رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش گفت: اصلی‌ترین هدف برگزاری برنامه‌های هفته دفاع مقدس ترویج فرهنگ ولایت‌مداری، خودباوری دینی و ملی، به نمایش درآوردن توانمندی‌های نظامی و فرهنگ ایثار و شهادت است.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، امیرسرتیپ ابراهیم گلفام که در نشست خبری تشریح برنامه‌های هفته دفاع مقدس ارتش سخن می‌گفت، بیان کرد: امسال برای سی‌وششمین سال، هفته دفاع مقدس را گرامی خواهیم داشت. هر ساله همزمان با سالروز شروع جنگ تحمیلی برنامه‌های گرامیداشت هفته دفاع مقدس نیز آغاز می‌شود. اینکه چرا ما سالروز آغاز جنگی را گرامی می‌داریم به آن دلیل است که دشمنان با توجه به برآوردهایی که داشت و پشتیبانی اطلاعاتی، مالی و تسلیحاتی‌اش از کشورهای بلوک غرب و شرق به سردمداری آمریکا و شوروی سابق و کشورهای مرتجع منطقه، آمده بودند تا هر کدام به اهداف خودشان برسند، اما رهبری و هدایت امام خمینی (ره) باعث شد جنگ به دفاع مقدس تبدیل شود. یکی از ویژگی‌های دفاع مقدس این است که رهبری امام خمینی (ره) موجب شد تا علاوه بر دفع تجاوز به خودباوری دست یابیم و توانمندی‌هایمان به فعلیت برسد.

وی ادامه داد: اگرچه رژیم بعث عراق از نظر توانمندی بهترین‌ها را در اختیار داشت و بهترین زمان را برای حمله به ایران انتخاب کرده بود اما ما توانستیم با وحدت و همدلی به مقابله با دشمن بپردازیم. یکی از اقشاری که در دوران دفاع مقدس نقش بی‌بدیلی ایفا کردند سربازان هستند. فرماندهان، ایثارگران و پیشکسوتان دوران دفاع مقدس نیز امانت‌دار این تاریخ محسوب می‌شوند.

سرتیپ گلفام با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری در رابطه با آسیب‌هایی که دفاع مقدس را تهدید می‌کنند، گفت: دفاع مقدس تاریخ طلایی جمهوری اسلامی ایران است. اما دو آسیب تخریب و فراموشی آن را تهدید می‌کند. بنابراین باید اصحاب رسانه و افرادی که قلم در اختیار دارند در زمینه حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بکوشند چرا که تکیه بر این تاریخ همواره برای ما ثمربخش بوده است. هرگاه نخبگان و کارشناسان نظامی سایر کشورها به ایران می‌آیند یا ما به کشورشان می‌رویم همواره در رابطه با جنگ تحمیلی از ما پرسش‌هایی دارند و مهمترین پرسش آن‌ها این است که چگونه توانستید هشت سال دفاع مقدس را اداره کنید. از همین رو گرامیداشت هفته دفاع مقدس یک ضرورت اساسی است.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش خاطرنشان کرد: اصلی‌ترین هدف برنامه‌های گرامیداشت هفته دفاع مقدس ترویج فرهنگ ولایت‌مداری، خودباوری دینی و ملی و فرهنگ ایثار و شهادت است. در همین رابطه با توجه به جدول برنامه‌هایی که تدارک دیده‌ایم همزمان با نخستین روز از هفته دفاع مقدس در 31 شهریورماه رژه نیروهای مسلح به میزبانی ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار خواهد شد.

سرتیپ گلفام با اشاره به برگزاری نخستین رژه دریایی مشترک نیروهای مسلح ایران اعلام کرد: رژه دریایی نیروهای مسلح ایران همزمان با نخستین روز از هفته دفاع مقدس در منطقه شمال تنگه هرمز به میزبانی سپاه پاسداران برگزار خواهد شد. در این رژه دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بیش از 46 فروند شناور، ناو، ناوچه موشک‌انداز، تفنگدار، قایق تندرو و شناور تندور را مورد استفاده قرار خواهد داد. همچنین انواع بالگردها و هواپیماهای ارتش جمهوری اسلامی نیز بر فراز خلیج فارس به پرواز درمی‌آیند. همچنین تعداد کثیری از شناورهای نیروی دریایی سپاه اعم از هجومی و تندرو و هواپیماهای سپاه نیز در این رژه وحدت‌آفرین حضور خواهند داشت. این رژه همان‌طور که بیان شد نماد وحدت آحاد مردم و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به برنامه‌های فرهنگی ارتش در راستای گرامیداشت هفته دفاع مقدس توضیح داد: تجلیل از کهنه‌سربازان دفاع مقدس یکی از برنامه‌های شاخص ما در این هفته است. ارتش در دوران دفاع مقدس بیش از دو و نیم میلیون سرباز در جبهه زمینی داشته است. حتی برخی از سربازانی که سال 56 خدمت خود را به پایان رسانده بودند نیز در جبهه پس از فراخوانده شدند حضور یافتند. این سربازان نماد اقتدار و عزت ایران هستند اما متأسفانه در چند سال اخیر نتوانسته‌ایم واقعیت‌های حضور آن‌ها را در دوران دفاع مقدس بیان کنیم. مراسم دیگری نیز در روز پنجم مهرماه با عنوان کنگره ملی «پیام‌آوران شکست حصر» در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار خواهد شد. این برنامه که برای گرامیداشت یاد و خاطره فرماندهان شهید فلاحی،نامجو، کلاهدوز، جهان‌آرا، فکوری توانسته بودند پیام امام را مبنی بر شکست حصر آبادان محقق کنند، برگزار خواهد شد. در این زمینه باید بگویم شهید فلاحی از زمان عزل بنی صدر تا هنگام شهادت مسئولیت جانشینی فرماندهی کل قوا را بر عهده داشتند.

سرتیپ گلفام ادامه داد: همچنین به مناسبت سالروز اجرای عملیات کمان 99 که در دومین روز آغاز جنگ تحمیلی به اجرا درآمد مراسمی در دانشگاه هوایی شهید ستاری برگزار خواهد شد. در حوزه ادبیات و نشر نیز پنج عنوان کتاب در قالب رمان، داستان و واقع‌نگاری رونمایی می‌شود. در همین زمینه باید اعلام کنم که 40 عنوان کتاب را به مناسبت هفته دفاع مقدس به صورت رایگان به 50 کتابخانه عمومی در سراسر کشور اهدا کرده‌ایم چرا که یکی از خلأ‌هایی که اکنون احساس می‌شود این است که کتاب‌های مرتبط با ارتش و دفاع مقدس کم به چشم می‌خورند.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش با اشاره به رونمایی از نخستین فصل‌نامه تخصصی دفاع مقدس ارتش گفت: در اوایل هفته دفاع مقدس فصلنامه الماس رونمایی خواهد شد. هم اکنون نخستین شماره این فصلنامه به چاپ رسیده است. همچنین از سایت سحادِم نیز رونمایی خواهد شد.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس