندیاری بیان داشت: فرهادی تنها می گوید با یک انقلاب همه مشکلات را نمی شود حل کرد. این شخصیت که یک شخصیت روشنفکر و امروزی است برایش یک اتفاق می افتد. حادثه تعرض و ورود یک فرد غریبه به خانه اتفاق مهمی است و روان آن مرد را نابود کرده است. و قصه همین است. چطور می گویید قصه ندارد؟ اوج قصه تجاوز است. اگر سینمای فرهادی قصه ندارد، کیارستمی قصه دارد؟

دوره دوگانه هیچکاک و تارکوفسکی گذشته است

این استاد دانشگاه خطاب به فراستی گفت: آقای فراستی امروز دوره دوگانه هیچکاک و تارکوفسکی گذشته و الان دیگر دوره نولان است. این دوگانه هیچکاک و تارکوفسکی تمام شده است. من طرفدار سینمای متعهد، اخلاقی، پیام دار و… هستم. و با سینمای هنر برای هنر مخالفم. اما وقتی در این سینما با دو فیلمساز اجتماعی دغدغه مند اینگونه برخورد می کنیم، اگر «فروشنده» را بخاطر پیام دار بودن بکوبیم، پس تمام فیلم های دفاع مقدس ما را باید بکوبیم.

وی افزود: من خیلی فیلم «فروشنده» را دوست ندارم و فیلم ایده آلم نیست. می خواهم بگویم درواقع موضعم دفاع از یک فیلم و فیلمساز نیست.

فراستی: فرهادی در «فروشنده» طرفدار متجاوز است

فراستی پاسخ داد: من با سینمای پیام دار یا فرهادی مشکلی ندارم. مشکل اینجاست این پیام باید در قصه بگنجد. این فیلم فرهادی قصه ندارد. تم فیلم فرهادی، تم تجاوز و فحشا است که بعد از انقلاب تابحال نداشته ایم. از این تجاوز به پیام هایی که تو می گویی می رسیم. آدم ها در لحظه هایی دچار خشونت می شوند و این خشونت گاهی به فاجعه تبدیل می شود. و فرهادی می خواهد این خشونت را کنترل کند و پیام این است. فرهادی در میزانسن سه نفره آخر فیلم – عماد، همسرش و پیرمرد – طرف پیرمرد است. در نمای سینمایی فرهادی در موضع طرفداری و دلسوزی برای این پیرمرده است. ترحم در تمام مواجهات سینمایی این سکانس مشخص است.

این منتقد ادامه داد: اینکه شهاب با تاخیر یک سیلی می زند این طرف برایش مخاطب کف می زند و آن طرف بخاطر همین سیلی به آن جایزه می دهند. کمااینکه در کن گفته شد این سیلی نشان از توحش و خشونت جاری در جامعه است.

اسفندیاری پاسخ داد: سیلی بخاطر تجاوز نیست. سیلی بخاطر خیانتی است که این پیرمرد به همسر مهربان خود کرده است.

فراستی بیان داشت: مسئله شهاب حسینی که اصلا همسر پیرمرد نیست. مسئله خودش است. این اولین واکنش هر انسانی نه فقط شرقی در لحظه وقوع چنین حادثه ای است. اما شما صحنه رویارویی این فرد با متجاوز را طوری می چینید که همه چیز به نفع متجاوز است. از طرفی در فیلم هیچ رابطه عاشقانه خوبی بین این زن و شوهر نیست و رابطه خراب است. چرا زن در انتهای فیلم آن رفتار را می کند؟ چرا می رود؟ چرا به پلیس نمی گویند؟ مرد هم که آخته است.

فراستی بیان داشت: چطور کن می پذیرد فیلم با این تاخیر وارد جشنواره شود و جایزه بگیرد؟ چطور کمپانی اسپانیایی ساخت فیلمش را به تاخیر می اندازد؟ بعد هم دختر پادشاه قطر برای فیلم سرمایه گذاری می کند!

در ادامه بهروز افخمی بیان داشت: من معتقدم درباره این فیلم به گونه ای کلک زده شده است و فیلم را دیر در معرض عموم قرار داده اند که فرصت کمی برای نقد پیدا کند و به عنوان نماینده سینمای ایران به سادگی برای اسکار انتخاب کنند. لذا فضاسازی از جای دیگری شروع شده و ما هم در برنامه «هفت» در همین راستا به نقد فیلم پرداختیم.

اسفندیاری: اعتبار جهانی فرهادی انکارناپذیر است

در ادامه اسفندیاری خطاب به افخمی بیان داشت: شما در هفته گذشته برنامه «هفت» نیز به آمار سایت متاکریتیک اشاره کردید حال اینکه اصغر فرهادی در ۱۰ فیلم اول منتخب جهان فیلم قرار دارد. این چیزایی که می گویید جزء اعتبار جهانی اصغر فرهادی است. او این جایگاه را دارد. اینکه این مسئله را به لابی عضو ایرانی و سرمایه گذاری کشور عربی و … نسبت دهیم، اشتباه است. یک وزنه بردار ما وزنه بالای سر می برد و طلا می گیرد، ما بدان افتخار می کنیم اما به این اعتبار فرهادی، افتخار نمی کنیم.

وی افزود: ما امروز مواجه می شویم با فیلمسازان مهاجر ایرانی در کشورهای جهان که نماینده آن کشورها در جشنواره های خارجی از جمله اسکار می شوند. نظیر فیلم ایرانی نماینده بریتانیا در اسکار ۲۰۱۷. این اتفاق را باید جدی گرفت. عملا فیلمی که پخش کننده قوی در آمریکا نداشته باشد، نمی تواند موفق باشد. برای فرهادی هم دیگر گرفتن اسکار افتخاری نیست. من هم دوست داشتم یک فیلمساز دیگری در سطح جهان مطرح شود و جایزه بگیرد اما این احتمال عملا صفر است. چون همه می دانیم فیلمی در اسکار موفق است که قدرت بیشتری در خرید رای ها در پارتی ها و… اعضای آکادمی داشته باشد.

افخمی پاسخ داد: درباره سایت متاکریتیک به نظر درست نمی دانی. ۱۰ منتقد اولی که درباره این فیلم در متاکریتیک حرف زدند، هواداران فیلم و فرهادی هستند و از اینجا به بعد امتیاز «فروشنده» کمتر می شود که بیشتر نمی شود.

فراستی نیز درخصوص نماینده فیلم ایرانی در اسکار بیان داشت: من با ارسال فیلم هایی با تصویر اگزوتیک به این جشنواره ها مخالفم. «فروشنده» اگزوتیک است. من می گویم سیاه تر از این بسازید اما نسبت خود را با این سیاهی مشخص کنید. فیلم نسبت ندارد. باید مشخص کنید آیا بر این سیاهی فائق می آئیم یا سیاهی بر ما چیره می شود؟ این نسبت مهم است.

 فراستی: مملکتم را تحت هیچ شرایطی نمی فروشم/ فرهادی برای یک دکمه، کُت دوخته است/ اسفندیاری: اعتبار جهانی فرهادی انکار ناپذیر است

فراستی: «فروشنده» ضدخانواده است و نماینده خوبی برای ایران در اسکار نیست

وی افزود: فیلمی را که روی آن شبهه داریم و جامعه و خانواده را می زند و این زدن برای کسب جایزه است، نباید فرستاد. ما چه فیلمی را باید به اسکار بفرستیم؟ فیلمی بفرستیم که شعار سیاسی ما را بدهد؟ فیلمی را بفرستیم که سینما باشد و در عین حال به ارزش های ملی و دینی ما پایبند باشد؟ تکلیف خود را مشخص کنیم. من معتقدم «فروشنده» ضدخانواده است و به نظرم فیلمی که شبهه ناک است نباید ارسال شود.

در ادامه اسفندیاری بیان داشت: فرهادی اگر می خواست مثل مخلمباف برای جایزه فیلم بسازد، بعد از «درباره الی»، «جدایی …» را نمی ساخت. اتفاقا برای من از این جهت فرهادی ارزشمند است که فیلم خود را می سازد و عقیده خود را دارد. من موافقم که تکلیف خود را با اسکار مشخص کنیم. برای سینمای ایران اگر جایزه بردن در اسکار خوب است، طبیعتا فیلمی باید برود که پخش کننده بهتری دارد. چون باید با لابی و نمایش در پارتی ها رای کسب کند. هرچند مسئله ضدخانواده بودن مهم است و موافق ارسال فیلم ضدایرانی نیستم. و اگر بتوانیم پخش کننده خوبی برای فیلم های دیگر پیدا کنیم، بهتر است کارگردانان جوان و جدیدی را به جهان معرفی کنیم.

فراستی: مملکتم را تحت هیچ شرایطی نمی فروشم/ فرهادی برای یک دکمه، کُت دوخته است/ اسفندیاری: اعتبار جهانی فرهادی انکار ناپذیر است

داوری: سینماهای حوزه هنری را در اختیار «اروند» قرار نمی دهند

برنامه «هفت» در ادامه با مهدی داوری و پوریا آذربایجانی، تهیه کننده و کارگردان فیلم سینمایی «اروند» گفتگو کرد. مهدی داوری، تهیه کننده فیلم «اروند» با موضوع شهدای غواص با اشاره به سرمایه گذاری کامل این فیلم در بخش خصوصی و عدم حمایت نهادهای فرهنگی گفت: حتی جاهایی مثل حوزه که نباید به دنبال منافع مالی باشند و به دنبال ارزش ها باشند اما در عمل حمایتی نمی کنند. ما الان ۶ سینما بیشتر نداریم و سینماهای حوزه هنری در اختیار ما قرار نمی گیرد.

وی افزود: بسیاری از فیلم های ما به خوبی ساخته می شوند اما فضایی برای اکران خوب آنها فراهم نمی شود تا ببینیم اصلا اقبالی به سمت آنها می شود یا خیر. ما تنها ۴ روز قبل از اکران فیلم متوجه زمان اکران آن شدیم. البته ما علاقمند بودیم با این وجود در هفته دفاع مقدس اکران این فیلم را شروع کنیم. کیفیت سینماهایی هم که در اختیار داریم خوب نیست. سینما آفریقا به عنوان سرگروه ما کیفیت ۲۰ سال پیش را دارد.

وی نهایتا گفت: اگر حوزه هنری از این فیلم هم حمایت نکند قرار است از کدام فیلم حمایت کند؟ من خواستار حمایت از این فیلم هستم.

پوریا آذربایجانی نیز بیان داشت: الحمدلله این فیلم از معدود فیلم هایی است که آدم تا انتها فیلم را تماشا می کنند و بعد با حال فیلم و سکوت بیرون می روند. نکته مهمی که برای من وجود دارد این است ما در عصری زندگی می کنیم که همه مان می خواهیم خود را برندینگ کنیم و «من» خود را بزرگ کنیم. و آدم های این قصه اصلا اهل خود بزرگ بینی نیستند و مناسب حال امروز جامعه است.

وی افزود: من سینما را از رسول ملاقلی پور یاد گرفتم. یاد گرفتم آدم هایی هم که جانشان را کف دستشان گرفتند و برای حفظ خاک و آرمان این کشور جلوی دشمن ایستادند برای من بسیار ارزشمند باشند و امروز که شغلم سینماست باید ادای دین کنم به این افراد.

برنامه سینمایی «هفت» با اجرا و سردبیری بهروز افخمی هر هفته جمعه شب ها روی آنتن زنده شبکه سه سیما می رود.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 40
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • پويا ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    5 0
    تو رو خدا سينماي ما را نگاه كن فيلم روز شده مسئله تجاوز ، فرهادي فقط براي جايزه فيلم ميسازه، نه مملكتش مهمه نه شخصيت خودش كه راجع بهش چي ميگن فقط ميخواد با اون ريشهاي مسخره اش ديده بشه ...
  • بیتا ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    1 0
    با احترام اقای اسفندیاری دیشب خیلی بیشتر از اقای فراستی صحبت کردند، اما واقعا در مورد فیلم فروشنده حرفی برای دفاع نداشتند، ما درس فیلم و‌ نقد بصورت اکادمیک نخوندیم اما شبه استدلالات اقای اسفندیاری در مقام منتقد موافق فیلم خیلی بچه گانه و ساده لوحانه بود و ما در منزل به حرفهای ایشان لبخند می زدیم. و من هم‌ موافقم که نگاه دوربین اقای فرهادی در انتهای فیلم خیلی در جهت مظلوم‌جلوه دادن پیرمرد، عجیب و غیر واقعی و‌غیر قابل قبول بود. صحبتهای اقای فراستی در مورد محتوای فیلم و بخش انتهایی فیلم قابل قبول بود و‌اقای اسفندیاری بنظرم خودشان هم موافق فراستی بود، اما ظاهرا رویش نمیشد بگوید. شدیدا منتظر انتشار نقد آقای فراستی بر فیلم فروشنده هستم.
  • ناشناس ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    1 0
    یک جریان فرهنگی ضد اخلاق و خانواده و ارزش ها در خارج از کشور سینمای ایران را به نا کجا آباد می برد
  • اقا نوری ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    1 0
    سینمای بی درو پیکر .
  • اقا نوری ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    2 2
    مرگ بر امریکا مرگ بر اسرائیل
  • اقا نوری ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    1 0
    پیشنهاد میکنم فرهادی با خانواده اش این فیلمو نگاه کنه
  • اقا نوری ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    0 0
    بافروشنده محشور بیشید اقای فرهادی
  • مدرس دانشگاه ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    1 0
    سینمای ایران شائبه فحشا دارد
  • اقا نوری ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    0 1
    فرهادی خیلی مجوب به حیاست دلش نیموده اسم فیلمو روسپی گر بزاره گذاشته فروشنده
  • اقا نوری ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    0 0
    اسم فیلم بعدی فرهادی (فروشگاه)
  • رضارجبی ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    1 0
    یکی نیست از این اقایان بپرسه درباره گناهی که خداوند متعال برای ارتکاب به ان حکم اعدام را وضع نموده است چراباید مورد وهن و ابهام ایراد قرار بگیرد که حالا کسی بیاید بگوید خوب بود یا بد ؟ چراباید اقای فرهادی که مدافع فاحشه ها هست باید به عنوان نماینده مردم مسلمان ایران باشد ؟ این تصور غلط که تن فروشی مورد احترام اقای فرهادی است برابر با جنگ باحکم الهی یعنی محاربه با خداست درحال حاضر حرکت خزنده ماهوارها و افراد به اصطلاح فرهنگی کشور به سوی ترویج فحشا وانهدام خانواده است
  • اقا نوری ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    0 0
    اسم فیلم بعدی فرهادی (فروشگاه 2) وبعدی سیتی سنتر 3
  • ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    3 0
    دم فراستی گرم
  • فراستی یه دونست ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    0 0
    سینما به نا کجا آباد رفته به طرز برگشت ناپذیری. یعنی تا همینجاش هم اخبار سینما رو دنبال میکنم به خاطر فراستی
  • من من ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    2 0
    الان جدی حرف زدی؟ واقعا فیلم رو دیدی؟ واقعا با نظر فراستی که این فیلم قصه نداره موافقی؟؟؟ الان با نظر فراستی که میگه فیلم ضد خانوادس موافقی؟ اگه فیلم رو دیده باشی کل فیلم روی محور خانواده هس! مردی که بعد از تعرض ( نه تجاوز) احساس می کنه باید از غیرتش و خانوادش دفاع کنه و کاری بکنه ... زنی که نمی خواد مساله رو برای دیگران بازگو کنه تا حریم خانوادش محفوظ بمونه و ابرو رو حفظ کنه ... و در پایان داستان زن با وجود اینکه پیرمرد رو نمی بخشه از همسرش می خواد که خانواده اون پیرمرد رو از بین نبره باگفتن داستان به اونها... جدای از چنیدین مورد دیگه در خود فیلم ... حتی اگه مصاحبه خود فرهادی رو خونده باشی دقیقا متوجه میشی که موضوعی که کارگردان دنبالشه کاملا متفاوت از حرفهایی که زده میشه... واقعیت اینجاست که همین دروغ های بزرگ باعث میشه اصولا ارزش نقدها از بین بره.. تنها قسمت مفید نقد فراستی همین پرداختن به ؛چه؛ در فیلم هست... البته مشخصا فرهادی برای ایجاد قضاوت در داستانش به قصد صحه رو مخفی می کنه .. ولی موضوع اصلی نقد باید روی همین باشه که اساسا ایجاد قضاوت با مخفی کردن مرکز ثقل داستان روند درستیه؟
  • من من ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    2 0
    توصیه می کنم فیلم رو ببینی تا بفهمی اصلا داستان چیز دیگس :| همه نقدهای این طرفیو اون طرفی که می خونی برداشت های ناقص افراد از فیلمه... اصل فیلم چیز دیگس...
  • من من ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    2 0
    توصیه من به شما اینکه متن مصاحبه فرهادی رو بخونی و فیلم رو ببینی:| فیلم اصلا درمورد اون گناه و حکم اعدام و تجاوز نیست! بحث تعرض و حریم خصوصیه... اصلا فاحشه ای در فیلم دیده نمیشه فقط اسمش میاد! جمله ای هم که شنیدی در جواب فرهادی به خبرنگار بوده که گفته چرا نمایش ندادی و فرهادی در جواب گفته نمی خواسته یه تصویر کلیشه ای از یک فاحشه نشون بده و به نظرش اون فاحشه محترم تر از افرادی هست که به کل جامعه اسیب می رسونن و ... گفتم حتی حرف من رو بزار کنار برو کل مصاحبه رو بخون ...
  • ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    0 1
    "فروشنده" و "الی" و امثالهم از بی ناموسی و دیاثت قبح زدایی میکنند تا بستر مناسب و بدون مخالفت برای ترویج بی عفتی و دیاثت فراهم شود. این هدف اصلی صهیونیسم است که بسادگی در پس به اصطلاح کار هنری و فرهنگی خود را پنهان میکند و مخالفت با آن مخالفت با هنر جلوه میکند که البته به لطف خدا از چشم تیز بین دور اندیشان دلسوز پنهان نمی ماند و برای صیانت از فرهنگ پاکدامنی و غیرتمندی و حراست از نوامیس ملت از چنین اتهامات مضحکی هراس ندارد.
  • حمید ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    0 0
    یک ایدیولوژیه قبول کنید...با یک نفر صحبت می کردم که تحصیلاتش روانشناسیه...و نگاه غربی و ماتریالیستی به مسایل داره....ایشون معتقد به رهایی و شکستن محض تمام هنجارها..محدودیت ها اعمال شده از خانواده و جامعس تا انسان ازاد و شکوفا بشه...این قبیل تفکرات باز می گرده به اصالت لذت و نظریه های فروید.... و البته خیلی هم در عمل با بی رحمی و دیکتاتورمابانه بدنبال رسیدن به هدف هستند...و دین و سدی می دونن مقابل خودشون.....حالا اقای فرهادی شعار نمی دهند اما در عمل همین موضوع را سینوسی و با شدت وضعف دنبال می کنند!!!!!!
  • ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    0 0
    کسانیکه مخالف فراستی و نقدهاش هستن حتا یک جمله کارشناسی در رد نقدهای ایشون نمیتونن بگن واسه همین با کلی گویی و تهمت و ناسزا مخالفتشون رو نشون میدن... ایشون نظر کارشناسی ش رو میگه اگه اشتباه میکنه و درست نیست یه جواب درست و کارشناسی بدین نه اینکه فحش و ناشزا بدین و به ریش و قیافه گیر بدین.... این جمله به ظاهر قشنگ و گنگ که دوران دو قطبی تارکوفسکی و هیچکاک گذشته چه ربطی به نقد فراستی داشت این یعنی فرافکنی...
  • توتو ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    1 0
    در پاسخ به من من | Iran, Islamic Republic of | ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳ نه فقط تو فیلمو دیدی!!! بنظرت ما باید در مصاحبه های متناقض آقای فرهادی در داخل کشور و خارج از کشور به دنبال این باشیم که ایشان منظورش چی بوده؟ پس برای چی 2 ساعت وقت بیننده رو تلف می کنه؟ واقعا تو مطمئنی فیلمو دیدی؟ واقعا بنظرت فیلم خانواده محور بوده؟! به احترامت یک دقیقه پوزخند می زنم...
  • ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    0 0
    خریدار ... اسم فیلم بعدی ... مشتری و کاسب هم بد نیست...
  • ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    0 0
    من من جون یعنی تو هم به نظریه محترم بودن فاحشه قائلی؟!
  • ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    0 0
    باور کنید بیش از 90 درصد کاربران مخالف فراستی، فقط به ریش و قیافه اش گیر میدن. یعنی هیچی ندارن بگن! هرچی هم میگی میگن برو مصاحبه فرهادی را بخون! مسخره اس دیگه!
  • ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    0 0
    آقای تو این جناب فرهادی رسما فرموده اند من آنها را با احترام نشان میدهم آنها تصمیم گرفته اند از بدن خود برای تامین زندگی استفاده کنند یعنی چی یعنی تا اینجا برای ایشان گداها حقیرتر از فاحشه ها هستند با این ذهنیت جناب ایشان دقیقا قرار است چه کمکی به حفظ بنیان خانواده ها بکند ایشان اولین قدم را در قبح زدایی انجام داده اند تا بعد
  • ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    0 0
    توتو خود کارگردان میگوید نمیدانم چه اتفاقی افتاد آنجا نبودم آنوقت شما میفرمایید تعرض، نه تجاوز. بگذریم از اینکه فرهادی به نقیض گویی کشیده میشود و این قولش را هم نقض میکند و البته که فیلم ضد ثبات خانواده است چون نهایتا به متجاوز حق میدهد که برای رضایت خود به فاحشه های ارزشمند رجوع کند چرا که در خانه اش احساس رضایت نمیکند در واقع کلیت فیلم القا میکند که وای شما عقب مانده ها هنوز در بند خانواده اید اگر به آزادی غربی ارتقا میافتید لااقل دیگر به عنوان متجاوز بازخواست نمیشدید چون مراکز در دسترس و قانونی کم نداشتید
  • ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    0 0
    ننگ بر این سینمای فاسد و طرفداران آن
  • ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    0 0
    تجریه ثابت کرده است طرفداران فحشا هیچ استدلالی برا رد سخنان منطقی امثال فراستی ندارند و فقط زبان زور می فهمد اساسا ژن مفسدان خشونت و براندازی است ساخت این همه فیلم با موضع اصلی فحشا و تجاوز اتفاقی نیست و نشان از این دارد که این مسائل با زندگی روزمره سازنده این فیلمها عجین شده است اگر باغیرتی هست جلوی این گستاخی در اشاعه انحرافات جنسی را بگیرد
  • ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    0 0
    ناموس در عرف با زن تجلی پیدا میکند، و زن در سینما مصداق خاک، سرزمین، و وطن است! در نظم نوین جهانی، جهان وطنی (نه بمعنی اینکه میخواهند تو تصور کنی همه جهان از آن توست، بلکه تا تصور کنی مملکتت مال تو نیست و مال همه جهان است، پس به تو چه اگر عده ای از این مردم جهان، به گوشه ای از این جهان که تو تو در آن زندگی میکنی حمله کنند)، در مقابل ناسیونالیسم یا ملی گرایی قرار دارد. از آنجا که قدرتهای جهان همواره دو نیروی عظیم ایدئولوژیک نظیر مذهب، و دین،....و نیز ناسیونالیسم را مانع سر راه خود در تسخیر جهان و کشورهای گیر میدانند، لذا با دین هراسی، بدنام کردن دین،.... از یک سو، و بی وطن کردن، و بی غیرت کردن مردم نسبت ناموسشان یا همان وطنشان، سعی در از بین بردن تدریجی این این دو مانع بر سر راه خود دارند. از آنجایی که کسی که غیرت به ناموس، و دین دارد، عرق وطن هم دارد، لذا با فیلمهایی نظیر فروشنده که قطعا سناریو و داستانش در مراکز جنگ روانی و جاسوسی بیگانگان به فرهادی ارجاع داده شده تا حنایشان بد ست وی رنگ بگیرد، و بازیگر، و کارگردان ، و فیلمبردار .... ایرانی در آن ایفا نقش کنند تا اولا انگشت اتهامی بسوی غرب نشانه نرود، و دیگر اینکه تبوی هنجار شکنی اجتماعی بدست ایرانیان شکسته شود تا دیگران را به اعمال مشابه تحریک، و تشویق کند، و دیگر اینکه، در صورت تداوم اجرای چنین کارهایی و عدم برخورد دستگاه های امنیتی و قضایی با این موضوع، رفته رفته غیرت زدایی سنتی دینی، اجتماعی، اخلاقی، و نهایتا ملی به سر انجام برسد و نسل بعدی کشور دیگر سنگر و خاکریزی برای مواجهه با دشمن نداشتها باشد. با نگاهی به ظاهر جوانان ابرو برداشته، با آن لباسهایی بسیار تنگ و چسبان، و فوکولهای غیر متعارفی که شاخص کشورهای جهان سومیست، و گاها با ماتیک و سرخابی هم در خیابانها جولان میدهند و میرقصند، و مقایسه آنان با جوانان دهه 70 و 80 که در 8 سال دفاع مقدس از ناموس و آب و خاک این کشور دفاع کردند میتوان دریافت، که این جوان امروزی برای جبهه و جنگ و دفاع از کیان مملکت تربیت نیافته اند، بلکه تربیت شده اند تا از داخل درها را برای ورود دشمنان بگشایند. آقای فرهادی نمیتواند ادعا بکند که فیلمساز برجسته ایست، ولی از کنه کارش، و اثر مخرب آن که تعمدا دارد ای چنین تعریفی است بیخبر است و در دام افتاده. بنابراین بنظر بنده، باید تمام دست اندر کاران این فیلم، و کسانی که آنرا برای اسکار فرستاده‌اند بعنوان تهدید کننده امنیت ملی مورد پیگرد و محاکمه قرار گیرند...
  • ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    0 0
    زن اگر نماد سرزمین باشه حتما اون پیرمرده متجاوز هم نماد دشمن یعنی استعمار پیر انگلیسه بقیه ماجرا را خودتون حدس بزنید..... بعد ترانه علیدوستی میگه اقای فرهادی سیاسی نیست، اگر می خواست سیاسی باشه یا سیاستمدار میرفت نماینده مجلس میشد! صدور نظریه، از ویژگیهای بارز عوامل فروشنده است.
  • ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    0 0
    دیاثت فرهنگی
  • امیررضا ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    0 0
    فروش فیلمها زیاد شده خوب خوش به حال بازیگرا که سفرهای خارجی و قرو فر هاشون بیشتر می شه، دو تابعیتی ها زیاد می شن، قبح زدایی ها و پارتی ها و ..... فراون می شن، دیگه.......
  • سرباز2020 ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    0 0
    زنده باد بر تو اي مرد زنده باد بر غيرتت جناب فراستي درود بر شرفت زنده باد بر روح پاكت
  • ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    0 0
    تو چه توانی داری که مملکت بفروشی - بازیگر= احسن او اکذب اوست
  • ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    0 0
    فیلمهایی که نامشان صفتهای سازنگان را در بر دارد در آینده بیشت خواهد شد.
  • من من ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    در جواب به دوستان نظر دهنده به من ... اگه واقعا فیلم رو دیده باشید ... به صراحت گفته میشه که بعد از جیغ زدن زن و صدای فرار یک فرد از پله همسایه ها به خونه رفتن... مشخصا در زمان گفته شده امکان تجاوز از نظر عقلانی وجود نداشته... بماند... خود کاگردان در مصاحبه میگه اصلا در موقع نوشتن فکر نمی کرده کسی به تجاوز جنسی فکر کنه... حتی در موقع فیلم برداری کل گروه شامل بازیگران اصلا فکر می کردن کسی امکان تجاوز جنسی رو از این صحنه برداشت کنه... کارگردان در مصاحبه در جواب خبرنگار مشخصا با شوخی عنوان می کنه نمیدونه چه اتفاقی افتاده... چرا که در سوالات قبلی جواب داده بوده که بحثش تجاوز به حریم خصوصی افراد هست و اینکه فحش دادن افراد در محیط رو هم تجاوز به حریم خصوصی می دونه و... مجددا از این دو بزرگوار نظر دهنده می خوام فیلم رو ببینن... فیلم مشخصا روی محور خانواده هس... چندین مثال مشخص از فیلم رو هم گفتم ... اگه فیلم رو دیده بودید یا حداقل کل صحبت های خود فرهادی رو خونده بودید حتما متوجه می شدید که همسر عماد اصلا پیرمرد رو نمی بخشه اما قبول نداره که ابروی اون پیرمرد جلوی خانوادش برهو خانوادش متلاشی بشه..... و این ربطی به مجاز دونستن خیانت اون پیرمرد نداره!
  • ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    1 0
    حیف که افراد متفکری چون فراستی به جایگاه واقعی شان نرسیده اند
  • ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    از ارشاد که امید خیری نیست کاش لااقل صداو سیما ایشان رو ناظر کیفی برنامه ها انتخاب کنن.
  • ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    جناب تو شما هر قدر هم که بخواهید اثر اخیر فرهادی را تطهیر کنید نمیتوانید چون او با مذهب مشکل ذاتی دارد چرا که تمام متخلفان آثارش مذهبی هستند مثلا در همین فروشنده زنی که نیازهای شوهرش را نادیده میگیرد مذهبی است و در واقع در اثر او انسان پایبند مذهب است که جرقه تجاوز را میزند در حالی که تشکیل خانواده و پایبندی به آن اساسا یک امر مذهبی است و در واقع انسان بی دین نیازی به قید و بند نمیبیند پس در واقع ایشان حرکت مثبتی در جهت نمایش برتری تحکیم خانواده انجام نمیدهند
  • ابولفضل ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
    0 1
    پس تو یا دشمن این مملکتی که داری اینجوری حرف میزنی و سعی داری نشون بدی سینما و فیلم و بازیگر نمیتونن مملکت بفروشن یا بسیار نادان.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس