«به روایت همت» معرف چهار ساله پایانی حیات دنیوی شهید همت است که به کوشش حسین بهزاد نوشته شده است. قرار است این کتاب برای نخستین‌بار در هفتمین نمایشگاه کتاب دفاع مقدس عرضه شود.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، طی سال‌های اخیر کتاب‌های متعددی درباره جنگ و رزمندگان نوشته شده‌اند؛ گاه در این آثار جنگ از زاویه دید پژوهشگران تعریف شده و در قالب یک اثر پژوهشی منتشر شده است، گاه نیز جنگ از زاویه دید کسانی نقل شده که در میدان حضور داشتند یا به نوعی آن را درک کردند. در میان عناوین نوشته شده در این رابطه، آثاری به جنگ از زاویه دید فرماندهان پرداخته که هرکدام بنا به نوع نگاه نویسنده، از ارزش خاصی برخوردار است. یکی از جدیدترین کتاب‌هایی که با این رویکرد به چاپ رسیده، «به روایت همت»، نوشته نویسنده فعال عرصه دفاع مقدس، حسین بهزاد است. حسین بهزاد که در سال‌های گذشته در کنار گلعلی بابایی توانسته بخشی از تاریخ هشت سال دفاع مقدس را از لابه‌لای اسناد استخراج و منتشر کند، در جدیدترین اثر خود به معرفی شهید همت از زبان خود این شهید بزرگوار پرداخته است.

کتاب «به روایت همت» که از سوی نشر 27 به چاپ رسیده، درسگفتارهای شهید حاج محمّد ابراهیم همّت فرمانده لشکر 27محمد رسول‌الله(ص) است که در سه جلد گردآوری و منتشر شده است. این کتاب در برگیرنده 45 درس از گفتارهای برگزیده از مجموعه مصاحبه‌ها و سخنرانی‌ها، بیانات توجیهی و ... این سردار شهید در حد فاصل بهار 1359تا زمستان 1362خورشیدی؛ یعنی مقطع چهارساله پایانی حیات دنیوی شهید همت از بدو حضور وی در پاوه تا یک هفته به شهادت او در عملیات آبی - خاکی خیبر است.

مؤلف در این کتاب تلاش کرده تا تمامی مصاحبه‌ها، سخنرانی‌ها و صحبت‌های شهید همت را از منابع اسنادی مختلف استخراج کند؛ به همین دلیل بهزاد با رجوع به آرشیوهای مدارک دیداری، شنیداری و مکتوب مؤسسه حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس سپاه محمد رسول الله(ص)، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و چندین ماخذ آرشیوی دیگر مانند فیلم‌های ابراهیم حاتمی‌کیا این مطالب را استخراج و گردآوری کرده است.

تفاوت کار بهزاد در این اثر با دیگر کتاب‌هایی که درباره شهید همت نوشته شده‌اند، در نوع پرداختن به شخصیت شهید است. کتاب‌هایی که پیش‌تر حول شخصیت این فرمانده نوشته شده، بیشتر شهید همت را از دید همرزمان، دوستان و خانواده توصیف و معرفی کرده، حال آنکه «به روایت همت» توصیف شخصیت شهید همت به روایت خود اوست؛ یک روایت جدید که به مخاطب این مجال را می‌دهد تا از میان سخنرانی‌ها، صحبت‌ها و مصاحبه‌های شهید، او را بشناسد. از سوی دیگر، تلاش شده تا اطلاعات بیشتری از این برهه از زندگی شهید در اختیار مخاطب قرار گیرد.

انتشار این اثر بازخوردهای مثبتی در میان دوستداران ادبیات دفاع مقدس و خانواده‌های شهدا داشته است. به عنوان نمونه، مهدی همت، فرزند شهید همت، درباره این کتاب گفته است: در این سال‌ها به زحمتی که حسین بهزاد برای تدوین و نگارش این اثر کشید، پی نبردیم. پیاده کردن این سخنرانی‌ها و جلسات برگزار شده در جنگ در تاریخ ماندگار خواهد شد و آیندگان از آن قدردانی خواهند کرد. این اثر تنها کتابی است که در چاپ نخست 500 نسخه از این اثر را خریدم و به دوستانم هدیه دادم.

در زمانه‌ای که گاه خاطراتی تردیدآمیز از بزرگان و تأثیرگذاران در تاریخ انقلاب می‌شنویم، بهزاد در این کتاب یک روایت ناب دست نخورده از شهید همت ارائه داده است که در آن می‌توان به ویژگی‌ها و ابعاد شخصیتی شهید مستقیم و بی‌واسطه پی برد.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس