یکی از شیوخ الأزهر مصر با بیان اینکه عربستان سعودی با دزدیدن عنوان «اهل السنه و الجماعه»، اهل تسنن را تکفیر کرده، تأکید کرد که اساس تفکر داعش ریشه در کتاب «الدرر السنیه» وهابیت عربستان دارد.

به گزارش مشرق، یکی از علمای الأزهر مصر چهارشنبه (امروز) بیان داشت که داعش نسخه‎ای جدید از وهابیت است.

شیخ «احمد الشریف الأزهری» از علمای الأزهر و عضو هیأت عالی علمای «العشیره المحمدیه» مصر در یکی از جلسات سخنرانی‎ خود، گفت که همه مسلمانان برای این مسئله اجماع دارند که أهل سنت و جماعت، «أشاعره» و «ماتریدیون» هستند و قبل از «محمد بن عبدالوهاب» رهبر فرقه وهابیت و «ابن تیمیه» بنیانگذار افراط گرایی، وجود داشته‌اند.

وی در خصوص نشست اخیر علمای اهل تسنن در گروزنی پایتخت جمهوری چچن، گفت که دلیل برگزاری چنین نشستی این بود که علمای اهل سنت به این نتیجه رسیدند که عنوان «أهل سنت و جماعت» از اهل سنت دزدیده شده و بر وهابیت اطلاق می شود.

وی ادامه داد: «این عنوان با دلار و پول از ما دزدیده شده و ما انتظار داشتیم که این فرقه خود بعد از آنکه خود را اهل تسنن معرفی کردند، عضوی از اهل تسنن باقی بماند، ولی آنچه در واقع اتفاق افتاد این بود که این فرقه وهابیت در همه کتاب‎ها و مؤسسات، عنوان أهل سنت و جماعت را از ما گرفتند و ما را از لیست آن بیرون کردند».

یک شیخ الازهر: داعشی که در سوریه و عراق به‌وجود آمده، ریشه در وهابیت دارد
شیخ احمد الشریف الازهری

 عضو کمیته عالی علمای الازهر اظهار داشت که وهابی‎ها در حین غفلت اهل تسنن، این عنوان را از آن‎ها دزدیدند و نشست علمای اهل سنت در چچن به منظور تصحیح این خطا و جبران کوتاهی‎ای که در این مسئله شده، برگزار شد.

الأزهری بدون اینکه اسمی از عربستان سعودی ببرد، به طور ضمنی به این کشور اشاره کرد و گفت: «این مسئله زمانی اتفاق افتاد که آن‎ها [وهابی‎ها] دولت تشکیل دادند و صاحب پول و دلار شده و به تهدید و ترغیب متوسل شدند.

او گفت، «به ما گفتند که مثلا یک ماه بیا و برای ما سخنرانی کن و هر ماه 200 دلار بگیرد، اگر هر آنچه را که می‎خواهیم نگویی، مطرود خواهی شد و تو را لعن و کرده و تکفیر خواهیم کرد؛ کتاب‎هایت دیگر چاپ نخواهد شد و ممنوع المنبر خواهی شد».

به گفته این شیخ الازهر، «وهابی‌ها گفتند اگر همانگونه که ما از شما می‎خواهیم، عمل نکنید و پیرو ما در طریقه تکفیر نباشید، تکفیر خواهید شد؛ همانگونه که الآن ما (علمای اهل سنت) را تکفیر و لعن می‎کنند».

این شیخ الأزهر ادامه داد، وهابی‌ها مسلمانان را تکفیر کردند و بعد از این بود که منطقه شاهد حضور تروریسم‎ و تروریست‎ها شد.

احمد الشریف در مورد کتاب «الدرر السنیة» که اساس تفکر وهابی عربستان سعودی است، گفت که وهابی‎ها این کتاب 17 جلدی را به دست و زبان خود نوشته‎اند. این کتاب شامل تمامی حوادث و عقاید مربوط به وهابیت عربستان سعودی است. خلاصه این کتاب قطور یک چیز است و آن اینکه همه مسلمانان کافرند به جز وهابی‎ها.

یک شیخ الازهر: داعشی که در سوریه و عراق به‌وجود آمده، ریشه در وهابیت دارد
کتاب الدرر السنیه

 وی به نصوص صریحی از این کتاب اشاره کرد که در آن به صراحتا مسلمانان را کافر می‎داند و وهابی‎ها نوشته‎اند که محمد بن عبد الوهاب با کفار عثمانی و مصری جنگیدند و مسلمانان طائف، مکه و مدینه را که کافر می‎دانستند، کشتند و زنانشان را به اسارت بردند.

شیخ الشریف بیان داشت: «موقعی که علمای اهل سنت، مفتی‎های شام، اردن و مغرب در چچن اجتماع کردند و گفتند که باید این مسئله را تصحیح کنیم و اصطلاح اهل سنه و جماعت را از وهابیت بگیریم، به ما گفتند که شما مزدور "پوتین" هستید؛ شما عامل تفرقه مسلمانان هستید و کسی نیست که به آن‎ها بگوید نشست‎ایی که علمای شما برگزار می کنید، وابسته به "جورج بوش یا اوباما" است».

وی به ظهور داعش در عراق و سوریه اشاره کرد و گفت که هر کس که کتاب الدرر السنیه وهابی‎ها را مطالعه کند، خواهد فهمید که داعش نسخه‎ای جدید از وهابیت است و این دو شباهت 100 درصدی دارند.

عضو هیأت عالی علمای الأزهر به اقدامات وهابی‎ها در مصر اشاره کرد که چگونه کتاب‎های وهابیت در این کشور مجانی توزیع می شود و در اختیار مصری‎ها قرار می‎گیرد.

این شیخ ازهری در مورد سکوت برخی از علمای الازهر در سال‎های گذشته  در مقابل این اقدامات وهابی‎ها گفت که «برخی از این علما معتقدند که ما برای حفظ وحدت و یکدستی اهل تسنن باید در برابر آن‎ها سکوت اختیار کنیم، ولی این نکته را بگویم که ما هر چقدر سکوت کردیم، این کار ما منجر به افزایش اختلاف و دودستگی در بین مسلمانان شده و تروریسم و فتنه‎ای که امروز در عراق و سوریه شاهد آن هستیم، ریشه در وهابیت دارد و برگرفته از فتواهای محمد بن عبدالوهاب است».

علمای اهل سنت و جماعت 12 شهریور طی کنفرانسی که در چچن برگزار کردند، وهابیت عربستان سعودی را از فهرست این کنفرانس حذف کردند؛ مسئله‎ای که خشم وهابی‎های سعودی را برانگیخت

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس