کد خبر 633620
تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰

در حالی که هنوز وزارت خزانه‌داری آمریکا مجوز اوفک برای فروش هواپیما به ایران را برای کمپانی‌‌های بوئینگ و ایرباس صادر نکرده است، یک پایگاه خبری دولتی در اقدامی تأمل‌برنگیز خبر از ورود بوئینگ‌های نو به ناوگان هوایی کشور می‌دهد.

به گزارش مشرق، پس از امضای توافق هسته‌ای بین ایران و گروه موسوم به 1+5 و ‌دستاورد آن (برجام) به عنوان ‌برنامه جامع اقدام مشترک یا joint comprehensive plan of Action‌ پیش‌قراردادی هم بین ایران و کمپانی ایرباس فرانسه برای خرید 118 فروند هواپیما به امضاء رسید.

‌پیش‌قرارداد خرید 118 فروند انواع هواپیمای ایرباس بین ایران‌ایر و کمپانی ایرباس، اوایل زمستان سال گذشته‌ به امضاء رسید‌ و در آن‌ مقرر شد ‌‌118 فروند انواع هواپیمای ایرباس‌ شامل 45 فروند‌ ایرباس 321 و 320، 45 فروند‌ ایرباس 330، 16 فروند‌ ایرباس 350 و 12 فروند‌ ایرباس 380 پهن‌پیکر‌ برای ایران‌ایر خریداری شود و در مدت زمان 5 تا 8 سال در اختیار هما قرار گیرد.‌

پس از آن بود که کمپانی بوئینگ که حس کرده بود از این رقیب دیرینه خود در فروش هواپیما به ایران عقب افتاده است،‌ به عملکرد مدیران دولت آمریکا در صدور عدم مجوز فروش هواپیماهای کمپانی بوئینگ به ایران اعتراض کرد؛ دولت آمریکا نیز در جلسات مختلف مجاب شد به بوئینگ اجازه مذاکره به ایران را بدهد و بدین ترتیب پای کارشناسان بوئینگ و بازاریابان این کمپانی سازنده هواپیما به ایران باز شد.

کارشناسان بوئینگ‌ جلسات مختلفی با نمایندگان ایرلاین‌‌های ایرانی برگزار کردند. پیش‌قراردادهایی به امضاء رسید اما در حد پیش‌قرارداد ایران‌ایر و ایرباس نبود.

پس از آن بود که موضوع جذب فاینانس از سوی کمپانی سازنده‌ و مجوز اوفک (Office of Foreign Assets Control) به عنوان «دفتر کنترل دارایی‌های خارجی» در آمریکا عنوان‌ و همین مجوز اوفک بهانه‌ای شد تا پیش‌قراردادهای مختلف خرید هواپیما از ایرباس و بوئینگ‌ به تعویق بیفتد و همه شاهد کارشکنی‌های کدخدا در این عرصه باشند که البته هنوز هم این کارشکنی‌ها ادامه دارد.

به هر حال پیش‌قراردادهای خرید هواپیما فعلاً منتظر مجوزهای اوفک است. به همین دلیل هیچ پیش‌قراردادی هنوز حتی به قرارداد هم نرسیده است تا موضوع ورود هواپیما مطرح شود.

حتی قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی از صدور مجوزهای اوفک در آینده نزدیک خبر داده و گفته است «هنوز منتظریم»؛ ‌وزیر راه و شهرسازی هم ظاهراً از زمان صدور مجوز اوفک بی‌اطلاع است و صدور این مجوز را در حیطه اختیارات آمریکا‌ می‌داند.

حال در این شرایط سخت دولت برای قراردادهای خرید هواپیما از بوئینگ و ایرباس، یک سایت خبری دولتی خبر از ورود هواپیمای بوئینگ نو به ناوگان شرکت هواپیمایی نفت داده‌ و غیرمستقیم خرید این بوئینگ را به تعاملات پس از برجام مرتبط کرده است.

بنا بر ادعای شانا در خبر مذکور، تحویل نخستین هواپیما از شرکت بوئینگ آمریکا انجام شده است.

شانا اعلام کرده بود: «این هواپیما با هماهنگی شرکت هواپیمایی نفت (وابسته به شرکت نفت) با شرکت بوئینگ به ناوگان ایرلاین نفت پیوست» و حتی این را جزو‌قرارداد خرید 4 فروند هواپیما از بوئینگ قلمداد کرده بود.

خبر کذب مذکور به سرعت در رسانه‌‌های خارجی منتشر شد اما ساعاتی بعد، خبر مذکور از سوی مدیرعامل شرکت هواپیمایی نفت تکذیب شد.

بنا به گفته نورالله رضایی نیارکی‌ شرکت هواپیمایی نفت یک فروند هواپیمای بویینگ 737 اجاره کرده است و بر این اساس، این مقام مسئول خرید هواپیما از بویینگ را رد کرد‌.

 در شرایطی که مردم هنوز دستاورد چندانی از برجام را لمس نکرده‌اند، به نظر می‌رسد برخی رسانه‌‌های دولتی تلاش می‌کنند با انتشار اخبار پوپولیستی، نسبت به شفاف‌سازی و‌ آگاه‌سازی دقیق مردم، عملکرد منفی داشته باشند تا شاید مردم از دستاورد‌های نه‌چندان مطلوب برجام اطلاع پیدا نکنند.همان دستاوردی که در نقل قول رئیس کل بانک مرکزی کاملا واضح است: «تقریباً هیچ».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس