اصلاح طلبان اتاق فکر رسانه‌های اصلاح‌طلب می‌خواهند بر القای نبودن محوریت واحد برای وحدت اصول‌گرایان مانور دهند؛ ازاین‌رو، مواضع کنشگران شاخص و صاحب نام رصد می‌شود تا با پیدا کردن شخص مورد نظر پروژه آنها اجرایی شود.

راهبردهای اصلاح‌طلبان در ایجاد انشعاب بین اصول‌گرایان
به گزارش مشرق، پرونده انتخابات مجلس هم بسته شده و هم‌اکنون احزاب و فعالان سیاسی اصول‌گرا درحال بررسی برای نحوه ورود و تعیین مصادیق انتخابات سال ۹۶ هستند؛ ازاین‌رو مواضع کنشگران اصول‌گرا در رسانه‌ها پیرامون تحرک انتخاباتی بازتاب پیدا می‌کند؛ بررسی خط‌ومشی رسانه‌های اصلاح‌طلب هم نشان می‌دهد آنان همچنان به پروژه تفرقه‌افکنی خود ادامه می‌دهند و برای پیشبرد این پروژه، راهبردهای اساسی را ترسیم کرده‌اند.  

۱- القای حمایت اصول‌گرایان از «روحانی»

هنوز جریان اصول‌گرا وارد مصادیق انتخابات نشده و قرار است بزرگان اصول‌گرا (دبیرکل جامعه روحانیت مبارز و رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم) با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کنند و سرانجام نتیجه به تشکل‌های اصول‌گرا ابلاغ شود اما برخی از شخصیت‌ها و فعالان سیاسی در اردوگاه اصول‌گرا موضع انتخاباتی اعلام و از احتمال حمایت اصول‌گرایان از کاندیداتوری حسن روحانی سخن گفتند، همین مواضع کافی بود تا سوژه‌ای برای رسانه‌های رقیب فراهم شود.

حمایت جامعه روحانیت از «روحانی»، این خط توسط رسانه‌های اصلاح‌طلب در جهت اختلاف بین دو نهاد تأثیرگذار در اردوگاه اصول‌گرایان «جامعتین» دنبال و درباره آن گزارش‌هایی نگاشته شد. هفته گذشته بود که در آلبوم خانوادگی آیت‌الله «هاشمی»، گزارشی به قلم دبیر سیاسی با عنوان «مثلث طلایی انتخابات ۹۶!» به تحریر درآمد.

در این مطلب آمده بود: «مصباحی‌مقدم چندی قبل حمایت جامعه روحانیت مبارز از روحانی را رد نکرد و افرادی مانند سیدرضا اکرمی و سیدمهدی طباطبایی هم در این تشکل بارها از روحانی حمایت کرده بودند. اکنون هم تلاش‌های موحدی‌کرمانی دبیرکل جامعه روحانیت در راستای راضی کردن جامعه مدرسین در حمایت از روحانی است.»

پروژه اختلاف در دو نهاد روحانیت در حالی سوژه این رسانه اصلاح‌طلب شد که قبل از پرداختن به پروژه تفرقه‌افکنی، جامعه روحانیت مبارز به پیشنهاد انتخاباتی جبهه پیروان خط امام و رهبری پاسخ داد، پاسخی که مُهر آیت‌الله موحدی‌کرمانی بر آن زده شده بود.

جبهه پیروان خط امام و رهبری اعلام کرده بود تشکل‌های اصول‌گرا (حقیقی-حقوقی) با تعهد به محوریت روحانیت مبارز در انتخابات سال آینده ائتلاف کنند، این نظر جبهه به جامعه روحانیت مبارز منتقل شد و شخص آیت‌الله موحدی‌کرمانی این نظر را تأیید کردند. بنابراین جامعه روحانیت مبارز معتقد است تشکل‌های اصول‌گرا و افراد حقیقی و حقوقی که می‌خواهند در انتخابات سال ۹۶ فعال ظاهر شوند، باید محوریت روحانیت را مورد نظر قرار دهند.

محسن کوهکن «نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری» نیز بر وحدت و همگرایی اصول‌گرایان در انتخابات سال ۹۶ زیر چتر جامعتین تأکید کرد و نسبت به حمایت اصول‌گرایان از روحانی واکنش نشان داد و گفت: «ما احتمال اینکه کاندیدای اصول‌گرایان برای انتخابات ۹۶ روحانی باشد را ضعیف می‌بینیم.»

نایب‌رئیس جبهه پیروان با اشاره به روند اصول‌گرایان برای دستیابی به گزینه واحد، می‌گوید: «ممکن است اصول‌گرایان به چهره جدید دیگری برسند و اگر چنین اتفاقی بیفتد و آن جامعیت و مقبولیت را نیز داشته باشد و همه اصول‌گرایان نیز بر سر کاندیداتوری وی متفق‌القول باشند، قطعاً این فرد به عنوان کاندیدای اصول‌گرایان مطرح می‌شود.»

«هدف از اختلاف‌افکنی در اردوگاه اصول‌گرایان چیست؟ و اصول‌گرایان باید در قبال راهبرد انشقاق توسط اصلاح‌طلبان چه سیاستی اتخاذ کنند؟»

اسماعیل کوثری «نماینده مجلس نهم و دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی» و حجت‌الاسلام جعفر شجونی «عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز» به پرسش ما پاسخ می‌دهند.

اسماعیل کوثری ابتدا به تبیین گفتمان اصول‌گرایی پرداخت و سپس پیامی به اصول‌گرایان منتقل کرد و اظهار داشت: «اصول‌گرایی دقیقاً خط‌مشی اسلام ناب است که انقلاب و نظام شاخص اصلی آن است، براین اساس حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری اصول‌گرایی را تبیین کردند، پس در درجه اول باید تمامی اصول‌گرایان بدانند که در اصول هیچ اختلافی ندارند و اگر اختلافی هم وجود دارد، در جزئیات، فرعیات و روش‌هاست.»

کوثری همچنین تأکید کرد: «اصلاح‌طلبان باید بدانند که اصول‌گرایان دست از اصول خود بر نمی‌دارند و اگر اختلافی وجود دارد، آنها نمی‌توانند از این اختلاف‌ها به نفع خود بهره‌برداری کنند زیرا این اختلافات در جزئیات اجرائی است.»

دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی با اشاره به راهبرد اصلاح‌طلبان برای انشعاب در بین اصول‌گرایان، گفت: «به هر حال توقع بیشتری از آنها نمی‌رود، کار این رسانه‌ها اختلاف‌افکنی بین اصول‌گرایان است؛ البته باید همه اصول‌گرایان اعم از گروه‌ها، احزاب و افراد با دقت و حساسیت به این موضوع و تحرکات توجه داشته باشند تا فریب این توطئه‌ها را نخورند و اختلافات جزئی و فردی را هم کنار بگذارند.»

حجت‌الاسلام جعفر شجونی «عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز» ـ تشکلی که این روزها خبرساز شده است ـ به همسویی جامعه روحانیت و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اشاره کرد و گفت: «جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین برای همگرایی اصول‌گرایان و نیروهای ارزشی تمام تلاش خود را خواهند کرد چرا که نیروهای انقلابی باید اختلاف سلیقه را کنار گذاشته به وحدت و همگرایی توجه کنند.»

وی بر وحدت اصول‌گرایان در انتخابات پیش‌رو تأکید می‌کند و می‌گوید: «اصول‌گرایان باید با وحدت در انتخابات حضور پیدا کنند. ما این سؤال را مطرح می‌کنیم اگر در میان نیروهای ارزشی و انقلابی اصول‌گرا خواهان وحدت نباشد پس باید بین چه کسانی وحدت باشد؟»

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز گفت: «کسانی که مصباح را از جامعه مدرسین جدا می‌کنند، هدفشان ایجاد اختلاف است. آنچه مسلم است این سه بزرگوار، آقایان مصباح، محمد یزدی و موحدی‌کرمانی همه یکی هستند و ما نباید یکی را از یکی جدا کنیم.»

۲- القای نبودن محوریت واحد برای وحدت اصول‌گرایان

دومین راهبردهای جریان اصلاح‌طلب برای پیشبرد پروژه تفرقه‌افکنی میان اصول‌گرایان، نبود محوریت واحد برای وحدت اصول‌گرایان است.  

بعد از درگذشت مرحوم آیت‌الله «مهدوی کنی»   و مرحوم «عسگراولادی»، جریان اصلاح‌طلب سعی دارد با نسبت دادن نام‌ها به عنوان شخصیت‌های محوری جریان اصول‌گرایی، پروژه تفرقه‌افکنی خود را پیش ببرد. القای نبودن محوریت واحد در جریان اصول‌گرایی در حالی مطرح می‌شود که شخصیت‌های مختلف جریان اصول‌گرا بارها تأکید کرده‌اند که جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز نقش محوری را در وحدت جریان اصول‌گرا برعهده دارند.

«محمدرضا باهنر» رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز راهبرد اصول‌گریان را «وحدت» عنوان می‌کند و می‌گوید: «وحدت زیر چتر جامعتین یعنی جامعه روحانیت مبارز تهران و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از مهمترین راهبردهای اصول‌گرایان است.»

اما اتاق فکر رسانه‌های اصلاح‌طلب می‌خواهند بر القای نبودن محوریت واحد برای وحدت اصول‌گرایان مانور دهند؛ ازاین‌رو، مواضع کنشگران شاخص و صاحب نام رصد می‌شود تا با پیدا کردن شخص مورد نظر پروژه آنها اجرایی شود.

منبع: نماینده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس