کد خبر 632854
تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۵:۴۹

منابع نظامی ترکیه سفرهفته گذشته والری گراسیمو رئیس ستاد فرماندهی نیروهای مسلح فدراسیون روسیه به آنکارا را مفید و سازنده ارزیابی کرده و گفتند، دو طرف درخصوص برقراری کانال های ارتباطی همه جانبه همکاری های بین نیروهای مسلح به توافق رسیده اند.

 به گزارش مشرق، ارتشبد والری گراسیمو رئیس ستاد فرماندهی نیروهای مسلح روسیه پنجشنبه گذشته در یک سفر از پیش اعلام نشده وارد آنکارا شد و در مقر ستاد فرماندهی ارتش ترکیه مورد استقبال نظامی ارتشبد خلوصی آکار رئیس ستاد فرماندهی ارتش ترکیه قرار گرفت.

دو طرف توضیحی رسمی درمورد این دیدار که بیش ازسه ساعت در ستاد فرماندهی ارتش ترکیه به طول انجامید، در اختیار رسانه ها قرار ندادند.

تارنمای رسمی ستاد فرماندهی ارتش ترکیه نیز صرفا با انتشار دو تصویر از مراسم استقبال و امضای دفتر یادبود در این ستاد، توضیحی منتشرنکرده است.

خبرگزاری دوغان، یکشنبه شب گزارش داد که دو طرف درخصوص تاسیس کانال های ارتباطی بین نیروهای مسلح به توافق رسیده اند.

این خبرگزاری گزارش داد، یک مقام نظامی ترکیه در گفت و گو با خبرگزاری ریانووستی روسیه، اعلام کرده است: ایجاد کانال های ارتباطی بین دو کشور، صرفا شامل دو رئیس ستاد نمی شود، بلکه این ارتباط بین نیروهای هوایی و اطلاعات ارتش دو کشور نیز برقرار خواهد شد.

دو طرف همچنین توافق کرده اند بین واحدهای ارتش ترکیه شرکت کننده درعملیات سپر فرات در شمال سوریه با نیروهای روسی در سوریه نیز ارتباط و هماهنگی لازم صورت گیرد.

بنابراین گزارش، رئیس اداره اطلاعات وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرده است: سفر گراسیمو به آنکارا زمینه را برای نزدیکی مواضع ترکیه و روسیه در بحران سوریه را فراهم خواهد کرد.

یک منبع نظامی ترکیه به خبرگزاری ریانووستی گفته است : سفر گراسیمو به آنکارا که اولین سفر یک رئیس ستاد فرماندهی روسیه به ترکیه در11 سال گذشته است، مفید و سازنده بود و زمینه را برای توسعه همکاریهای نظامی دو کشور فراهم کرده است. این منبع نظامی که نام وی فاش نشده، ابرازعقیده کرده است که تلاش های دو کشور، نتایج مثبتی در حل بحران های منطقه ای خواهد داشت.

رئیس ستاد فرماندهی ارتش روسیه قرار بود 26 اوت گذشته به ترکیه سفر کند ولی این سفر انجام نشد. ترکیه در 24 اوت عملیات برون مرزی با عنوان سپر فرات در شمال سوریه را شروع کرد که هنوز هم ادامه دارد.

سفر گراسیمو به آنکارا اولین سفر مقام بلند پایه روسی به ترکیه بعد از بروز بحران بر سر سقوط جنگنده روسی در مرز ترکیه با سوریه بود.

تنش در روابط دو کشور حدود 10 ماه به طول انجامید.

درخرداد ماه گذشته نامه اردوغان رئیس جمهوری این کشور به ولادیمیر پوتین که کانال آن با یک سری عملیات دیپلماسی عمومی و با پا در میانی یکی از کارآفرینان سرشناس و وزرای سابق ترکیه و رئیس جمهوری قزاقستان باز شده بود، روند عادی سازی در روابط آنکارا – مسکو هموار شد.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس