سفیر و معاون نماینده دائم ایران در سازمان ملل با انتقاد از کوتاهی های دولت عربستان در انجام تحقیقات پیرامون حادثه منا خواستار تحقیقات کامل، شفاف و مستقل در خصوص این حادثه به منظور اجتناب از تکرار آن در آینده شد.

 به گزارش مشرق، نشست وزیران امور خارجه سازمان همکاری های اسلامی که هر ساله درحاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل تشکیل می شود امسال با حضور چشمگیر مقام های کشورهای عضو برگزار شد.

نماینده ایران در این نشست با یادآوری حادثه منا در دوم مهرماه سال گذشته گفت در آن حادثه در اثر سوء مدیریت و بی توجهی سعودی ها هزاران تن از حاجیان کشته و مصدوم شدند که قریب به 500 تن از آنان اتباع ایران بودند. بدن قربانیان ساعتها در زیر آفتاب داغ منا رها شد و مورد بی احترامی قرار گرفت.

خانواده برخی قربانیان چندین ماه در پی سرنوشت عزیزان خود بودند. اما عربستان نه تنها عذرخواهی در این خصوص نکرد، غرامتی هم به خانواده قربانیان پرداخت ننمود بلکه تاکنون حتی حاضر به اطلاع رسانی و کشف حقیقت نیز نبوده است.

وی از خلف وعده سعودی‌ها در تحقیق پیرامون حادثه منا انتقاد کرد. نماینده کشورمان همچنین تشدید اقدام های وحشیانه رژیم اشغالگر قدس در سرزمین‌های اشغالی را محکوم کرد.

دهقانی در ادامه افزود امروز بزرگترین چالش خاورمیانه تروریسم و افراطی گری است و مردم سوریه اولین قربانیان آن هستند.

وی تاکید کرد که توقف حمایت از تروریست ها شرط لازم برای پایان گرفتن مناقشه پنج ساله سوریه است.

نماینده کشورمان با اشاره به وضعیت بغرنج یمن و انتقاد از بمباران های بی وقفه مدارس، بیمارستان ها و اماکن مسکونی این کشور ظرف یکسال و نیم اخیر گفت: استمرار دخالت نظامی در یمن و از دست رفتن امیدها برای صلح در نهایت به نفع افراطی ها و گروه های تروریستی است.

وی در پایان با اشاره به توافق هسته‌ای ایران گفت این توافق به نفع همه کشورهای منطقه و جهان است، چرا که از نظر ما توافق هسته‌ای زمینه ساز تقویت روابط با کشورهای همسایه است.

پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد ترتیبات گفت‌وگوهای منطقه‌ای بمنظور حل و فصل صلح آمیز اختلاف‌های نیز مورد تاکید قرار گرفت.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس