برخی آتش‌بس در سوریه را در گرو اعتماد به آمریکا می‌دانند؛ آمریکایی که به گفته کسینجر اعتماد به او مهلک است. در این حال به نظر می‌رسد روسیه باید دقت بیشتری در زمان برقراری آتش‌بس و کیفیت آن به کار ببرد.

استقرار نیروهای آمریکایی در شمال سوریه میراث نخستین آتش‌بس

به گزارش مشرق، تحولات میدانی سوریه پس از 6 سال درگیری با دخالت نظامی آمریکا و ترکیه در شمال این کشور وارد مرحله جدیدی شده و بازار جذاب فروش ده‌ها میلیارد دلار سلاح نشان می‌دهد که چشم انداز روشنی برای برقرای ثبات در کشوری که مورد هجمه دهها هزار تروریست چند ملیتی است، وجود ندارد.

گرچه آتش بسی یک هفته‌ای در سوریه برقرار شده اما تحرکات تروریست‌ها در استان‌های مرکزی و جنوب این کشور نشان داد هیچ ضمانتی برای ادامه آتش‌بس وجود ندارد.

تروریست‌ها تاکنون آتش بس را با موشک باران شهرک‌های الفوعه و کفریا در استان ادلب و شهرک‌های نبل و الزهرا در شمال حلب نقض کرده‌اند.

اگر نگاهی به برنامه‌های کلان آمریکا در سوریه بکنیم، بدون شک این مسئله ثابت می‌شود که آتش بس در هدف نخست یک فرصت برای تجدید قوای عناصر تروریستی در سراسر سوریه است.

دولت دموکرات آمریکا همچنین تلاش می‌کند با ادامه مرحله دوم و سوم آتش بس و امتیازگیری بیشتر از مسکو در انتخابات آتی ریاست جمهوری یک برگ برنده در اختیار داشته باشد و وجهه داخلی خود را تا حدی ترمیم کند.

قرارداد جدید فروش 15 میلیارد دلار سلاح به عربستان که بخش عمده‌ای از آن مانند روال گذشته در اختیار تروریست‌ها قرار می‌گیرد و عملیات نظامی در شمال سوریه عواملی دیگری هستند که دسترسی به صلح پایدار را در سوریه کمرنگ‌تر از گذشته می‌کنند.

متاسفانه روند فعلی نشان می‌دهد مسکو در مذاکرات اخیر باز هم اشتباهات گذشته را تکرار کرده و حالا این آمریکایی‌ها هستند که به کمتر از زمین گیر شدن دولت سوریه رضایت نمی‌دهند؛ موضوعی که به خوبی در شمال این کشور قابل مشاهده است و پس از اجرای نخستین آتش بس اتفاق افتاد.

زمستان سال گذشته با پیشروی‌های ارتش سوریه و متحدان در شمال این کشور تا حدود زیادی کار کفتارهای پرورش یافته آل سعود و ترکیه تمام بود اما برقرای آتش بس باعث شده علاوه بر تجدید قوای تروریست‌ها، برنامه شماره 2 واشنگتن در شمال سوریه اجرایی شود.

برقرای نخستین آتش بس این فرصت را در اختیار کاخ سفید گذاشت تا برنامه آنها علاوه بر اشغال برخی مناطق جنوبی استان حلب از جمله «خان طومان» در استان شمالی حسکه کامل شود؛ برنامه‌ای که براساس آن نیروهای آمریکایی در شمال سوریه مستقر شدند و نیروهای کرد توانستند دولت سوریه را در حسکه کنار بزنند و زمام امور را در دست گیرند.


اگرچه تا قبل از برقرای نخستین آتش بس، استقرار نیروهای آمریکایی و اجرایی کردن منطقه پرواز ممنوع در شمال سوریه غیر ممکن بود اما اشتباهات دولت روسیه باعث شد منطقه پرواز ممنوع اعلام نشده در شمال سوریه برقرار شود؛ روندی که با تجاوز ترکیه به شمال استان حلب و شهر جرابلس کامل شد.

البته این نکته نباید فراموش شود که شاید اتحاد بیشتر تهران و مسکو می‌توانست از برقرار نشدن منطقه پرواز ممنوع در شمال سوریه جلوگیری کند اما داد و فغان و هوچی‌گری رسانه‌ای مدعیان اصلاح طلبی این روند را مختل کرد؛ موضوعی که در جریان همکاری روسیه و ایران برای بمباران تروریست‌ها از پایگاه هوایی همدان بیشتر به چشم آمد.

در آتش بس فعلی واشنگتن تعهداتی را به طرف روسی داده است اما به خاطر آوردن سخنان هنری کسینجر که می‌گوید اعتماد به آمریکا مهلک است اثبات می‌کند برنامه‌های آمریکا در سوریه طولانی مدت است و فقط در یک مورد شاهد بودیم اشغال شمال این کشور تحت نظر نیروهای ویژه و جنگنده‌های آمریکایی محقق شد.

پرداختن به تحولات شمالی سوریه از جمله تجاوز ترکیه، فریب‌خوردن مجدد نیروهای کُرد از دولت آمریکا و برقرای منطقه پرواز ممنوع اعلام نشده در این نوشته امکان پذیر نیست اما بدون شک بهره برداری از آتش بس برای کنترل کامل بر شهر حلب یکی از برنامه‌های اصلی شرکت‌های چند ملیتی در سوریه است.

برقراری آتش واقعی و رسیدن به صلح در سوریه موضوعی دور از دسترس نیست و طرف آمریکایی می‌تواند با یک نهیب به گروه‌های تروریستی اوضاع را آرام کند اما برای همه روشن شده که صنعت جذاب جنگ و سودهای فراون مالی برای شرکت‌های امنیتی خصوصی آمریکایی، صهیونیستی اجازه نمی‌دهد مردم سوریه به آرامش سلام کنند.

جدیدترین نقشه

در نقشه ذیل مناطق تحت کنترل دولت سوریه، نیروهای کرد و تروریست‌ها را مشاهده می‌کنید. قابل ذکر است مناطق تحت کنترل تروریست‌ها در شرق استان حمص و مناطق غربی استان دیرالزور خالی از سکنه و بیابانی است.


منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    0 0
    اگر این آمریکا نباشه ارتش سوریه و ترکیه همراه با سایر گروههای تروریستی کردها رو می خورن
  • بهزاد ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    0 0
    گروههای تروریستی کُرد تهدید مشترک برای ایران و تورکیه هستند
  • ناشناس ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۵
    0 0
    تا چشم تو کور بشه . عجب بدبختی هستید . همیشه کردها خار چشمتون شدند .
  • ناشناس ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۵
    0 0
    پانترک عقده ایی از این توووووووووووووورکیه گفتنت مشخصه کی هستی .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس